לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[1]1985 (להלן - חוק יסודות התקציב), בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, עם מועצת התרבות והאמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג-[2]2002 (להלן - חוק התרבות), עם המועצה לקולנוע לפי סעיף 3(א)(2) ו-12(א) לחוק הקולנוע, התשנ"ט - [3]1999 (להלן - חוק הקולנוע), ועם מועצת המוזאונים לפי סעיפים 5(א) ו-13(1)(ב) לחוק המוזאונים, התשמ"ג-[4]1983, (להלן - חוק המוזאונים), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן - המשרד) לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות נגיף הקורונה (הוראת שעה), כמפורט להלן:
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[5] (להלן - נוהל התמיכות הכללי).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין החלטת הוועדה תהיה מנומקת.
"אישור על שימור או הגדלת תמיכה מקומית בתרבות" - תצהיר של הרשות המקומית של מוסד, שלפיו בשנת 2022 היא מעניקה תמיכה למוסדות התרבות שבתחומה אשר נתמכו על ידי המשרד בשנת 2019, באותו סכום כולל לפחות, שבו היא תמכה בהם בשנת 2019 ובו מפורטים סכומי התמיכה הכוללים כאמור בשנת 2019 ובשנת 2022 ; "אישור על תמיכה מקומית בפעילות נתמכת מסוימת של המוסד" - תצהיר של המוסד, שבו מפורטים סכומי התמיכה המקומית שאושרו לו בשנת 2019 ובשנת 2022 בפעילות מסוימת של המוסד, אשר נתמכה על ידי המשרד בשנים אלה, ועלות אותה הפעילות שקיים בשנת 2019;
"הדוחות הכספיים של 2018" - הדוחות הכספיים המבוקרים של מוסד ציבור לשנה 2018, ללא הכנסות או הוצאות ב"שווה כסף"; הוועדה רשאית להורות על הגשת אישור מיוחד של רואה חשבון בנוסף לדוחות הכספיים; "הכנסות עצמיות" - הכנסות שאינן הכנסה ציבורית או הלוואות;
"המכהן העיקרי" או "המכהנים העיקריים" - מי ממבחני התמיכה שנקבעו לפי חוק התרבות, לפי חוק הקולנוע, לפי חוק המוזיאונים או חלק ממבחנים כאמור המסדירים את חלוקת התמיכות בתחום פעילות מקצועית מסוים; "מוסד" או "מוסד ציבור" - מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, וכן תאגיד עירוני, שנתמך על פי המבחנים העיקריים. למען הסר ספק, רשות מקומית, או תאגיד שהוקם לפי חוק לא יתמכו לפי מבחנים אלה;
"מחזור הכנסות" - מחזור ההכנסות השנתי של מוסד ציבור בהתאם לדוחות הכספיים
המבוקרים, ללא הכנסות ב"שווה כסף"; "מקורות עצמיים" - מקורות כספיים שמקורם אינו בתמיכה ציבורית או בהלוואות; "מקורות עצמיים לפעילות שוטפת" - מקורות עצמיים ששימשו לפעילות שוטפת, ללא מקורות שיועדו לפיתוח;
"משק סגור" - הפרדה חשבונאית מוחלטת בין תחום הפעילות מושא הבקשה לתמיכה לבין תחומי פעילות אחרים של המוסד, לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; "הפעילות הנתמכת" - פעילות שבגינה מוסד נתמך על פי מי מהמבחנים העיקריים ביחד עם
אותו סוג פעילות מקצועית שבגינה הוא נתמך על פי מבחנים אלה; "שיעור התמיכה המרבי" - 90% מההוצאות בכסף שמוציא מוסד בגין קיום הפעילות הנתמכת; "תמיכה מקומית" - תמיכה כספית או תקצוב של מוסד על ידי הרשות המקומית, ללא "שווה
כסף", לרבות התחייבות כדין למתן תמיכה; "תמיכה ציבורית" - מקורות כספיים, שאינם "שווה כסף", שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק או מתקציב רשות מקומית, ושאינם במסגרת רכישת שירותים;
"תצהיר של המוסד" - תצהיר חתום על ידי מורשי החתימה של מוסד הציבור, שמבקש תמיכה על פי מבחנים אלה, שזהותם אושרה על ידי עורך דין ושבו הוא גם מאשר שחתימתם מחייבת את מוסד הציבור לעניין נשוא התצהיר; "תצהיר של רשות מקומית" - תצהיר חתום על ידי מורשי החתימה של רשות מקומית בפני היועץ המשפטי של אותה רשות, שזהותם אושרה על ידו ושבו הוא גם מאשר שחתימתם מחייבת את הרשות המקומית לעניין נשוא התצהיר.
מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן לסייע למוסדות ציבור בתחום התרבות להתמודד עם השפעת משבר נגיף הקורונה על פעילותם, כפי שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בצמצום פעילות או הפסקתה, סגירתה בפני קהל והוצאת עובדים לחופשה, נוכח החובה ליישם הוראה של כל דין או של הרשויות המוסמכות (להלן - תקנות שעת חירום); כל זאת להשגת המטרות שלהלן:
(1) לעודד את רצף הפעילות של המוסדות;
(2) לסייע למוסדות לחדש את פעילותם באופן מקצועי ומלא;
(3) לסייע למוסדות לשמר את התשתית הארגונית הנדרשת לפעילותם בעת שגרה;
(4) לסייע למוסדות להחזיר לעבודתם את קהילת האמנים והיוצרים ואת עובדי תעשיית התרבות;
הכל בהתאם להוראות כל דין, מבחנים אלה ובכפוף להן.
בסיום שנת התמיכה 2022, הוועדה תבדוק את נכונותם של כלל הנתונים שדווחו על ידי מוסד
הציבור לצורך קבלת תמיכה על פי מבחנים אלה, לרבות אישור על הגדלה או הקטנת תמיכה
מקומית בתרבות או אישור על תמיכה מקומית בפעילות נתמכת מסוימת של המוסד, שהגיש
מוסד הציבור שנתמך על פי מבחנים אלה ותנקוט עקב כך בצעדים המתאימים אם סבורה שיש
מקום לעשות כן; הכל מבלי לגרוע מכל סמכות אחרת של הוועדה ובהתאם להוראות הנוהל.
5. תנאי סף כלליים לקבלת התמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי רק מוסד ציבור שהוועדה מצאה כי עמד בכל תנאי הסף
האלה:
(1) בשנת 2022 המוסד הגיש במועד למינהל התרבות בקשה מלאה ותקינה לקבל תמיכה לפי המבחנים העיקריים
(2) בשנת 2022 המוסד והבקשה לתמיכה כאמור בפסקה (1) עומדים בתנאים לקבלת תמיכה לפי נוהל התמיכות הכללי;
(3) בשנת 2022 המוסד והבקשה עומדים בתנאים לקבלת תמיכה לפי המבחנים העיקריים שעל פיהם הוא מבקש תמיכה; המוסד מסר במועד, באופן מלא ותקין, לפי דרישת המשרד, את כל המידע והנתונים לצורך בחינת בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה;
(4) המוסד צירף לבקשתו לקבלת תמיכה על פי מבחנים אלה אישור על שימור או הגדלת של התמיכה המקומית בתרבות או אישור על התמיכה המקומית בפעילות נתמכת מסוימת של המוסד;
(5) על בסיס הדוחות הכספיים של שנת 2018, שיעור ההכנסות העצמיות של המוסד באותה שנה מסוג הפעילות שבעדה מבוקש הסיוע המיוחד לפי מבחנים אלה, עלה על 25% מכלל הכנסות המוסד מפעילות זו;
(6) לפי הדוחות הכספיים של שנת 2018, שיעור ההכנסות ממכירת כרטיסים, מכירת מופעים או מנויים באותה שנה מהפעילות שבעדה מבוקש הסיוע המיוחד לפי מבחנים אלה, עלה על 20% מכלל הכנסות המוסד מאותו סוג הפעילות באותה שנה; על אף האמור, למוסד שנתמך על פי המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בתחום המוזיאונים המוכרים[6], שיעור ההכנסות כאמור בפסקה זו יהיה שיעור ההכנסות כאמור 15% ;
(7) בשנת 2022 המוסד מנהל כמשק סגור אחד את כספי התמיכה לפי מבחן עיקרי שעל פיו הוא נתמך וכספי התמיכה לפי מבחנים אלה הניתנים לו בגין אותו סוג פעילות מקצועית;
(8) למוסד אישור מטעם רואה החשבון של המוסד אודות מידע פיננסי הנוגע לפעילות המוסד המבקש בשנה 2018, כפי שיקבע מינהל התרבות.
סכום התמיכה לכל מוסד יחושב לפי התחשיב שלהלן ועל בסיס הדוחות כספיים של שנת 2018 :
(1) בשלב הראשון, יחושב שיעור התמיכה הציבורית בשנת 2018, בניכוי מקורות שיועדו לפיתוח, לכל סוג של פעילות, שבגינו תמך המשרד במוסד בשנת 2018 ושקיים המוסד בשנת 2018, ושבגינו הגיש מוסד בקשת תמיכה למשרד בשנת 2022, זאת מתוך מחזור ההכנסות של המוסד הקשורות לאותה פעילות בשנת 2018 ; הערך המתקבל יופחת מ-1;
(2) בשלב השני, יוכפל השיעור שהתקבל בשלב הראשון, כמפורט בפסקה (1), בהכנסות העצמיות של המוסד בשנת 2018 ;
(3) בשלב השלישי, תוכפל התוצאה שהתקבלה בשלב השני, כמפורט בפסקה (2), ב-0.3;
(4) בשלב הרביעי, יחושב למוסד השיעור היחסי של התוצאה שהתקבלה בשלב השלישי ביחס לתוצאה שהתקבלה בסוף השלב השלישי לכלל המוסדות יחדיו;
(5) בשלב החמישי, יוכפל השיעור שנקבע לכל גוף בשלב הרביעי בסכום שנותר לחלוקה בתקנה;
(6) בשלב השישי, יחולו הוראות אלה:
(א) בהתקיים אחד מהמקרים שלהלן סכום התמיכה במוסד יהיה כפי שנקבע בסוף השלב החמישי:
(1) המוסד המציא אישור על שימור או הגדלת תמיכה מקומית בתרבות לפי סעיף 5(4) למבחנים אלה;
(2) המוסד המציא אישור על תמיכה מקומית בפעילות נתמכת מסוימת של המוסד לפי סעיף 5(4) למבחנים אלה, לפיו התמיכה המקומית באותה פעילות לא פחתה בשנת 2022 לעומת התמיכה המקומית בשנת 2019 ;
(ב) לעניין מוסד שלא הגיש אישור על שימור או הגדלת תמיכה מקומית בתרבות לפי סעיף 5(4) למבחנים אלה, אך הגיש אישור על תמיכה מקומית בפעילות נתמכת מסוימת של המוסד לפי סעיף 5(4) (להלן בפסקה משנה זאת - האישור), לפיו פחתה התמיכה המקומית בפעילות הנתמכת נשוא האישור בשנת 2022 לעומת התמיכה המקומית בשנת 2019, יוקטן סכום התמיכה במוסד, שנקבע בסוף השלב השישי כדלקמן, ובלבד ששיעור תמיכת הרשות המקומית באותה פעילות בשנת 2019 היה לפחות 10% מעלותה:
|
סכום הקטנת סך כל התמיכה שחושב למוסד הציבור בתום שלב החישוב החמישי |
שיעור הקטנת התמיכה המקומית בפעילות הנתמכת של מוסד הציבור בשנת 2022 לעומת שנת 2019 |
|
הקטנה פי 1.5 מסכום ההפרש בין התמיכה המקומית בפעילות המוסד בשנת 2022 לבין שנת 2019 (להלן - סכום ההפרש); |
עד 5% |
|
הקטנה פי 1.7 מסכום ההפרש; |
מ-5% עד 10% |
|
הקטנה פי 1.9 מסכום ההפרש; |
מ-10% עד 15% |
|
הקטנה פי 2.1 מסכום ההפרש; |
מ-15% עד 20% |
|
הקטנה פי 2.3 מסכום ההפרש; |
מ-20% עד 25 % |
|
הקטנה פי 4 מסכום ההפרש בין תמיכת הרשות בפעילות המוסד נשוא בקשת התמיכה בשנת 2022 לבין שנת 2019, ולא יותר מהיקף התמיכה שנקבע בשלב השישי. |
מעל 25% |
(ג) כספי תמיכה, שנוכו מסכום התמיכה במוסד, כאמור בסעיף קטן בי יוחזרו לאוצר המדינה.
בכל מקרה יחולו ההגבלות שלהלן באופן מצטבר על תמיכה במוסד על פי מבחנים אלה:
(1) בשנת 2022 לא ישולמו מקדמות בהתייחס לתמיכה על פי מבחנים אלה;
(2) בשנת 2022 כספי תמיכה שניתנים על פי מבחנים אלה באותה שנה בגין פעילות שמוסד נתמך בגינה באותה שנה גם על פי מי מהמבחנים העיקריים יוצאו רק לצורך קיום אותה פעילות נתמכת בשנת 2022 ;
(3) בשנת 2022 ההיקף הכולל של תמיכת המשרד במוסד ציבור בגין ההוצאות שהוא מוציא באותה שנה לקיום פעילות שבה המשרד תומך הן על פי מבחנים אלה והן על מי מהמבחנים העיקריים לא יעלה על שיעור התמיכה המרבי.
תחילתם של מבחנים אלה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) והם יעמדו בתוקפם עד יום ז בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).
חילי טרופר שר התרבות והספורט
_____________ התשפ"ב
(____________ 2022)
|
.7 |
|
.8 |
(803-35-2020-000052)
[1] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.
[2] ס"ח התשס"ג, עמי 64.
[3] ס"ח התשנ"ט, עמי 53.
[4] ס"ח התשמ"ג, עמי 113.
[5] י"פ התש"ף, עמי 482 ועמי 7207.
[6] י"פ התשס"ה, עמי 3904; התשס"ז, עמי 2327; התשס"ח, עמי 2617; התשע"ב, עמי 1302; התשע"ג, עמי 3025 ו-6964; התשע"ז, עמי 4998 ; התשע"ח, עמי 7006 ; התשע"ט, עמי 11351.