בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-30 לפקודת התעבורה[1], בהסכמת שר המשפטים ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:
|
תיקון התוספת |
1. |
בצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002[2] בתוספת בפרט 2, השורה
– תימחק.
|
___________________ התשפ"ב מרב מיכאלי
(____________________ 2022) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(חמ 3-250)
דברי הסבר
תקנה 1 – בהתאם להחלטת ממשלה מס' 987 מיום 16.1.22, "מתווה מהיר לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק – ניקיון אביב", מוצע לבטל את צו התעבורה (עבירות קנס)(הוראת שעה), התשפ"א-2021 כמהלך משלים לביטול תקנות התעבורה (הוראת שעה)(מס' 6), התשפ"א-2021 (להלן: "הוראת השעה").
הוראת השעה הותקנה במקור במטרה להילחם בתופעה הקשה של היפגעות פעוטות עד גיל 4, כתוצאה מהשארתם ברכב, כאשר מועד התחילה שנקבע לה היה 1 באוגוסט 2021. לאחר התקנתה, ובעקבות ביקורת רבה שהושמעה מצד גורמים שונים, הן בקרב משרדי הממשלה והן בקרב הציבור, ביחס לקשיים שמעלה הוראת השעה, ובפרט ביחס להיעדר נתונים בעולם על האפקטיביות של מערכות ההתרעה לנוכח העלות המשקית הגבוהה של קביעת חובת התקנתן הגורפת, המושתת על הציבור, הוחלט לדחות את מועד תחילתה של הוראת השעה ליום 1 במרץ 2022, במטרה לאפשר בחינה נוספת של הוראת השעה.
בפרק הזמן הנוסף, התקיים שיח מול גורמי רגולציה באירופה ובפרט באיטליה, שהיא המדינה היחידה בעולם בה נקבעה חובת התקנת מערכות התרעה למניעת השארת ילדים ברכב. השיח הנוסף כאמור העלה, כי אין בנמצא נתונים מוסמכים שיש בהם כדי להעיד על יעילות מערכות ההתרעה למניעת השארת ילדים ברכב בביטול מקרי הפגיעה בפעוטות כתוצאה מתופעה זו. לפיכך, ולנוכח העלות המשקית הכבדה שהוראת השעה משיתה על הציבור, מוצע לעת הזו, לבטל את הוראת השעה, ולפעול לצמצום תופעת היפגעות פעוטות כתוצאה מהשארתם ברכב, באמצעים חלופיים, שעיקרם בהעלאת המודעות לתופעה, ועידוד התקנה וולונטרי של מערכות ההתרעה.
מאחר ומוצע לבטל את הוראת השעה, נדרש בהתאמה לבטל גם את פרט 2(121ב) לתוספת לצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002.