תזכיר חוק אסדרת העיסוק במקצוע מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל,התשפ"ב-2022

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

חוק אסדרת העיסוק במקצוע מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל, התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת החוק היא לאסדר עיסוק של מורשי בטיחות לאירועים מרובי קהל, כך שרק מי שרשום במרשם מורשי הבטיחות או בעל רישיון כמורשי בטיחות באירועים מרובי קהל יהיה רשאי לתת אישור על קיומם של סדרי הבטיחות. הרישום במרשם ייעשה רק לאחר בדיקת עמידתו של המבקש להירשם במרשם בתנאים שנקבעו בהצעת החוק. הצורך בהסדרה זו נובע מהעובדה, שכיום, אין אסדרה לעיסוק זה.

לאור האחריות הגדולה שיש בעצם מתן אישורי בטיחות,  מוצע לקבוע עבירה פלילית בגין הפרת הוראות חוק זה וכן החלת דין משמעתי על מורשי הבטיחות.

 

ג.  השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

כאמור בהצעת החוק.

 

ה.  להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:

תזכיר חוק אסדרת העיסוק במקצוע מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל

מטרה

1.   

מטרתו של חוק זה לאסדר את העיסוק במקצוע מורשה בטיחות כדי להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים בו וזאת לשם הגנה על בטיחות הציבור והמשתתפים באירועים מרובי קהל. 

הגדרות

2.   

בחוק זה -

 

 

"האגף" – אגף בכיר אסדרת עיסוקים בזרוע עבודה;

 

 

"האגף להכשרה מקצועית" – האגף להכשרה מקצועית ולפיתוח כוח אדם בזרוע העבודה;

 

 

"אירוע מרובה קהל"- עינוג ציבורי שהוא אירוע מרובה קהל כמשמעותו לפי סעיף 3(ב) לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968[1];

 

 

"בעל העסק" - האדם המבקש רישיון עסק לצורך קיומו של אירוע מרובה קהל, לרבות מנהל, כאשר העסק בבעלות תאגיד;

 

 

"הרשעה" – הרשעה בדין פלילי, משמעתי או אתיקה מקצועית;

 

 

"זרוע עבודה" – זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה;

 

 

"מאמן" – בעל רישיון לפי סעיף 8 במשך תקופה שלא תפחת משנתיים אשר בחן ואישר כמורשה בטיחות רשוי את קיומם של סידורי הבטיחות הנדרשים ב- 5 אירועים מרובי קהל לפחות, בהיקף משתתפים של 5000 ויותר, למעט מי שקיבל את רישיונו בהתאם לסעיף 23 שיוכל לשמש כמאמן מיום קבלת רישיונו;

 

 

"מורשה בטיחות רשום" – מי שנרשם במרשם לפי סעיף 7;

 

 

"מורשה בטיחות רשוי" – בעל רישיון לפי סעיף 8;

 

 

"ממונה על הבטיחות" – ממונה על הבטיחות לפי סעיף 25 לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954[2] בעל אישור כשירות תקף כאמור בתקנה 3 לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), תשנ"ו-1996[3];

 

 

"המנהל" – מנהל האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם בזרוע עבודה;

 

 

"ניהול קהל" –הבטחת תנועת קהל זורמת, נוחה וללא הפרעות תוך מתן התייחסות לתנאים משתנים לרבות היקף הקהל, צפיפות וקצב כניסת הקהל או יציאתו מאתר האירוע ולמעט ניהול עניינים הקשורים לביטחון הקהל;

 

 

"סידורי הבטיחות" - סידורי הבטיחות המפורטים בתכנית הבטיחות אשר תתייחס, בין השאר, להנחיות בטיחות המופיעות בדין ובתקן בעניין היבטי הבטיחות הייחודיים לאירועים מרובי קהל ולהנחיות הבטיחות המתייחסות לסיכונים שכיחים או חמורים באירועים האמורים, הקיימים ביום התחילה של חוק זה כפי שמתעדכנים מעת לעת;

 

 

"חוק רישוי עסקים" – חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[4];

 

 

"הרשם" – עובד מדינה מבין עובדי האגף;

 

 

"השר" – שר הכלכלה והתעשייה;

 

 

"תכנית בטיחות" – כאמור בסעיף 14(2);

 

 

"תקן" – תקן ישראלי 5688.

 

 

פרק ב': רישום ורישוי מורשה בטיחות

חובת רישום וחובת רישוי

3.   

לא יעסוק אדם במקצוע מורשה בטיחות ולא ייתן אישור לעניין קיום סידורי בטיחות באירוע מרובה קהל אלא אם כן הוא נרשם במרשם לפי סעיף 7 או שהוא בעל רישיון לפי סעיף 8, בהתאם לפעולות אשר ייוחדו למורשה בטיחות רשום או למורשה בטיחות רשוי, לפי העניין, והכל לפי הוראות חוק זה. 

ייחוד פעולות

4.   

(א)  מורשה בטיחות רשום רשאי לאשר סידורי בטיחות באירוע מרובה קהל בהיקף של עד 5,000 איש ומורשה בטיחות רשוי רשאי לאשר סידורי בטיחות באירוע מרובה קהל ללא הגבלה. 

 

 

(ב) לא יעשה אדם פעולה שיוחדה למורשה בטיחות רשום או למורשה בטיחות רשוי, אלא אם כן הוא אחד מהם.

ייחוד התואר ואיסור התחזות

5.   

(א)  לא ישתמש אדם בתואר מורשה לבטיחות רשום או מורשה לבטיחות רשוי אלא אם הוא רשום במרשם כאמור בסעיף 7 או שהוא בעל רישיון לפי סעיף 8, לפי העניין.

 

 

(ב) לא יציג אדם את עצמו בתואר הדומה לתואר מורשה בטיחות רשום או מורשה בטיחות רשוי אלא אם כן הוא רשום במרשם לפי סעיף 7 או שהוא בעל רישיון לפי סעיף 8.

ניהול המרשם

6.   

(א)  הרשם ינהל מרשם ובו ירשום את מי שזכאי לרישום לפי סעיף 7 ואת מי זכאי לרישוי לפי סעיף 8.

 

 

(ב) המרשם יכלול את שמו של מורשה הבטיחות, את מספר הרישום, היות מורשה הבטיחות מורשה בטיחות רישוי, מועד רישום במרשם או מועד שבו זכאי לרישיון, מועד פקיעת הרישוי וכן כל פרט נוסף שמורשה הבטיחות נתן הסכמתו לפרסומו.

 

 

(ג)  המרשם יהיה פתוח לעיון הציבור בדרך של שאילתה שבה יצוינו פרטים מזהים של האדם שלגביו מתבקש המידע.

רישום במרשם

7.  

הרשם רשאי לרשום במרשם מי שמתקיימים לגביו כל אלה:

 

 

 

(א)  הוא בגיר;

 

 

 

(ב) הוא אזרח או תושב ישראלי;

 

 

 

(ג)  הוא בעל ניסיון או הכשרה כמפורט בפסקה (1) או (2) –

 

 

 

 

(1)  

 

 

 

 

 

(א)  הוא ממונה על הבטיחות בעל ניסיון של שנתיים ב-5 שנים שקדמו להגשת מועמדות לקורס כאמור בפסקת משנה (ב).   

 

 

 

 

 

(ב) הוא עבר בהצלחה קורס של האגף להכשרה מקצועית שלא יפחת מ 170 שעות ולא יעלה על 300 שעות, אשר יכלול את עיקרי התכנים המפורטים בתוספת השלישית, לרבות הכשרה מעשית, פרויקט גמר ובחינות ממשלתיות כפי שיקבע הרשם.

 

 

 

 

(2) הוא הנדסאי או מהנדס הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים או בפנקס המהנדסים, לפי העניין, במדור בטיחות והוא ממונה על הבטיחות בעל ניסיון של שנה ב-5 שנים שקדמו להגשת מועמדות לקורס כאמור בפסקה(1)(ב) אשר עבר בהצלחה קורס זה.

 

 

 

(ד) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אינו ראוי לעסוק כמורשה בטיחות;

 

 

 

(ה)  בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה לרישום, לא ניתנה החלטה סופית לגביו בהליך מנהלי שעניינו ביטול, אי חידוש או סירוב לרישום בפנקס מקצועי ורישיון;

 

 

 

(ו)  הוא שילם אגרת רישום כאמור בסעיף 20.

רישוי

8.  

(א)  הרשם רשאי לתת רישיון מורשה בטיחות למי שמתקיים לגביו כל אלה:

 

 

 

(1) הוא רשום במרשם לתקופה שלא תפחת משנה או שנתיים, לפי עניין, כמפורט בסעיף 7 לחוק זה.

 

 

 

(2) הוא ביצע תקופת התמחות, הכוללת אחת מאלה:

 

 

 

 

(א)  התמחות בפיקוח מאמן - הוא בחן ואישר כמורשה בטיחות רשום את קיומם של סידורי הבטיחות הנדרשים ב- 20 אירועים מרובי קהל לפחות, בהיקף שלא יפחת מ- 500 איש ובתקופה שלא תפחת משנה במצטבר, כפי שיוגדר באמות המידה שייקבעו על ידי הרשם ויפורסמו לציבור. אישור  לפי סעיף זה באירועים שהיקפם עולה על 5000 איש - ייעשה בפיקוח, ליווי ואישור של המאמן.  

 

 

 

 

(ב) התמחות עצמאית - בחן ואישר כמורשה בטיחות רשום את קיומם של  סידורי הבטיחות הנדרשים ב- 30 אירועים מרובי קהל לפחות, בהיקף משתתפים שבין 500 ל- 5000 איש, בתקופה שלא תפחת משנתיים במצטבר. 

 

 

(ב) אישור ההתמחות כאמור על ידי הרשם כפופה לאמות המידה בקשר למאפייני האירוע וסיכוניו כפי שיקבע הרשם אשר יפורסמו לציבור.

 

 

(ג)  הרשם יפרסם באתר האינטרנט של זרוע העבודה את רשימת המאמנים העומדים בתנאים לאימון במסגרת התמחות כאמור בסעיף קטן (א).

 

 

(ד) הוא שילם אגרה לפי סעיף 20.

 

 

(ה)  הוא עבר בחינה כפי שתיקבע על ידי השרה. 

 

 

(ו)  תוקפו של רישיון מורשה הבטיחות לאירועים מרובי קהל יהיה לחמש שנים, וניתן לחדשו לתקופות נוספות של חמש שנים בכל פעם.

עיכוב החלטה לרשום במרשם או לתת רישיון

9.  

מתנהלים כנגד מי שהגיש את הבקשה לרישום או לרישיון הליכים מנהליים אשר יש בהם כדי להשליך על בקשתו, הליכים פליליים או משמעתיים בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין אדם ראוי להיות מורשה בטיחות, רשאי הרשם לעכב את הרישום במרשם או מתן הרישיון עד לסיום ההליכים כאמור.

סירוב לרשום במרשם או לתת רישיון

10.  

(א)  על אף האמור בסעיפים 7 ו- 8, הרשם, לאחר שנתן למבקש הרישום או למבקש הרישיון הזדמנות לטעון את טענותיו, רשאי לסרב לרשום במרשם או לתת רישיון למבקש שמתקיימים בו התנאים לפי סעיפים האמורים, אם מצא כי קיימות נסיבות שבשלהן אין לתת למבקש את הרישום או הרישיון.

 

 

(ב) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), הרשם רשאי לסרב לרשום במרשם או לתת רישיון מאותן נסיבות שבשלהן רשאי לבטל, להתלות או לסרב לחדש רישום או רישיון, לפי העניין.

ביטול, התליה או אי חידוש רישום או רישיון

11.  

הרשם רשאי לבטל רישום במרשם או רישיון או להתלותם לתקופה שיקבע בהתקיים אחד מאלה:

 

 

 

(א)  הרישום או הרישוי נעשה על יסוד מידע כוזב או שגוי;

 

 

 

(ב) חדל מלהתקיים תנאי מתנאי הרישום לפי סעיף 7 או מתנאי הרישיון לפי סעיף 8;

 

 

 

(ג)  נפתחו נגד מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי, לפי העניין, הליכים פליליים או משמעתיים בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין האדם ראוי להיות מורשה בטיחות;

 

 

 

(ד) נקבע על ידי בית המשפט בהליך פלילי או בהליך אזרחי כי מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי, לפי העניין, התרשל במילוי תפקידו המקצועי.

 

 

 

(ה)  הרשם נוכח כי מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי, לפי העניין, נתן אישור לפי סעיף 17 מבלי שהתקיימו סידורי הבטיחות הנדרשים לקיום אירוע מרובה קהל.

איסור העברת רישום או רישיון

12.  

הרישום והרישוי לפי חוק זה הוא אישי; מורשה בטיחות רשום או מורשה בטיחות רשוי לא יעביר לאדם אחר את הרישום או את הרישיון שבידו, ולא יתיר לאדם אחר לעשות שימוש ברישומו או ברישיונו.

חובת השתתפות בהשתלמויות

13.  

(א)  מורשה בטיחות רשום ומורשה בטיחות רשוי, לפי העניין, ישתתפו בכל חמש שנים בהשתלמויות שהרשם ערך או הכיר בהן, ויעמדו בדרישות אותן השתלמויות בהיקף כפי שהורתה השרה לרבות עמידה בהצלחה בבחינה, ככל שנקבעה.

 

 

(ב) השתתפות בהשתלמויות ועמידה בדרישותיהן כאמור תהיה תנאי ברישום או ברישיון לפי חוק זה וכן תנאי לחידוש הרישיון.

 

 

(ג)  הרשם יפרסם את תכניות ההשתלמויות שהוכרו על ידו באתר האינטרנט של המשרד, תוך זמן סביר לפני מועד ההשתלמות.

 

 

(ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), הרשם רשאי להודיע למורשה בטיחות רשום או למורשה בטיחות רשוי כי השתתפות בהשתלמות מסוימת, נוסף על ההשתלמויות לפי סעיף זה, תהיה תנאי לרישום או למתן רישיון או תנאי ברישום או ברישיון או תנאי לחידוש הרישיון, אם מצא כי מתקיימות נסיבות המצדיקות זאת וכי השתתפותם של מורשה בטיחות רשום או מורשה בטיחות רשוי באותה השתלמות נדרשת לשם הכשרתם ולשם מימוש מטרות חוק זה; הודעה לפי סעיף קטן זה תינתן למורשה הבטיחות זמן סביר לפני מועד ההשתלמות.

 

 

(ה)  מורשה בטיחות רשום ומורשה בטיחות רשוי, לפי העניין, אשר לא ישתתף בהשתלמויות כאמור בסעיף קטן (א) ובסעיף קטן (ג) ככל שיתבקש לעשות כן, יבוטל רישומו ורישיונו, לפי העניין.

 

 

פרק ג': אישור סידורי בטיחות

מתן האישור על קיומם של סדרי בטיחות

14.  

לצורך מתן אישור הבטיחות על מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי לפעול ולוודא כי התקיימו כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) קבלת מידע וניתוח של מאפייני האירוע שמבקש בעל העסק לקיים;

 

 

 

(2) הכנת תכנית בטיחות ושרטוט של מתחם האירוע (בסעיף זה – תכנית בטיחות); תכנית הבטיחות תכלול התייחסות לכל הפחות לעקרונות המפורטים בתוספת הראשונה;

 

 

 

(3) ווידוא כי בעלי מקצוע, לפי העניין ובהתאם לתכנית הבטיחות, נכחו במקום בשלב הקמת האירוע ובשלב הסופי שלפני מתן אישור על קיום סידורי הבטיחות, וזאת לצורך פיקוח על הביצוע מול התכנון שבתחום אחריותם; לעניין זה, "בעל מקצוע" – לרבות מהנדס מבנים או הנדסאי מבנים, לפי העניין וחשמלאי בעל רישיון לפי העניין. אלא אם כן סבר המורשה כי לא נדרשת חובת נוכחות כאמור;

 

 

 

(4) זיהוי ואיתור מפגעים באתר האירוע מרובה קהל ובדרכי הגישה אליו, הנוגעים למאפייני האירוע בקשר לבטיחות הקהל והמשתתפים בו ווידוא הסרתם לפני מתן אישור לפי סעיף 17.

חובת נוכחות באירוע

15.  

על מורשה הבטיחות הרשוי להיות נוכח בכל אירוע בהיקף של מעל ל- 5000 משתתפים, מתחילתו ועד סופו; במהלך האירוע יבחן המורשה את קיומם של סידורי הבטיחות הנדרשים אף לאחר מתן האישור על קיומם בטרם החל האירוע. מורשה הבטיחות הרשוי יתריע בפני בעל העסק ונציג המשטרה על כל כשל בטיחותי שזיהה במהלך האירוע.

הוראת שעה- אירועי יום העצמאות

16.  

(א)  על אף האמור בסעיף 15 מורשה הבטיחות רשוי רשאי להיות פטור מנוכחות באירוע כאמור ביום העצמאות בכפוף לכך שמורשה בטיחות רשום ינכח באירוע וייבצע את כל האמור בסעיף 15 וזאת תחת פיקוחו של מורשה בטיחות רשוי אשר עומד בתנאים לשמש כמאמן.

 

 

(ב) הוראות סעיף קטן (א) יעמדו בתוקפן שש שנים מיום כניסת החוק לתוקף.

אישור קיומם של סדרי בטיחות

17.  

מבלי לגרוע מהוראות כל דין ובכלל זה הנחיות המשטרה והרשות המקומית, מורשה בטיחות רשום או רשוי ייתן אישור למשטרה או לגורם מוסמך אחר שנקבע על פי דין ולבעל העסק או מי מטעמו לעניין קיום סידורי הבטיחות הנדרשים לקיום האירוע; לא קוימו סידורי הבטיחות יודיע מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי למשטרה ולרשות המקומית כי לא מתקיימים סידורי הבטיחות למתן אישור לקיום האירוע.

דו"ח סיכום, מסקנות    והפקת לקחים

18.  

בתוך 30 יום מקיום האירוע יגיש מורשה הבטיחות הרשום או רשוי, גם באירועים בהם לא קיימת חובת נוכחות, דו"ח סיכום ומסקנות לבעל העסק לצורך הפקת לקחים אשר יכלול את הקריטריונים שנקבעו בתוספת הרביעית. בעל העסק יעביר את הדו"ח לידיעת הרשות המקומית.

 

 

פרק ד': עונשין

עונשין

19.  

(א)  העושה אחד מאלה, דינו – מאסר שלוש שנים או הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין:

 

 

 

(1) העוסק כמורשה בטיחות רשום מבלי שנרשם במרשם, בניגוד להוראות סעיף 3;

 

 

 

(2) העוסק כמורשה בטיחות רשוי בלא רישיון, בניגוד להוראות סעיף 3;

 

 

 

(3) מורשה בטיחות רשום או מורשה בטיחות רשוי המתיר לאחר לעשות שימוש ברישומו או ברישיונו, לפי העניין בניגוד לסעיף 12;

 

 

(ב) משתמש בתואר או בכינוי שמשתמע מהם שהוא מורשה בטיחות רשום או מורשה בטיחות רשוי או מציג את עצמו או את מי שפועל מטעמו כמורשה בטיחות רשום או כמורשה בטיחות רשוי, כשאינו רשום במרשם או שאין בידו רישיון כאמור, בניגוד להוראות סעיף 5, דינו מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.

 

 

פרק ה': הוראות כלליות, תחילה והוראות מעבר

אגרות

20.  

השרה, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאית לקבוע אגרות בעד בחינות, לרבות בחינות ממשלתיות, בעד הגשת בקשה לרישום או לרישיון, לפי סעיפים 7 ו- 8, או בעד השתתפות בהשתלמויות ובחינות לפי הוראות סעיף 13;

שינוי תוספת

21.  

השרה, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאית לתקן את התוספות.

תחילה

22.  

תחילתו של חוק זה ביום ________ (__________) (בחוק זה – יום התחילה).

הוראת מעבר

23.  

על אף האמור בסעיפים 7 ו- 8, רשאי להיות מורשה בטיחות רשוי מי שלגביו מתקיימים כל אלו:

 

 

 

(1) הוא בחן את סידורי הבטיחות ב- 50 אירועים מרובי קהל ב- 7 שנים האחרונות טרם תחילתו של חוק זה, מתוכם 20 אירועים בהיקף של מעל 5,000 משתתפים ו-30 אירועים בהיקף של מעל 500 משתתפים;

 

 

 

(2) עבר הכשרה לפי סעיף 7(ג)(1)(ב);

 

 

 

(3) הוא הגיש בקשה לרישיון לפי חוק זה תוך שנתיים מיום התחילה;

 

 

 

(4) הוא אחד מאלה:

 

 

 

 

(א)  ממונה בטיחות בעבודה המחזיק אישור כשירות בתוקף כאמור בתקנה 3 לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), תשנ"ו-1996;

 

 

 

 

(ב) הוא הנדסאי בניין או הנדסאי אדריכלות הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים במדור הנדסת מבנים, מדור ניהול הבנייה או מדור אדריכלות;

 

 

 

 

(ג)  הוא מהנדס אזרחי או אדריכל הרשומים בפנקס המהנדסים והאדריכלים במדור הנדסת מבנים, מדור ניהול הבנייה או מדור ארכיטקטורה.

 

 

פרק ו': תיקונים עקיפים

תיקון לחוק בית המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000

24.  

בחוק בית המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000[5], בפרט 21 לתוספת הראשונה, אחרי סעיף 30 יבוא: "החלטה של הרשות לפי חוק אסדרת העיסוק במקצוע מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל, התשפ"ב-2022";

 

 

תוספת ראשונה: תכנית בטיחות

(סעיף 14(2))

 

 

(א)  תיאור האירוע, לרבות - מועד, מקום, מספר משתתפים, אופי האירוע;

 

 

(ב) תיאור מערך הבטיחות ובכלל זה המבנה ארגוני של הפקת הפרויקט לרבות בעלי המקצוע העיקריים הנדרשים לקיום האירוע;

 

 

(ג)  פירוט התשתית והמתקנים הארעיים והקבועים אשר יוקמו לצורך קיום האירוע;

(ד) פירוט התשתית לעניין ניהול ויסות ושליטה בתנועת הקהל באירוע;

 

 

(ה)  ניהול סיכונים אשר יכלול זיהוי, הערכה ויצירת בקרה לכלל גורמי הסיכון באירוע;

 

 

 

(ו)  תכנית חירום אשר תיתן מענה לתרחישים בתחום הבטיחות, ניהול תנועת הקהל ואבטחת האירוע;

 

 

(ז) פירוט היתרים ורישיונות בתוקף של בעלי המקצוע הפועלים באתר שבו מתקיים האירוע – ככל שאלה נדרשים;

 

 

(ח)  פרטים נוספים המפורטים בתקן הנוגעים למערכת ניהול הבטיחות באירועים המוניים, תכנון הבטיחות באירוע, היערכות לאירוע, ביצוע האירוע ומעקב ובקרה רציפים על ההיבטים הבטיחותיים באירוע;

 

 

 

(ט)  שרטוט של מתחם האירוע אשר יכלול:

 

 

 

(1) פירוט אודות שטחי חניה, שטחי התקהלות ברוטו, שטח התקהלות נטו לרבות סימון שטח הצפייה, שטחים לוויסות הקהל, וסימון רחבת היערכות לרכבי חירום והצלה;

 

 

 

(2) פירוט המעברים אל האירוע, בתוך האירוע ומחוץ לאירוע.

 

 

 

(3) פירוט  פתחי כניסה ויציאה לרבות פתחי חירום ופתחי כניסה לרכבי חירום;

 

 

 

(4) פירוט מיקום המבנים הקבועים והמבנים הארעיים;

 

 

 

(5) פירוט מיקום מערכות האש, מערכות חומ"ס, מערכות החשמל ומערכות הגז;

 

 

 

(6) פירוט מיקום אמצעי התאורה, אמצעי השילוט ואמצעי הגברה ושליטה;

 

 

 

(7) פירוט מאפיינים ייחודיים לכל אירוע, כגון מיקום בולענים, מכרות, מצבורי גז, מקורות ים, יערות, לפי העניין.

 

 

תוספת שניה: טופס אישור קיום סידורי הבטיחות באירוע מרובה קהל

א.  פרטי העסק:

כתובת מלאה: _________________

גוש:_______ חלקה: ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________

מספר העסק:__________________

טלפון בעסק: __________________

 

ב. פרטי בעל העסק:

שם מלא: _____________ מספר ת.ז: ______________ כתובת פרטית: _____________

מס' טלפון נייד: __________________

 

ג.  אישור תכניות:

הריני לאשר כי תכנית הבטיחות לעסק אשר פרטיו רשומים לעיל , ואשר מספרה הינו ______ (להלן- תכנית הבטיחות), עונה על דרישות חוק מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל, התשפ"ב-2022 ולכל הדרישות הרלוונטיות הקבועות בתקן 5688.

 

ד. אישור ביצוע:

הריני לאשר כי ביקרתי בעסק הנדון ומצאתי כי הביצוע תואם את תכנית הבטיחות שנכתבה ואושרה על ידי.

תפוסת קהל:

שטח נטו לקהל _______ מ"ר.

תפוסת קהל מאושרת הינה ________ משתתפים.

 

ה.  המצאות אישורי בעלי מקצוע נוספים לפי העניין:

אישור מבנים ארעיים- מהנדס רשום או רשוי לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958 בענף הנדסה אזרחית מדור מבנים או הנדסאי לפי חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, תשע"ג-2012

אישור מתקני חשמל- חשמלאי בודק סוג 1, 2 או 3 בהתאם לגודל המתקן.

אישור מתקני גז- טכנאי גז מורשה בהתאם לתקנות הגז (בטיחות ורישוי)(רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ), התשס"ו-2006.

____________

____________

 

ו.  פרטי מורשה הבטיחות:

שם מלא ____________________ מס' ת.ז: _____________

כתובת: _________________ טלפון נייד: _____________

מורשה בטיחות רשום/רשוי (יש לסמן את הנכון) מס' רישום/רישוי: _______________

 

ז.  הצהרת מורשה הבטיחות:

בהתאם לסעיף 3(א)(2) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 ובהתאם לסעיף 17 לחוק מורשה בטיחות לאירועים מרובי קהל, התשפ"ב-2022 הריני לאשר כי בחנתי את מכלול ההיבטים הקשורים לבטיחות המשתתפים והקהל באירוע, ביצעתי סקירת מפגעים וכי העסק עומד בכל כללי הבטיחות הנדרשים לצורך קיומו ואינו מהווה סיכון בטיחותי למשתמשים בו.

 

 

ח.  תוקף האישור וחתימת מורשה הבטיחות:

תוקף האישור לקיום האירוע:__________

חותמת וחתימה:________

 

 

 

תוספת שלישית: תכני הכשרה – מקצועות הלימוד העיקריים

(סעיף 7(ג)(1))

א.  מבוא למקצוע: רקע לאסדרת המקצוע, הגדרות ותכולת תפקידו של מורשי הבטיחות, שלבים באירוע מרובה קהל.

ב.  חוקים, תקנים ונהלים: חוק רישוי עסקים, חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, צו רישוי עסקים,  תקן ישראלי 5688, על שני חלקיו, פריט מ.י 7.7 ה', נהלי כב"ה ומד"א.  

  ג.  אירועים מרובי קהל- סוגים ומאפיינים: סוגי האירועים, הצגת ניתוח של אירועים מרובי קהל (אסון ערד, אסון גשר המכביה, אסון הר הרצל, אסון מירון, אסון גבעת זאב).

ד.  בדיקות ואישורים בטיחותיים: בנושאים הבאים

1)  נושאים הנדסיים ובדיקות: חשמל, יציבות מבנים ומכונות.

2)  קול והגברה: מערכות שמע, מערכות הגברה, פריסת כבילה וקיבוע תשתיות, מערכות "פורצות".

3)  תאורה והקרנה: מערכות תאורה, מערכות הקרנה, מערכות פריסה, קיבוע ותשתיות, תאורת חירום והכוונה.

4)  נושאים נוספים: בטיחות כללית, תברואה, מזון, בעלי חיים, פירוטכניקה, זיקוקים, אפקטים מיוחדים, מופעי ראווה, פעילויות מים, מתקני מתנפחים, ספורט אתגרי ותחרותי.

ה.  ניהול קהל: תורת ניהול תנועת קהל, מאפייני קהל באירועים, תשתיות ניהול קהל ואמצעי בקרה, דרכי גישה, מערכות עזר ותמיכה.

  ו. ניהול הבטיחות ותיחקור תאונות וכשלים באירועים מרובי קהל

  ז.  שרטוט וקריאת שרטוט: יכולת קריאת גרמושקה ושרטוט שטח הארוע על אזוריו ופרטיו השונים.

ח.  ממשקי עבודה עם בעלי מקצוע: עבודה עם רישוי מ.י, רשות המקומית, כב"ה, מד"א, צה"ל, רט"ג.

ט.  אתיקה מקצועית: הנדרשת למורשה הבטיחות בעבודתו- חשיבה משותפת של התלמידים וכתיבת נוהל אתיקה.

  י. דגשים בעבודה בגובה: דגשים ספציפיים לעבודה בארועים מרובי קהל, כגון התקנת מערכות תאורה והגברת קול.

  יא. פרוייקט גמר ומבחנים:  הכנה, הצגה והגנה על פרויקט גמר,  מבחן עיוני.

 

 

 

 

 

תוספת רביעית: דו"ח סיכום, מסקנות והפקת לקחים

(סעיף 18)

 

דו"ח זה ימולא לאחר כל אירוע, יועבר לבעל העסק או מי מטעמו וממנו לרשות המקומית לאגף/מחלקת רישוי עסקים. עותקים יועברו לגורמים הבאים: בעל העסק/מנהל האירוע, מורשה הבטיחות, מנהל האבטחה, מפיק טכני.
 

פרטי האירוע "עינוג ציבורי" שהוא אירוע מרובה קהל המתקיים תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע:

אירוע  __________________  אשר התקיים בכתובת: _________________

 

שעת פתיחת כניסות קהל: _____   היקף משתתפים צפוי:  __________.

היקף משתתפים בפועל: _________ שעת סיום האירוע: _______.

 

להלן רשימת בעלי תפקידים הרלוונטיים לאירוע:

בעלי תפקיד

שם ומשפחה

ת.ז

מס' סלולרי

בעל העסק

 

 

 

מנהל האירוע

 

 

 

מורשה בטיחות רשום / רשוי

 

 

 

מנהל אבטחה

 

 

 

מפיק טכני

 

 

 

מהנדס/הנדסאי אזרחי

 

 

 

בודק חשמל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הפעולות שננקטו

האם בוצע והערות

1

התקבל אישור בעל מקצוע מוסמך לכשירות ויציבות מבנים הנדסיים ארעיים.

 

2

התקבל אישור בודק חשמל לחיבור האתר לחשמל.

 

3

התקבל אישור מורשה בטיחות שהאתר אינו מהווה סיכון בטיחותי למשתמשים בו.

 

4

התקבל אישור משטרת ישראל לקיום האירוע

 

5

התקבל אישור שרותי כבאות והצלה לקיום האירוע.

 

6

מולאו תנאי אבטחה רפואית לצורך קיום האירוע.

 

7

אישורים נוספים

 

 

חלק ג'- תיעוד ממצאים ולקחים

תיעוד ממצאים בנושאים הבאים: רישוי האירוע, כניסת קהל, מהלך האירוע, יציאת הקהל מהאירוע, פערים בין תכנון לביצוע ועוד.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

לקחים לשימור/שיפור: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­

 

הערות בעל העסק או מי מטעמו:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

פרטי ממלא הדוח:

 

שם ומשפחה :  ______________________ ת.ז: _________________

מספר רישום/רישיון : _______________

 

תאריך : _________________  חתימה : ­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­___________________

 

 

 

 


 

דברי הסבר

ביום 19.7.2018 התקבל תיקון מס' 34 לחוק רישוי עסקים בו נקבע בסעיף 3(א)(2) לחוק כי:

"לא יינתן רישיון או היתר זמני לעסק של עינוג ציבורי שהוא אירוע מרובה קהל המתקיים תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע, אלא אם כן אישרה המשטרה כי לאירוע ניתן אישור לעניין קיום סידורי הבטיחות הדרושים לקיומו, מאת מורשה בטיחות שהרשה לעניין שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהתאם להוראות שקבע השר האמור לפי חוק זה או לפי כל דין".

כניסתו לתוקף של תיקון 34 הינו ביום 1.1.2022 או במועד שבו הורשה מורשה בטיחות, לפי המאוחר מבניהם.

תיקון 34 מתייחס לאירוע עינוג ציבורי תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע המחייב קבלת רישיון עסק זמני מטעם הרשות המקומית.

חוק רישוי עסקים מגדיר "עינוג ציבורי" – הצגות של תיאטרון או קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מופעי מחול, ריקודים, קברט, קרקס, משחק או ספורט, וכל עינוג כיוצא באלה, בין שהם בתמורה ובין שלא בתמורה, למעט הרצאה או ויכוח שמטרתם העיקרית היא חינוכית, אף אם הם מלווים לצורך הדגמה הצגת תמונות או השמעת צלילים.

יודגש כי תיקון 34 והחובה לקבלת אישור של מורשה בטיחות לאירוע מרובה קהל אינו חל על אירועים מרובי קהל שאינם מחייבים קבלת רישיון עסק זמני מהרשות המקומית. כלומר, אישור של מורשה בטיחות כאמור אינו נדרש מקום שלא מוטלת החובה לקבל רישיון עסק אך בעל עסק אשר יהיה מעוניין בכך יוכל להסתייע במורשה בטיחות שכן עוסק זה הינו בעל המיומנויות הנדרשות לצורך תכלול  כלל ההיבטים הנוגעים לאירוע מרובה קהל הנבחנים ע"י בעלי מקצוע בעלי התמחות ספציפית וזיהוי ואיתור מפגעים.

סעיף 1 – מוצע לקבוע את מטרת החוק. מטרת החוק היא לאסדר את העיסוק במקצוע מורשה הבטיחות כדי להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים בו וזאת לשם הגנה על בטיחות הציבור המשתתפים באירועים מרובה קהל.

סעיף 2 – הגדרות לרבות הגדרות של "אירוע מרובה קהל", "ניהול קהל" ו"סידורי בטיחות". אירוע מרובה קהל הינו אירוע "עינוג ציבורי" כאמור בסעיף 3(ב) לחוק רישוי עסקים, שהינו אירוע מרובה קהל. ניהול קהל מוגדר כ"הבטחת תנועת קהל זורמת, נוחה וללא הפרעות תוך מתן התייחסות לתנאים משתנים לרבות היקף הקהל, צפיפות וקצב כניסת הקהל או יציאתו מאתר האירוע ולמעט ניהול עניינים הקשורים לביטחון הקהל. הגדרה זו מבוססת על ההגדרה הקיימת בתקן 5688. יובהר כי מורשה הבטיחות הוא למעשה גורם אשר מתכלל את כלל ההיבטים הנוגעים לאירוע מרובה קהל הנבחנים ע"י בעלי מקצוע בעלי התמחות ספציפית כגון מהנדס אזרחי, בודק חשמל, בודק מתקני הרמה וכו' אך מורשה הבטיחות אינו בא להחליף את אותם בעלי מקצוע ואינו אחראי במקומם. תפקידו לוודא שבעלי המקצוע הרלוונטיים לאירוע מרובה קהל ולמאפייניו נתנו את אישורם.

סידורי בטיחות הם אלה המפורטים ב"תכנית הבטיחות" אשר תהיה באחריותו של מורשה הבטיחות ותתייחס בין היתר להנחיות הבטיחות המופיעות בתקן 5688 בכל הנוגע להיבטי הבטיחות הייחודיים לאירועים המוניים ולהנחיות הבטיחות המתייחסות לסיכונים שכיחים או חמורים, והכל כמפורט בתוספת הראשונה.

סעיף 3 – מוצע לקבוע חובת רישום וחובת רישוי של מורשה הבטיחות. מורשה בטיחות הוא מי שרשום במרשם שיתנהל לפי חוק זה או מי שהינו בעל רישיון מורשי בטיחות ורק הם יוכלו לעסוק במתן אישור עמידה בדרישות הבטיחות שייקבעו בתוספת.

לאור הייחודיות שבעיסוק זה, נבחר מנגנון משולב של רישום ורישוי באסדרה זו.

מורשה בטיחות רשום רשאי יהיה לאשר סידורי בטיחות באירוע מרובה קהל בהיקף של עד 5,000 איש ואילו מורשי בטיחות שניתן לו רישיון ונבדקו כי מתקיימים בו תנאי כשירות נוספים יוכל לאשר סידורי בטיחות באירוע מרובה קהל ללא הגבלה. בהקשר זה יש להדגיש, כי גם מורשה הבטיחות הרשום, יידרש לביצוע שימור הכשירות לשם המשך העבודה בתחום, בדומה לבעל הרישיון. 

סעיף 4 - בהתאם למטרות החוק המוצע, מוצע לקבוע הגבלת עיסוק וייחוד פעולות כך שרק מורשה בטיחות רשום או רשוי, לפי העניין, יהיה רשאי לאשר סידורי בטיחות מרובי קהל. תחום פעילותו של מורשה הבטיחות נוגע לבטיחות הציבור ולשלומו, שכן תפקידו של מורשה הבטיחות לתת אישור שהמקום, העסק, האירוע וכיוצא באלה, עומדים בדרישות בטיחות ועל כן ניתן לבצע בהם פעילות. לכן, מוצע לקבוע הגבלת עיסוק וייחוד פעולות, כך שאסור לאדם לתת אישור על קיומם של סידורי בטיחות אלא אם הוא רשום במרשם או בעל רישיון.   

סעיף 5 – בהתאם למטרות החוק המוצע, מוצע לקבוע ייחוד התואר ואיסור התחזות על מנת למנוע מאנשים שהם לא בעלי רישום או רישיון לפי החוק המוצע, להציג עצמם כמורשה בטיחות רשום או רשוי לפי העניין.

סעיף 6 – מוצע לקבוע את הסמכות של הרשם לנהל מרשם מורשי בטיחות רשומים ומורשי בטיחות רשויים. כמו כן, מוצע כי המרשם יכלול פרטים בדבר שמות מורשי הבטיחות, מספר הרישום והרישיון של המורשים, עצם היותם מורשים רשויים, מועד רישומם במרשם או מועד זכאותם לרישיון לפי העניין וכן מועד פקיעת הרישוי. המרשם יהיה פתוח לכלל הציבור ובאמצעותו יוכל כל אדם לוודא כי אותו עוסק אכן מופיע במרשם וכי אדם שמציג עצמו כמורשה בטיחות הוא אכן כזה. 

סעיף 7 – מוצע לקבוע תנאי כשירות לרישום במרשם כמורשה בטיחות. התנאים של גיל (מעל 18 שנה), תשלום אגרת הרישיון, תושבות או אזרחות והעדר הרשעה פלילית בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה המבקש אינו ראוי לעסוק במקצוע מורשה בטיחות, וכן העדר החלטה בעניינו בשנתיים שלפני הגשת הבקשה לרישום בהליך מנהלי שעניינו ביטול, אי-חידוש או סירוב לרישום בפנקס מקצועי או רישיון, הם תנאים כלליים המקובלים בחקיקה הנוגעת לאסדרת עיסוק. עוד יצוין כי הסיבה העיקרית לאסדרת העיסוק של מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל היא מרכיבי הסיכון ורמת הסיכון של אירועים אלו ומכאן נובעת החשיבות שבשקילת המידע הפלילי על אדם המבקש לקבל רישיון מורשה בטיחות באירוע מרובה קהל. לפיכך ישנו אינטרס ציבורי חיוני כי בעל הרישיון לא יהיה מורשע בעבירות הנוגעות לתחום העיסוק. בנוסף, קובע הסעיף את התנאים לצורך השתתפות בקורס ההכשרה אשר יכלול תכני הבטיחות באירועים מרובי קהל הנדרשים, כגון: מבוא למקצוע, חוקים, תקנים ונהלים, סוגים ומאפיינים של אירועים מרובי קהל, בדיקות ואישורים בטיחותיים בדגש על אלמנטים הנדסיים ובדיקות חשמל, ניהול תנועת קהל, ממשקי עבודה עם בעלי מקצוע, הכנת תכנית בטיחות ושרטוט ועוד. מעבר של הקורס בהצלחה מהווה תנאי לצורך רישום במרשם כמורשה בטיחות רשום. קורס ההכשרה יהיה בהיקף של בין 170 ל- 300 שעות והוא יכלול כאמור את התכנים הנדרשים וכן הכשרה מעשית, פרויקט גמר ובחינות ממשלתיות.

בהקשר הזה קיימות מספר חלופות המתארות את מי שזכאי להשתתף בקורס ההכשרה:

(1)  ממונה על הבטיחות בעבודה, לפי תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), תשנ"ו-1996, בעל ניסיון של שנתיים בחמש השנים שלפני קורס ההכשרה.

(2)  הנדסאי הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים במדור בטיחות כאמור בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, תשע"ג-2012 שהינו ממונה בטיחות בעבודה בעל ניסיון של שנה בחמש השנים שלפני קורס ההכשרה.

(3)  מהנדס הרשום בפנקס המהנדסים במדור בטיחות כאמור בחוק המהנדסים והאדריכלים, תשי"ח-1958 שהינו ממונה בטיחות בעבודה בעל ניסיון של שנה בחמש השנים שלפני קורס ההכשרה.

מהנדס או הנדסאי הרשום במרשם במדור בטיחות יידרש לשנת ניסיון אחת בלבד לאור העובדה כי עיקר הכשרתו הינה בתחום הבטיחות והדבר מהווה כשווה ערך לשנת ניסיון אחת בעבודה כממונה בטיחות בעבודה.

סעיף 8 –מוצע לקבוע תנאי כשירות לקבלת רישיון כמורשה בטיחות.  על מנת לקבל רישיון כמורשה בטיחות רשוי על מבקש הרישיון להיות רשום במרשם לתקופה שלא תפחת משנה אם ביצע תקופת התמחות בפיקוח מאמן או לתקופה שלא תפחת משנתיים אם ביצע תקופת התמחות עצמאית. במסגרת תקופת "התמחות בפיקוח מאמן" על מבקש הרישיון לבחון ולאשר כמורשה בטיחות רשום את קיומם של סידורי הבטיחות הנדרשים במהלך תקופה מצטברת של שנה לפחות באירועים בהיקפים כפי שייקבע באמות המידה של הרשם. יובהר כי אישור אירועים שהיקפם עולה על 5000 איש ייעשה בכל מקרה בפיקוח, ליווי ואישור של המאמן.

במסגרת תקופת "התמחות עצמאית"  על מבקש הרישיון לבחון ולאשר כמורשה בטיחות רשום את קיומם של סידורי הבטיחות הנדרשים, זאת במהלך תקופה מצטברת של שנתיים לפחות, ב- 30 אירועים מרובי קהל לפחות בהיקף משתתפים שבין 500 ל- 5,000 משתתפים

לעניין ההתמחות נקבעו שתי חלופות כדי לאפשר למורשה בטיחות רשום לבחור את הדרך לצבירת הניסיון הנדרש, זאת נוכח החשש כי יהיה למורשים הרשומים המעוניינים להגיש בקשה לרישיון קושי במציאת מאמנים לאור מבנה השוק בתחום זה. התמחות תחת מאמן קצרה יותר לעומת "התמחות עצמאית" משום שהיא כוללת חניכה ממאמן בעל ניסיון.

כמו כן מוצע לקבוע כי תקופת הרישיון תהיה לחמש שנים, כך בתום תקופת הרישיון יוכל הרשם לבדוק את המשך התקיימות התנאים לגבי מורשה הבטיחות הרשוי, לרבות ביצוע השתלמויות לשם רענון ועדכון הידע וההכשרה שבידי מורשה הבטיחות. חמש שנים הינו הזמן הממוצע לעדכונים טכנולוגיים ושינויי תקינה הדורשים ריענון מקצועי לשם שמירה על הכשירות המקצועית הנדרשת לשם מתן אישור על קיומם של סדרי הבטיחות. בנוסף, מובהר כי גם מורשה הבטיחות הרשום, יידרש לביצוע שימור הכשירות לשם המשך העבודה בתחום, בדומה לבעל הרישיון. 

סעיף 9 – מוצע לקבוע כי הרשם יהיה רשאי לעכב את הרישום במרשם או לתת רישיון במקרים בהם מתנהלים נגד המבקש להירשם במרשם או מבקש הרישיון, לפי העניין, הליכים פליליים או משמעתיים בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין אדם ראוי להיות מורשה בטיחות. סעיף זה נועד למנוע מאנשים אשר לא הורשעו בהליך פלילי או שטרם ניתנה בעניינם החלטה בהליך מנהלי אך מתנהלים כנגדם הליכים, לרבות בכל הנוגע להתרשלות במקצועם ולגרימת נזקים בטיחותיים כתוצאה מהתרשלות זו, להיות מורשי בטיחות, כל עוד ההליכים הללו מתנהלים. השימוש בסעיף זה ייעשה בזהירות ולאחר מתן הזדמנות למבקש הרישום לטעון את טענותיו.    

סעיף 10 – מוצע לקבוע סמכות לרשם לסרב לרשום אדם במרשם או להעניק לו רישיון, זאת אם לדעתו קיימות נסיבות שבגינן אין לרשום במרשם או לתת רישיון לאותו דבר. עוד מוצע לקבוע סמכות לרשם לסרב לרשום במרשם או לתת רישיון מאותן נסיבות שבגינן הוא רשאי לבטל, להתלות או לסרב לחדש רישום או רישיון.

נציין כי אחת הסיבות לאסדרת העיסוק של מורשה בטיחות היא להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים בו וזאת לשם הגנה על בטיחות הציבור והמשתתפים באירוע מרובה קהל, ומכאן נובעת החשיבות שבשקילת נסיבות מיוחדות וטעמים הנוגעים למהימנות של אדם המבקש להירשם במרשם או לקבל רישיון כמורשה בטיחות הרשם יפעל בהתאם לכללי המשפט המנהלי, והחלטות לפי סעיף זה יינתנו לאחר מתן זכות טיעון לבעל הרישיון.

סעיף 11 – מוצע לקבוע את התנאים לביטול, התלייה או אי-חידוש של רישום או רישיון של אדם שרשום במרשם. סנקציה כאמור תופעל, לאחר שתינתן הזדמנות לבעל הרישום או הרישיון לטעון את טענותיו בקשר לכוונת הרשם להפעיל את הסנקציה ובלבד שאין סכנה בהמשך פעילותו של הרשום במרשם או בעל הרישיון. קיימת סכנה כאמור, יהיה רשאי הרשם להתלות את הרישום באופן מיידי ובלבד שייתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו בהזדמנות הראשונה. 

סעיף 12 – הסעיף מבהיר כי רישום רישיון מורשה בטיחות הוא אישי ולא ניתן להעבירו. סעיף זה בא למנוע תופעות פסולות שקורות בתחומי אסדרת עיסוק אחרים, שבהן בעלי רישיונות מוכרים מעבירים לשימוש אחרים את רישיונותיהם, בדרך כלל, עבור תמורה כספית. הוראה זו משלימה את האסדרה המוצעת שלפיה עיסוק כמורשה בטיחות  יבוצע רק על ידי מי שרשום במרשם או בעל רישיון לאחר שעברו הכשרה.

סעיף 13 – מוצע לחייב את מורשה הבטיחות הרשום והרשוי להשתתף בהשתלמויות שהרשם ערך או במוסד לימודים שהרשם הכיר בו בכל חמש שנים, כאשר עמידה בבחינה מהווה גם היא תנאי לעמידה בחובת ההשתלמות. כן מוצע לקבוע כי השתתפות בהשתלמויות ועמידה בדרישותיהן כאמור תהיה תנאי ברישום כמורשה בטיחות או תנאי ברישיון  מורשה בטיחות וכן תנאי לחידושו. 

תחום הבטיחות באירועים מרובי קהל עשוי להיות נתון לשינויים והתפתחויות זאת בין היתר בשל התפתחות טכנולוגית, שינויי מדיניות וכן שינויים בתקינה או בחקיקה. לפיכך, על מנת שמורשה הבטיחות יהיה מעודכן בשינויים בתחום, מוצע לחייב אותו לעבור השתלמויות מקצועיות כתנאי לשימור כשירותו. 

כמו כן, מוצע לקבוע כי הרשם יהיה רשאי בנוסף להשתלמות זו להורות למורשה בטיחות רשום או רשוי לעבור השתלמות מקצועית מסוימת אחרת וכי השתלמות זו תהווה תנאי לרישום, תנאי למתן הרישיון או תנאי לחידושו אם קיימות נסיבות זאת.

סעיף 14 – מוצע לקבוע כי רק לאחר שהמורשה ביצע את כלל הנדרש ממנו, לרבות מיפוי הסיכונים, הכנת תיק בטיחות, קבלת כלל האישורים מבעלי המקצוע הרלוונטיים, ביצוע סקר מפגעים ועוד כמפורט בסעיף זה, בתוספת הראשונה ובתקן 5688, והיווכח כי סידורי הבטיחות הנדרשים לשם קיום האירוע קיימים, ינפיק מורשה הבטיחות אישור על קיומם של סודרי הבטיחות הנדרשים לקיום האירוע למשטרה.

סעיף 15 – מוצע לקבוע חובת נוכחות של מורשה בטיחות רשוי באירועים בהיקף של מעל ל- 5000, זאת לאור העובדה כי רמת הסיכון עולה באופן משמעותי באירועים בהיקף משתתפים זה ולכן עולה הצורך שאדם בעל הכשרה וניסיון יהיו נוכחים גם במהלך האירוע לצורך זיהוי כשלים ומפגעים במהלך האירוע ועל מנת להוות גורם מתריע וממליץ בפני בעל העסק ו/או המשטרה על דרכי סילוק הסיכון או המפגע שהתגלה.

סעיף 16 – מוצע לקבוע הוראת שעה שתוקפה שש שנים בלבד מכניסת החוק לתוקף. בהתאם להוראת שעה זו מוצע לקבוע כי על אף חובת הנוכחות המצוינת בסעיף 15  יינתן פטור מנוכחות מורשה בטיחות רשוי באירועים כאלו המתקיימים במהלך יום העצמאות. הסיבה לכך היא החשש כי בתקופה שלאחר כניסת החוק לתוקף לא יהיו מספיק מורשי בטיחות רשויים אשר יוכלו לתת מענה ולהיות נוכחים בפועל בכל אירועי יום העצמאות מתחילתם ועד סופם. ביום העצמאות מתקיימים אירועים מרובי קהל רבים במקביל, בהיקפים של מעל 5,000 משתתפים. מדובר בקושי נקודתי המתקיים ביום העצמאות בלבד וצפוי להיפתר לאחר תקופה בת שש שנים במהלכה יוכשרו עוסקים נוספים בתחום ויינתנו רישיונות למורשי בטיחות בכמות אשר תאפשר מתן מענה ונוכחות מלאה בכל אירועי יום העצמאות. על כן, מוצע כי במהלך שש השנים הראשונות לאחר כניסת החוק לתוקף ובאירועי יום העצמאות בלבד יוכל להיות נוכח במקום מורשה בטיחות רשוי, מורשה בטיחות רשום תחת  הפיקוח של מורשי בטיחות אשר עומדים בתנאים לשמש כמאמנים לפי סעיף 2 לחוק.

סעיף 17 –מוצע לקבוע כי מורשה הבטיחות ייתן אישור למשטרה  או לגורם מוסמך אחר שנקבע על פי דין ולבעל העסק או מי מטעמו לעניין קיום סידורי הבטיחות הנדרשים לקיום האירוע וככל שלא קוימו סידורי הבטיחות יודיע מורשה הבטיחות הרשום או הרשוי למשטרה ולרשות המקומית כי לא מתקיימים סידורי הבטיחות למתן אישור לקיום האירוע.

סעיף 18 –  מוצע לקבוע כי תוך 30 יום מקיום האירוע לגביו בחן מורשה הבטיחות את סידורי הבטיחות, יהיה על מורשה הבטיחות להגיש דו"ח סיכום ומסקנות לרשות המקומית ולבעל העסק לצורך הפקת לקחים בכל הנוגע לסידורי הבטיחות באירוע ולעמידה בהם. הדו"ח ייכתב על כל אירוע, בין אם חלה עליו חובת נוכחות ובין אם לאו, ויכלול הסקת מסקנות והפקת לקחים שיכלול פרמטרים שונים, בניהם התייחסות לתכנון מול ביצוע, קשיים שעלו במהלך הפקת האירוע, אירועים חריגים ככל והיו, וכד', בהתאם לדו"ח שבתוספת הרביעית. דו"ח סיכום זה יועבר לבעל העסק שיעביר אותו לרשות המקומית שהנפיקה רישיון העסק לצורך ביצוע הליכי הפקת לקחים משלה. דוחות אלה ישמרו לצורך התעדת הליך הבטיחות באירוע. זיכרון אירגוני מעין זה יסייע לשיפור רצוף של סידורי הבטיחות הנדרשים לשם קיומם של אירועים ויהווה את הבסיס לעצם הצורך באסדרת עיסוק זה.

סעיף 19 - מוצע לקבוע עונש מאסר מרבי של שלוש שנים או קנס מרבי כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 ביחס לעבירות של עיסוק כמורשה בטיחות ללא רישום במרשם או ללא רישיון, ביחס לעבירה לפיה מורשה בטיחות רשום או רשוי מתיר לאחר לעשות שימוש ברישום או ברישיון שלו, וביחס למורשה בטיחות רשום או רשוי אשר נתן אישור לקיום סידורי בטיחות מבלי שהתקיימו כל סידורי הבטיחות כנדרש.

בנוסף, מוצע לקבוע עונש מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 ביחס למי שעושה שימוש בתואר או בכינוי שמשתמע מהם שהוא הינו מורשה בטיחות רשום או רשוי או ביחס למי שמציג את עצמו ככזה למרות שאינו רשום או שאין בידו רישיון כאמור.

עבירות אלו נקבעו כעבירות פליליות משום שהן חמורות ומשום שהפרת הוראות אלו, שומטת את התכלית שעומדת בבסיס אסדרת העיסוק. 

סעיף 20 - הסעיף מקנה לשרה סמכות לקבוע אגרות לעניין חוק זה, לרבות אגרות בעד בחינות, בעד הגשת בקשה לרישום במרשם או לקבלת רישיון וחידושו וכן בעד השתתפות בהשתלמויות, וכן גובה האגרות, דרך תשלומן ודרך עדכונן.

סעיף 21 – מוצע לקבוע כי השרה באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת תהיה רשאית לתקן את התוספות ובמסגרת זו גם להוסיף ולעדכן את העקרונות המפורטים בתוספת הראשונה בכל הנוגע לתכנית הבטיחות ולשרטוט.

סעיף 22 – מוצע לקבוע את מועד תחילת החוק ליום 1 בינואר 2023 על מנת לאפשר לעוסקים בתחום בעבר לעבור את ההכשרה הנדרשת ורישומם במרשם וכן על מנת שיהיה פרק זמן סביר להכשרת מספיק מורשים ביחס למספר האירועים מרובי קהל אשר דורשים אישור של מורשה בטיחות אירועים המוניים.

סעיף 23 – מוצע לקבוע הוראות מעבר שאורכה שנתיים ממועד כניסת החוק לגבי מי שערב תחילת החוק, עסק במתן אישורים או בייעוץ בהיבטי בטיחות. בהתאם להוראת המעבר המוצעת יוכלו ממוני בטיחות בעלי אישור כשירות, הנדסאי בניין או הנדסאי אדריכלות הרשום במרשם ההנדסאים והטכנאים במדור הנדסת מבנים, מדור ניהול הבנייה או מדור אדריכלות, מהנדסים אזרחים וכן אדריכלים הרשומים במדור הנדסת מבנים, מדור ניהול הבנייה או מדור ארכיטקטורה אשר בחנו ואישרו סידורי בטיחות ב- 50 אירועים מרובי קהל (מתוכם 20 אירועים לפחות בהיקף של מעל 5,000 איש ו- 30 אירועים לפחות בהיקף של 500 איש ומעלה), זאת ב- 7 השנים טרם מועד תחילת החוק, לעבור את ההכשרה ולאחריה לעסוק כמורשי בטיחות רשויים. לצורך כך, על אותם אנשים להגיש בקשתם לרישיון לא יאוחר משנתיים מיום תחילת החוק, זאת משום שמטרתה של הוראת המעבר היא לתת מענה מבחינת הצורך במורשי בטיחות בתקופת תחילת החוק, זאת עד שיוסמכו, יירשמו במרשם ויקבלו רישיון מורשי בטיחות נוספים כך שיינתן מענה מספק לכל האירועים מרובי קהל בהם נדרש בחינה ואישור של מורשה בטיחות אירועים המוניים.

סעיף 24 - מוצע לקבוע תיקון עקיף לחוק בית המשפט לעניינים מנהליים, התש"ס – 2000, כך שערעור על החלטה של הרשם לפי חוק זה, ידון בבית משפט לעניינים מנהליים.  

 



[1] ס"ח תשכ"ח, עמ' 204.

[2] ס"ח התשי"ד, עמ' 202.

[3] ק"ת תשנ"ו, עמ' 1444.

 

[4] ס"ח תשכ"ח, עמ' 204.

[5]  ס"ח תש"ס, עמ' 190;