חוק האקלים, התשפ"ב-2022 – סעיף הערכת סיכון אקלימית
הליך בחינת ההשפעות של תוכניות ומסמכי מדיניות מסוימים על הסביבה באופן כללי ועל שינוי אקלים באופן פרטני, מקובל במדינות שונות ברחבי העולם, לרבות בדירקטיבה של האיחוד האירופי. בהמשך להפצת תזכיר חוק האקלים, אשר מטרתו ליצור מסגרת ארגונית מתכללת להתמודדות מדינת ישראל עם משבר האקלים, מפורסם עתה להערות הציבור סעיף הערכת סיכון אקלימית, המבקש להחיל בנושא האקלים הליך בחינת השפעות הדומה לזה הקיים בעולם.
מוצע לקבוע חובת ביצוע של הערכת סיכון אקלימית לגבי כל תכנית המוגשת על ידי רשות הציבורית לאישור הממשלה, שר משריה או מועצה, ואשר יש בה כדי להשפיע על פליטות גזי חממה או על שינויי אקלים, או אשר עשויה להיות מושפעת משינויי אקלים. הליך הערכת הסיכון האקלימי יעשה פעם אחת עבור כל תוכנית ויכלול פרסום המסמך להערות הציבור. הערכת הסיכון האקלימית תכלול בחינה של ההשפעות האקלימיות הצפויות מיישום התכנית על פליטות גזי חממה ועל ההיערכות לשינוי אקלים, ואת ההשפעות של שינוי האקלים על התכנית, וכן בחינת חלופות ליישום התכנית. מוצע כי מסמך אודות ההליך יוגש לגורם המאשר יחד עם התוכנית המוצעת. כן מוצע כי הנחיות לעניין ביצוע הליך הערכת הסיכון האקלימית יאושרו על ידי הממשלה לפי הצעת השר להגנת הסביבה, לאחר שהתייעץ עם הוועדה המייעצת וועדת המומחים.
הליך בחינה מעין זה יאפשר להעמיד בפני מקבלי ההחלטות את המידע הנדרש על-מנת לגבש דעה מושכלת ומבוססת, לגבי השפעה של תכניות על משבר האקלים ועל היכולת של הממשלה ליישם את יעדי הפחתת גזי החממה ולהיערך לשינויי אקלים, ובהתאם להחליט אם לאשר את התכנית או את המדיניות, לבטלה, לשנות אותה או להתנותה בתנאים.
חוק האקלים כולו, וסעיף הערכת הסיכון האקלימית המוצע מיועד לתועלת כלל הציבור והדורות הבאים, מתוך ראיה כוללת של ניהול משאבי הטבע והגנה על המערכות האקולוגיות. מטבע הדברים, אוכלוסיות מוחלשות צפויות להיפגע בשיעור גדול יותר מנזקים הקשורים בשינויי האקלים, ועל כן החוק ובכללו המוצע צפוי להיטיב עימן במיוחד.
סעיף תזכיר חוק מטעם המשרד להגנת הסביבה
|
|
|
|
||
|
הערכת סיכון אקלימית |
1. |
(א) רשות ציבורית המכינה תכנית המוגשת לאישורה של הממשלה, שר משריה או לאישורה של מועצה, תערוך הערכת סיכון אקלימית בהתאם להוראות סעיף זה. לעניין זה – 'מועצה' - מועצת רשות, מינהלה, ועד מנהל או כל גוף אחר שתפקידיו דומים אף אם כינויו שונה. 'רשות ציבורית' – משרד ממשלתי, לרבות יחידות סמך. 'תכנית' – מסמך המתווה מדיניות או מסגרת לפיתוח עתידי של תשתיות ופרויקטים אשר עשויה להיות להם זיקה משמעותית לפליטות גזי חממה או לשינוי אקלים, למעט תכנית כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 ולמעט תוכניות שהשפעתן הכלכלית, הישירה או העקיפה, על המשק לא תעלה על 500 מלש"ח, וזאת לפי תחשיב שיפורסם באתר האינטרנט של הרשות הציבורית. |
||
|
|
|
(ב) הליך הערכת הסיכון האקלימית ייעשה בהתאם להנחיות שייקבעו לפי סעיף קטן (ה) ויכלול את כל אלה: |
||
|
|
|
|
(1) בדיקה ראשונית שתקבע האם עשויה להיות לתוכנית הנבדקת השפעה משמעותית על פליטות גזי חממה או היערכות לשינויי אקלים. הבדיקה תיעשה לגבי כל מקרה לגופו ויילקחו בחשבון אופי הפיתוח העתידי המוצע, לרבות גודל, שימוש במשאבי טבע, כמות הזיהום והפסולת שייווצרו במהלך הפיתוח, השטח המוצע לביצוע התוכנית, ההשפעה הפוטנציאלית של התוכנית, לרבות סדר הגודל ופרק הזמן של ההשפעה הצפויה. הבדיקה תיעשה בשים לב, בין השאר, לקבוע בדירקטיבה 2001/42/EC של האיחוד האירופי בעניין הערכת השפעות של תוכניות על הסביבה, כך שייבחנו מאפייני התוכנית המוצעת, מידת השפעתה על תוכניות אחרות, השפעת שינוי אקלים על התוכנית, וכן ההשפעות הפוטנציאליות של התוכנית על שינוי אקלים, מאפייניהן, היקפן, שיעורן והצטברותן, ועניינים נוספים שייקבעו בהנחיות. |
|
|
|
|
|
(2) נוכחה הרשות הציבורית כי אין בתוכנית כדי להשפיע באופן ממשי על פליטות גזי חממה או היערכות לשינויי אקלים, תערוך הרשות מסמך המפרט את ממצאי הבדיקה ותפרסם את המסמך באתר האינטרנט שלה. |
|
|
|
|
|
(3) נוכחה הרשות הציבורית כי יש בתוכנית כדי להשפיע במידה ניכרת על פליטות גזי חממה, בין אם הן צפויות להגביר את הפליטה ובין אם הן צפויות להפחיתה, תבצע הרשות את כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) תזהה ותכמת את ההשפעות של יישום התוכנית על פליטת גזי חממה. לא ניתן לכמת השפעות אלו בשל היעדר נתונים, כלים או מתודולוגיה, תספק הרשות הערכה איכותנית של השפעות הפעולות הנבחנות, והכל בשים לב, בין השאר, לקבוע בדירקטיבה 2001/42/EC של האיחוד האירופי בעניין הערכת השפעות של תוכניות על הסביבה. בכלל זה, יילקחו בחשבון השפעות ישירות ועקיפות, ארוכות טווח וקצרות טווח, קבועות וזמניות; |
|
|
|
|
|
(ב) תבחן חלופות ליישום התוכנית המוצעת, אשר לוקחות בחשבון את יעדי התוכנית המוצעת ויש בהן כדי לקדם את העמידה ביעדים לפי חוק זה. בבחינת החלופות, תינתן עדיפות לחלופות המונעות השפעות שליליות על קידום היעדים מלכתחילה על פני חלופות המקדמות צמצום נזקים. |
|
|
|
|
(4) נוכחה הרשות הציבורית כי יש בתוכנית כדי להשפיע על היערכות לשינוי אקלים או להיות מושפעת מתהליכי שינוי אקלים, תבצע הרשות את כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) תזהה את ההשפעות של יישום התוכנית על היערכות לשינוי אקלים, בין אם הן מקשות על ההיערכות ובין אם הן מסייעות לה, וכן את ההשפעות של שינוי אקלים על התוכנית, והכל בשים לב, בין השאר, לקבוע בדירקטיבה 2001/42/EC של האיחוד האירופי בעניין הערכת השפעות של תוכניות על הסביבה. בכלל זה, יילקחו בחשבון השפעות ישירות ועקיפות, ארוכות טווח וקצרות טווח, קבועות או זמניות; |
|
|
|
|
|
(ב) תבחן חלופות להגשמת מטרתה של התוכנית המוצעת, אשר לוקחות בחשבון את יעדי התוכנית המוצעת ויש בהן כדי לקדם היערכות לשינויי אקלים במידה רבה יותר מהמוצע בתוכנית, ואשר לכל הפחות אין בהן כדי לפגוע בה. ככל שיש בשינוי האקלים כדי להשפיע על התוכנית, תבחן הרשות חלופות שיהיו מושפעות פחות משינוי אקלים. |
|
|
|
|
(5) הרשות הציבורית תפרסם להערות הציבור, יחד עם טיוטת התוכנית, מסמך אודות הליך הערכת הסיכון האקלימית שערכה, ובו יפורט ההליך שבוצע, סיכום הממצאים שנמצאו בבדיקה, ובכלל זה מידת ההשפעה של התוכנית על פליטות גזי חממה או על היערכות לשינויי אקלים והחלופות שנבחנו לתוכנית; ואולם, הרשות הציבורית לא תפרסם לציבור במסגרת מסמך כאמור מידע שפרסומו עלול לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בביטחון הציבור, או בסוד מסחרי כהגדרתו בסעיף 5 לחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט-1999. במקרים בהם הפרסום, כולו או חלקו, מעלה חשש לפגיעה ממשית באינטרס מוגן, הרשות אינה חייבת לפרסם את התוכנית או המסמך, ואי הפרסום ייעשה בהסכמת השר. הערות הציבור יתקבלו לכל היותר תוך 30 ימים ממועד הפרסום. |
|
|
|
|
(ג) עם השלמת הליך הערכת הסיכון האקלימית כמפורט בסעיף קטן (ב), המסמך אודות ההליך יובא יחד עם התוכנית לאישור הממשלה, השר או המועצה לפי העניין. |
||
|
פטור מחובת עריכת הערכת סיכון אקלימית |
|
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאית רשות ציבורית, באישור הגורם אשר לאישורו מוגשת התוכנית, שלא לקיים את הליך הערכת הסיכון האקלימית, כולו או חלקו, אם התקיים אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
(1) התוכנית נועדה להתמודד עם מצב חירום לאומי, אסון טבע או כל אירוע אחר שעולה ממנו חשש לפגיעה ממשית באינטרס מוגן ומחייב טיפול מידי באופן דחוף. |
|
|
|
|
|
(2) התוכנית דומה במהותה לתוכנית אשר נערך עבורה הליך הערכת סיכון אקלימית בשלוש השנים שקדמו להכנת התוכנית, או לתוכנית אשר ניתן לה פטור בשלוש השנים שקדמו להכנת התוכנית. |
|
|
|
|
(ה) בתוך שנה מיום תחילתו של חוק זה, תאשר הממשלה, לפי הצעת השר, לאחר שהתייעץ עם הוועדה המייעצת וועדת המומחים, הנחיות לעניין ביצוע הליך הערכת הסיכון האקלימית. אישור ההנחיות הוא תנאי מוקדם לכניסת הסעיף לתוקף. |
||
דברי הסבר
הליך בחינת ההשפעות של תכניות ומסמכי מדיניות מסוימים על הסביבה באופן כללי ועל שינוי אקלים באופן פרטני, מקובל במדינות שונות ברחבי העולם, לרבות בדירקטיבה של האיחוד האירופי. בהמשך להפצת תזכיר חוק האקלים, אשר מטרתו ליצור מסגרת ארגונית מתכללת להתמודדות מדינת ישראל עם משבר האקלים, מפורסם עתה להערות הציבור סעיף הערכת סיכון אקלימית, המבקש להחיל בנושא האקלים הליך בחינת השפעות הדומה לזה הקיים בעולם.
מוצע לקבוע חובת ביצוע של הערכת סיכון אקלימית לגבי כל תכנית המוגשת על ידי רשות הציבורית לאישור הממשלה, שר משריה או מועצה, ואשר יש בה כדי להשפיע על פליטות גזי חממה או על שינויי אקלים, או אשר עשויה להיות מושפעת משינויי אקלים. הליך הערכת הסיכון האקלימי יעשה פעם אחת עבור כל תכנית ויכלול פרסום המסמך להערות הציבור. הערכת הסיכון האקלימית תכלול בחינה של ההשפעות האקלימיות הצפויות מיישום התכנית על פליטות גזי חממה ועל ההיערכות לשינוי אקלים, ואת ההשפעות של שינוי האקלים על התכנית, וכן בחינת חלופות ליישום התכנית. מוצע כי מסמך אודות ההליך יוגש לגורם המאשר יחד עם התוכנית המוצעת. כן מוצע כי הנחיות לעניין ביצוע הליך הערכת הסיכון האקלימית יאושרו על ידי הממשלה לפי הצעת השר להגנת הסביבה, לאחר שהתייעץ עם הוועדה המייעצת וועדת המומחים.
הליך בחינה מעין זה יאפשר להעמיד בפני מקבלי ההחלטות את המידע הנדרש על-מנת לגבש דעה מושכלת ומבוססת, לגבי השפעה של תכניות על משבר האקלים ועל היכולת של הממשלה ליישם את יעדי הפחתת גזי החממה ולהיערך לשינויי אקלים, ובהתאם להחליט אם לאשר את התכנית או את המדיניות, לבטלה, לשנות אותה או להתנותה בתנאים.
בסעיף זה, "השר" – השר להגנת הסביבה.