תזכיר טיוטת תקנות התעבורה(הוראת שעה)(מס' 6)(ביטול), התשפ"ב-2022

תקנות התעבורה (הוראת שעה)(מס' 6) (ביטול) התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 69א(א) ו-70(17ד) ו- (17ה) לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), בהסכמת שר המשפטים ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

 

ביטול

1.  

תקנות התעבורה (הוראת שעה)(מס' 6), התשפ"א-2021[2] – בטלות.

 

 

 

 

 

 ___________________ התשפ"ב                                                      מרב מיכאלי

(____________________ 2022)                                        שרת התחבורה והבטיחות בדרכים            

 (חמ 3-83 – ת1)                  

דברי הסבר

תקנה 1 – בהתאם להחלטת ממשלה מס' 987 מיום 16.1.22, "מתווה מהיר לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק – ניקיון אביב", מוצע לבטל את תקנות התעבורה (הוראת שעה)(מס' 6), התשפ"א-2021 (להלן: "הוראת השעה").  

הוראת השעה הותקנה במקור במטרה להילחם בתופעה הקשה של היפגעות פעוטות עד גיל 4, כתוצאה מהשארתם ברכב, כאשר מועד התחילה שנקבע לה היה 1 באוגוסט 2021. לאחר התקנתה, ובעקבות ביקורת רבה שהושמעה מצד גורמים שונים, הן בקרב משרדי הממשלה והן בקרב הציבור, ביחס לקשיים שמעלה הוראת השעה, ובפרט ביחס להיעדר נתונים בעולם על האפקטיביות של מערכות ההתרעה לנוכח העלות המשקית הגבוהה של קביעת חובת התקנתן הגורפת, המושתת על הציבור, הוחלט לדחות את מועד תחילתה של הוראת השעה ליום 1 במרץ 2022, במטרה לאפשר בחינה נוספת של הוראת השעה.

בפרק הזמן הנוסף, התקיים שיח מול גורמי רגולציה באירופה ובפרט באיטליה, שהיא המדינה היחידה בעולם בה נקבעה חובת התקנת מערכות התרעה למניעת השארת ילדים ברכב. השיח הנוסף כאמור העלה, כי אין בנמצא נתונים מוסמכים שיש בהם כדי להעיד על יעילות מערכות ההתרעה למניעת השארת ילדים ברכב בביטול מקרי הפגיעה בפעוטות כתוצאה מתופעה זו. לפיכך, ולנוכח העלות המשקית הכבדה שהוראת השעה משיתה על הציבור, מוצע לעת הזו, לבטל את הוראת השעה, ולפעול לצמצום תופעת היפגעות פעוטות כתוצאה מהשארתם ברכב, באמצעים חלופיים, שעיקרם בהעלאת המודעות לתופעה, ועידוד התקנה וולונטרי של מערכות ההתרעה.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח מדינת ישראל 7, עמ' 173; ס"ח התשס"ח, עמ' 466.

[2] ק"ת התשפ"א, עמ' 2780; התשפ"א, עמ' 3850.