בשנת 2016, גובשה הוראת השעה אשר אפשרה עבודת בני נוער בגילאי 16-18 עד השעה 24:00 במהלך חופשות רשמיות מלימודים, ובתנאי שתהא הסעה לביתם בעת סיום העבודה. הוראת שעה זו ייתרה את הצורך של המעסיקים בפניה לקבלת היתר להעסקה בלילה עד השעה 23:00 במהלך חופשות רשמיות מלימודים, ואפשרה גמישות העסקה. תוקף הוראת שעה זו פג ביום 16.6.2020. מטרת החוק המוצע היא להפוך את הוראת שעה זו להוראה חוקית קבועה ואף לאפשר העסקת צעירים בחופשות עד השעה 01:00 שהיא שעה מאוחרת יותר ביחס להוראת השעה, זאת בתנאי שאם ההעסקה של הצעירים הסתיימה אחרי שעות הפעילות של התחבורה הציברית, המעסיק יהיה מחויב לארגן לאותם צעירים הסעה לביתם, במידת הצורך ואם אין להם סידור הסעה חלופי.
תזכיר חוק זה מתבסס המלצות המועצה לענייני עבודת הנוער וכן על הניסיון שהצטבר במינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה באשר לאופי עבודת בני הנוער ולצרכים שלה ובהתחשב בהיצע מקומות עבודה רלוונטיים, והוא מבקש לאפשר לבני נוער התנסות מעשית ראשונית בשוק העבודה, אשר עשויה לסייע במיגור עבריינות ומעשי אלימות; ומצד שני התזכיר מבקש לשמור על ביטחונם של הצעירים בכך שהוא מחייב את המעסיק לארגן לאותם צעירים הסעה לביתם אם העסקתם מסתיימת לאחר שעות הפעילות של התחבורה הציבורית ואם אין להם סידור הסעה חלופי. כמו כן, שר הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי לקבוע בתקנות כי לא יותר להעסיק צעיר עד השעה 01:00 בענפי עבודה מסוימים או בעבודה מסוימת, אם לדעתו עבודה כאמור עלולה לפגוע בבריאותו, בשלומו, או בהתפתחותו הגופנית, החינוכית, הרוחנית או המוסרית.
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
תזכיר חוק עבודת הנוער (תיקון מס'...)(עבודת לילה בתקופת חופשת לימודים רשמית), התשפ"ב-2021
|
|
|
|
|
|
|
|
|
הוספת סעיף 24א |
1. |
אחרי סעיף 24 לחוק העיקרי יבוא: |
||||
|
|
|
"עבודת לילה בתקופת חופשת לימודים רשמית |
24א. |
(א) על אף הוראות סעיף 24, מעסיק רשאי להעסיק צעיר עד שעה 01:00 בתקופת חופשת לימודים רשמית, ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה לאחר שעות פעילות התחבורה הציבורית, המעסיק יהיה מחויב לארגן לצעיר הסעה לביתו, במידת הצורך ואם אין לצעיר סידור הסעה חליפי. (ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על ענפי עבודה מסוימים או על עבודה מסוימת ששר הכלכלה והתעשייה קבע כי הם עלולים לפגוע בבריאותו, בשלומו או בהתפתחותו הגופנית, החינוכית, הרוחנית או המוסרית של הצעיר. |
||
|
|
|
|
|
|||
|
תיקון סעיף33ג(א) |
2. |
בסעיף 33ג(א) לחוק העיקרי – (1) אחרי פסקה 7 יבוא: "(8) העסיק צעיר עד השעה 01:00 ולא ארגן לצעיר שהעסקתו הסתיימה לאחר שעות הפעילות של התחבורה הציבורית ושאין לו סידור הסעה חליפי, הסעה לביתו בסיום העבודה, בניגוד להוראות סעיף 24א;". |
||||
|
|
|
|
||||
|
תיקון חוק להגברת האכיפה של דיני עבודה |
3. |
בחוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, התשע"ב-2011, בתוספת השנייה, בחלק ב' אחרי בפרט (11א) יבוא: "(11א) העסקת צעיר עד שעה 01:00 מבלי לארגן לו הסעה בסיום העבודה במקרים הנדרשים, בניגוד להוראות סעיף 24א לחוק עבודת הנוער;". |
||||
|
תחילה |
4. |
סעיפים 24א ו- 33ג(א)(8) לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיפים 1-2 לחוק זה, ופרט 6א בחלק א' ופרט 11א בחלק ב' לתוספת השנייה לחוק הגברת האכיפה של דיני עבודה, כנוסחם בסעיף 3 לחוק זה יעמדו בתוקפם מיום פרסומו של חוק זה (להלן – יום התחילה). |
||||
דברי הסבר
סעיף 1 סעיף 24(א) לחוק קובע כי נער לא יועסק ולא ירכול בלילה. בסעיף קטן (ב) מוגדר "לילה" כ"פרק זמן של 12 שעות שבין 20:00 ובין 8:00" לגבי ילד וצעיר שחוק לימוד חובה – התש"ט-1949 חל עליהם, ולגבי צעיר שחוק לימוד חובה אינו חל עליו "פרק זמן של 10 שעות שבין 22:00 ובין 06:00". כמו כן, סעיף 25(א) לחוק קובע כי השר רשאי להתיר העסקת צעיר עד השעה 23:00 במקום שבו עובדים במשמרות.
מוצע להפוך את סעיף 24א להוראה חוקית קבועה לפיה בחופשת לימודים רשמית, ניתן יהיה להעסיק צעיר עד שעה 01:00, ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה לאחר שעות פעילות התחבורה הציבורית, המעסיק יהיה מחויב לארגן לצעיר הסעה לביתו, במידת הצורך ואם אין לצעיר סידור הסעה חליפי.
כמו כן מוצע לקבוע כי הוראה זו לא תחול על ענפי עבודה מסוימים או על עבודה מסוימת, ששר הכלכלה והתעשייה קבע כי הם עלולים לפגוע בבריאותו, בשלומו או בהתפתחותו הגופנית, החינוכית, הרוחנית או המוסרית של הצעיר.
סעיף 2 סעיף 33ג(א) לחוק קובע כי העובר על ההוראות המפורטות בו עובר עבירה שעונשה קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. במקביל למוצע בעניין העסקת צעיר עד שעה 01:00 בכפוף לכך שאם ההעסקה הסתיימה לאחר שעות פעילות התחבורה הציבורית, המעסיק יהיה מחויב לארגן לצעיר הסעה לביתו, במידת הצורך ואם אין לצעיר סידור הסעה חליפי, מוצע לקבוע הוראת עונשין בתוך סעיף 33ג(א) על מעסיק המפר את החובה כאמור לארגן לצעיר הסעה לביתו במקרים הנדרשים. יצוין כי מעסיק אשר העסיק נער אחרי השעה 01:00 עובר על הוראות סעיפים 24 ו- 24א לחוק וצפוי לעונש בהתאם לסעיף 33א(2) לחוק, אף אם ארגן לנער הסעה לביתו כאמור.
סעיף 3 החוק להגברת האכיפה קובע כי ניתן יהיה, בתנאים הקבועים בו, להטיל עיצומים כספיים בשל הפרת החוקים שבתוספות לאותו החוק.
מוצע להוסיף לחלק ב' לתוספת השנייה לחוק להגברת האכיפה, הוראה בדבר הפרת החובה של המעסיק לארגן לצעיר שהעסקתו מסתיימת לאחר שעות פעילות התחבורה הציבורית הסעה לביתו בסיום העבודה. יצוין, כי מעסיק אשר העסיק נער אחרי שעה 01:00, עובר על הוראות סעיפים 24 ו- 24א לחוק, אף אם ארגן לנער הסעה לביתו, ומשכך נכנס לגדרי חלק ג' שבתוספת השנייה לחוק להגברת האכיפה.
סעיף 4 מוצע לקבוע כי סעיפים 24א ו- 33ג(א)(8) לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיפים 1-2 לחוק זה, ופרט 6א בחלק א' ופרט 11א בחלק ב' לתוספת השנייה לחוק הגברת האכיפה של דיני עבודה, כנוסחם בסעיף 3 לחוק זה יעמדו בתוקפם מיום פרסומו של חוק זה (להלן – יום התחילה).