חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, תשמ''ד-1984 (תיקון מס' 8), התשפ"ב–2022
ב. עיקרי החוק המוצע, מטרת החוק המוצע והצורך בו
1. במסגרת השינויים שנערכו בחלוקת תחומי האחריות בין שרים ובשיוך בשטחי הפעולה של משרדי הממשלה שונים לקראת לאחר כינונה של הקמת הממשלה ה-36, הועברו, באישור הכנסת, סמכויות שר הכלכלה והתעשייה שבחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, התשמ"ד-1984 (להלן: חוק המו"פ), לרבות אלו ביחס לרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן: "רשות החדשנות") לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה. כמו כן, הועבר שטח הפעולה המתייחס לפעילות וסמכויות המדען הראשי של משרד הכלכלה והתעשייה בכל הקשור לרשות החדשנות, לשטח פעולה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (החלטת ממשלה מס' 129 מיום 19.7.2021; אישור הכנסת מיום 2.8.2021).
2. חיבור רשות החדשנות עם משרד המדע, תואם למגמות בעולם, לאור הקשר ההדוק בין שלבי המחקר והפיתוח היישומי, לבין שלב הפיתוח התעשייתי במסגרת תעשיית החדשנות וההיי-טק.
3. תכלול של תחומי המדע, המחקר היישומי, הטכנולוגיה והחדשנות על-ידי גורם ממשלתי מרכזי, כנהוג במדינות רבות בעולם, יסייע ליצירת סינרגיה בין השחקנים הפועלים בתחום, לקידום שיתופי פעולה בתחומי המחקר והפיתוח, ולחיזוק מעמדה של תעשיית ההייטק והחדשנות כמנוע צמיחה למשק הישראלי.
4. שרי מדע וטכנולוגיה מקבילים במדינות רבות בעולם, אמונים הן על קידום המחקר והפיתוח המדעי והן על קידום תחום החדשנות וההיי-טק, ופועלים כגורם בעל ראיה רחבה ומתכללת לעידוד תעשיות עתירות ידע ולהסרת חסמים ממשלתיים ורגולטוריים בתחומים אלה. המדע והמחקר הם הבסיס לפיתוח וליצירה של טכנולוגיות יישומיות, ועל כן פעילויות משרד המדע ורשות החדשנות בעולמות המחקר והפיתוח נמצאות על אותו הרצף ושזורות זו בזו. בנוסף, מקודמים בימים אלו פורומים בינלאומיים של שרי חדשנות, מדע וטכנולוגיה, המתכללים מדיניות בינלאומית, בקשר עם מדינת ישראל, בתחומי טכנולוגיה מתפתחים ובתחומי חדשנות ומדע.
5. האתגרים החדשים עמם מתמודדת מדינת ישראל, בפרט בעקבות השלכות משבר הקורונה על הכלכלה, התעשייה והמשק, מחייבים השקעה ממשלתית ביצירת מנועי צמיחה חדשים ומשמעותיים בתחומי המחקר והפיתוח היישומי והתעשיות עתירות הידע. אתגרים אלו מדגישים את החשיבות בגורם מתכלל אשר יוביל את הפיתוח וההשקעה בתשתיות מחקר לאומיות אשר יסייעו למדינת ישראל לצאת מהמשבר ולהמשיך להוביל בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות העולמית.
7. הצ"ח זו מעגנת את התיקונים הדרושים לצורך השלמת העברת הסמכויות והעברת שטחי הפעולה, לרבות:
(א) בכל מקום בחוק המתייחס לשר הכלכלה, תוקנה ההתייחסות ל"שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה".
(ב) העברת הסמכויות המוקנות כיום בחוק המו"פ למדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, הן בתפקיד זה והן בתפקידו כראש רשות החדשנות, לעובד מדינה בכיר במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שיקרא המדען הראשי לחדשנות, ושימונה על ידי ממשלת ישראל לפי הצעת שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה, לפי המלצת ועדת איתור ואשר יהיה ראש רשות החדשנות (להלן: ראש רשות החדשנות). הליך המינוי לתפקיד יהיה בהתאם לתהליך המינוי הקבוע היום לתפקיד זה, בהתאם לקבוע בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט – 1959. מובהר כי לא יחול שינוי באופן שבו ימונה ראש רשות החדשנות לתפקיד, וכי הליך הבחירה לתפקיד יעשה באמצעות ועדת איתור, שתמונה בהתאם לכללים המקובלים בשירות המדינה, ובהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט – 1959, ביחס לקבוע ביחס למינוי המדען הראשי של משרד הכלכלה והתעשייה (בשינויים המתחייבים מהעברת הכפיפות);
(ג) מתן אפשרות לכל אחד מהשרים לדרוש מהרשות בהודעה בכתב, לגבש עמדה, המלצה או חוות דעת.
(ד) הארכת התקופה שבה השרים רשאים להתנגד לאישור מסלולים חדשים או לתיקון קיימים מכוח סעיף 8ה לחוק.
(ה) מינוי עובדי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה במקום עובדי משרד הכלכלה למועצת הרשות ולוועדות המחקר;
(ו) תיקון חוק לעידוד השקעות הון, תשי"ט-1959 (בכל הנוגע לסמכויות המדען הראשי במשרד הכלכלה לפי החוק האמור);
(ז) תיקון חוק המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח אזרחי, התשס"ג-2002 (בכל הנוגע לסמכויות המדען הראשי במשרד הכלכלה לפי החוק האמור).
9. אין באמור בהחלטה זו או בישומה כאמור בהחלטה זו לרבות התיקונים בחוק המו"פ, מלפגוע בעצמאות, בסמכויות ובפעילות רשות החדשנות.
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק המו"פ ותיקונים עקיפים בחוקים נוספים.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה: אין השפעה על תקציב המדינה.
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
אין השפעה על תקנים.
חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, תשמ''ד-1984 (תיקון מס' 8), התשפ"ב–2022
|
תיקון החוק |
1. |
בחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, תשמ''ד-1984[1] (להלן – החוק העיקרי)- |
||||
|
|
|
א. |
בסעיף 3 לחוק העיקרי במקום "הכלכלה" יבוא "החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
ב. |
בסעיף 4 בחוק העיקרי- |
|||
|
|
|
|
(1) |
בהגדרת "המדען הראשי" במקום ההגדרה הקיימת יבוא: המדען הראשי לחדשנות במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה; |
||
|
|
|
|
(2) |
בהגדרת "המסלולים הישנים" לאחר "המדען הראשי" יבוא "במשרד הכלכלה". |
||
|
|
|
ג. |
בסעיף 5א לחוק העיקרי - |
|||
|
|
|
|
(1) |
בפיסקה (א)(2), לאחר "המדען הראשי" יבוא "במשרד הכלכלה". |
||
|
|
|
|
(2) |
בפיסקה (ג) במקום האמור בה יבוא:
|
||
|
|
|
|
|
"(ג) בביצוע תפקידיה תפעל הרשות בהתאם למדיניות הממשלה בתחומי פעולתה של הרשות, כפי שנקבעה בהחלטות ממשלה, ובהתאם למדיניות שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה שתימסר לרשות בכתב, לרבות באמצעות המדען הראשי, ותפורסם באתרי האינטרנט של הרשות ושל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה; קבעו הממשלה או השר מדיניות כאמור, רשאים הם לקבוע, בהחלטת הממשלה או בהודעה שתימסר לרשות בכתב, לפי העניין, מועדים שבהם תדווח הרשות על פעילותה ביחס למדיניות כאמור. |
||
|
|
|
|
|
(ד) מבלי לגרוע מיתר סמכויותיו, כל אחד מהשרים רשאי לדרוש מהרשות בהודעה בכתב: לגבש עמדה, המלצה או חוות דעת או למסור מידע, ביחס לנושא המצוי בתחום סמכויותיה או תפקידיה של הרשות על פי חוק זה למעט מידע מסחרי או עסקי, שהוא מידע פרטני ביחס לאדם או תאגיד. דרש מי מהשרים כאמור, יועבר האמור באמצעות המנהל הכללי של הרשות. האמור לעיל לא יפגע בחובת הסודיות שנקבעה בדין לגבי אדם או תאגיד. בנוסף, האמור לפי סעיף 14 לחוק זה לא יגבר על מסירת מידע לפי סעיף זה". |
||
|
|
|
ד. |
בחוק העיקרי, אחרי סעיף 6 יבוא: |
|||
|
|
|
"המדען הראשי לחדשנות" |
6א. |
הממשלה תמנה, לפי הצעת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, את המדען הראשי ". |
||
|
|
|
ה. |
בסעיף 8 לחוק העיקרי - |
|||
|
|
|
|
(1) |
בפיסקה (1), לאחר "הממשלה" יבוא "ולשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
||
|
|
|
|
(2) |
בפיסקה (4), במקום "לוועדת השרים לענייני מדע טכנולוגיה וחלל" יבוא "לוועדת השרים לחדשנות, מדע וטכנולוגיה". |
||
|
|
|
ו. |
בסעיף 8ב(א)(3) לחוק העיקרי, בכל מקום בו כתוב "הכלכלה" יבוא "החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
ז |
בסעיף 8ב(ד) במקום "שר הכלכלה" יבוא "שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
ח |
בסעיף 8ב(ד)(3) במקום "שר הכלכלה" יבוא "שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
ט. |
בסעיף 8ה לחוק העיקרי- |
|||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) לחוק העיקרי במקום " השרים רשאים להתנגד, בהחלטה מנומקת בכתב, להחלטת המועצה כאמור בסעיף קטן (א), בתוך 14 ימי עבודה מיום שנמסרה להם ההחלטה" יבוא: " כל אחד מהשרים רשאי להתנגד, בהחלטה מנומקת בכתב, להחלטת המועצה כאמור בסעיף קטן (א), בתוך 21 ימי עבודה מיום שנמסרה להם ההחלטה. במהלך התקופה כאמור, רשאי כל אחד מהשרים להאריך את התקופה האמורה בשבעה ימי עבודה נוספים, בהודעה של כל אחד מהשרים, ובלבד שהתקופה הכוללת כאמור לא תעלה על 28 ימי עבודה. " |
|||
|
|
|
ח. |
בסעיף קטן 9(א1) לחוק העיקרי, בפסקה (4), בכל מקום בו מופיע "הכלכלה" יבוא "החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
ט. |
בסעיף 10א(ז) לחוק העיקרי, במקום "הכלכלה" יבוא "החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
י. |
בסעיף 15כט לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) במקום "הכלכלה" יבוא "החדשנות, המדע והטכנולוגיה;". |
|||
|
|
|
יא. |
בסעיף 19(א1) לחוק העיקרי, במקום "שר הכלכלה" יבוא "שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
יב. |
בסעיף 42 לחוק העיקרי, בכל מקום שמופיע "שר הכלכלה" יבוא "שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
|
|
יג. |
בסעיף 54(א) לחוק העיקרי, במקום "שר הכלכלה" יבוא "שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
|||
|
תיקון עקיף בחוק העידוד |
2. |
בחוק לעידוד השקעות הון, תשי''ט- 1959[2] (להלן - חוק העידוד), בכל מקום בו מופיע "המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה" יבוא "המדען הראשי לחדשנות במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה". |
||||
|
תיקון עקיף בחוק המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי |
|
בחוק המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, התשס"ג - [3]2002, בסעיף 4(ד)(4) המלים "במדען הראשי במשרד המסחר והתעשייה" – יימחקו. |
||||
|
תחילה |
3. |
(א) תחילתו של חוק זה ביום ל' בשבת התשפ"ב (1 בפברואר 2022) (להלן – יום התחילה). |
||||
|
|
|
(ב) תחילתו של סעיף 1יא [העברת התקציב] ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023). |
||||
|
הוראות מעבר |
4. |
(א) מי שמונה כחבר במועצה מכוח פיסקאות (2) ו-(3) בסעיף 8ב(א) לחוק העיקרי או כחבר בוועדת המחקר מכוח פיסקה (א1)(4) בסעיף 9 לחוק עיקרי, כנוסחו ערב יום תחילתו של חוק זה, יחדל לכהן ביום התחילה. |
||||
|
|
||||||
|
|
(ב) עד יום התחילה ימונו החברים במועצה מכוח פיסקאות (2) ו-(3) לסעיף 8ב(א) או החבר בוועדת המחקר מכוח פיסקה (א1)(4) בסעיף 9 לחוק העיקרי כנוסחם בחוק זה.
|
|||||