תזכיר טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע התרבות והספורט למוסדות תרבות ערבית

טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע התרבות והספורט למוסדות תרבות

ערבית[1]

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[2]1985 (להלן - החוק) ולהוראת התכ"ם מספר 6.2, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ובהתייעצות עם המועצה הישראלית לתרבות ואמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג-02 0 [3]2 (להלן - המועצה), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן - המשרד), למוסדות תרבות ערבית

תקנה תקציבית: 19-42-02-33

1. (א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד למוסדות תרבות, בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[4] (להלן - הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.

(ב)    התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים. וללא הבדל, לרבות באשר לגזע, דת או קבוצה דתית, לאום, השקפה או השתייכות מפלגתית.

(ג)     בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, מקצועי וענייני של מבחנים אלה.

(ד) החלטות הוועדה יהיו מנומקות.

1  מבחן התמיכה פורסם בי"פ 5860, ל׳ בתשרי התשס"ט (29.10.2008), עמי 114 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 5891, ד׳ בטבת התשס"ט (31.12.2008), עמי 1516 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 6085, כ"ט באייר התש"ע (13.5.2010), עמי 2901 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 6132, כ"ב באלול התש"ע (1.9.2010), עמי 4614 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 6227, י׳ בניסן התשע"א (14.4.2011), עמי 3868 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 7009, ד׳ בניסן התשע"ה (24.3.2015), עמי 4336; תיקונים למבחן פורסם בי"פ 7009, די בניסן התשע"ה (24.3.2015), עמי 4337 ; תיקון למבחן פורסם בי"פ 7018, כ"ה בניסן התשע"ה (14.4.2015), עמי 4667 ;

תיקון למבחן בעקבות נגיף הקורונה (בהוראת שעה), אשר מתייחס לחלוקת התמיכות בשנים -2020 2023, פורסם בי"פ 9012, התש"ף, עמי 7652, וניתן למצוא אותו בקישור הבא:

הגדרות

2. במבחנים אלה -

"אמן מקצועי" - מי שהוא בעל תעודה רלוונטית לתחום העשייה מגוף הזכאי להעניק תעודה על השכלה על תיכונית בתחום הרלוונטי לבקשת התמיכה כאשר שנות הלימודים בו לא יפחתו משנתיים.

"הפקה" - אחד מאלה:

לעניין תיאטרון - יצירה תיאטרונית, בביצוע בימתי מלא ומקצועי המיועדת להצגה בפני קהל, באורך 45 דקות לפחות. לא יחשבו כהפקה:

א.   הצגה שעיקרה אימפרוביזציה;

ב.   הצגה שעיקרה הפעלה תיאטרונית;

ג.    הצגה שעיקרה הקראה בימתית;

ד.    הקראה או ביצוע של שירים;

ה.   הצגת בידור;

ו.    הצגה שהינה לקט קטעים משוחזרים;

על אף האמור ארכה של הפקה תיאטרלית שמיועדת לילדים יהיה 40 דקות לפחות;

לעניין מחול - הצגת מחול שכוללת יצירת מחול אמנותית, אחת או יותר, שאורכה הכולל 45 דקות לפחות. לעניין זה, "יצירת מחול אמנותית" משמעה יצירת מחול שמוצגת בפני קהל ואינה הפעלה מחולית (כגון הרקדה);

לעניין המוסיקה - "תכנית" - יצירות מוסיקאליות המבוצעות בביצוע חי בהצגה אחת בפני קהל, שמשכן הכולל הוא 50 דקות לפחות של נגינה או זמרה; ואולם בתכנית המיועדת לילדים יהא משכה הכולל 40 דקות לפחות של נגינה או זמרה;

לעניין אמנות - אחד מאלה:

א.     תערוכה - מקבץ של יצירות או פריטים בתחומי האמנות המוצג בחלל תצוגה ייעודי או לחילופין בחלל לא שגרתי;

ב.     וידאו ארט;

ג.     אמנות פלסטית או ויזואלית אחר לפי אישור המדור. לעניין מחקר -

א. המחקר הינו בתחום התרבות;

ב.   הפעילות המחקרית כאמור בסעיף קטן (1) נערכת בידי חוקר בעל תואר אקדמי בתחום;

ג.    המחקר הוצא לאור; לעניין זה, הוצאה לאור היא אחד מאלה: )1( הדפסה והפצה לקהל או ע"י מכירה; (2) הפקת המחקר במדיה דיגיטלית ופרסומו על ידי מוסד תרבות באתר מרשתת לציבור הרחב ללא תשלום או על ידי רכישה במשרתת.

לעניין כתב עת -

א.   המוסד מוציא לאור כתב עת כאמור בהיקף שלא יפחת ממהדורה אחת לשנה;

ב.   לכתב העת עורך ראשי;

ג.    כל מהדורה תהיה בהיקף שלא יפחת מ-60 עמודים; היקף הפרסומות בכתב העת לא יעלה על 400/0 מתכניה של המהדורה.

ד.    מהדורותיו של כתב העת יצאו לאור ויפורסמו לקהל הרחב;

"המדור" - המדור לתרבות ערבית שבמועצה;

"מוסד פללי" - מוסד תרבות שאינו מוסד עוגן כהגדרתו במבחן זה. במוסד מסוג זה, בתחום המוסיקה, התיאטרון או האמנות פלסטית, לא יפחת שיעור האמנים המקצועיים בכל הפקה חדשה מ-/40 מכלל האמנים המשתתפים; דרישה זו לא תחול לעניין פרויקט סיום בפעילות לימודית.

"מוסד מקצועי מופר" - מוסד לימודים המוכר על ידי המל"ג או מוסד שבעת מתן התעודה למנהל האמנותי המקצועי הוא נתמך לפי מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת האמנויות[5].

"מוסד עוגן"- מוסד תרבות העוסק בפעילות שנתמכת על פי מבחנים אלה ועונה על כל אלה:

(1) למוסד מנהל אומנותי מקצועי בשכר; לעניין זה "שכר" הוא סכום חודשי שלא יפחת משכר המינימום החודשי במשק, באופן יחסי להיקף המשרה, בין אם המנהל האמנותי מועסק כעובד שכיר של המוסד ובין אם הוא מועסק על ידו כקבלן חיצוני;

(א) מוסד שמחזור הכנסותיו בשנה המבוקרת עמד על מיליון וחצי ₪ לפחות יהיה חייב בהעסקת מנהל אמנותי במשרה מלאה.

(ב) מוסד שמחזור הכנסותיו בשנה המבוקרת לא עלה על מיליון וחצי ₪ יהיה חייב בהעסקת מנהל אמנותי בחצי משרה לפחות.


(2) נוסף על המנהל האמנותי המקצועי המוסד מעסיק מנהל אדמיניסטרטיבי בחצי משרה לפחות; מוסד שמחזור הכנסותיהם בשנה המבוקרת לא עלה על מיליון וחצי ₪ רשאי להטיל על המנהל האמנותי המקצועי גם תפקיד של מנהל אדמיניסטרטיבי ובלבד שזה עומד בהגדרות המחייבות לפי מבחנים אלה ובהוראות סעיף 5 בנוהל. )3( המוסד מינה ועדה אמנותית שחברים בה שלושה אנשי מקצוע לפחות בתחום הרלוונטי לבקשת התמיכה. תפקידה של הוועדה האומנותית היא לייעץ למוסד בכל הקשור לניהול האמנותי של המוסד;

(4) סך הכנסות עצמיות ממכירת מופעים או מתשלום בגין השתתפות בפעילות לא יפחת מ 400 אלף ₪ בשנה המבוקרת. בסעיף זה "השתתפות בפעילות" - לקיחת חלק כחניך, תלמיד או צופה.

(5) המוסד הפיק והעלה בשנה המבוקרת 2 הפקות חדשות לפחות; לעניין זה, יוכרו הפקות כאמור בסעיף 10(ד) בהתאם לקבוע בסעיפים אלה. בתחום התאטרון הפקה אחת מבין שתי ההפקות חייבת להיות הפקה לבוגרים.

(6) פעילות המוסד בשנה המבוקרת נעשית בהיקף ארצי; לעניין זה, "היקף ארצי" - ביצוע הפעילות ב- 3 אזורים בארץ - צפון , מרכז ודרום כמפורט להלן: בתחום האמנות הפלסטית - לא יידרש תנאי סף זה

בתחום התאטרון - לפחות 200/0 מההרצות מתקיימות בשני אזורים שמרכז הפעילות של המוסד אינו נמצא בהם.

בתחום המוסיקה והמחול -לפחות /15 מההרצות מתקיימות בשני האזורים שמרכז העמותה אינו נמצא בהם.

לעניין פסקה זו, אזור הצפון - ישובים הנמצאים מצפון למועצה אזורית מעלה עירון

אזור הדרום - ישובים הנמצאים מדרום לגבול השיפוט המוניציפלי של ירושלים אזור המרכז - ישובים שאינם באזור הדרום או אזור הצפון

(7) למוסד תחום פעילות תרבות אחד עיקרי, בעדו בלבד תוגש בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה. יובהר, כי המוסד רשאי לפעול בתחומי תרבות נוספים, אשר בכל אחד מהם הוא פועל בהיקף נמוך מאשר בתחום העיקרי, אך לא יגיש עבורם בקשת תמיכה במסגרת מבחן זה ;

(8) מחזור הפעילות של המוסד בשנת התקציב המבוקרת היה 1,000,000 ש"ח לפחות ובתחום התיאטרון 1,200,000 ש"ח, הכל על פי דוחות כספיים מבוקרים של שנת התקציב המבוקרת;

(9) המדור לתרבות ערבית יהיה רשאי להמליץ, במקרים מיוחדים ותוך מתן נימוקים שיירשמו, על מתן תמיכה למוסד גם אם לא מתקיים במלואו תנאי אחד מתנאי הסף המפורטים בפסקת משנה (4) או (6) או (7) ובלבד ששיעור קיומו לא יפחת מ-/10 לגבי פסקת משנה (4) או /50 (הפקה אחת) לגבי פסקת משנה (6) או /10 מפסקת משנה (7) ;

מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך ארבעה עשר ימים ממועד קבלתו את ההודעה על החלטת ועדת התמיכות; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 ימים ממועד קבלת הבקשה;

(10)שיעור האמנים המקצועיים בכל הפקה חדשה בתחום התיאטרון והאמנות הפלסטית לא יפחת מ-/70 מכלל האמנים המשתתפים בה ובתחום המוסיקה, לא יפחת מ-/50 מכלל האמנים המשתתפים (פרט לזמרים). דרישה זו לא תחול לעניין פרויקט סיום בפעילות לימודית.

(11) המדור מאשר כי הפעילות נעשית ברמה אמנותית נאותה יחסית לשאר הגופים בתחום פעילותו הנכללים בסעיף זה .

(12) הכרה כמוסד עוגן תוכל להינתן רק לאחר שלוש שנים בהן נתמך הגוף כמוסד כללי בתקנה זו.

"מוסד תרבות" - מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק או רשות מקומית, שהגיש בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה ומהווה מוסד כללי או מוסד עוגן כהגדרתו במבחנים אלה;

"מוסד תרבות קטן" - מי שמתקיימים בו כל אלה:

(1) מוסד עוגן הנתמך לפי מבחנים אלה;

(2) מעסיק עד 25 עובדים, במתכונת של יחסי עבודה;

"מנהל אדמיניסטרטיבי" - בעל תעודה בניהול ממוסד מוכר על ידי המל"ג או גוף אחר הזכאי להעניק תעודה על לימודים על-תיכוניים בניהול, והוא בעל וותק בניהול מוסדות תרבות, חינוך או רווחה של שנתיים לפחות.

"מנהל אמנותי מקצועי" - מי שעוסק בניהול האמנותי של מוסד תרבות והוא בעל תעודה ממוסד מקצועי מוכר בתחום הרלוונטי לבקשת התמיכה כאשר שנות הלימודים בו לא יפחתו משנתיים ובנוסף הוא בעל וותק מקצועי של 3 שנים לפחות בתחום הרלוונטי לבקשת התמיכה;

"משק סגור" - הפרדה חשבונאית מוחלטת בין מגזר הפעילות מושא הבקשה לתמיכה לבין מגזרי פעילות אחרים של המוסד ,לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; לעניין זה ,יש לזקוף על חשבון מגזר הפעילות שמתנהל כמשק סגור את החלק יחסי של השכר והוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין ההיקף התקציבי של אותו מגזר פעילות לעומת ההיקף התקציבי של כלל מגזרי הפעילות המוסד;

"שנת הערכה" - שלושת הרבעונים הראשונים (חודשים ינואר עד ספטמבר) בשנה שקדמה לשנת התקציב שבעבורה מתבקשת התמיכה והרבעון האחרון (חודשים אוקטובר עד דצמבר) בשנה שלפניה; לדוגמה: בבקשה בעבור שנת התקציב 2018 תהיה שנת הערכה התקופה המתחילה ב-1 באוקטובר 2016 ומסתיימת ב-31 בספטמבר 2017 ;

"שנת תקציב מבוקרת" - השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התקציב הקודמת;

"שנת תקציב קודמת" - השנה הקלנדרית שקדמה לשנה שבעבורה מתבקשת התמיכה;

"תחום תרבות" - אחד מאלה: תאטרון, מחול, אמנות פלסטית, ספרות (כולל כתבי עת), מוסיקה, מחקר בתרבות.

""תקנות חובות מעסיק" - תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-[6]1998;

"תקנון למניעת הטרדה מינית" או "תקנון" - התקנון לדוגמה שבתוספת לתקנות חובות מעסיק.

מטרות התמיכה

3 . מטרות התמיכה לפי מבחנים אלו הן:

(1) להגביר את המודעות בקרב הציבור הערבי לכל סוגי העשייה והיצירה התרבותית והאמנותית ולעודדו להשתתף ולצרוך פעילות תרבות ואמנות;

(2) לעודד הקמתם, פיתוחם ופעילותם של מוסדות תרבות ואמנות מרכזיים בקרב הציבור הערבי ולעודד את שאיפתם של מוסדות אלה לאיכות, מצוינות וייחודיות;

(3) לשמר את התרבות הערבית, להפיצה, לפתחה ולקדמה

(4) לעודד ולקדם את האמן הערבי בארץ הפעילות הנתמכת

4. פעילות מוסד הציבור הזכאית לתמיכה הינה פעילות בתחום התרבות הערבית, בין פעילות שוטפת ובין פרויקטים.

תנאי סף כלליים לתמיכה

5. לתמיכה לפי מבחנים אלה יהא זכאי רק תאגיד שהוא מוסד תרבות, המקיים בעצמו את

הפעילות כאמור בסעיף 4 ומתקיימים בו כל תנאי סף אלה:

(1) המוסד פעל בתחום הפעילות הנתמכת, בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה.

(2) המוסד הגיש תכנית עבודה מפורטת לשנה התקציבית לה מבוקשת תמיכה שהינה ברמת איכות מספקת להנחת דעת המדור. מוסד לא יבקש תמיכה בעבור פעילות, שלא פורטה בתכנית העבודה שהגיש.

(3) המוסד עומד בדרישות הנוהל, ובכלל זה יעמיד עצמו לביקורת המשרד בהתאם לדינים החלים עליו, הוראות הנוהל והחלטות הממשלה להבטחת עמידתו בתנאים למתן תמיכה, זאת מבלי לפגוע בחופש היצירה, בחרות האמנותית ובחופש הביטוי;

(4) המוסד השלים באופן תקין את הגשת כל הדוחות הנדרשים לצורך ניקודו על פי מבחנים אלה, כנדרש בידי מנהל תרבות במסגרת הגשת בקשת התמיכה באותה שנה;

(5) המוסד משתמש בכספי התמיכה רק למטרות שלשמן ניתנו;

(6) המוסד מקיים את הוראות החוק הרלוונטיות לפעילותו, מקפיד על כללי ניהול תקין ושומר על שקיפות מלאה באורחות התנהלותו באופן ההולם את מטרותיו הציבוריות;

(7) המוסד פועל ביעילות ובתקורה מינימלית, המאפשרת את פעולתו התקינה והראויה, לרבות בהתאם לנוהל והנחיות החשב הכללי במשרד האוצר לעניין הוצאות הנהלה וכלליות שלא יעלו על /22 ממחזור הגוף;

(8) פעילות המוסד פתוחה בפני הקהל הרחב ללא הבדל גזע, דת, קבוצה דתית, לאום, השקפה או השתייכות מפלגתית וכיוצא באלה;

(9) הפעילות שבעדה מבקש המוסד תמיכה, לא נתמכת במסגרת בקשה אחרת לתמיכה ממשלתית, ובכלל זה במסגרת מבחני התמיכה של משרד התרבות והספורט בסל תרבות עירוני[7] או במסגרת המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות

והספורט במוסדות ציבור המקיימים פסטיבלים בתחום אמנויות הבמה[8] כפי שפורסמו. לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר;

(10)  סך        ההכנסות של כל פרויקט עבורו מוגשת בקשה יעמוד על 20 אלש"ח ₪ לפחות בשנה המבוקרת;

(11)מוסד אשר הגיש בקשת/בקשות תמיכה לראשונה והסכום המבוקש בהם יחד עולה על 100 אלף ש"ח יעמוד בתנאים הבאים:

1. מחזור הפעילות בשנה המבוקרת לא יפחת מ 700/0 מהסכום המבוקש;

2.  הועלה במסגרת הבקשה הפקה חדשה/ תערוכה/ פרויקט סיום;

(12)מבלי לגרוע מכל הוראה אחרת, הגיש מוסד למשרד הן בקשת תמיכה לפי מבחנים אלה והן בקשת תמיכה על פי מבחנים אחרים בפעילות שהינה בבחינת פרויקט נפרד, יגיש המוסד תקציב מפורט ונפרד בקשר לפרויקט וכן יתעד את ביצוע הפרויקט בדוח מקורות ושימושים;

(13)מוסד שמבקש תמיכה ימסור לבקשת המדור או הוועדה כל מידע או מסמך שיתבקש לצורך הטיפול בבקשה או ביקורת על תמיכה שניתנה למוסד. לא תינתן תמיכה למוסד שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד או גורם מוסמך אחר;

(14)  בלי לגרוע מן האמור בנוהל, יינקטו צעדים כנגד מוסד אשר עשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, היינו השתמש בהם שלא בעבור הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר, או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, בהתאם לנוהל, לרבות קיזוז תמיכה, שלילת תמיכה עתידית, תביעת השבה, הכל לפי העניין;

(15) מוסדות ציבור הפועלים בתחומים נוספים שאינם תחומי תרבות יערכו את בקשותיהם רק בקשר לפעילותם בתחום התרבות; לעניין זה האמור במבחנים אלה כאילו נאמר רק ביחס לפעילותם בתחום התרבות; למשל, רק ההכנסות הנוגעות באופן ישיר לפעילותו בתחום התרבות ייחשבו כמחזור הפעילות של מוסד הציבור, לעניין סיווגו כמוסד עוגן או כללי.

(16) היה מוסד פעיל בתחומים מלבד תרבות, תובא בחשבון לצורך מבחנים אלה פעילותו בתחום התרבות בהתאם למבחן זה בלבד;

(17) גוף אשר מקבל תמיכה שוטפת מתקנה אחרת במנהל התרבות לא ייתמך עבור אותו תחום תרבות מתקנת התרבות הערבית.

6. תנאי סף מיוחדים לתמיכה

(א) המוסד מקיים פעילות תרבות ערבית או פעילות תרבות המיועדת בעיקרה לחברה הערבית;

(ב) לפחות 700/0 מהאמנים המשתתפים בפעילות הנתמכת הם מקרב החברה הערבית ובתחום המוסיקה הקלאסית המערבית לפחות /50. חרף האמור, בתחום המוסיקה הקלאסית המערבית יראו דרישה זו כמתקיימת גם כאשר המנצח, הסולן או נגן מרכזי הוא מקרב החברה הערבית;

(ג)  המוסד מקיים פעילות בעלת רמה אמנותית נאותה בהתאם לקביעת המדור. לעניין פסקת משנה זו, הפעילות תיחשב כבעלת רמה אמנותית נאותה לאחר שהמדור בחן את תכנית העבודה המפורטת, בשים לב, בין השאר, למגוון הפעילות המתקיימת במסגרתה, היוצרים והאמנים המשתתפים, סוג המוסד בו מדובר, סוג הפעילות ומטרתה. מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות של המדור לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך ארבעה עשר ימים ממועד ההודעה על ההחלטה; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 ימים ממועד קבלת הבקשה;

(ד) מטרות המוסד ואופן פעולתו עולים בקנה אחד עם מטרות התמיכה המפורטות במבחנים אלה;

(ה) מוסד המקיים פעילות תרבות ערבית אשר לא ניתנה בעדה תמיכה לפי מבחנים אלה בשנה הקלדנרית הקודמת לשנת התמיכה, יודיע למשרד על כוונתו להגיש בקשה לתמיכה בפעילות האמורה לא יאוחר מ- 6 חודשים לפני תחילת שנת התמיכה והעמיד לרשות המשרד דוח ענייני ותקציבי עבור אותה פעילות;

תמיכה מזערית ומרבית

7. (א) שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על /75 מן ההוצאות המוכחות בפועל לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת. על אף האמור, בתחומים מחקר וכתבי עת התמיכה של המשרד לא תעלה על /90 מן ההוצאות המוכחות בפועל לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת.

(ב) לא תינתן תמיכה למוסד שהניקוד המוענק לו על פי התבחינים מזכה אותו בסכום של פחות מ-20,000 שקלים חדשים.

חלוקת תקציב התמיכה בין סוגי מוסדות

8. (א) תקציב תקנה 19-42-02-33 (פעולות תרבות ערבית) יחולק בין מוסדות עוגן ומוסדות כלליים: המשרד יקבע בכל שנה את החלוקה היחסית של תקציב התמיכה לפי מבחנים אלו בין סוגי המוסדות לאחר התייעצות עם המדור ובלבד ששיעור התמיכה במוסדות העוגן לא יפחת מ-/35 ולא יעלה על /45 מסך תקציב התקנה. בהחלטתם כאמור יתחשבו המדור והמשרד בין היתר בשיקולים הבאים: שיעור החלוקה בין סוגי המוסדות בשנה התקציבית הקודמת; שינויים שחלו במספר המוסדות הנתמכים בכל סוג או בהיקף פעילותם;

(ב) מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך ארבעה עשר ימים ממועד קבלתו את ההודעה על החלטת ועדת התמיכות; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30ימים ממועד קבלת הבקשה;

עקרונות לקביעת גובה התמיכה

9. שיעור התמיכה במוסד ייקבע על ידי הוועדה בהסתמך על חוות דעת מקצועית שתוגש על ידי המדור, בדרך של ניקוד המשתנים המפורטים בסעיף קטן 10(א); כאשר סך הסכום המתוקצב לכל סוג של מוסד מחולק בסך כל הנקודות שניתנו לכלל מבקשי התמיכה, ששייכים לאותו סוג של מוסד, שבקשותיהם עמדו בתנאים הקבועים בסעיפים 5 ו-6, שווה לערך הכספי של נקודה לגבי אותו סוג של מוסד, וכאשר סך התמיכה במוסד הינו מכפלה של הערך הכספי שנקבע לנקודה לגבי אותו סוג של מוסד במספר הנקודות שניתנו לו על פי מבחנים אלה.

(א) בשלב ראשון ינוקד כל מוסד בכל אחת מאמות המידה שבסעיף 10. מוסד שפעיל במספר תחומי תרבות יגיש עבור כל תחום בקשה נפרדת, ויקבל ציון אחד בכל משתנה, המייצג בממוצע את כלל פעילותו;

(ב) בשלב שני יחושב חלקו היחסי בניקוד של כל אמת מידה מתוך כלל הניקוד שניתן באותה אמת מידה;

(ג)  בשלב שלישי ישוקלל החלק היחסי לפי משקל אמת המידה;

(ד) בשלב הרביעי ייקבע שיעור התמיכה שזכאי לו כל מוסד על פי הממוצע האלגברי בין התחשיב הבסיסי שנקבע לו בשלב השלישי, לבין שיעור התמיכה היחסי הסופי שקיבל בשנה התקציבית הקודמת;

או

בשלב הרביעי ייקבע שיעור התמיכה שזכאי לו כל מוסד על פי הממוצע האלגברי בין השיעור היחסי שנקבע לו בשלבים הקודמים לבין שיעור התמיכה היחסי שקיבל המוסד בשנה התקציבית הקודמת.

(ה) בשלב חמישי יחושב סך החלקים היחסיים המשוקללים בכל אמות המידה.

(ו)  בשלב השישי, מוסד שמספר הנשים החברות בוועד המנהל שלו בשנה המבוקרת לעומת כלל חברי הוועד המנהל עמד על /50 מכלל חברי הוועד המנהל לפחות, ואם עמד מספר כלל חברי הוועד המנהל שלו על שלושה לכל היותר - כלל הוועד המנהל חברה אחת לפחות, תגדל התמיכה בו ב- /2 ביחס לשלב הקודם.

(ז)  בשלב השביעי, "מוסד תרבות קטן" שקבע תקנון למניעת הטרדה מינית, ושעומד בדרישות תקנה 8 לתקנות חובות מעסיק לעניין עריכת התאמות נדרשות בתקנון, פרסום התקנון ומסירתו, תגדל התמיכה בו ב-/3 ביחס לשלב הקודם; מוסד תרבות קטן יצרף את התקנון כאמור לבקשתו לתמיכה.

10. המשתנים בתחשיב הבסיסי

(א) פללי

שיעור התמיכה בגוף כלי ייקבע על פי המשתנים המפורטים להלן, ולפי משקלו היחסי של כל משתנה כמפורט לצדו:

(1) משתנה איכות - /25 תחושב לפי החלוקה הבאה -

(א) רמה אמנותית - /15

(ב) ייחודיות - /10

(2) משתנה היקף פעילות (בשנה המבוקרת) - /15

(3) משתנה מספר הפקות חדשות - /15

(4) משתנה עובדים - /15 יחושב לפי החלוקה הבאה -

(א) שכר האמנים (ולעניין זה יחשבו גם יוצרים, מנחים, מורים) - /10

(ב) מספר העובדים הקבועים - /5

(5) משתנה סך הכנסות עצמיות ממכירת מופעים או מתשלום בגין השתתפות בפעילות - /20

(6) משתנה תכנית העבודה - /10 תחושב לפי החלוקה הבאה -

(א) תכנית שנת התמיכה ותכנית עתידית ארוכת טווח - /5

(ב) ביצוע שנה קודמת - /5

(ב) משתנה איפות


איכות פעילותו של המוסד בשנה התקציבית המבוקרת, ובהתאם להמלצה מנומקת של המדור -

(1) הרמה האמנותית של פעילות המוסד (/15) ;

(2)  ייחודיות, גיוון, חדשנות או מתן ביטוי לפעילות תרבות שלא קיבלה ביטוי מספיק בעבר, הן מבחינת סוג הפעילות והן מבחינת התכנים, והכל בהתאם להמלצת המדור; מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך 14 ימים ממועד ההודעה על ההחלטה. החלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 ימים ממועד קבלת הבקשה (/10) ;

(ג) משתנה היקף פעילות:

מספר ההרצות או התערוכות שבצע גוף בשנה התקציבית המבוקרת (/15) כאמור בטבלאות מטה. (לעניין אמנויות הבמה - יילקחו בחשבון הרצות ששולם עבורם בלבד).

ניקוד

מספר הרצות או תערוכות

תחום פעילות

1

1-10

מחול ומוסיקה

2

11-20

 

3

21-30

 

4

31-40

 

5

41 ומעלה

 

1

1-49

תיאטרון

2

50-100

 

3

101-150

 

4

151-200

 

5

200 ומעלה

 

1

1-4

אמנות פלסטית

2

5-8

 

3

9-12

 

4

13-16

 

5

16 ומעלה

 

 

במוסד שמהותו הוראת אמנויות, המקיים כחלק מפעילותו הנתמכת סדנאות ותכניות לימוד, במקום פסקה (2) ינוקד לפי הרצות פרויקטי סיום -


2

5-10

3

11-15

4

16-20

5

21 ומעלה

 

מוסד שחלק מפעילותו הנתמכת הוצאת כתבי עת ינוקד לפי מספר מהדורות כמפורט:

1

1-2

2

3-4

3

5-7

5

8 ומעלה

 

(ד) משתנה מספר הפקות חדשות

מספרן של ההפקות החדשות שהעלה המוסד בשנה התקציבית המבוקרת - עד /15) וזאת כמפורט להלן;

(1) עבור הפקה משותפת בין שני גופים (קופרודוקציה) - חצי נקודה לכל גוף.

(2) הפקה שהמוסד העלה אך לא הפיק לא תוכר לניקוד על ידי המדור.

(3) במוסד שפעילותו כולה או חלקה היא לימודים והכשרה, עבור פרויקט סיום - 0.5 נקודה בכל תחום. יובהר, כי המקסימום הוא חצי נקודה סה"כ בכל תחום. לעניין זה, "פרויקט סיום" הוא אירוע סיום שנת לימודים שאורכו לפחות 60 דקות בו יציגו התלמידים או חלקם יצירות שונות או יעלו הפקה באחד מתחומי התרבות .

(4)  הפקות או תכניות בתחומי המחול, המוסיקה והתיאטרון שהועלו בשנה התקציבית המבוקרת פעם אחת בלבד- חצי נקודה.

(5) הפקה, תכנית מוסיקה או תערוכה חדשה- 1 נקודה. על אף האמור בפסקה זו:

הפקה בתחום התאטרון שהינה עבור קהל מבוגרים - 2 נקודות. תכנית מוסיקאלית או הפקה בתחום המחול אשר משתתפים בה מעל 30 אמנים (מעל גיל 16) על הבמה - 2 נקודות.

בתחום האמנות - תערוכה אשר הופק עבורה קטלוג איכותי -2 נקודות. לעניין זה, "קטלוג איכותי" - קטלוג המשקף את התערוכה המוצגת ויש בו כדי לקדם את האמן באופן מקצועי. על הקטלוג להיות באיכות הדפסה טובה, נייר איכותי- כרומו 150 גרם לפחות. צילום איכותי ליצירה (על ידי בעל מקצוע). עיצוב הקטלוג על ידי מעצב מקצועי בעל ניסיון קודם בעיצוב קטלוגים לגלריות ומוזיאונים מוכרים. הקטלוג יהיה 60 עמודים לפחות.

הקטלוג ילווה בטקסט אמנותי אחד לפחות על ידי אוצר מקצועי או מבקר אמנותי פעיל ולא יפחת מ-750 מילים. הקטלוג חייב להיות מתורגם ל-3 שפות לפחות כאשר השפה הערבית היא אחת מהן.

(ה) משתנה עובדים

(1)  שכר אמנים, יוצרים, מנחים או מורים - /15 :

בשלב ראשון יבחן שיעור תשלום לאמנים בשנה התקציבית המבוקרת מתוך מחזורו של הגוף. בשלב שני שיעור זה יוכפל בסכום ששילם הגוף לאמנים באותה שנה וזה יהיה הניקוד. לענין פסקה זו, יחשבו כשכר גם תשלומים שניתנו לאמנים כאמור הנותנים שירותים למוסד הציבור ("פרילנסר").

(2)  מספר העובדים המקצועיים והאמנותיים הקבועים בגוף בפעילות הרלוונטית שאינם נחשבים במסגרת הוצאות ההנהלה וכלליות המועסקים בחצי משרה לפחות, לפי דוח כספי מבוקר; - חצי נקודה בעד כל חצי משרה, ובתחום המחול - 1 נקודה בעד כל רקדן.

(ו)  משתנה הכנסות עצמיות ממכירת מופעים או מתשלום בגין השתתפות בפעילות:

בשלב הראשון יבחן שיעור סך ההכנסות העצמיות בשנה המבוקרת מתוך מחזורו הכספי של הגוף בשנה המבוקרת שיעור זה ינורמל ביחס לכלל המוסדות ויוכפל בסך ההכנסות העצמיות ממכירת מופעים/די משתתפים בשנה המבוקרת בשלב השני יעשה נרמול למספר שהתקבל בשלב הראשון.

(ז)  משתנה תכנית העבודה - עד 10 נקודות.

(1)  הניקוד באמת מידה זו יינתן עבור תכנית עבודה שהמדור מצא שהינה מפורטת ואיכותית הכוללת חזון, מטרות, יעדים, לוחות זמנים, פירוט תקציבי, תיאור מפורט של התכנית והדרכים לביצועה והתייחסות לתכנית אורכת טווח. תכנית העבודה תכלול התייחסות לשנת התקציב עבורה מבוקשת התמיכה ו 5 שנים אחריה.

(2)  בשלב השני ייווסף או ייגרע ניקוד על הניקוד שקיבל המוסד לפי פסקה (1), בדרך של הכפלה במקדמים, כמפורט להלן:

(א) במבחן זה, יינתן מקדם עבור המרחק בין היישוב בו שוכנים משרדי מוסד התרבות מגיש הבקשה מהעיר נצרת (להלן - ריחוק מוסד), ובלבד שמתקיימים בו בנוסף, התנאים הבאים במצטבר:

(1) /50 ממקבלי השכר (בתלוש משכורת או בחשבונית) בין אם בגין פעילות הגוף או הוצאותיו בגין הנהלה וכלליות, יהיו תושבי היישוב או ברדיוס שלא יעלה על - 30 ק"מ ממנו. (באזור הנגב, במקום 30 ק"מ ייקרא 40 ק"מ)

(2) /30 מההרצות שערך הגוף התקיימו ביישוב או ברדיוס שלא יעלה על 30 ק"מ ממנו (באזור הנגב, במקום 30 ק"מ ייקרא 40 ק"מ).

(ב) מקדם בעד ריחוק המוסד:

(1) מקדם בשל ריחוק מוסד כללי - יינתן לפי אחד מאלה:

(א)  למוסד הנמצא יותר מ-60 ק"מ בקו אווירי מנצרת - 1.33;

(ב)  למוסד הנמצא יותר מ-100 ק"מ בקו אווירי מנצרת ופחות מ-160 ק"מ בקו אווירי מנצרת - 1.66 ;

(ג) למוסד הנמצא יותר מ-160 ק"מ בקו אווירי מנצרת - 2.

(2) מקדם בשל ריחוק מוסד עוגן - יינתן לפי אחד מאלה:

(א)  למוסד הנמצא יותר מ-60 ק"מ בקו אווירי מנצרת ופחות מ-160 ק"מ בקו אווירי מנצרת - 1.25 ;

(ב) למוסד הנמצא יותר מ-160 ק"מ בקו אווירי מנצרת - 1.50.

(ג)  מוסד שעיקר פעילותו אינו בתחום תרבות, למעט מתנ"סים ורשויות מקומיות- אינו זכאי לקבל מקדם בעד ריחוק המוסד על פי סעיף 8(ב)(2)(א).

(ד)    מוסד כאמור בסעיף קטן (ב), יוכפל בשלב זה ניקודו במקדם של 0.7 תשלום התמיכה

11. (א) התמיכה למוסד תשולם בהתאם לנוהל.

(ב) לא בוצעה פעילות אשר אושרה לתמיכה במסגרת תכנית העבודה שהגיש המוסד יחזיר המוסד את התמיכה שקיבל בעדה.

12.  הוראות מעבר

(א)   יישום הדרישות בסעיפים (1), (2) ו-(3) בהגדרת "מוסד עוגן" יחל בשנת התמיכה 2022. המוסד יהיה חייב לעמוד בהגדרה עד ליום 31.5.2022.

(ב) סעיף (6) בהגדרת "מוסד עוגן" ייקרא בשנת 2022 ו-2023 באופן הבא: "המדור מאשר על סמך נתונים שהוצגו בפניו, כי פעילות המוסד נעשית בהיקף ארצי;

(ג)   לעניין זה, "היקף ארצי" - ביצוע הפעילות ב- 3 אזורים בארץ - צפון , מרכז ודרום;" יישום הדרישה לעניין שיעור האמנים המקצועיים בסעיף 11 בהגדרת מוסד עוגן יחל בשנת 2024.

(ד) יישום הדרישה לעניין הודעה מוקדמת למחלקה למוסד הנתמך לראשונה כפי שמופיע בסעיף 5(16) יחל בשנת 2023.

(ה) יישום הדרישה לעניין שיעור האמנים המשתתפים כאמור בהגדרת "מוסד כללי" יחל בשנת 2024.

(ו)  החל משנת התמיכה 2023 לא תינתן במסגרת מבחן זה תמיכה בעד פסטיבלים. תחילה ותוקף

13. תחילתם של מבחנים, אלו ביום_________ (_____ 2023)

________ התשפ"ב

_________  2022

(חמ________ )

חילי טרופר

שר התרבות והספורט



תיקון למבחן פורסם בי"פ 9795, כ"ו באב התשפ"א (4.8.2021), עמי 10085.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.

[3] ס"ח התשס"ג, עמי 64.

[4] י"פ 8480, כ"ד בתשרי התש"ף (23.10.2019), עמי 482 ; תיקון לנוהל פורסם בי"פ 8981, כ"ג בתמוז התש"ף (15 ביולי 2020), עמי 7207 [תוקפו של תיקון זה מיום כ"ג בתמוז התש"ף (15.7.2020) עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)]; תיקון לנוהל פורסם בי"פ 9106, גי בתשרי התשפ"א (21.9.2020), עמי 2.

1

[5] י"פ 6424 ,כ"ו בתמוז התשס"ה (8.2.2005), עמי 3760, כפי שתוקן מזמן לזמן.

3

[6] ק"ת התשנ"ח, עמי 1132; התשע"ח, עמי 2550 ו-2678.

[7] [קישור]

[8] י"פ התשע"ט, עמי 11720.