תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...והוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2021
1. הוראת שעה
2. תחילה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' והוראת שעה מס'), התשפ"ב-2021
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15), התשע"ה-2015 קבע את מנגנון המיסוי החל על כלי רכב דו-גלגליים, הכולל מיסוי בהתאם לנפח המנוע של הכלי והפחתה מסכום המס החל לכלי רכב דו-גלגליים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים (A.B.S.). מאז התקנת צו זה חלות ברציפות הוראות שעה שהחילו מיסוי שכלל גם התייחסות לנפח המנוע של הכלי. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 21), התשע"ח-2018 הוא הוראת השעה האחרונה שהותקנה בעניין זה, והיא עתידה לפקוע ביום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021). הוראת השעה האמורה אף קבעה הפחתות מס קנייה על כלי רכב דו-גלגליים שהותקנו בהם אביזרי בטיחות נוספים, תוך צמצום מדורג של ההטבה הניתנת בגין התקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS).
בצו זה מוצע לקדם מספר צעדים הנוגעים למיסוי כלי רכב דו גלגליים, והכל כפי שיפורט להלן:
1. בשנת 2021 צומצמה הטבה בגין התקנת מערכת ABS, כך שהיא ניתנה לרכב דו גלגלי מסוג 1L בלבד, וזאת מכוח הוראת שעה מס' 21. בהמשך לכך, בצו זה מוצע לבטל באופן קבוע את ההפחתה לכלי רכב דו-גלגליים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים. התקנת מערכת זו היא חובה בכל כלי הרכב הדו גלגליים, למעט כלים מסוג L1 (עד 125 סמ"ק ועד 11 קילוואט), ולכן אין צורך במתן תמריץ מס לצורך עידוד התקנתה. בנוסף, מוצע לקבוע הפחתה לכלי רכב דו-גלגליים מסוג L1, וזאת במסגרת הוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023.
2. מוצע להפחית את מס הקנייה החל על כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25%. ההפחתה מוצעת במטרה למנוע התייקרות של הכלים הקטנים המשמשים בעיקר לנסיעות עירוניות ומסייעים בהפחתת הגודש במרכזי ערים. מוצע כי ההפחתה תיקבע בהוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023.
3. מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות בשנת 2021 יוארכו עד סוף שנת 2023.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון התוספת הראשונה |
1. |
בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בפרק 87, בכללים נוספים (ישראליים), בכלל 5, סעיף קטן (א)- יימחק. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
על אף האמור בתוספת הראשונה לצו העיקרי, בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום י"ט בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2023) יראו כאילו- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפרק 87, בכללים נוספים (ישראליים), בכלל 5, בסופו בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(ד) מסכום המס החל על אופנוע שסיווגו בפרט 87.11, ששיעורו כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן ובו מותקנת אחת או יותר ממערכות הבטיחות האלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ובלבד שהיא מותקנת ברכב שנפח הצילינדרים שבו אינו עולה על 125 סמ"ק; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) מערכת בקרת יציבות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) מערכת בלימה משולבת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) משכך היגוי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) מערכת בקרת משיכה והחלקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
או שהוא רכב תלת-גלגלי, יופחת סכום מצטבר של הסכומים כמפורט בטורים ב' עד ז' בטבלה שלהלן, בהתאמה; ואולם סכום ההפחתה המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס החל בלא ההפחתות: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
לעניין זה, "רכב תלת-גלגלי" הוא רכב שמתקיימים לגביו כל התנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) יש לו שני גלגלים קדמיים ואחד מאחור; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) המרחק בין מרכז שני הגלגלים הקדמיים שלו לא יפחת מ-35 ס"מ ולא יעלה על 70 ס"מ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) מערכת המתלים של הגלגלים הקדמיים מאפשרת אי-תלות בזמן תנועה, בין תנועת שני הגלגלים בכל הצירים"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפרט 87.11, במקום פרט 200000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. |
תחילתו של צו זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15), התשע"ה-2015 קבע את מנגנון המיסוי החל על כלי רכב דו-גלגליים, הכולל מיסוי בהתאם לנפח המנוע של הכלי והפחתה מסכום המס החל לכלי רכב דו-גלגליים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים (A.B.S.). מאז התקנת צו זה חלות ברציפות הוראות שעה שהחילו מיסוי שכלל גם התייחסות לנפח המנוע של הכלי. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 21), התשע"ח-2018 הוא הוראת השעה האחרונה שהותקנה בעניין זה, והיא עתידה לפקוע ביום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021). הוראת השעה האמורה אף קבעה הפחתות מס קנייה על כלי רכב דו-גלגליים שהותקנו בהם אביזרי בטיחות נוספים, תוך צמצום מדורג של ההטבה הניתנת בגין התקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS).
בצו זה מוצע לקדם מספר צעדים הנוגעים למיסוי כלי רכב דו גלגליים, והכל כפי שיפורט להלן:
1. בשנת 2021 צומצמה הטבה בגין התקנת מערכת ABS, כך שהיא ניתנה לרכב דו גלגלי מסוג 1L בלבד, וזאת מכוח הוראת שעה מס' 21. בהמשך לכך, בצו זה מוצע לבטל באופן קבוע את ההפחתה לכלי רכב דו-גלגליים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים. התקנת מערכת זו היא חובה בכל כלי הרכב הדו גלגליים, למעט כלים מסוג L1 (עד 125 סמ"ק ועד 11 קילוואט), ולכן אין צורך במתן תמריץ מס לצורך עידוד התקנתה. בנוסף, מוצע לקבוע הפחתה לכלי רכב דו-גלגליים מסוג L1, וזאת במסגרת הוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023.
2. מוצע להפחית את מס הקנייה החל על כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25%. ההפחתה מוצעת במטרה למנוע התייקרות של הכלים הקטנים המשמשים בעיקר לנסיעות עירוניות ומסייעים בהפחתת הגודש במרכזי ערים. מוצע כי ההפחתה תיקבע בהוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023.
3. מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות בשנת 2021 יוארכו עד סוף שנת 2023.
הצעה זו מאוזנת תקציבית בקירוב.