ביום 4 בנובמבר 2021 התקבל בכנסת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית). פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית, שעניינו הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה, קובע כי מנגנון איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות ולקרנות הפנסיה הוותיקות יוחלף במנגנון חדש של הבטחה להשלמת תשואה (להלן – מנגנון השלמת תשואה). במסגרת הפרק האמור נקבע כי 30% מנכסי קרנות הפנסיה, אשר עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית הושקעו באיגרות חוב מיועדות, יושקעו בהתאם למדיניות ההשקעה במסלול השקעה בקרן, בהתאם למנגנון שנקבע בחוק, וייהנו מזכאות להבטחת תשואה שנתית של 5.15% (צמודה למדד).
לצורך יישום חוק ההתייעלות הכלכלית נדרשים תיקונים לתקנות שונות שהותקנו מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, שבהן נקבעו הוראות הנוגעות למנגנון איגרות החוב המיועדות, וכעת יש להתאימן למנגנון החדש: תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), תשע"ב-2012; תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), תשע"ז-2017; ותקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת כספים בין קופות גמל), תשס"ח-2008.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 26, 34ו(א) ו- 60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1] (להלן – חוק קופות גמל), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
|
|
|
||||
|
תיקון תקנות כללי השקעה |
1. |
בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), תשע"ב-2012[2] (להלן – תקנות כללי השקעה) - |
||||
|
|
|
|
(א) בתקנה 2 - |
|||
|
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) - |
||
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (2), במקום הסיפה החל במילים "אם סך כל שוויין" יבוא "שהונפקו לפני המועד הקובע כהגדרתו בסעיף 34ב לחוק קופות גמל"; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) במקום פסקה (3) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
"(3) לפי הוראות פרק ג', בסכום שלא יעלה על שיעור של 50 אחוזים משוויים המשוערך של נכסי הקרן, שלא הושקעו לפי תקנות משנה (1) ו-(2), או שיעור של 31.43 אחוזים משוויים המשוערך של נכסי הקרן לרבות סכום הסיוע הממשלתי, שלא הושקעו לפי תקנות משנה (1) ו-(2), לפי הגבוה מביניהם;". |
|
|
|
|
|
(2) תקנת משנה (ג) – תימחק. |
||
|
|
|
|
(ב) במקום תקנה 3 יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"3. חברה מנהלת של קרן חדשה מקיפה תשקיע את נכסי הקרן כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
|
|
(א) באיגרות חוב מסוג "ערד" שהונפקו לפני המועד הקובע כהגדרתו בסעיף 34ב לחוק קופות גמל; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שאר הנכסים של קרן חדשה מקיפה יושקעו לפי הוראות פרק ג', אך הכללים והמגבלות המפורטים בו יחולו ביחס לכלל נכסי הקרן; |
|
|
|
|
|
(ג) בתקנה 4, אחרי "של קרן" יבוא "חדשה", והסיפא, החל מהמילים "בתקנה זו" – תימחק. |
|||
|
תחילה |
2. |
(א) תחילתן של תקנות אלה במועד הקובע כהגדרתו בסעיף 34ב לחוק קופות גמל. |
||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), תחילתה של תקנה (1)(א)(2) במועד פרסומן של תקנות אלה. |
||||
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2021)
(חמ _____-3)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
דברי הסבר
ביום 4 בנובמבר 2021 התקבל בכנסת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית). פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית, שעניינו הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה, קובע כי מנגנון איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות ולקרנות הפנסיה הוותיקות יוחלף במנגנון חדש של הבטחה להשלמת תשואה (להלן – מנגנון השלמת תשואה). במסגרת הפרק האמור נקבע כי 30% מנכסי קרנות הפנסיה, אשר עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית הושקעו באיגרות חוב מיועדות, יושקעו בהתאם למדיניות ההשקעה של מסלול השקעה בקרן בהתאם למנגנון שנקבע בחוק, וייהנו מזכאות להבטחת תשואה שנתית של 5.15% (צמודה למדד).
לצורך יישום חוק ההתייעלות הכלכלית נדרשים תיקונים לתקנות שונות שהותקנו מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, שבהן נקבעו הוראות הנוגעות למנגנון איגרות החוב המיועדות, וכעת יש להתאימן למנגנון החדש: תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), תשע"ב-2012 (להלן – תקנות כללי השקעה); תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), תשע"ז-2017; ותקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת כספים בין קופות גמל), תשס"ח-2008.
תקנה 1
לתקנה 2(א)(2) - מוצע לבטל את ההוראה המחייבת חברה מנהלת של קרן ותיקה להשקיע 30% מנכסיה באגרות חוב מיועדות מסוג "ערד", לצורך יישום מנגנון השלמת תשואה כקבוע בפרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית.
לתקנה 2(א)(3) - מוצע לתקן את שיעור הנכסים שחברה מנהלת של קרן ותיקה יכולה להשקיע לפי הוראות פרק ג' לתקנות כללי השקעה, לצורך התאמה למנגנון השלמת תשואה כקבוע בפרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית. יובהר למען הסר ספק כי נכסי הקרן הוותיקה כוללים לעניין זה גם את הנכסים שבאפיק השקעה מובטח תשואה.
לתקנה 2(ג) – כחלק מהמאמץ לסגירת הגירעונות האקטואריים של קרנות הפנסיה הוותיקות שנסגרו להצטרפות בשנת 1995, התאפשר לאותן קרנות להעביר נכסים מידי צדדים קשורים לשם סיוע בהקטנת הגרעון האקטוארי שנוצר בהן. באותה עת, קרנות הפנסיה הוותיקות נדרשו להשקיע 93% מסך הנכסים המנוהלים בהן באגרות חוב מיועדות. בשל כך, נדרשה קרן שקיבלה נכסים מצדדים קשורים לממש באופן מיידי את כל הנכסים שהועברו אליה כאמור על מנת לעמוד בכללי ההשקעה שחלו. בנוסף, החזקת הנכסים האמורים לא עמדה בקנה אחד עם מגבלות ההשקעה שחלו באותה עת על קרנות הפנסיה. במטרה למנוע פגיעה בעמיתים עקב הצורך במימוש מיידי של אותם נכסים, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם חובת הנאמנות של הקרן לעמיתיה, תוקנו בשנת 2002 תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד- 1964, ונקבעה בהן תקנה חדשה לפיה ההשקעה בנכסים המועברים תבוא במקום ההשקעה באגרות החוב המיועדות, ובלבד שהקרן תבצע מימוש מדורג של אותם הנכסים בהתאם למתווה שיאושר לה על ידי הממונה על שוק ההון. עם התקנתן של תקנות כללי השקעה במקומן של תקנות מס הכנסה האמורות נקבעה תקנה זו במסגרת תקנה 2(ג) לתקנות כללי השקעה.
בחלוף השנים ממועד התקנת התקנה האמורה, פחת שיעור אגרות החוב המיועדות שבו נדרשות קרנות הפנסיה הוותיקות להשקיע את נכסיהן עד שהגיע לשיעור של 30 אחוזים מסך נכסי הקרן (בהתאם לחוק ההתייעלות הכלכלית צפוי השיעור לרדת החל משנת 2022, ובמקומו יוחל מנגנון השלמת תשואה, כאמור מעלה). שינוי זה, בשילוב עם התקנה האמורה, הביא לכך שכל עוד שיעור הנכסים שהועברו לקרן מידי צדדים קשורים עולה על 30 אחוזים, אותה קרן אינה זכאית לרכוש איגרות חוב מיועדות או לפעול במסגרת מנגנון השלמת התשואה לטובת עמיתיה, וזאת גם אם בהתאם להוראה אחרת בתקנות מתאפשרת לה השקעה בנכסים מהסוג שהועבר אליה בשיעור מסוים.
בהתאם לכך, ובשים לב לכך שקרן הפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, שהיא הקרן היחידה שפעלה להיכנס לתחולת התקנה, הפחיתה את שיעורי ההחזקה בנכסים האמורים באופן שעולה בקנה אחד עם המגבלות הקבועות בתקנות כללי השקעה, ובמטרה לאפשר לאותה קרן להבטיח את טובת עמיתיה, מוצע למחוק את תקנה 2(ג), כך שקרן ותיקה כאמור שהועברו אליה נכסים כאמור, תהיה זכאית לאג"ח מיועדות או למנגנון השלמת תשואה בהתאם לכללים הקבועים בתקנות אלו בדומה לכלל קרנות הפנסיה הוותיקות.
לתקנה 3 - מוצע לבטל את ההוראה המחייבת חברה מנהלת של קרן חדשה להשקיע 30% מנכסיה באגרות חוב מיועדות מסוג "ערד", לצורך יישום מנגנון השלמת תשואה כקבוע בפרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית. כמו כן, מוצע להבהיר כי כלל נכסיה של קרן חדשה, למעט נכסיה אשר מושקעים באיגרות חוב מסוג "ערד" שהונפקו לפני המועד הקובע כהגדרתו בסעיף 34ב לחוק קופות גמל, יושקעו לפי הוראות פרק ג' לתקנות כללי השקעה. לעניין זה יובהר למען הסר ספק כי נכסי הקרן כוללים גם את הנכסים שבאפיק השקעה מובטח תשואה. כמו כן מוצע למחוק את ההגדרה של "קרן חדשה מקיפה", לאור ההגדרה שנוספה במסגרת פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית.
לתקנה 4 - מוצע להוסיף תיקון נוסח המבהיר כי תקנה זו חלה על קרן חדשה כללית. עוד מוצע למחוק את ההגדרה של "קרן חדשה כללית", לאור ההגדרה שנוספה במסגרת פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית.
סעיף 4 – תחילה
בסעיף 34ב לחוק קופות גמל נקבע כי המועד הקובע לתחילת יישום פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית הוא 1 ביולי 2022, או מועד מאוחר יותר שייקבע שר האוצר, ובלבד שדחייה זו לא תעלה על ארבעה חודשים. מוצע לקבוע כי תחילתן של תקנות אלה במועד הקובע כהגדרתו בסעיף 34ב לחוק קופות גמל, קרי המועד שבו יחל יישומו של מנגנון השלמת תשואה, למעט תקנה (א)(2) המורה על מחיקת תקנה 2(ג) לתקנות כללי השקעה, שמועד תחילתה יהיה במועד פרסום תקנות אלו, וזאת מאחר שאינה תלויה במנגנון השלמת תשואה.