חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס'...) (הסרת חסמים בתחום היבוא)(הוראת שעה), התשפ"ב – 2022
מטרת החוק
מטרת חוק זה היא הגנה על התחרות מצד יבוא מקביל. החוק אוסר על יבואנים ישירים לעשות פעולות שכתוצאה מהן עלולה להיפגע התחרות מצד יבוא מקביל או שעיקרן פגיעה בתחרות מיבוא מקביל.
עיקרי החוק המוצע:
תכליתו המרכזית של תיקון החוק היא למנוע פגיעה בתחרות בדרך של סיכול או צמצום התחרות מיבוא מקביל על ידי היבואן המורשה של טובין.
ליבוא ישנה חשיבות רבה כמחולל תחרות במשק הישראלי. נפוצים שני מסלולי יבוא עיקריים: יבוא "מורשה" ויבוא "מקביל". בדרך כלל, יבואן של סחורה מתקשר בחוזה עם ספק הטובין, וספק הטובין מעניק לו מעמד של יבואן מורשה של מוצריו. לעומת זאת, יבואן מקביל אינו קונה את הסחורה ישירות מספק הטובין המקורי אלא בדרכים אחרות, למשל מעודפי מלאי של מפיצים של ספק הטובין במדינות אחרות, או מרשתות קמעונאיות. מסלול יבוא נוסף, אשר חשיבותו התחרותית גוברת בשנים האחרונות, הוא יבוא אישי ישיר על ידי הצרכן הסופי של המוצר, בעיקר באמצעות האינטרנט.
התחרות מצד היבוא המקביל היא בעלת משמעות רבה, בעיקר בהיבט התחרות על המחיר. יבוא מקביל יכול להוזיל מחיר לצרכן, בנסיבות מתאימות, על ידי ניצול הזדמנויות של ארביטראז' בינלאומי: היבואן המקביל קונה טובין בשווקים שבהם המחיר שגובה הספק הבינלאומי נמוך מזה שהוא גובה עבור טובין המיועדים לשוק הישראלי, או עודפים מסיטונאי גדול בעל כוח קניה משמעותי. רכישת המוצר במחיר המוזל עשויה להתגלגל, בתורה, לצרכן הישראלי. התחרות מיבוא מקביל אף עשויה להיות מקור התחרות העיקרי על ליבו של הצרכן מקום שבו מסיבות שונות לא מתקיימת תחרות בין-מותגית עזה ויבואן מורשה מחזיק בכוח שוק ביחס למותגים שהוא מייבא.
איסור על מעשים שתוצאתם פגיעה ביבוא מקביל ופגיעה בתחרות בענף – מוצע להוסיף לחוק התחרות את סעיף 31ו(א)(1) שיקבע כי יבואן ישיר לא יעשה מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או יבוא אישי בענף שבו פועל היבואן הישיר, ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף. מטרתו של סעיף זה היא מניעת מעשים של יבואן ישיר שעלולים לפגוע ביבוא מקביל ובלבד שמעשים אלה עלולים לפגוע בתחרות בענף שבו פועל היבואן הישיר.
איסור על מעשים שעיקרם פגיעה ביבוא מקביל או שאינם נחוצים לצורך עיקר יבוא טובין כיבואן ישיר – מוצע להוסיף לחוק התחרות את סעיף 31(א)(2) שיקבע כי יבואן ישיר לא יעשה מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, או מעשה שעלול למנוע או להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי כאמור ואינו נחוץ לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על-ידו כיבואן ישיר. בשונה מסעיף 31(א)(1), אשר בוחן את המעשה בראי תוצאתו האפשרית, סעיף 31(א)(2) בוחן את עיקרו של המעשה. כלומר, סעיף זה אוסר על מעשה של יבואן ישיר שעיקרו הפחתת או מניעת התחרות מצד יבוא מקביל[1]. זאת, ללא בחינה מהותית ביחס להשפעתו האפשרית של המעשה על התחרות הכוללת בענף. בנוסף, על פי הסיפא של הסעיף, אף אם עיקרו של המעשה אינו בהפחתה או מניעה של יבוא מקביל ויש לו תכלית עסקית לגיטימית אחרת, אך הוא עלול להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל, יהיה המעשה אסור, אלא אם הוא נחוץ ליבואן הישיר לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על ידו כיבואן ישיר. קרי – אלא אם אין ליבואן הישיר דרך אחרת (שאינה עלולה לפגוע בתחרות מצד יבוא מקביל) להשיג את אותה תכלית עסקית לגיטימית שעומדת בבסיס המעשה הנבחן.
סמכות להטלת עיצומים בגין הפרה של סעיפים אלה – מוצע לתקן את סעיף 50ד לחוק התחרות, כך שסמכות הממונה להטיל עיצומים כספיים על הפרות של חוק התחרות הכלכלית תחול גם על ההפרה של ההוראות שבתיקון זה, כלומר הממונה תהיה רשאית להטיל עיצום כספי על הפרת ההוראות שבתיקון זה בסך של עד 8% ממחזור החברה ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על כ – 100 מיליון ₪.
לא רלוונטי.
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם רשות התחרות:
תזכיר חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס'...) (הסרת חסמים בתחום היבוא)(הוראת שעה), התשפ"ב – 2022
|
הוספת פרק ד'2 |
1. |
בחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח–9881 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 31ד לחוק העיקרי יבוא: |
||
|
|
|
"פרק ד'2 : יבוא מקביל |
||
|
הוספת סעיף 31ה. |
|
הגדרות |
31ה. |
בפרק זה – |
|
|
|
|
|
"אדם" – כהגדרתו בסעיף 26(ו) "יבוא אישי" – יבוא של טובין על ידי יחיד שאינו מיועד לצורכי אספקה, ייצור או מתן שירותים ואינו במסגרת של פעילות מסחרית, ובלבד שהטובין מיובאים בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי של אותו יחיד; "יבוא מקביל" – יבוא לישראל של טובין שאינו יבוא אישי, בידי מי שאינו יבואן ישיר; "יבואן ישיר" – אדם שמתקיים לגביו אחד מאלה: (1) הוא מייבא לישראל טובין או מפיץ טובין שיובאו לישראל, בהתאם להסדר עם יצרן הטובין במדינת חוץ; (2) הוא מייצר טובין בישראל, מכוח הסדר עם אדם במדינת חוץ.
|
|
הוספת סעיף 31ו. |
|
פגיעה ביבוא מקביל בידי יבואן ישיר |
31ו. |
(א) לא יעשה יבואן ישיר מעשה שהוא אחד מאלה: (1) מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או יבוא אישי בענף שבו פועל היבואן הישיר, ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף. (2) מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, או מעשה שעלול למנוע או להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי כאמור ואינו נחוץ לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על-ידו כיבואן ישיר;
|
|
תיקון סעיף 50ד |
2. |
בסעיף 50ד(א) לחוק העיקרי אחרי פסקה (6) יבוא: |
||
|
|
|
"(7) עשה יבואן ישיר מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או יבוא אישי בענף שבו פועל היבואן הישיר ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף, או מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, או מעשה שעלול למנוע או להפחית יבוא מקביל או יבוא אישי כאמור ואינו נחוץ לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על-ידו כיבואן ישיר, בניגוד להוראות סעיף 31ו.
|
||
|
הוראת שעה |
3. |
הוראות סעיפים 1-2 יעמדו בתוקפן למשך שש שנים מיום פרסומו של חוק זה; השר רשאי, בהמלצת הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך את תוקף הוראות סעיפים 1-3 בתקופה של עד שלוש שנים נוספות. |
||
תזכיר חוק מטעם רשות התחרות:
תזכיר חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס'...) (הסרת חסמים בתחום היבוא)(הוראת שעה), התשפ"ב – 2022
|
|
|
|
דברי הסבר
איסור על מעשים שתוצאתם פגיעה ביבוא מקביל ופגיעה בתחרות בענף – מוצע להוסיף לחוק התחרות את סעיף 31ו(א)(1) שיקבע כי יבואן ישיר לא יעשה מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או יבוא אישי בענף שבו פועל היבואן הישיר, ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף. מטרתו של סעיף זה היא מניעת מעשים של יבואן ישיר שעלולים לפגוע ביבוא מקביל ובלבד שמעשים אלה עלולים לפגוע בתחרות בענף שבו פועל היבואן הישיר.
איסור על מעשים שעיקרם פגיעה ביבוא מקביל או שאינם נחוצים לצורך עיקר יבוא טובין כיבואן ישיר – מוצע להוסיף לחוק התחרות את סעיף 31(א)(2) שיקבע כי יבואן ישיר לא יעשה מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, או מעשה שעלול למנוע או להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי כאמור ואינו נחוץ לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על-ידו כיבואן ישיר. בשונה מסעיף 31(א)(1), אשר בוחן את המעשה בראי תוצאתו האפשרית, סעיף 31(א)(2) בוחן את עיקרו של המעשה. כלומר, סעיף זה אוסר על מעשה של יבואן ישיר שעיקרו הפחתת או מניעת התחרות מצד יבוא מקביל[2]. זאת, ללא בחינה מהותית ביחס להשפעתו האפשרית של המעשה על התחרות הכוללת בענף. בנוסף, על פי הסיפא של הסעיף, אף אם עיקרו של המעשה אינו בהפחתה או מניעה של יבוא מקביל ויש לו תכלית עסקית לגיטימית אחרת, אך הוא עלול להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל, יהיה המעשה אסור, אלא אם הוא נחוץ ליבואן הישיר לצורך מימוש עיקרו של יבוא הטובין על ידו כיבואן ישיר. קרי – אלא אם אין ליבואן הישיר דרך אחרת (שאינה עלולה לפגוע בתחרות מצד יבוא מקביל) להשיג את אותה תכלית עסקית לגיטימית שעומדת בבסיס המעשה הנבחן.
סמכות להטלת עיצומים בגין הפרה של סעיפים אלה – מוצע לתקן את סעיף 50ד לחוק התחרות, כך שסמכות הממונה להטיל עיצומים כספיים על הפרות של חוק התחרות הכלכלית תחול גם על ההפרה של ההוראות שבתיקון זה, כלומר הממונה תהיה רשאית להטיל עיצום כספי על הפרת ההוראות שבתיקון זה בסך של עד 8% ממחזור החברה ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על כ – 100 מיליון ₪.
[1]בהתאם לסעיף 14 לחוק התחרות הכלכלית ולקבוע בחלק מפטורי הסוג, אחד התנאים לכך שהסדר כובל יהיה פטור מקבלת אישור, הוא ש"עיקרו של ההסדר אינו בהפחתת התחרות או מניעתה" וכי "אין בו כבילות שאינן נחוצות למימוש עיקרו". בהקשר לכך פרסמה הממונה על התחרות ביום 5 בנובמבר 2018 את גילוי דעת 1/18 בעניין פרשנות סעיף 14(א)(2) וסעיף 15א(א)(2) לחוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988 וסעיפים מקבילים בכללי פטור סוג.
[2]בהתאם לסעיף 14 לחוק התחרות הכלכלית ולקבוע בחלק מפטורי הסוג, אחד התנאים לכך שהסדר כובל יהיה פטור מקבלת אישור, הוא ש"עיקרו של ההסדר אינו בהפחתת התחרות או מניעתה" וכי "אין בו כבילות שאינן נחוצות למימוש עיקרו". בהקשר לכך פרסמה הממונה על התחרות ביום 5 בנובמבר 2018 את גילוי דעת 1/18 בעניין פרשנות סעיף 14(א)(2) וסעיף 15א(א)(2) לחוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988 וסעיפים מקבילים בכללי פטור סוג.