|
|
תזכיר חוק מערך הגיור התשפ"ב-2022
תזכיר חוק מערך הגיור התשפ"ב - 2022
בישראל מתגוררים למעלה מ - 400,000 אזרחים חסרי דת ואחרים שאינם נחשבים יהודים על פי ההלכה היהודית. רובם עלו ארצה בגלי העלייה הגדולים ממדינות חבר העמים, אתיופיה ושאר התפוצות. קרוב למאה אלף מתוכם נולדו בישראל .
ממשלות ישראל ראו בגיור במהלך השנים אתגר לאומי ודתי. הוקם מערך גיור ממלכתי אך חוק בנושא הגיור לא נחקק עד כה.
מטרותיו העיקריות של החוק המוצע הן הסדרת מעמד מערך הגיור הממלכתי הפועל כיום מכוח החלטות הממשלה והקמת בתי דין מקומיים לגיור על ידי רבני ערים, בנוסף על בתי הדין הקיימים כיום במערך הגיור הממלכתי.
המהלך המוצע צפוי להביא להרחבת מעגל המותבים המוסמכים לגייר בישראל. הקמת המותבים המקומיים תהיה בכפוף לתנאים ולהגדרות כפי שיפורטו.
עיקר 1: הסדרת מעמד מערך הגיור הממלכתי הפועל כיום מכוח החלטות הממשלה; עיקר 2: הרחבת מערך הגיור הממלכתי, באופן שבנוסף על בתי הדין לגיור הקיימים כיום, יוקמו מותבי גיור מקומיים שיוקמו על ידי רבני עיר כהגדרתם בחוק זה ובכפוף לתנאים שיפורטו. לשם כך יוקם מחוז רבני ערים במערך הגיור הממלכתי, שיתווסף על המחוזות הקיימים;
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
עד כה פעל מערך הגיור הממלכתי מכוח החלטות ממשלה ולא חוקק חוק המסדיר את הגיור בישראל. החוק המוצע ישנה את פקודת העדה הדתית (המרה) כך שהמרת דת לעדה היהודית (גיור) תיעשה גם בהתאם לחוק המוצע.
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי:
המשאבים הנדרשים ליישום חוק זה נמצאים בבחינה מקצועית בשלב זה, והם יתואמו בהמשך בין המשרד לאגף התקציבים ובכלל זה היקפם והמקור להם.
|
ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע כללי
|
|
|
המדינה (מינויים), תשי"ט - 1959 ;
"דיין מותב מקומי" - דיין הפועל במותב גיור מקומי, אשר מונה לפי סעיף 15 להלן;
"הממונה על המחוז" - מי שניתנו לו לפי חוק העברת סמכויות (ממונים על מחוזות וקציני מחוז), התשכ"ד-1964, סמכויות הממונה על המחוז לפי פקודת העדה הדתית (המרה), לעניין תעודות המרת דת לעדה היהודית;
"הרב הראשי לישראל" - הרב הראשי לישראל, המכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול לערעורים;
"השר הממונה" - ראש הממשלה, אשר הממשלה הסמיכה אותו להיות ממונה על ביצוע חוק זה;
"ועדת ההיגוי" - אשר הוקמה לפי סעיף 4 להלן;
"מותב מקומי" - מותב בית דין לגיור שהוקם ברשות מקומית בהתאם לסעיף 14 להלן;
"מחוזות מערך הגיור" - מחוזות מערך הגיור הממלכתי הפועלים ברחבי הארץ ומעניקים שירות למתגייר;
"מנהל אגף הגיור" - האחראי על ניהול אדמיניסטרטיבי של מערך הגיור;
"מנהל בתי דין מקומיים" - מנהל מחוז רבני ערים והמותבים המקומיים;
"פקודת ההמרה" - פקודת העדה הדתית (המרה);
"ראש מערך הגיור" - מי שמופקד על מערך הגיור ובכלל זה בתי הדין המיוחדים לגיור, אשר מונה לפי חוק שירות המדינה (מינויים) תשי"ט - 1959.
|
|
|
"רב עיר" - רב עיר אשר נבחר בהתאם לתקנות שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני עיר), שהוא בעל כושר לכהן כרב עיר; "תעודת המרת דת" - תעודת אישור על המרת דת, שהממונה על מחוז רשם לפי סעיף 2(2) לפקודת ההמרה; |
|
|
|
(א) מערך הגיור הממלכתי יפעל במסגרת משרדו של השר הממונה. (ב) יראו את מערך הגיור הממלכתי, שהקמתו, תפקידיו ואופן פעולתו נקבעו בהחלטות ממשלה, כאילו הוקם לפי חוק זה (להלן - מערך הגיור הממלכתי). (ג) הגיורים הנערכים בבתי הדין לגיור על פי חוק זה יעשו לפי דין תורה. |
.2 |
מערך הגיור הממלכתי |
|
(א) במערך הגיור הממלכתי יפעלו מחוזות גיאוגרפיים כפי שייקבעו בכללי הדיון בבקשות לגיור בהתאם לסעיף 6 להלן, ובנוסף יוקם מחוז רבני ערים אשר במסגרתו יפעלו מותבים מקומיים. (ב) מנהל בתי הדין המקומיים יהיה עובד מדינה, יעמוד בראש מחוז רבני ערים ויהיה אחראי לפעילות המחוז והמותבים המקומיים. |
.3 |
מחוזות מערך הגיור ומחוז רבני ערים |
|
ועדת ההיגוי וכתיבת הכללים
|
|
|
|
תקופת כהונתו של חבר ועדת היגוי שמונה לפי סעיף 4, תהיה חמש שנים, ורשאי השר הממונה להאריך את כהונתו לתקופת כהונה נוספת, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות. |
.7 |
תקופת כהונה |
|
|
(א) חבר ועדת ההיגוי יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, במידה והוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר הממונה. |
.8 |
הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה |
|
|
(ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן לגבי חבר ועדת ההיגוי, יעבירו השר הממונה מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה, בהודעה בכתב: |
|
|
|
|
א. הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר ועדת ההיגוי, או הוגש נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור; |
|
|
|
|
ב. נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
ג. חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים הדרושים למינויו או התקיימו נסיבות אחרות הפוסלות אותו לפי חוק זה מלכהן בוועדת ההיגוי. |
|
|
|
|
ד. השר הממונה, בהתייעצות עם יושב ראש ועדת ההיגוי, רשאי להעביר את חבר ועדת ההיגוי מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה אם חבר ועדת ההיגוי נעדר בלא סיבה מוצדקת משלוש ישיבות רצופות של ועדת ההיגוי [או מיותר ממחצית הישיבות שקיימה במהלך שנה אחת]. |
|
|
|
|
קיום ועדת ההיגוי, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי ועדת ההיגוי, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. |
.9 |
תוקף פעולות |
|
|
(א) המניין החוקי בישיבות ועדת ההיגוי הוא רוב חבריה ובהם יושב ראש ועדת ההיגוי. |
.10 |
סדרי עבודת ועדת ההיגוי |
|
|
(ב) החלטות ועדת ההיגוי יתקבלו ברוב דעות החברים המשתתפים בישיבה; היו הדעות שקולות, תכריע דעתו של יושב ראש ועדת ההיגוי. |
|
|
|
|
|
|
(ג) ועדת ההיגוי תקבע את דרכי עבודתה וסדרי דיוניה ככל שלא נקבעו לפי חוק זה. דרכי עבודת ועדת ההיגוי וסדרי דיוניה יפורסמו באתר האינטרנט של מערך הגיור. |
|
|
|
חבר ועדת ההיגוי שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, יהיה זכאי לתשלום מאת המשרד שבמסגרתו פועל מערך הגיור בעד השתתפות בישיבות ועדת ההיגוי, בהתאם להוראות של החשב הכללי במשרד האוצר החלות לעניין חברי ועדות ציבוריות; בסעיף זה, "עובד המדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" - כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. |
.11 |
גמול |
|
חברי ועדת ההיגוי שאינם עובדי המדינה, דינם, בפעולתם כחברי הוועדה, כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה ולעניין פעולותיהם בוועדת ההיגוי: |
.12 |
החלת דינים |
|
(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-11979; |
|
|
|
(2) חוק העונשין, התשל"ז-21977- ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; |
|
|
|
(3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-31969; |
|
|
|
(4) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-41959 - ההוראות הנוגעות לכלל עובדי המדינה; |
|
|
|
(5) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-51971- ההוראות הנוגעות לתעודת עובד הציבור; |
|
|
|
(6) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-61969. |
|
|
|
(א) בסעיף זה - |
.13 |
ניגוד עניינים |
|
"בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב [חורג]; |
|
|
|
"בעל עניין" - כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-71968; |
|
|
|
1 ס"ח התש"ם, עמי 86. 2 ס"ח התשל"ז, עמי 226. 3 ס"ח התשכ"ט, עמי 144. 4 ס"ח התשי"ט, עמי 190. 5 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 18, עמי 421. 6 ס"ח התשכ"ט, עמי 103. 7 ס"ח התשכ"ח, עמי 234. |
|
|
|
"טיפול" - לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון; |
|
|
|
|
"ניגוד עניינים", של חבר ועדת ההיגוי - ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו בוועדת היגוי לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו; |
|
|
|
|
"קרוב", של חבר ועדת היגוי - כל אחד מאלה: |
|
|
|
|
(1) בן משפחה של חבר הוועדה; |
|
|
|
|
(2) אדם שלחבר ועדת ההיגוי יש עניין במצבו הכלכלי; |
|
|
|
|
(3) תאגיד שחבר ועדת ההיגוי, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו; |
|
|
|
|
(4) גוף שחבר ועדת ההיגוי, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו. |
|
|
|
|
(ב) לא ימונה לחבר ועדת ההיגוי ולא יכהן כחבר כאמור מי שבשל כהונתו יימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו. |
|
|
|
|
(ג) חבר ועדת ההיגוי לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. |
|
|
|
|
(ד) נודע לחבר ועדת ההיגוי כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש ועדת ההיגוי; היה חבר ועדת ההיגוי האמור היושב ראש - יודיע על כך לשר הממונה. |
|
|
|
(א) רב עיר מכהן רשאי לפנות למנהל בתי הדין המקומיים בבקשה להקים מותב מקומי של בית דין לגיור, אשר יפעל בשטח הרשות המקומית בה הוא מכהן, לפי העניין.
(ב) מנהל בתי הדין המקומיים יבחן את הבקשה תוך 45 יום בהתאם לסעיף קטן (ג) ולאמות מידה שיקבע ראש מערך הגיור ואשר יפורסמו באתר מערך הגיור.
|
|
(ג) לא תאושר הקמת מותב לרב עיר אשר הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן במותב או שהוגש נגדו כתב
|
|
|
אישום או קובלנה בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו. (ד) מצא מנהל בתי הדין המקומיים כי ניתן לאשר את בקשתו של רב העיר, יודיע לרב העיר ולראש מערך הגיור, בכתב, כי ניתן אישור עקרוני להקמת מותב על ידי רב העיר. (ה) מצא מנהל בתי הדין המקומיים כי התקבלו בקשות להתגייר במותב של רב העיר וכי יש צורך בהקמת המותב, על פי אמות מידה שיקבע ראש מערך הגיור ויפורסמו באתר מערך הגיור, יודיע לרב העיר, לוועדת ההיגוי ולראש מערך הגיור, כי רב העיר רשאי להקים את המותב ולפעול במסגרת מחוז רבני ערים. |
|
|
|
א. בראש מותב בית הדין המקומי יעמוד רב העיר, אשר קיבל אישור ממנהל בתי הדין המקומיים להקמת מותב כאמור בסעיף 14(ד). ב. רב העיר יבחר, על פי אמות מידה שיקבע ראש מערך הגיור ויפורסמו באתר מערך הגיור, שני דיינים נוספים למותב מתוך מאגר הדיינים שיוקם לפי סעיף 17 להלן, ויודיע על כך לראש מערך הגיור ולמנהל בתי הדין המקומיים. ג. על אף האמור בסעיף קטן א, יוכל רב העיר להסמיך כראש מותב מקומי דיין בית דין לגיור, בכפוף לאישור ראש מערך הגיור. |
.15 |
הרכב מותב מקומי |
|
בהרכב מותב מקומי רשאים לכהן כדיינים כל אחד מאלה: א. רב עיר מכהן או רב עיר שפרש לגמלאות; ב. רב אזורי מכהן או רב יישוב מכהן בעלי הסמכה לרבנות מהרבנות הראשית, שהינם בעלי וותק של 10 שנות כהונה לפחות. ג. מי שהינו בן 35 ומעלה, בעל הסמכה לרבנות מהרבנות הראשית העומד באחד מהתנאים הבאים: 1. עוסק או עסק במשך 5 שנים בתפקיד רבני או חינוכי; 2. יש בידו המלצה משני דיינים מבית הדין הרבני הגדול לערעורים, או המלצה מרב עיר והמלצה מדיין בית הדין הגדול; ד. מי שהוא בעל כושר לכהן כדיין לפי חוק הדיינים, התשט"ו- 1955, או מי שכיהן כדיין בבתי הדין הרבנים האזוריים; ה. דיין מכהן בבית דין לגיור במערך הגיור; |
.16 |
דיין מותב מקומי |
|
|
|
ו. מי שכיהן כרב צבאי פיקודי או כרב צבאי חילי, אשר יש בידו תעודה בתוקף ממועצת הרבנות הראשית המעידה שהוא כשיר לכהן כרב עיר. ז. ראש ישיבה בעל ותק של 10 שנים. |
|
|
|
א. מנהל בתי הדין המקומיים יקים מאגר דייני מותבים מקומיים. במאגר יכללו דיינים העומדים בתנאי סעיף 16, והעומדים באמות מידה אשר יפורסמו כאמור בסעיף 15(ב) לעיל. לא ייכלל במאגר מי שמתקיים לגביו סעיף 14(ג). ב. מנהל בתי הדין המקומיים יפרסם את האפשרות להגיש בקשה להצטרף למאגר מעת לעת. |
.17 |
הקמת מאגר דיינים למותבים המקומיים |
|
א. כהונתו של דיין מותב מקומי לא תעלה על 7 שנים. ב. דיין מותב מקומי יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה: 1) מתקיימת בו אחת מעילות סעיף 8 לעיל; 2) הדיין נפסל מלכהן כדיין גיור לפי סעיף 22 להלן; ג. הופסקה כהונת דיין מותב מקומי, יודיע על כך ראש מערך הגיור לשר הממונה ולוועדת ההיגוי. |
.18 |
כהונת דיין מותב מקומי |
|
על דיין מותב מקומי, לרבות ראש המותב המקומי, יחולו סעיפים 8, 12 ו-13 לעיל, ואולם לעניין סעיף 8 במקום "השר הממונה" יבוא "ראש מערך הגיור". |
.19 |
|
|
א. לאחר השלמת הליכי הגיור לפי דין תורה ובהתאם לתקנות יאשר רב העיר בחתימתו כי הושלם הגיור בהתאם לחוק זה ולכללים שיקבעו, ויתן תעודת אישור בהתאם לסעיף 2(1) לפקודת ההמרה. ב. לאחר שאישר רב העיר כאמור, יבחן מנהל בתי הדין המקומיים את תיק הגיור. מצא כי הגיור נעשה בהתאם להוראות כל דין, יאשר את תקינות ההליך ויעביר את התיק לממונה על המחוז, לצורך מתן תעודת המרת דת. מצא מנהל בתי הדין המקומיים כי הגיור לא נעשה בהתאם להוראות כל דין, יחזיר את התיק לרב העיר. ג. קיבל הממונה על המחוז את תיק הגיור, ומצא כי ניתן אישור לפי סעיף קטן א ו-ב לעיל, ייתן למתגייר תעודת המרת דת ויעביר העתק ממנה לרשות האוכלוסין וההגירה (להלן: רשות האוכלוסין) ולתיק בית הדין לגיור. |
.20 |
מתן תעודת המרה במותב המקומי |
|
א. בתי הדין לגיור הם בתי דין במשמעותם ההלכתית לפי דין |
.21 |
סמכויות |
|
|
|
תורה, ואינם בעלי סמכות שפיטה; על דייני בתי הדין לגיור, |
|
בית הדין |
|
לא יחולו הוראות חוק הדיינים, התשט"ו - 1955 והוראות |
|
לגיור |
|
לפי כל דין החלות על דיינים שהתמנו לפי החוק האמור, |
|
|
|
אלא אם נקבע אחרת בחוק זה או על פיו. |
|
|
|
ב. בתי הדין לגיור יהיו מוסמכים לערוך גיור בהתאם לחוק זה |
|
|
|
ולתקנות. |
|
|
|
פניות בנוגע להתנהלות מותב מקומי |
פניות 22. בסעיף זה "דיין מותב מקומי" - לרבות רב העיר.
בנוגע (1) מצא הרב הראשי שדיין מותב מקומי פועל בניגוד להוראות חוק
להתנהלות זה או בניגוד להוראות כל דין, יהיה רשאי לפנות בכתב לראש
מותב מערך הגיור.
מקומי (2) ראש מערך הגיור יבחן את פניית הרב הראשי ויחליט האם
לפתוח בהליך להפסקת כהונתו של דיין המותב המקומי.
(3) החליט ראש מערך הגיור כי יש לפתוח בהליך להפסקת כהונתו של דיין מותב מקומי, תינתן לדיין הזדמנות להשמיע את טענותיו. לאחר התייעצות עם ועדת ההיגוי, יחליט ראש מערך הגיור האם להמליץ למועצת הרבנות הראשית על הפסקת כהונתו של דיין המותב המקומי.
(4) מועצת הרבנות הראשית תיתן את החלטתה בתוך 45 ימים ממועד קבלת המלצת ראש מערך הגיור.
(5) ממועד קבלת פניית הרב הראשי, לפי סעיף קטן 1 לעיל, יחדל דיין הגיור מלשבת במותב בית הדין המקומי, עד למתן החלטת מועצת הרבנות הראשית, או עד להחלטת ראש מערך הגיור כי אין להפסיק את כהונתו של דיין המותב המקומי.
(6) תלונות הנוגעות להתנהלות מותב מקומי או מי מחבריו, יועברו לראש מערך הגיור לצורך בירור וטיפול. סבר ראש מערך הגיור כי יש בתלונה כדי להביא להפסקת כהונתו של דיין מותב מקומי, יפעל כאמור בסעיפים קטנים 2-5 לעיל.
|
זכאות להתגייר
|
|
|
|
לאשרת עולה או לתעודת עולה לפי חוק השבות, התש"י- 1950. ב. מי שזכאי להתגייר בישראל רשאי להגיש בקשה להתגייר בכל אחד ממחוזות מערך הגיור, לרבות מחוז רבני ערים, ללא קשר למקום מגוריו. בסעיף זה, "בעל רישיון לישיבת קבע" - למעט מי שהגיע לישראל במסגרת החלטות ממשלה על הבאה קבוצתית אשר נכלל בהן רכיב של גיור. בית דין לגיור, אשר יקבע ראש מערך הגיור, ידון במי שהגיע לישראל במסגרת הבאה קבוצתית כאמור. מותב מקומי לא ידון במי שהגיע לישראל במסגרת הבאה קבוצתית כאמור. |
|
|
|
א. לעניין חוק זה, "נתין זר" - אדם שאינו זכאי להתגייר לפי סעיף 23א לעיל. ב. לא יפתחו הליכי גיור לנתין זר, לא יופנה ללימודים בגוף המכין לקראת גיור ולא יגויר בידי בית הדין לגיור, אלא בנסיבות מיוחדות ובדרך המפורטת להלן. ג. לא תידון בקשת נתין זר להתגייר, שהוא אחד מאלה: 1. שוהה שלא כדין כהגדרתו בסעיף 13 לחוק הכניסה לישראל התשי"ב - 1952 ; 2. מסתנן לישראל כהגדרתו בחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) התשי"ד - 1954 ; 3. מי שרשום במרשם האוכלוסין של האזור (יהודה והשומרון וחבל עזה), וכן מי שמתגורר באזור אף שאינו רשום במרשם האוכלוסין של האזור, ולמעט תושב יישוב ישראלי באזור; 4. בעל רשיון לישיבת ביקור מסוג ב/1 5. בעל רישיון לישיבת ארעי מסוג א/5 המחזיק ברשיון זה פחות משנה. להלן - תנאי הסף לוועדת חריגים. ד. נמצא כי לא חלים על הנתין הזר תנאי הסף לוועדת חריגים, בנסיבות מיוחדות ולאחר שתוגש בקשה מנומקת בכתב לפתיחת הליך גיור, תיבדק הבקשה בידי ועדת חריגים שחבריה יהיו נציג מערך הגיור, אשר ימונה בהסכמת הרב הראשי וישמש יושב ראש הוועדה, נציג הלשכה המשפטית |
.24 |
אדם שאינו אזרח ישראלי |
|
|
|
של רשות האוכלוסין ונציג הלשכה המשפטית של משרד ראש הממשלה (להלן - ועדת חריגים). ה. ועדת חריגים רשאית להסמיך את יו"ר הוועדה לדחות בקשות אשר לא הומלצו על ידי מערך הגיור, וכן הוועדה רשאית להסמיך את יו"ר הוועדה ומי שהוסמך לכך על ידי ראש רשות האוכלוסין, לדון בבקשות אשר הומלצו על ידי מערך הגיור ולהכריע בהסכמה. ו. ועדת חריגים תדון בבקשה ותודיע את החלטתה בכתב למערך הגיור ולמבקש. במסגרת הדיון בבקשה הוועדה תפנה לקבלת מידע מאת רשויות אכיפת החוק בכל הנוגע לתחולת סעיף 2(ב) לחוק השבות, התש"י - 1950. ז. נדחתה בקשת המבקש, רשאי המבקש לבקש מן הוועדה לשקול שנית את ההחלטה, לאור נימוקים או עובדות חדשות שלא היו קודם לפני הוועדה, בתוך 45 יום ממתן ההחלטה. ח. ועדת חריגים מוסמכת לדון במתן אישור לפתיחת הליך גיור באשר לנתין זר השוהה מחוץ לישראל ולקבוע את התנאים המוקדמים לאישור כאמור; ט. נתין זר שאושרה בקשתו לפתיחת הליך גיור במערך הגיור, לא ייערך לו גיור בטרם יינתן לו אישור ועדת חריגים לסיום הליך הגיור. י. ועדת חריגים תקבע את דרכי עבודתה וסדרי דיוניה ככל שלא נקבעו לפי חוק זה. יא. מותב מקומי לא ידון בנתינים זרים. |
|
|
|
לא תינתן תעודת המרת דת לנתין זר ולא תינתן כל נפקות חוקית לפי כל דין אלא אם התקיימו הוראות סעיף 24. |
.25 |
נפקות חוקית |
|
הכרה בגיור ותוקפו
|
|
|
|
נתונה באופן ייחודי ובלעדי לבית הדין שבפניו נעשה הגיור. כל דיון, במישרין או בדיון אגבי, בשאלת תוקף הגיור, יידון אך ורק בבית הדין אשר דן במתגייר. ב. התפזר בית הדין לגיור או חדלו לפחות שניים מחבריו או יותר מלשמש כחברים בבית הדין לגיור, יועבר הדיון בתוקפו של הגיור להרכב מיוחד שייקבע בידי נשיא בית הדין הרבני הגדול, מקרב דייני בית הדין לגיור, כהגדרתם בסעיף 1. |
|
|
|
א. בנסיבות חריגות, שבהן ראה בית הדין לגיור בסיס ממשי לחשד כי גיור הושג במרמה, רשאי בית הדין שגייר לזמן לפניו את המתגייר. במקרים הקיימים בסעיף 27(ב) תהיה הסמכות נתונה להרכב שייקבע לפיו. ב. בכתב הזימון יפורטו הטעמים והעובדות אשר ביסוד הזימון. ג. מתגייר אשר זומן כדין לפני בית הדין לגיור ולא התייצב, רשאי יהיה בית הדין לדון בענינו בהעדרו. ד. החליט בית הדין כי אין תוקף לגיור, ינמק את החלטתו וישלח את ההחלטה המנומקת למתגייר, לרב הראשי, לראש מערך הגיור ולרשות האוכלוסין. ה. לאחר שפסק הדין המצהיר על בטלות הגיור הפך לחלוט, יודיע ראש מערך הגיור למתגייר כי תעודת ההמרה שבידיו בטלה, ויעביר העתק מהודעה זו לרשות האוכלוסין. |
.28 |
ביטול גיור |
|
ערעור
|
|
תיקון פקודת ההמרה
|
|
|
מערך הגיור הממלכתי, התשפ"ב - 2022."
|
הוראת מעבר
|
כללי גיור הוא הליך של המרת דתו של בן דת אחרת או חסר דת, ליהדות.
לפי אומדני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חיים בישראל כיום למעלה מ- 400,000 אזרחים חסרי דת ואחרים שאינם נחשבים יהודים על פי ההלכה היהודית. רובם עלו ארצה בגלי העלייה הגדולים ממדינות חבר העמים, אתיופיה ושאר התפוצות. ברוח זו, ממשלות ישראל ראו בגיור אתגר לאומי ודתי.
ביום כ"ב בסיוון התשנ"ז (27 ביוני 1997) מינה ראש הממשלה דאז ועדה לגיבוש רעיונות והצעות לעניין סוגיית הגיור בישראל, בראשות פרופ׳ יעקב נאמן ז"ל (להלן - ועדת נאמן). ביום יא׳ בניסן התשנ"ח (7.4.1998), בהחלטתה מס׳ 3613, אימצה ממשלת ישראל את המלצות ועדת נאמן (להלן - החלטת הממשלה), ובעיקרן כי הגיור בישראל יהיה גיור ממלכתי אחיד, על פי דין תורה, שיהיה מוכר על ידי כלל ישראל, אך הליך ההכנה לגיור במסגרת המכון ללימודי יהדות שהוקם למטרה זו ייתן ביטוי לכלל האוכלוסייה היהודית בישראל, לגווניה ולזרמיה. מערך הגיור הממלכתי הוקם בעקבות החלטת הממשלה האמורה, ומבנהו הארגוני ותפקידיו המפורטים עוגנו בהחלטות ממשלה נוספות ובפרט החלטה מס׳ 3155 מיום 14.2.2008, וכן הוקם המכון ללימודי יהדות (כיום "נתיב"), אך חוק בנושא הגיור לא נחקק עד כה.
על העדרו של חוק בתחום הגיור התריע בית המשפט העליון בכמה מפסקיו, בקובעו כי לא ניתן מכוח סמכותה השיורית של הממשלה לקבוע כי רק גיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי הוא גיור מוכר, לפי דברי חקיקה שונים אשר נדונו (ראו לעניין זה בג"ץ 5070/95 נעמת - תנועת נשים עובדות ומתנדבות נ׳ שר הפנים, פ"ד נו(2) 721 (20.2.02); בג"ץ 2859/99 טושביים מקרינה נ׳ שר הפנים, פ"ד נט(6) 721 (31.3.2005); בגץ 7625/06 מרטינה רגציובה נ׳ משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה מערך הגיור (31.3.16); בג"ץ 11013/05 דהן נ׳ שר הפנים (3.1.21)).
|
|
לפיכך, מטרותיו העיקריות של החוק המוצע הן הסדרת מעמד מערך הגיור הממלכתי הפועל כיום מכוח החלטות הממשלה (מס׳ 3613 מיום 4.7.1998, ומס׳ 3155 (ע/2) מיום 14.02.2008, מס׳ 4213 מיום 26.10.2018), וכן הקמת בתי דין מקומיים לגיור על ידי רבני ערים, בנוסף על בתי הדין הקיימים כיום במערך הגיור הממלכתי, וזאת מבלי לשנות את המצב המשפטי הקיים ערב תחילתו של חוק זה או לקבוע את פרשנותו של דבר חקיקה אחר.
המהלך המוצע צפוי להביא להרחבת מעגל המותבים המוסמכים לגייר בישראל. הקמת המותבים המקומיים תהיה בכפוף לתנאים ולהגדרות כפי שיפורטו. סעיף 1 סעיף זה כולל את ההגדרות הנדרשות לצורך החוק המוצע.
סעיף 2 מוצע לקבוע את עיגון מערך הגיור הממלכתי הפועל עד כה מכוח החלטות ממשלה, בחוק; וכי
הגיורים אשר יבוצעו בבתי הדין לגיור יהיו לפי דין תורה. סעיף 3 מוצע לקבוע כי במערך הגיור הממלכתי יפעלו מחוזות גיאוגרפיים ובנוסף יוקם מחוז רבני ערים
אשר במסגרתו יפעלו מותבים מקומיים, ובראשו יעמוד מנהל בתי הדין המקומיים. סעיף 4 מוצע כי השר הממונה יקים ועדת היגוי בת חמישה חברים, אשר חבריה ימונו על ידי השר ועל ידי הרב הראשי לישראל.
סעיף 5 מוצע להגדיר את תפקידי ועדת ההיגוי - ניסוח כללי הדיון בבקשות לגיור וייעוץ לראש מערך
הגיור במסגרת הליך להפסקת כהונתו של דיין. סעיף 6 מוצע כי ועדת ההיגוי תנסח את כללי הדיון בבקשות לגיור בבתי הדין לגיור, בהיוועצות עם ראש מערך הגיור ועם מנהל אגף הגיור וכי השר הממונה יקבע בתקנות את כללי הדיון בבקשות לגיור לביצוע חוק זה, באישור הוועדה האחראית בכנסת על שירותי הדת. סעיף 7 מוצע לקבוע את תקופת הכהונה של חבר ועדת ההיגוי.
סעיף 8 מוצע לקבוע את התנאים שבהתקיים אחד מהם תסתיים כהונתו של חבר ועדת היגוי.
סעיף 9 מוצע לקבוע כי תוקף פעולות ועדת ההיגוי לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי ועדת
ההיגוי, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. סעיף 10 מוצע לקבוע הוראות לענין סדרי עבודת ועדת ההיגוי.
סעיף 11 מוצע לקבוע כי חבר ועדת ההיגוי שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, יהיה זכאי לתשלום בעד השתתפות בישיבות ועדת ההיגוי, בהתאם להוראות החשב הכללי לענין חברי ועדות ציבוריות. סעיף 12 מוצע לקבוע אילו דינים יחולו על חברי ועדת ההיגוי שאינם עובדי מדינה, לאור תפקידם
הציבורי כחברי ועדת ההיגוי. סעיף 13 מוצע לקבוע הוראות בנוגע לניגוד עניינים של חברי ועדת ההיגוי.
סעיף 14 סעיף זה קובע הוראות לגבי אופן הקמת
מותב מקומי. מוצע לקבוע כי רב עיר מכהן רשאי לפנות למנהל בתי הדין המקומיים בבקשה
להקים מותב מקומי של בית דין לגיור, אשר יפעל בשטח הרשות המקומית בה הוא מכהן.
מנהל בתי הדין יבחן את הבקשה בהתאם למפורט בסעיף ולאמות מידה שיקבע ראש מערך הגיור
ושיפורסמו באתר האינטרנט של מערך הגיור. באם ניתן לאשר את הבקשה יינתן אישור
עקרוני להקמת מותב על ידי רב העיר. לצורך הקמה בפועל של המותב יבחן מנהל אגף בתי
הדין המקומיים האם יש צורך בהקמת המותב, בהתאם
|
|
לאמות מידה שייקבע ראש מערך הגיור ויפורסמו באתר האינטרנט, כדוגמת בדיקת כמות המבקשים להתגייר במותב המקומי, וכמות המותבים המקומיים.
מוצע לקבוע כי רב העיר אשר קיבל אישור ממנהל בתי הדין המקומיים להקמת מותב, יבחר שני דיינים מתוך מאגר הדיינים אשר יוקם. מוצע לקבוע את תנאי הכשירות להתמנות כדיין במותב מקומי.
מוצע כי מנהל אגף בתי הדין המקומיים יקים מאגר דיינים אשר יכלול את מי שעמד בתנאי הכשירות להתמנות כדיין ועומד באמות מידה החלות על רבני עיר. מנהל בתי הדין המקומיים יפרסם את האפשרות להגשת בקשה להצטרך למאגר מעת לעת. מוצע לקבוע את תקופת הכהונה של דיין מותב מקומי.
מוצע להחיל על דייני המותב המקומי לרבות ראש המותב המקומי, את הוראות סעיף 8 העוסק בהפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה, סעיף 12 העוסק בהחלת דינים וסעיף 13 העוסק בהוראות בדבר ניגוד עניינים, אשר הוחלו על ועדת ההיגוי. בשים לב כי בהוראות הנוגעות להפסקת כהונה בהעברת השר הממונה, יבוא ראש מערך הגיור במקום השר הממונה. מוצע לקבוע את אופן מתן תעודת אישור בהתאם לסעיף 2(1) לפקודת ההמרה לגיור שהתבצע במותב מקומי, ואופן מתן תעודת המרת דת לפי סעיף 2(2) לפקודת ההמרה, וזאת לאחר השלמת הליכי הגיור לפי דין תורה ובהתאם לתקנות. מוצע כי רב העיר הוא זה שייתן את תעודת האישור הדתית על מעשה הגיור, ולאחר מכן מנהל בתי הדין המקומיים יבחן כי הגיור נעשה בהתאם להוראות כל דין ויעביר את התיק לממונה על המחוז, לצורך הנפקת תעודת המרת דת.
מוצע לקבוע כי בתי הדין לגיור, לרבות המותבים המקומיים, הם בתי דין במשמעותם ההלכתית ואינם בעלי סמכות שפיטה. בתי הדין לגיור מוסמכים לערוך גיור בהתאם לחוק זה ולתקנות.
מוצע לקבוע מנגנון לטיפול בפניות בנוגע להתנהלות המותב המקומי, אשר פעל בניגוד להוראות חוק זה או בניגוד להוראות כל דין. על פי המנגנון הרב הראשי רשאי לפנות בכתב לראש מערך הגיור, אשר יבחן את הפניה ולאחר שמיעת הדיין והתייעצות עם ועדת ההיגוי, יחליט האם להמליץ למועצת הרבנות הראשית על הפסקת כהונתו כדיין מותב מקומי, וזו תדון ותחליט האם להפסיק את כהונת דיין המותב המקומי. כמו כן מוצע לקבוע כי תלונות הנוגעות להתנהלות מותב מקומי או מי מחבריו, יועברו לראש מערך הגיור לצורך בירור וטיפול, וכי אף על בסיסן, אם סבר כי יש בתלונה כדי להביא להפסקת כהונתו של דיין מותב, יפעל על פי מנגנון הפסקת הכהונה האמור.
מוצע לקבוע מי זכאי להתגייר במערך הגיור הממלכתי, וכן מוצע לקבוע כי מי שזכאי להתגייר רשאי להגיש בקשה להתגייר בכל אחד ממחוזות מערך הגיור, ללא קשר למקום מגוריו, זאת למעט מי שהגיע לישראל במסגרת החלטות ממשלה על הבאה קבוצתית, אשר נכלל בהן רכיב של גיור. בקשה להתגייר של מי שהגיע לישראל כאמור תידון לפני בית דין לגיור אשר יקבע ראש מערך הגיור, ולא בפני מותב מקומי.
|
סעיף 15 סעיף 16 סעיף 17 סעיף 18 סעיף 19 סעיף 20 סעיף 21 סעיף 22 |
|
סעיף 23 סעיף 24 |
מוצע לקבוע הוראות
לעניין גיור נתינים זרים במערך הגיור. הוראות אלו נועדו לאזן בין הצורך של המדינה
להבטיח שהליכי גיור לא ינוצלו לרעה לשם קניית מעמד בישראל או טובות
|
|
כלכליות, לבין הצורך לתת מענה לאלה הרוצים בכנות להצטרף לעם היהודי. התנאי לגיור הוא עמידה בתנאי סף של ועדת חריגים ואישור ועדת חריגים, המשותפת למערך הגיור הממלכתי ולרשות האוכלוסין, כפי שקיים כיום. כן מוצע לקבוע כי מותב מקומי לא ידון בנתינים זרים. מוצע לקבוע כי לא תינתן תעודת המרת דת לנתין זר ולא תינתן כל נפקות חוקית לפי כל דין לגיור, אלא אם התקיימו הוראות סעיף 24, היינו עמידה בתנאי הסף ואישור ועדת חריגים לסיום הליך גיור.
מוצע לקבוע בחקיקה ראשית כי גיור שנערך לפי חוק זה יהיה מוכר לענין הוראות כל דין. תעודת המרת דת תשמש ראיה מוחלטת ליהדותו של נושא התעודה לצורך כל דין. יחד עם זאת, מוצע שלא לשנות את המצב המשפטי הקיים.
מוצע לקבוע כי סמכות הדיון בתוקפו של גיור תהיה נתונה באופן ייחודי ובלעדי לבית הדין שבפניו נעשה הגיור, וכי כל דיון בו מתעוררת במישרין או בעקיפין שאלת תוקף הגיור, תידון בבית הדין אשר דן בגיור המתגייר. כן מוצע לקבוע הוראות למקרה בו נדרש דיון בתוקפו של הגיור, כאשר בית הדין התפזר או שחדלו שניים מחבריו לפחות לשמש כחברים בבית הדין לגיור.
מוצע לקבוע את אופן הדיון בביטול גיור, בנסיבות חריגות שבהן ראה בית הדין לגיור בסיס ממשי לחשד כי גיור הושג במרמה.
מוצע לקבוע זכות למבקש להתגייר להגיש ערעור על החלטת בית הדין לגיור שלא לגיירו או על החלטת בית הדין לביטול גיור; מוצע כי הערעור ידון בפני הרכב מיוחד בבית הדין הרבני הגדול, אשר ייקבע הרב הראשי.
מוצע לתקן את פקודת העדה הדתית (המרה) ולהוסיף את סעיף 2(1)(א), לפיו המרת דת לעדה היהודית (גיור) תעשה גם בהתאם לחוק זה.
|
סעיף 25 סעיף 26 סעיף 27 סעיף 28 סעיף 29 סעיף 30 סעיף 31 סעיף 32 סעיף 33 |
מוצע לקבוע כי השר הממונה ממונה על חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו. מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה, עד להתקנת תקנות כללי דיון על ידי השר הממונה, ימשיכו לחול כללי הדיון בבקשות לגיור, התשס"ו - 2006, על בתי הדין לגיור. מוצע לקבוע כי ועדת ההיגוי תגבש את כללי הדיון ותביא את המלצותיה בפני השר הממונה בתוך 60 יום מיום שמונתה.