תיק הצעת חוק מס':פ-0000-18
סימוכין: 803-99-2010-000000
תזכיר תקנות וצו – עבירות מינהליות (החזקת קנאביס ושימוש בו)
א. שם התקנות המוצעות
תקנות העבירות המינהליות (החזקת קנאביס ושימוש בו), התשפ"ב-2022 וצו העבירות המינהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"ב-2022.
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
סעיף 7(א) עד (ג) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973 קובע כדלקמן:
(א) לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה, או ברשיון מאת המנהל.
(ב) האמור בסעיף זה בדבר איסור החזקה אינו חל על סם מסוכן הנמצא במעבר שהותר לפי פקודה זו.
(ג) העובר על הוראות סעיף זה, דינו - מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מן הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, ואם החזיק בסם או השתמש בו לצריכתו העצמית בלבד, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
ביום י"ד באב התשע"ח (26 ביולי 2018), בעקבות המלצות דעת הרוב בצוות לבחינת מדיניות האכיפה כלפי משתמשי קנאביס במשרד לבטחון הפנים, והחלטת ממשלה בנושא (מס' 2474 מיום 5.03.2017), נחקק חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה), התשע"ח-2018 (להלן - הוראת השעה) שנכנסה לתוקף ביום כ"ה באדר ב' התשע"ט (1 באפריל 2019). הוראת השעה נחקקה לתקופה של 3 שנים - דהיינו עד סוף מרץ 2022. היא קבעה (בסעיף 7(ג1) לפקודת הסמים המסוכנים אשר נוסף במסגרתה), כי עבירה של החזקה או שימוש בקנבוס לצריכה עצמית, הנעברת בפעם הראשונה, ועבירה נוספת הנעברת בתוך 5 שנים ממועד ביצוע העבירה הראשונה, תיחשבנה כעבירות קנס מיוחדות, שהקנס בגינן יהיה 1,000 ₪ ו-2,000 ₪ בהתאמה, ויחולו עליהן סדרי דין מיוחדים שנקבעו במסגרת הוראת השעה, ואשר עוגנו בפרק ז1 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982.
מתחולת הוראת השעה הוחרגו אנשים שנמנו ברשימה שפורטה בסעיף 7(ג1)(4) לפקודת הסמים המסוכנים, כנוסחה בהוראת השעה, כדלקמן:
"(א) מי שהורשע בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה בעבירה שהיא אחת מאלה:
(1) עבירה מסוג פשע, למעט עבירה כאמור שקבע השר לביטחון הפנים, בצו, בהסכמת שר המשפטים;
(2) עבירה לפי פקודה זו, למעט כל אלה: עבירת קנס מיוחדת, עבירה לפי סעיף 10 סיפה הנלווית לעבירת הקנס המיוחדת, ועבירה לפי פקודה זו שחלות לגבי הרשעה בה הוראות סעיף 404א לחוק השיפוט הצבאי;
(3) עבירה לפי חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-2013;
(4) עבירה לפי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה, או עבירה לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961;
(ב) מי שבמועד ביצוע העבירה טרם מלאו לו 18 שנים;
(ג) מי שבמועד ביצוע העבירה היה חייל כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי, וכן כל אדם אחר שבית דין צבאי מוסמך לדון אותו על העבירה לפי החוק האמור;
(ד) מי שבמועד ביצוע העבירה היה אסיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971;
(ה) מי שעבר, במהלך ביצוע העבירה או בקשר אליה, עבירה אחרת, למעט עבירה לפי סעיף 10 סיפה הנלווית לעבירת הקנס המיוחדת;"
בחודש נובמבר 2020 הגיש את המלצותיו הצוות הבין-משרדי שפעל במשרד המשפטים לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנאביס בישראל (להלן - הצוות הבין-משרדי). רוב חברי הצוות הגיעו למסקנה כי בהינתן טיבו של החומר והשפעתו, ובהשוואה לחומרים אחרים המותרים היום לשימוש, ספק אם קיים ערך מוגן שיצדיק קיומה של עבירה של שימוש עצמי ברשות היחיד ובאופן שאינו מזיק לזולת. לאור זאת, קבעה עמדת הרוב כי יש להסדיר את שוק הקנאביס בישראל, תוך אימוץ גישת מזעור נזקים ובריאות הציבור (פרק 7.1 לדו"ח הצוות הבין-משרדי).
לגבי תקופת הביניים שעד לאסדרת השוק, המליץ צוות הבין-משרדי (בפרק 7.2 לדו"ח), כי -
"נוכח השינוי המשמעותי שיחול ככל שיוחלט על שינוי מדיניות בנוגע להפללת הצריכה של קנאביס ואימוץ מתווה של אסדרה, נדרשת היערכות יסודית ומקיפה של כלל המשרדים והרשויות הנוגעים בדבר, בהיבטים שונים, לרבות הקמת מערך אסדרה, על מנת למנוע נזקים שייגרמו בהעדר מענים והערכות מתאימים, כפי שעלה בדיוני הצוות וניתן להם ביטוי בדו"ח זה. הצוות סבור כי על ההסדר החקיקתי בישראל להיכנס לתוקף תוך תקופה מספקת שתקבע, ולאחר ביצוע מלוא ההכנות הנדרשות על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים. זאת בעיקר כדי למנוע חיזוק של השוק השחור, שעלול לשמש מקור אספקה עבור אנשים שכיום אינם צורכים קנאביס אך יעשו בו שימוש ככל שיוחלט על לגליזציה; על מנת למנוע שיווק של חומר ללא פיקוח על טיבו; על מנת למנוע בלבול וחוסר בהירות בקרב הציבור בנוגע למדיניות הנוהגת, ונזק נוסף לבריאות הציבור בהיעדר הסברה ומענים בתחום הבריאות והרווחה."
עם זאת, ציין הצוות הבין-משרדי כי ההיערכות המניעתית חיונית גם במצב הקיים ללא שינוי, כאמור בפרק 7.18 לדו"ח הוועדה:
"נדרשת היערכות מניעתית וטיפולית בתחום בריאות הנפש, לרבות הסברה מדויקת לקטינים ולצעירים בנוגע להשלכות אפשריות של השימוש, והרחבת מערכי הטיפול וההתמודדות עם פגיעות אפשרויות כתוצאה משימוש בקנאביס. היערכות זאת חיונית כבר כעת בכל הסדר חוקי שייבחר, ואף אם לא ייעשה שינוי של ממש. זאת לאור העובדה שהשימוש, לרבות שימוש של צעירים, קיים בהיקף ניכר כבר היום, ובוודאי לאור החששות מהרחבת היקפי השימוש ככל שישתנה המצב החוקי."
לאור האמור, כל עוד לא הושלמו ההכנות לתהליך האסדרה אין מקום אם כן להתיר את השימוש בקנאביס, אם כי יש להתחיל בהיערכות. עם זאת, לאור פקיעתה הקרובה של הוראת השעה, מוצע לצמצם את הנזקים הנגרמים מפתיחת תיקים ומהעמדה לדין, ולקבוע את העבירה של שימוש ואחזקה של קנאביס כעבירה מינהלית בלבד, תוך ביטול חלק החריג שנקבע בהוראת השעה לגבי אנשים שיש להם הרשעות קודמות בעבירות מסויימות, ותוך ביטול האבחנה החקיקתית בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות.
ג. עיקרי התקנות המוצעות
סעיפים 1 ו-2 - מוצע לקבוע, ככלל, את העבירה של שימוש עצמי בקנאביס כעבירה מינהלית בסך של 1,000 ₪. סכום זה קבוע כיום בהוראת השעה לגבי עבירה ראשונה בלבד, ואילו עבירת הקנס קבועה בה לגבי 2 עבירות ראשונות. לפי המצב הקיים, בפעם השלישית שבה נתפס אדם, נעשה שימוש באפשרות של סגירת תיק בהסדר לפי סעיפים 67א עד 67יב לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, ולאחר מכן ניתן להגיש כתב אישום. ההסדר המוצע מאפשר הטלת קנס על אדם גם מעבר לפעם השניה שבה נתפס, וזאת בכדי לצמצם את הפגיעה הנובעת משימוש בכלים מחמירים יותר.
סעיף 3 - מוצע להחריג מההסדר בשלב זה מספר קבוצות אוכלוסיה כמפורט להלן:
קטינים - הצוות הבין-משרדי המליץ להימנע מהפללת קטינים במסגרת אסדרת שוק הקנאביס, ובמקום זאת לפעול לצמצום השימוש באמצעים חלופיים לרבות איסור מכירה עד גיל 21, הסברה אמינה ומדויקת, לרבות מידע כיצד לנהוג במצבי חירום, ומתן מענים טיפוליים (פרק 7.3 לדו"ח). כל עוד לא נעשו פעולות אלו, מוצע להחריג קטינים מההסדר המוצע. תשלום קנס, אשר לרוב משולם על ידי ההורה, אינו כולל בירור או שיח משמעותי, וודאי שלא מערב גורם טיפולי נוסף אשר יכול להעריך האם מדובר במעידה חד פעמית או בהתנהגות המעידה על קושי וצורך בהתערבות משמעותית.
חיילים - מוצע, לבקשת הפרקליטות הצבאית, להותיר על כנו את החריג הקבוע בהוראת השעה לגבי חיילים.
כמו כן, לבקשת המשרד לבטחון הפנים מוצע להותיר על כנו את החריג הקבוע בהוראת השעה לגבי אסירים, וכן להוסיף החרגה של יוצאי צבא, המוגדרים בחוק שירות הביטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986 (להלן - חוק שירות הביטחון) כאזרחי ישראל או תושבים קבועים שמלאו להם 18 וטרם קיבלו פטור משירות הביטחון מחמת גיל, המשרתים במשמר הגבול, ביחידות אחרות של משטרת ישראל או ביחידות בטחוניות בשירות בתי הסוהר בהתאם לסעיפים 24, 24 א ו-24ב לחוק שירות הביטחון.
ד. השפעת התקנות המוצעות על החקיקה הקיימת:
יתוספו תקנות העבירות המינהליות (החזקת קנאביס ושימוש בו), התשפ"ב-2022, ותתוקן התוספת לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985.
ה. השפעת התקנות המוצעות על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
בשל הקלת ההתייחסות הפלילית לנושא השימוש בקנאביס, נדרש תקציב להגברת המענים בנושא בתחום החינוכי, הטיפולי והרווחתי. משטרת ישראל דורשת תקציב לצורך אכיפה.
ו. נוסח התקנות והצו המוצעים:
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985[1] (להלן - החוק) בהסכמת שר הבריאות, ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
עבירה מינהלית |
1. |
עבירה על סעיף 7(א) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973[2] לעניין החזקת קנאביס או שימוש בו, היא עבירה מינהלית.
|
|
קנס מינהלי |
2. |
הקנס לעבירה מינהלית כאמור בתקנה 1 הוא 1,000 ₪.
|
|
חריגים
|
3. |
תקנה 1 לא תחול על מי שבמועד ביצוע העבירה היה - |
|
|
|
(א) חייל כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955[3], וכן כל אדם אחר שבית דין צבאי מוסמך לדון אותו על העבירה לפי החוק האמור; |
|
|
|
(ב) אסיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971;[4] |
|
|
|
(ג) יוצא צבא המשרת במשמר הגבול או ביחידות אחרות במשטרת ישראל או ביחידות ביטחוניות בשירות בתי הסוהר, כמשמעותם בסעיפים 24, 24א ו-24ב לחוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986;[5] |
|
|
|
(ד) מי שהיה קטין במועד ביצוע העבירה.
|
|
תחילה |
4. |
תחילתן של תקנות אלה ביום כ"ט באדר ב' התשפ"ב (1 באפריל 2022). |
|
|
|
|
גדעון סער
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים
______________ התשפ"ב
(____________ 2022)
צו העבירות המינהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"ב-2022
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985 1 (להלן - החוק), בהסכמת שר הבריאות ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:
|
שינוי התוספת הראשונה לחוק |
|
|
|
|
|
|
(1) אחרי - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
טור א'
|
טור ב' |
|
|
|
"חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989;"
|
|
|
|
|
יבוא - |
|
|
|
|
טור א' |
טור ב' |
|
|
|
"פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973;2 |
(1) תקנות העבירות המינהליות (שימוש בקנאביס), התשפ"ב-2022."3
|
|
|
|
|
|
גדעון סער
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים
______________ התשפ"ב
(___________ 2022)