טיוטת תקנות מטעם הממשלה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 30(ג2)(2) ו–32(א) ו–(ג) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן - החוק), בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:
|
|
|||||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה – |
|
|||||||
|
|
|
"בקשת מידע" – בקשה של הממונה לקבלת מידע מן הרשות המוסמכת כאמור בסעיף 30(ג2) לחוק; "גורם מפוקח" – תאגיד בנקאי, סוחר באבנים יקרות ונותן שירות עסקי כהגדרתם בחוק, וכן גורם המנוי בתוספת השלישית לחוק ומי שהפר את חובת הדיווח הקבועה בסעיף 9 לחוק; |
|
|||||||
|
|
|
" הרשות המוסמכת" – הרשות המוסמכת לפי סעיף 29(א) לחוק; |
|
|||||||
|
|
|
"הממונה" – כהגדרתו בסעיף 12 לחוק; |
|
|||||||
|
|
|
"מאגר מידע" – מאגר המידע שהוקם לפי סעיף 28 לחוק; |
|
|||||||
|
|
|
"מבקש" – ממונה שהגיש בקשת מידע; |
|
|||||||
|
|
|
"מידע" - כל נתון שהתקבל במאגר המידע לפי הוראות החוק וכן כל עיבוד שלו; |
|
|||||||
|
|
|
"מען" - שם הרחוב, מספר הבית, שם היישוב ומיקוד, ואם המען אינו בישראל - גם שם המדינה; |
|
|||||||
|
|
|
"פרטי זיהוי" – ביחיד שהוא תושב – מספר זהותו במרשם האוכלוסין; בתאגיד הרשום בישראל – מספר הרישום במרשם המתאים; לגבי אזרח חוץ שלפי דיני מדינת אזרחותו והמדינה שבה הוא תושב אין תעודת זהות - מספר זיהוי רשמי וסדרתי אחר הנהוג במדינתו וכן מספר דרכון תקף ושם מדינה שהנפיקה אותו. |
|
|||||||
|
בקשה לקבלת מידע |
2. |
|
|
|||||||
|
|
|
(א) |
בקשת מידע תהיה בכתב ויפורטו בה כל אלה: |
|
||||||
|
|
|
|
(1) |
שם הגורם המפוקח שלגביו מבקשים את המידע, סוג הגורם המפוקח, תחום עיסוקו, פרטי זיהויו ומענו, או כל פרט אחר שבנוגע אליו מתבקש המידע; |
|
|||||
|
|
|
|
(2) |
פרק הזמן שלגביו מתבקש המידע; |
|
|||||
|
|
|
|
(3) |
תיאור הנסיבות והנימוקים המצדיקים, לדעת המבקש, את העברת המידע מן הרשות המוסמכת למבקש, לצורך ביצוע תפקידיו לפי החוק ולצורך הטלת עיצום כספי, בהתאם למפורט בתקנה 4; |
|
|||||
|
|
|
|
(4) |
סיווג הסודיות של הפרטים הכלולים בבקשה; |
|
|||||
|
|
|
|
(5) |
מידת הדחיפות שבה נדרשת העברת המידע מן הרשות המוסמכת למבקש. |
|
|||||
|
|
|
(ב) |
בבקשת מידע ובנימוקיה יכול שייכללו פרטים בדבר מידע המצוי בידי המבקש, הרלבנטיים לבקשה. |
|
||||||
|
|
|
(ג) |
בקשת מידע תועבר לרשות המוסמכת לאחר אישורה בידי הממונה או מי שהסמיכו הממונה לעניין זה. |
|
||||||
|
בקשה לקבלת פרטים נוספים |
3. |
|
|
|||||||
|
|
|
(א) |
ראש הרשות המוסמכת רשאי לבקש פרטים נוספים מן המבקש, ככל הנדרש, לדעתו, לצורך טיפול בבקשה; בפנייתו יפרט ראש הרשות המוסמכת את טיב הפרטים הנוספים המבוקשים מהמבקש וינמק את הצורך בפרטים אלה. |
|
||||||
|
|
|
(ב) |
לא העביר המבקש את הפרטים הנוספים המבוקשים, כולם או חלקם, יחליט ראש הרשות המוסמכת בבקשה על בסיס הנתונים שנמסרו.
|
|
||||||
|
סוגי המידע שיועברו |
4. |
הרשות המוסמכת רשאית להעביר לממונה מידע מסוג המידע המפורט להלן, בין על פי בקשת מידע ובין מיוזמתה, אם שוכנעה כי המידע דרוש לממונה לצורך פיקוח על ביצוע הוראות החוק או לצורך הטלת עיצום כספי לפיו ובלבד שהעברת המידע נעשית תוך שקילת השיקולים הקובעים בסעיף 29ב לחוק: |
|
|||||||
|
|
|
(א) ה |
מידע הקיים במאגר המידע ממנו עולה לכאורה כי גורם מפוקח הפר חובות המוטלות עליו מכוח החוק; |
|||||||
|
|
|
(ב) |
מידע שמקורו בבקשת מידע שהתקבלה ברשות ממנו עולה לכאורה כי גורם מפוקח הפר חובות המוטלות עליו מכוח החוק; |
|||||||
|
|
|
(ג) |
מידע הקיים במאגר הרשות ממנו עולה לכאורה כי גורם מפוקח מדווח לרשות בהיקף שאינו הולם את היקף הפעילות הפיננסית שלו; |
|||||||
|
|
|
(ד) |
מידע לגבי דיווחים שהתקבלו ברשות מהגורם המפוקח, לרבות סוג הפעולה, מועדה והיקפה; |
|
||||||
|
|
|
(ה) |
מידע אשר מקורו במידע שהעבירה רשות מקבילה לרשות המוסמכת במדינה אחרת, ממנו עולה לכאורה כי גורם מפוקח הפר חובות המוטלות עליו מכוח החוק, |
|
||||||
|
|
|
(ו) |
כל מידע אחר הנדרש לממונה לצורך החלטה על מילוי תפקידו כאמור בסעיף 11יד לחוק, וכן כאשר המידע נדרש לממונה לצורך הליך של הטלת עיצום כספי כאמור בפרק ה' לחוק. |
|
||||||
|
העברת מידע מהרשות המוסמכת למבקש |
5. |
החליט ראש הרשות המוסמכת להעביר מידע למבקש, יעבירו למבקש בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, ומתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשת המידע. |
|
|||||||
|
|
6. |
|
|
|||||||
|
דחיית בקשה לקבלת מידע |
|
(א) |
החלטת ראש הרשות המוסמכת לדחות את בקשת המידע, כולה או חלקה, תהיה בכתב ומנומקת, ולאחר שניתנה למבקש הזדמנות לטעון את טענותיו לפניו; ראש הרשות המוסמכת ייתן את החלטתו בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, ומתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשה; |
|
||||||
|
|
|
(ב) |
החלטת ראש הרשות המוסמכת לדחות את הבקשה תועבר למבקש מיד לאחר קבלתה. |
|
||||||
|
ערר |
7. |
|
|
|||||||
|
|
|
(א) |
הממונה רשאי להגיש ליועץ המשפטי לממשלה ערר על החלטת ראש הרשות המוסמכת לפי תקנה 6; הערר יוגש בכתב ויצורפו אליו כל המסמכים והמידע שהובאו לפני ראש הרשות המוסמכת; |
|
||||||
|
|
|
(ב) |
עותק מן הערר כאמור בתקנת משנה (א) יועבר אל ראש הרשות המוסמכת, והוא יעביר את התייחסותו ליועץ המשפטי לממשלה בהקדם האפשרי, מתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשה, ולא יאוחר מ-14 ימים מן היום שבו נמסר לראש הרשות המוסמכת עותק של הערר. |
|
||||||
|
דרכי העברת מידע
|
8. |
התקשורת לפי תקנות אלה בין הממונה לבין הרשות המוסמכת תיעשה, בהסכמה של האחראי לאבטחת מידע שהסמיכו הממונה, וראש הרשות המוסמכת, באחת או יותר מן הדרכים המפורטות להלן: (1) בתקשורת ברשת פרטית (VPN - Virtual Private Network) לאחר שהמידע הוצפן והוספה אפשרות לפתוח את הקובץ רק על ידי סיסמה מאובטחת; (2) במדיה מגנטית - לרבות, תקליטורים, התקן זיכרון נייד או כל אמצעי נתיק אחר לאחר שהמידע הוצפן והוספה אפשרות לפתוח את הקובץ רק על ידי סיסמה מאובטחת; (3) באמצעות שימוש ביישום מאובטח להעברת ושיתוף מידע, דוגמת כספת ווירטואלית. (4) באמצעות שימוש בטכנולוגיית העברת קבצים מנוהלת (MFT) (5) בהעדר אפשרות לעשות שימוש בדרכים המפורטות מעלה, על גבי מסמכי נייר. |
|
|||||||
|
אבטחת מידע |
9. |
מבקש שהמידע מהרשות המוסמכת הגיע אליו ישמור את המידע באופן שתימנע גישה אליו מכל תקשורת חיצונית וכן תימנע גישה מגורמים שאינם מורשים לעיין ולטפל בו. שמירת המידע, אחסנתו והטיפול בו ייעשו בהתאם לסיווג המידע ולנהלי אבטחת מידע שקבעה הרשות המוסמכת. הממונה יוודא כי השימוש במידע נעשה רק למטרות הקבועות בסעיף 30(ג2) לחוק. כמו כן הממונה יוודא כי מידע שמקורו ברשות לא יגיע לידי הגורם המפוקח. |
|
|||||||
|
תחילה |
10. |
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן. |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
..... התשפ"ב (... ב.....2021) |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
דברי הסבר
בתאריך 7 בדצמבר 2017 פורסם ברשומות חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 26 והוראת שעה), התשע"ח-2017 (להלן – תיקון מס' 26 לחוק), במסגרתו מתאפשרת העברת מידע הנוגע למניעת עבירות הלבנת הון ישירות מהרשות לאיסור הלבנת הון לממונה, כהגדרתו בסעיף 12, בתנאים הקבועים בחוק.
משמעות תיקון החקיקה היא, כי הממונה הוסף לרשימת הגורמים המוסמכים לקבל מידע ישירות ממאגר המידע של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לצורך מניעת הלבנת הון ולצורך הטלת עיצום כספי במסגרת תפקידיו לפי הוראות החוק, לצד הגופים המוסמכים לכך כבר כיום – שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל, פקיד מכס ועוד.
עד לתיקון מס' 26 לחוק, הרשות לאיסור הלבנת הון לא הייתה רשאית להעביר מידע הנוגע לעבירות הלבנת הון באופן ישיר לממונה, על אף שהוא מוסמך לפקח על הגופים שבפיקוחו, לדון בהפרת הוראות החלות על הגופים המדווחים במסגרת ועדות להטלת עיצומים כספיים, ולהטיל עליהם עיצומים בשל אותן הפרות. התיקון לחוק מאפשר כעת לרשות להעביר ישירות מידע זה ביוזמתה של הרשות או בעקבות בקשה מנומקת לפי סעיף 30(ג2)(1).
החוק מסמיך את שר המשפטים לקבוע תקנות להסדרת סוג והיקף המידע שיועבר לממונה, אופן העברתו, שמירת המידע, דרכי השימוש בו, סודיותו ואבטחתו.
טיוטת התקנות מבוססת בעיקרה על תקנות (כללים לבקשת מידע והעברתו מהרשות המוסמכת לפקיד מכס חוקר), התשע"ז-2017, המסדירות את האופן שבו מועבר מידע לפקיד מכס חוקר.
התקנות תקנות מחייבת היוועצות עם השר לביטחון הפנים בהתאם לסעיף 32(א)(1) לחוק וקבלת אישורה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לפי סעיף 32(ג) לחוק.