א. שם החוק המוצע
חוק החברות הממשלתיות (תיקון), התשפ"ב-2022.
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, כך שחובת הייצוג ההולם בקרב העובדים בחברות הממשלתיות ובתאגידים שהוקמו בחוק, הקבועה בנוסחו של החוק כיום ביחס לבני האוכלוסייה הדרוזית וביחס למי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, תחול גם על אוכלוסיות נוספות לגביהן נקבעה זה מכבר חובת ייצוג הולם בחוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959. ההצעה מבקשת לקבוע כי ביחס לחברות הממשלתיות החובה האמורה תחול על חברות כאמור המעסיקות מעל 100 עובדים.
כן מבקשת הצעת החוק לקבוע כי דיווח רשות החברות הממשלתיות באשר לייצוג הולם בקרב עובדי החברות הממשלתיות יוגש, בין היתר, לוועדת הכספים של הכנסת.
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
אין.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
החוק המוצע צפוי להעלות את שיעורי ההעסקה בחברות הממשלתיות של עובדים מקרב האוכלוסיות המנויות בהצעת החוק.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:
תזכיר חוק החברות הממשלתיות (תיקון מס'...)(ייצוג הולם בקרב עובדי החברות הממשלתיות), התשפ"ב-2022
|
תיקון סעיף 50א |
1. ב |
בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 50א - |
||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום הסיפה שתחילתה במילים "לייצוגם של מי שהוא" יבוא "לייצוגם של בני שני המינים, של אנשים עם מוגבלות, של בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית, של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, של בני האוכלוסייה החרדית ושל עולים חדשים (בפרק זה – ייצוג הולם). לעניין זה, "אנשים עם מוגבלות", "בן האוכלוסייה החרדית" ו"עולה חדש" – כהגדרתם בסעיף 15א לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959". |
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ד) במקום "המעסיקה יותר מ-50 עובדים" יבוא – "המעסיקה יותר מ-100 עובדים". |
|
|
תיקון סעיף 50ב |
2. |
בסעיף 50ב(ב) לחוק העיקרי - |
|
|
|
|
|
|
(א) המילים "הנוגעת בדבר" ו-"כמפורט להלן" ימחקו; |
|
|
|
|
|
(ב) פסקאות (1) ו-(2) ימחקו. |
|
|
תחילה |
3. |
תחילתו של חוק זה תוך 6 חודשים מיום פרסומו ברשומות. |
||
דברי הסבר
כללי
בהתאם לנוסח הקיים של חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות), בקרב העובדים בחברות ממשלתיות המעסיקות מעל 50 עובדים, בכלל המשרות והדירוגים, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה או שהוא בן העדה הדרוזית. לעניין זה קובעת הוראת החוק כי על הדירקטוריון לפעול לקידום ייצוג הולם בהתאם ליעד שיקבע ולשם כך לנקוט את האמצעים הנדרשים בנסיבות העניין אשר יש בהם כדי לאפשר ולעודד ייצוג הולם, לרבות ייעוד משרות אשר יועסקו בהן, ככל האפשר, רק מועמדים מקרב קבוצה הזכאית לייצוג הולם, ומתן עדיפות למועמדים מקרב קבוצה הזכאית לייצוג הולם, כאשר הם בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים בהתאם למפורט בסעיף. ההוראות חלות על כל דרכי הקבלה לעבודה והקידום בעבודה בחברה הממשלתית.
הצעת החוק מבקשת להחיל את ההוראות האמורות על אוכלוסיות נוספות - בני שני המינים, אנשים עם מוגבלות, בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הצ'רקסית, בני האוכלוסייה החרדית ועולים חדשים. יצויין שלעניין אוכלוסיות אלו, וכן האוכלוסיות שכלולות כבר כיום בחוק החברות הממשלתיות, נקבעה זה מכבר חובת ייצוג הולם בחוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959.
על מנת שלא להטיל נטל כבד מדי על חברות ממשלתיות קטנות, מבקשת הצעת החוק לקבוע כי חובת הייצוג האמורה תחול על חברות המעסיקות מעל 100 עובדים, ולא מעל 50 עובדים כפי שקבוע בנוסח החוק כיום.
יוער כי סעיפים 18א, 18א1 ו-18א2 לחוק החברות הממשלתיות, קובעים חובת ייצוג הולם בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות ביחס לכל האוכלוסיות האמורות.
כן יובהר, כי לעניין עובדים בחברות הממשלתיות מוחלת כבר כיום חובת ייצוג הולם לבני שני המינים מכוח חוק שיווי זכויות האשה, התשי"א-1951, ולאנשים עם מוגבלות מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.
חשוב להבהיר, כי מכוח סעיף 60ב לחוק החברות הממשלתיות מוחלות ההוראות לעניין ייצוג הולם בקרב העובדים גם לעניין עובדים בתאגידים שהוקמו בחוק, בשינויים המחויבים לפי העניין ובשינויים המפורטים בחוק, והכל בכפוף להוראות החוק שמכוחו מוקם התאגיד. משכך, חובת הייצוג ההולם של האוכלוסיות הנוספות תוחל גם על תאגידים שהוקמו בחוק.
המדינה רואה חשיבות רבה בשילוב מגזרים שונים כעובדים בחברות הממשלתיות ובתאגידים שהוקמו בחוק. במקביל, בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, חברות ממשלתיות נדרשות לפעול לפי שיקולים עסקיים לפיהם נוהגות לפעול חברות לא ממשלתיות. הצעת החוק מאזנת בין הרצון לשלב אוכלוסיות שונות בתעסוקה, לבין החובה לפעול לטובת החברה בדרך של מינוי אנשים מתאימים, ובפרט בדרגים הניהוליים, וכן באילוצים השונים הנובעים מכורח המציאות, ומאפשרת לדירקטוריונים של החברות לפעול לקידום הייצוג ההולם בהביאו בחשבון את הנסיבות הקיימות בכל חברה.
תזכיר החוק הוא תוצר של עבודה משותפת של דרגי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד לשוויון חברתי.
סעיף 1
בהתאם לאמור לעיל, מוצע להחיל את הוראות סעיף 50א(א) לחוק החברות הממשלתיות, שעניינו ייצוג הולם בקרב עובדי חברות ממשלתיות, שמוחל כיום רק על מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה או שהוא בן העדה הדרוזית, גם על בני שני המינים, אנשים עם מוגבלות, בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הצ'רקסית, בני האוכלוסייה החרדית ועולים חדשים. מוצע להפנות להגדרות הרלוונטיות בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959.
כאמור, על מנת שלא להטיל נטל כבד מדי על חברות ממשלתיות קטנות, מבקשת הצעת החוק לקבוע כי חובת הייצוג האמורה תחול על חברות המעסיקות מעל 100 עובדים, ולא על חברות המעסיקות מעל 50 עובדים כפי שקבוע בנוסח החוק כיום.
סעיף 2
הוראות סעיף 50ב לחוק החברות הממשלתיות עוסקות בדיווח ומעקב לעניין ייצוג הולם בקרב העובדים בחברות הממשלתיות. בין היתר נקבע כי יוגש דיווח אחת לשנה לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בנוגע לייצוג הולם של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, ולוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת בנוגע לייצוג הולם של בני העדה הדרוזית.
בשל הרחבת חובת הייצוג ההולם לאוכלוסיות נוספות, מוצע כי כלל הדיווחים לעניין הייצוג ההולם לאוכלוסיות השונות יוגשו לוועדת הכספים של הכנסת (זאת במקביל לדיווח הקיים בנוסח החוק כבר כיום, לממשלה ולנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה כמשמעותה בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988).
סעיף 3
לצורכי התארגנות החברות הממשלתיות והתאגידים שהוקמו בחוק, מוצע כי מועד תחילת החוק יהיה ששה חודשים מיום פרסומו ברשומות.