תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022)(תיקון), התשפ"ב - 2022
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל מצוי מזה עשרות שנים במסגרת של תכנון כולל (בדומה לענף החלב).
הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית מכוח סעיף 31 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963.
ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213, במסגרתה הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה. תיקון לחוק כך שיבוטל התכנון, קודם בהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב–2021, ועבר בכנסת בקריאה ראשונה ביום כ"ה באלול התשפ"א (2 בספטמבר 2021). בהתאם להחלטת ועדת הכנסת מיום ו' בתשרי התשפ"ב (12 בספטמבר 2021), אשר אושרה בכנסת ביום ה' בחשוון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021), התיקון לחוק פוצל מחוק ההסדרים והוא יקודם בנפרד.
מאחר שהתיקון לחוק לא הושלם עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021), שר החקלאות ופיתוח הכפר פעל להתקנת תקנות אשר ישקפו את מדיניותו בעניין מעבר לגידול בלולים ללא כלובים, הפחתת מגבלות על יצור במסגרת בגידול משותף וצמצום חלק מהתנאים שעוגנו בעבר בתקנות להקצאת מכסות חדשות. בנוסף, הוגדל היקף המכסה הארצית על רקע עמדת השירותים הווטרינריים בעניין המחסור הצפוי בביצים החל מיום כ"ח באדר א' התשפ"ב (1 במרץ 2022), בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים שאינם עומדים בדרישות איגרת מנהל השירותים הווטרינריים, מיום כ"ה בתשרי התש"ף (24 באוקטובר 2019).
בתקופה שחלפה ממועד התקנת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב–2021 (להלן – התקנות), התקבלו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר פניות בהן נטען כי קיים קושי לעמוד בתנאים שנקבעו בהן לקבלת מכסה כמגדל חדש וכן בתנאים לקבלת תוספת מכסה כמגדל קיים. מטעם זה, מבקש שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול לתיקון התקנות, ולבטל חלק מהתנאים שנקבעו בהן, במטרה שיתאפשר ייצור ביצים בהיקף שישלים את המחסור הצפוי בהתאם לעמדת השירותים הווטרינריים. בנוסף, מוצע לתקן את התקנות באופן שיאפשר גם לקיבוצים להגיש בקשה למכסה כמגדלים חדשים. עוד מוצע לתקן את התקנות באופן שיאפשר, באישור המנהלת הכללית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, גידול משותף גם בלול כלובים שהוקם כדין וטרם אוכלסו בו עופות. תיקון זה יאפשר אכלוס בלולים שהוקמו לאחרונה או המוקמים בימים אלה, בתמיכת המשרד.
תקנות כאמור, מחייבות התייעצות עם המועצה לענף הלול ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו- 53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1], לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז–1977[2], אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב–2021[3] (להלן – התקנות העיקריות)- |
||
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "גיל אחד" יבוא: |
||
|
|
|
|
""ועדת המכסות" - ועדת המכסות שמונתה לפי סעיף 32 לחוק;"; |
|
|
|
|
(2) בהגדרה "לול חדש", בסופה יבוא "או לול קיים שהותאם לתנאים האמורים;". |
||
|
תיקון תקנה 5 |
2. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ב) - |
||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), אחרי "תושב ישראלי" יבוא "או קיבוץ שיתופי או קיבוץ מתחדש כמשמעותם בתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו–1995[4]"; |
|
|
|
|
|
(ב) במקום פסקה (4) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(4) המגדל יאכלס את מלוא מכסתו בלול חדש המצוי במשקו או ביישוב בו מצוי משקו במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר;"; |
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג), במקום "60" יבוא "90". |
||
|
תיקון תקנה 7 |
3. |
בתקנה 7 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ה) - |
||
|
|
|
|
(א) בפסקה (2), במקום "ייצר" יבוא "יאכלס" ובסופה יבוא "עד יום ה' בתשרי התשפ"ג (30 בספטמבר 2022)"; |
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (5), במקום "ליצר" יבוא "לאכלס"; |
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ז), אחרי "750 סמ"ר למטילה" יבוא "בלול עם כלובים, או לפי שטח של 1110 סמ"ר למטילה בלול בלא כלובים" ואחרי "במועד הקובע" יבוא "ואם הוא לול חדש – ההפרש בין מספר הביצים שניתן לייצר בלול אילו היו מאוכלסות בו המספר המרבי של מטילות לפי שטח של 1110 סמ"ר למטילה לבין כמות הביצים של כלל בעלי המכסה שייצרו את מכסתם בלול זה, ולא יותר מ- 500,000 ביצים ללול בסך הכל"; |
||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (י), במקום "30" יבוא "45". |
||
|
תיקון תקנה 9 |
4. |
בתקנה 9 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב) יבוא: |
||
|
|
|
"(ג) על אף האמור בפסקה (3)(ג) לתקנת משנה (ב), ועדת המכסות, באישור המנהל הכללי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, תיתן לבעל מכסה היתר לפי פסקה (3) לתקנת המשנה האמורה, גם אם הלול שבו תיוצר המכסה הוא לול כלובים, ובלבד שהלול יאוכלס לראשונה בשנת התכנון ושהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר.". |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
עודד פורר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל מצוי מזה עשרות שנים במסגרת של תכנון כולל (בדומה לענף החלב).
הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית מכוח סעיף 31 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963.
ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213, במסגרתה הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה. תיקון לחוק כך שיבוטל התכנון, קודם בהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב–2021, ועבר בכנסת בקריאה ראשונה ביום כ"ה באלול התשפ"א (2 בספטמבר 2021). בהתאם להחלטת ועדת הכנסת מיום ו' בתשרי התשפ"ב (12 בספטמבר 2021), אשר אושרה בכנסת ביום ה' בחשוון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021), התיקון לחוק פוצל מחוק ההסדרים והוא יקודם בנפרד.
מאחר שהתיקון לחוק לא הושלם עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021), שר החקלאות ופיתוח הכפר פעל להתקנת תקנות אשר ישקפו את מדיניותו בעניין מעבר לגידול בלולים ללא כלובים, הפחתת מגבלות על יצור במסגרת בגידול משותף וצמצום חלק מהתנאים שעוגנו בעבר בתקנות להקצאת מכסות חדשות. בנוסף, הוגדל היקף המכסה הארצית על רקע עמדת השירותים הווטרינריים בעניין המחסור הצפוי בביצים החל מיום כ"ח באדר א' התשפ"ב (1 במרץ 2022), בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים שאינם עומדים בדרישות איגרת מנהל השירותים הווטרינריים, מיום כ"ה בתשרי התש"ף (24 באוקטובר 2019) (להלן – איגרת המנהל).
בתקופה שחלפה ממועד התקנת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב–2021 (להלן – התקנות), התקבלו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר פניות בהן נטען כי קיים קושי לעמוד בתנאים שנקבעו בהן לקבלת מכסה כמגדל חדש וכן בתנאים לקבלת תוספת מכסה כמגדל קיים. מטעם זה, מבקש שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול לתיקון התקנות, ולבטל חלק מהתנאים שנקבעו בהן, במטרה שיתאפשר ייצור ביצים בהיקף שישלים את המחסור הצפוי בהתאם לעמדת השירותים הווטרינריים. בנוסף, מוצע לתקן את התקנות באופן שיאפשר גם לקיבוצים להגיש בקשה למכסה כמגדלים חדשים. עוד מוצע לתקן את התקנות באופן שיאפשר, באישור המנהלת הכללית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, גידול משותף גם בלול כלובים שהוקם כדין וטרם אוכלסו בו עופות. תיקון זה יאפשר אכלוס בלולים שהוקמו לאחרונה או המוקמים בימים אלה, בתמיכת המשרד.
תיקון תקנה 1
מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות ולהבהיר כי ועדת המכסות היא הוועדה שמונתה לפי סעיף 32 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963.
עוד מוצע לתקן את ההגדרה "לול חדש" כך שהיא תכלול גם לול קיים שהותאם לדרישות הווטרינריות מהטעמים שיפורטו להלן בנוגע לתיקון המוצע לתקנות 5 ו- 7.
תיקון תקנה 5
בתקנה 5 לתקנות, שעניינה קביעת מכסות חדשות, נקבע, בין היתר, כי מכסה חדשה תקבע למגדל שיאכלס את מלוא מכסתו בלול בלא כלובים שהוקם ואוכלס לראשונה בשנת 2022. על רקע פניות שהתקבלו במשרד, בהן נטען כי לא ניתן להקים לול חדש בתוך פרק זמן של שנה, מוצע להקל בתנאים לקביעת מכסות חדשות ולאפשר קביעת מכסה גם אם המבקש יאכלס את מכסתו בלול קיים המצוי במשקו או ביישוב בו מצוי משקו במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שהוא לול בלא כלובים העומד בדרישות הווטרינריות. בהתאם לעמדת השירותים הווטרינריים, הקלה זו תאפשר הסבה של לולים משלוחות אחרות ללולי הטלה, ותוביל לכך שהביצים הנמנעות בשל אי מתן היתרי אכלוס בלולים שאינם עומדים בדרישות איגרת המנהל תיוצרנה בלולים אלה.
בנוסף, מוצע לתקן את התקנות באופן שיאפשר קביעת מכסות חדשות גם לקיבוצים.
על רקע התיקונים המוצעים, מוצע להאריך את המועד להגשת בקשות למכסות חדשות.
תיקון תקנה 7
בתקנה 7 לתקנות, שעניינה קביעת תוספת מכסה קבועה למגדלים קיימים, נקבע בתקנת משנה (ג) כי ועדת המכסות תקבע לבקשת בעל מכסה שמכסת הבסיס שלו קטנה מ- 500,000 ביצים, תוספת מכסה שתשלים את מכסתו ל- 500,000 ביצים, אם הוא ייצר את מלוא מכסתו בלול בלא כלובים שהוקם ואוכלס לראשונה בשנת 2022. גם במקרה זה, מוצע לקבוע שהתוספת תיקבע גם ללול קיים שהותאם לדרישות הווטרינריות.
עוד נקבע בתקנה 7 כי ועדת המכסות תקבע תוספת של עד 500,000 ביצים למגדלים קיימים שיעמדו בתנאים שנקבעו לכך בתקנות. בעניין זה, הועלו בפני המשרד 2 טענות. האחת, שהדרישה לייצור מלוא המכסה בשנת 2022 לא ישימה, מאחר שלשם כך יש לאכלס את הלולים כבר בתחילת הרבעון הראשון של שנת 2022, כשאין הרבה לולים שצריכים להכניס להקות חדשות בתקופה זו. השנייה, שנוסח התקנה לא מאפשר תוספת בלולים חדשים. מטעם זה, ובהתחשב במדיניות השר לפעול להשלמת המחסור הנטען על-ידי השירותים הווטרינריים עוד בשנת 2022, מוצע לתקן את התקנות כך שהדרישה תהא לאכלוס הלול במטילות עד סוף הרבעון השלישי של שנת 2022. כן מוצע לקבוע תוספת מכסה גם ביחס ללולים חדשים, של עד 500,000 ביצים ללול בסך הכל.
לאור התיקון המוצע, מוצע בנוסף לעדכן את המועד להגשת בקשות לפי תקנה זו.
תיקון תקנה 9
בתקנה 9 לתקנות, שעניינה מקום הגידול, נקבע כי ועדת המכסות תאפשר לבעל מכסה לייצר את מכסתו בלול שאינו במשקו, בין היתר, במקרה בו הלול בו תיוצר המכסה הוא לול בלא כלובים העומד בדרישות הווטרינריות. זאת בהתאם למדיניות השר בעניין מעבר לגידול בלולים בלא כלובים. בהתחשב בכך שהמשרד תמך בשנים האחרונות בהקמת מתחמים שיתנו מענה לדרישות הווטרינריות ושהשטח שיעמוד בהם לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת מ- 750 סמ"ר, ולאור העובדה שמדובר בלולים המצויים בשלבי הקמה, מוצע לקבוע כי באישור המנהלת הכללית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, יתאפשר גידול בלולים אלו, ככל שהם יאוכלסו בתרנגולות מטילות בשנת 2022.