רשומות תזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס'...), התשפ"ב –2021

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר - 2

תזכיר חוק  התכנון והבנייה (תיקון מס'...), התשפ"ב –2021. 3

1.  תיקון סעיף 1. 3

2.  הוספת סעיף 7א. 3

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס'...), התשפ"ב-2021.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

 

על מנת לייעל את פעילות הוועדות המחוזיות ולאפשר ניהול מיטבי של היקפי העבודה המוטלים לפתחן, מוצע לבצע תיקונים בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה – 1965,  כמפורט בנוסח הצעת החוק ובדברי ההסבר. התיקון המוצע נועד לאפשר לשר הפנים לקבוע, לעניין חוק זה בלבד, את חלוקת שטח המדינה למחוזות, ולקבוע את גבולותיהם ובהתאם לכך את תחום סמכותן של הועדות המחוזיות. צו כאמור יכול שיינתן לאחר התייעצות עם המועצה הארצית והוועדות המחוזיות הנוגעות בדבר.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

 

הצעת החוק כשלעצמה אינה בעלת משמעות על התקציב והתקן המנהלי.

 

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר -


 

 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

 

תזכיר חוק  התכנון והבנייה (תיקון מס'...), התשפ"ב –2021

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1]  (להלן – החוק העיקרי) , אחרי ההגדרה "מוסד תכנון" יבוא:

 

 

""מחוז" – תחום המחוז בהתאם לחלוקה למחוזות שקבע שר הפנים לפי סעיף 7א".

הוספת סעיף 7א

2.  

אחרי סעיף 7 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"חלוקה למחוזות

7א.

(א)  שר הפנים, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית והועדות המחוזיות, יכריז בצו על חלוקת שטח המדינה למחוזות, לעניין חוק זה, ואת תחומם או את גבולותיהם (להלן - צו תכנון מחוזי).

 

 

 

 

 

 

(ב) הודעה על מתן צו תכנון מחוזי תפורסם ברשומות.

 

 

 

 

 

 

(ג)  צו תכנון מחוזי – תחילתו במועד שנקבע בו, ואם לא נקבע – ביום  החמישה עשר מיום פרסומו ברשומות.

 

 

 

 

 

 

(ד) שר הפנים רשאי לשנות את תחומו או את גבולותיו של מחוז באותם התנאים ובאותה דרך שבהם הוא רשאי להכריז עליו.

 

 

 

 

 

 

(ה)  הוראות שנקבעו בחוק זה או לפיו, המתייחסות למחוז מסוים, ישארו בתקפן באותו תחום שבו חלו טרם מתן צו תכנון מחוזי לפי סעיף זה, כל עוד לא שונו בחוק זה או לפיו, לפי הענין."

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

סעיף 7 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965 (להלן-חוק התכנון) קובע כי לכל מחוז תהיה ועדה מחוזית לתכנון ולבנייה. חוק התכנון אינו כולל הגדרה ל'מחוז', לפיכך ובהתאם להגדרה הקבועה בפקודת הפרשנות (נוסח חדש), 'מחוז' הינו אחד המחוזות המינהליים ששטח המדינה מחולק להם על פי חיקוק.

סעיף 3 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948 קובע כי הממשלה הזמנית רשאית לחלק את שטח המדינה למחוזות ולנפות ולתאר את גבולותיהם. בהתאם לסעיף זה, פרסמה הממשלה  "הודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ונפות ותיאור גבולותיהם" אשר לפיה חולק שטח המדינה לשישה מחוזות מנהליים (צפון, חיפה, ירושלים, מרכז, תל אביב ודרום). החלוקה התפרסמה בילקוט הפרסומים כצו ממשלתי,  ועברה תיקונים מעת לעת.

 

על מנת לייעל את פעילות הוועדות המחוזיות ולאפשר ניהול מיטבי של היקפי העבודה המוטלים לפתחן, מוצע לאפשר לשר הפנים לקבוע, לעניין חוק זה בלבד, את חלוקת שטח המדינה למחוזות, ולקבוע את גבולותיהם ובהתאם לכך את תחום סמכותן של הועדות המחוזיות. צו כאמור יכול שיינתן לאחר התייעצות עם המועצה הארצית והוועדות המחוזיות הנוגעות בדבר.

 

יצוין כי סמכות דומה, קיימת, בין השאר, לשר המשפטים לפי חוק בתי המשפט (נוסח משולב), תשמ"ד-1984 הקובע כי "שר המשפטים, רשאי בצו, להקים בתי משפט מחוזיים ולקבוע מקום מושבם ואזור שיפוטם", ולראש הג"א לפי חוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א-1951 אשר קובע כי "לצורך חוק זה יחלק ראש הג"א באישור הרמטכ"ל את שטח המדינה למחוזות הג"א...".

 

מוצע לקבוע הוראות לעניין פרסומו של צו כאמור, שינויו ותחולתו, בדומה להוראות שנקבעו בסעיפים 13-16 בנוגע לצו מרחב תכנון מקומי.

 

עוד מוצע לקבוע כי ככל שנקבעו הוראות בחוק התכנון או לפיו (ובכלל זה בתכניות) המתייחסות למחוז מסוים, ימשיכו לחול ההוראות כפי שחלו לגבי השטח טרם מתן צו התכנון המחוזי גם לאחר שניתן. הוראה זו מכוונת, למשל להוראות שנקבעו בסעיף 62א(א)(17) לגבי מחוזות הצפון והדרום, או להוראות שנקבעו בסעיף 147(י)(3) לגבי מחוזות כאמור, כך שהוראות אלו (או הוראות שנקבעו בחיקוק אחר לפי החוק ובכלל זה בתכניות), ימשיכו לחול על המקרקעין שנכללו בתחום המחוז כפי שהיה עובר למתן הצו לפי הסעיף המוצע, גם לאחר נתינתו, וזאת אף אם לפי הצו ייכללו המקרקעין בתחום מחוז אחר.

 

יובהר כי התיקון המוצע, ישפיע בין היתר, גם על ועדות הערר לפי סעיף 12א וסעיף 12ו לחוק, כך שתחום סמכותן יהיה בהתאם לשטח המחוז כפי שיקבע שר הפנים.



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ב, עמ' 240.