תוכן עניינים
חוק אומנה לילדים (תיקון מס' 2 )(תיקונים לעניין אומנת חירום), התשפ"ב-2021
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק אומנה לילדים (תיקון מס' 2 )(תיקונים לעניין אומנת חירום), התשפ"ב-2021
משפחת אומנת חירום מיועדת לקליטה מידית של ילדים אשר נמצאים במצב סיכון או סכנה, במשפחתם הביולוגית וזקוקים להגנה מיידית. כמתחייב ממצבם של הילדים המוצאים מקום השמתם חסוי.
ילדים מסודרים במשפחות אלו תחת צווים במסגרת חוק הנוער טיפול והשגחה באופן מיידי והמשפחות מוכנות לקליטת הילדים 24/7 אף ללא התרעה מוקדמת. מדיניות המשרד בראיית טובתו וצרכיו של הילד היא השמה ככל הניתן במסגרת משפחתית. בהתאם לכך פותח כל מערך משפחות אומנת החירום.
אומנת חירום היא סידור לזמן קצוב שבין 3 חודשים עד לחצי שנה בהתאם להחלטת בית משפט.
העובדה כי מדובר במשפחה שמחויבת להיות זמינה לקליטה של מספר משתנה של ילדים, עם מגוון צרכים ושונות, בכל רגע נתון, מחייבת את המשפחה להיות מסגרת זמנית בטוחה ודינמית עבור הילדים המושמים בה תוך דאגה משך כל שהות הילד לדאוג לטובתו ולספק ככל הניתן מידע רלבנטי למקבלי ההחלטות על מצבו של הילד תוך שיתוף ושותפות עם גורמי הטיפול והבריאות בקהילה.
משפחת אומנת החירום מהווה חוליה חשובה במערך הטיפול בילד המושם בה, לפיכך חשוב שהורי אומנת החירום יהיו בעלי מאפייני רקע מוגדרים. מדובר בתפקיד מורכב הדורש מיומנות, בגרות ובשלות רגשית ונפשית. האומנים נדרשים לטיפול אינטנסיבי בצרכים הפיזיים הרפואיים והרגשיים של כל ילד וילד.
אומנת חירום היא סידור קצר מועד הדורש מהאומנים יכולת להתקשר ולהיפרד מכל ילד שמגיע לביתם.
הגבלה של סמכויות של אומנת חירום אינה צריכה להיות מוגבלת לגבי טיפולים רפואיים דחופים שכן יש צורך במתן הטיפול אופן מיידי ואין זמן לקבלת אישור בית משפט לקבלת הטיפול כאמור.
כמו כן, הגבלה של גיל האומנים כתנאי סף פוגעת ביכולת לאתר משפחות מתאימות שיתנו מענה כנדרש לצרכי הילדים.
כאמור מדובר בסידור קצר מועד וקצוב זמן בשונה מסידור ילד באומנה ולכן בשונה מחשיבות גיל האומנים באומנה רגילה כמרכיב בהתקשרות עם הדמויות ההורים ועם השלכות ארוכות טווח אומנת החירום היא מענה לזמן קצר ועל כן אין מניעה שהילדים יתקשרו ויטופלו על ידי אומנים מעל גיל 56.
יובהר, כי במהלך תקופת הקורונה התמלאו משפחות אומנת החירום בקטינים הזקוקים להוצאה חוץ ביתית, וישנה בעיתיות לגייס משפחות חדשות בשל מגבלת הגיל כאמור.
לאור האמור, מוצע כי למשפחות אומנת חירום לא תהיה הגבלת גיל של עד 56 ומשפחה מעל הגיל האמור תוכל לקבל רישיון אומנת חירום לאחר אישור מפקחת אומנה ארצית ביחד עם הממונה על הרישוי.
אין השפעה
תזכיר חוק מטעם משרדה העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
תזכיר חוק אומנה לילדים (תיקון מס' 2 )(תיקונים לעניין אומנת חירום), התשפ"ב-2021
|
1. |
בחוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 63 - |
||
|
|
|
(א) בסעיף קטן (ב), אחרי "עד (ה)" יבוא "למעט טיפול רפואי דחוף". |
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(ג) על אומנת חירום לא יחול הוראות סעיף 24(א)(2) לעניין גיל 56, לאחר אישור הממונה על רישוי אומנה, בהתייעצות עם המפקח הארצי על האומנה.". |
|
|
|
|
|