א. שם החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) התשע"ח-2018 (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2021
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח-2018 (ס"ח התשע"ח, עמ' 130) (להלן – תיקון 120 לפקודת התעבורה), נקבע הסדר חדש להענקת רישיונות להפעלת קווי שירות במוניות, בהליכים תחרותיים. כדי לגשר על התקופה שבה יתנהלו ההליכים התחרותיים ולאפשר הפעלת קווי שירות במוניות בתקופת הביניים, נקבעה בסעיף 15 לחוק האמור הוראת מעבר לפיה המפקח על התעבורה רשאי להאריך את תוקף הרישיונות הפעילים שניתנו לפי הדין הקודם, עד ליום ג' בטבת התש"ף (31.12.2019).
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון), התש"ף-2020, נדחה המועד האמור עד ליום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020), ומכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, המועד האמור נדחה ליום כ"ה בתמוז התשפ"א (5 ביולי 2021).
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021 נדחה המועד האמור פעם נוספת, עד ליום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021) שכן עקב סגרי הקורונה האשכולות שכבר זכו בהליכים התחרותיים פעלו בתנאים חריגים מאוד, ולא ניתן היה להפיק לקחים מהיערכותם ופעילותם, להליכים התחרותיים הבאים. נכון להיום, מפעילי מוניות שירות שזכו במתכונת ההליכים שפורסמו נתקלים בקשיים רבים נוספים, שלא כולם קשורים במשבר הקורונה אשר טרם הסתיים, אלא קשיי הסתגלות לשיטת התפעול החדשה, הן מצד נהגים בענף והן ברמת התאגיד, לפי דיווחי המפעילים: קיים קושי רב להרוויח מפעילות בענף זה תוך הטמעת השיפורים הטכנולוגיים ושיפורים ברמת השירות שנקבעו בהליכים. למרות שהמשרד הלך לקראת התאגידים באופנים שונים, נכון להיום חלק גדול מהשירות כלל אינו מופעל.
לאור האמור, עולה כי דרושה חשיבה לגבי הכיוון הרצוי – האם ניתן לפרסם הליכים נוספים ובאילו תנאים לעומת ההליכים שכבר פורסמו. בנוסף, במידה ובחלק מהמקרים יוחלט שלא לפרסם הליכים חדשים, נדרש פרק זמן לבחינה של צורך בתוספות שירות באוטובוסים בכדי לפצות על ביטול קווי מוניות. עוד יצוין, כי בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו–2022), התשפ"ב-202 (ס"ח התשפ"ב עמ' 80) תוקנה פקודת התעבורה באופן המאפשר הפעלת שירות גמיש במוניות שירות, דבר שמאפשר חשיבה על שינוי במתכונת ההפעלה הרצויה ביחס למתכונת שהוטמעה בהליכים שפורסמו. לפיכך, על מנת לאפשר לממשלה ללמוד את הנושא, לגבש מדיניות וליישמה, בין אם לפרסם את ההליכים שנותרו כולם או חלקם, או לפרסם הליכים במתכונת שונה ולהוציא לפועל במידת הצורך תוספות שירות באוטובוסים באשכולות להם לא יפורסמו הליכים תחרותיים, מוצע לדחות את המועד בשנה נוספת, עד ליום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).
ג. עיקרי החוק המוצע:
עיקר 1:
מוצע לקבוע כי המפקח על התעבורה יהיה רשאי לתת רישיונות להפעלת קווי שירות במוניות, למי שהם בעלי רישיונות ותיקים פעילים לפי הדין שקדם לתיקון 120 לפקודת התעבורה, עד ליום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).
(סעיף 1 לחוק המוצע)
אין השפעה על תקציב המדינה – המצב הקיים יימשך לשנה נוספת.
אין השפעה בהיבט המנהלי – המצב הקיים יימשך לשנה נוספת.
הצעת חוק לתיקון חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח-2018 (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2021
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 15 |
1. |
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח-2018[1], בסעיף 15, בסעיף קטן (א), במקום "מיום כ"ז בטבת התשפ"ב (31.12.2021)" יבוא "מיום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022)". |
דברי הסבר
סעיף 1 בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח-2018 (להלן – החוק המתקן), נקבע הסדר שלפיו רישיונות להפעלת קווי שירות במוניות יינתנו בהליכים תחרותיים.
ההליכים התחרותיים להפעלת קווי השירות במוניות מתקיימים ביחס לקבוצות של קווי שירות הפועלים באזורים שונים בארץ (להלן - אשכולות קווים). הזוכים בהליכים מחוייבים להפעיל את מקבץ קווי השירות הכלולים באשכולות שבהליכים לגביהם זכו.
כדי לאפשר הפעלה רציפה של קווי שירות במוניות עד להשלמת ההליכים התחרותיים הנדרשים לפי החוק המתקן, נקבעה בסעיף 15(א) לחוק המתקן הוראת מעבר שלפיה המפקח על התעבורה רשאי, בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף, להאריך את תוקף הרישיונות הפעילים שניתנו לפי הדין הקודם, עד ליום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019), (להלן- תקופת המעבר). המועד האמור נדחה עד ליום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020), בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון), התש"ף-2020 ומכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, המועד האמור נדחה ליום כ"ה בתמוז התשפ"א (5 ביולי 2021). בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021 נדחה המועד האמור פעם נוספת, עד ליום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)
עם זאת, נכון להיום, על רקע משבר הקורונה וקשיים אחרים בהם נתקלו הזכיינים בהליכים התחרותיים שפורסמו, טרם הושלמו כלל ההליכים התחרותיים הנדרשים לפי התיקון ולפיכך מוצע בהצעת חוק זו להאריך את תקופת המעבר.
מאז שחוקק החוק המתקן בפברואר 2018, ב-9 אשכולות קווים החלה הפעלה על ידי זוכים בהליך התחרותי שנערכו על פיו; זכייתו של זוכה נוסף בוטלה עקב אי עמידתו בתנאים שנקבעו. מבין 9 האשכולות שנבחרו בהם זוכים, בארבעה אשכולות השירות מוקפא כרגע וארבעה נוספים פועלים במתכונת חלקית. ישנם 10 אשכולות וכן ארבעה קווים בודדים שאינם משויכים לאשכול, שלגביהם טרם התקיים הליך תחרותי.
נכון לעת הזו, עדין פועלים 10 קווים על פי הרישיון שניתן להם לפי הדין הקודם ובהם מופעלות כ-200 מוניות, וחלקם היו מיועדים להמשיך להיות מופעלים גם בעתיד במסגרת אשכולות להם יפורסמו הליכים תחרותיים, על ידי הזוכים באותם הליכים.
העיכוב בפרסום יתר ההליכים התחרותיים נובע מקשיי יישום שהתגלו באשכולות הראשונים. הממשלה עוקבת אחרי ההפעלה על ידי התאגידים הזוכים, על מנת להפיק לקחים לגבי הליכים תחרותיים עתידיים. משבר הקורונה הביא לקשיים בהצטיידות על ידי הזוכים ולשיבושים קשים בהפעלת השירות ובמנגנון ההכנסות. משחלפו למעלה משנה וחצי מפרוץ משבר הקורונה אשר עדיין אינו מאחורינו, עולה כי למרות חזרה לשגרה במובנים מסוימים, היקפי הפעילות עדיין לא חזרו למה שהיו לפני פרוץ המשבר, בעיקר בכל הקשור לנסיעות לצורכי פנאי ובילוי, בימי חול ובסופי שבוע: חלו שינויים גם בדפוסי הנסיעות, וכפי הנראה ירידה גם בנכונות ציבור הנוסעים להשתמש בתחבורה ציבורית. לכך יש להוסיף, כי חלק מהקושי אינו נובע אך ורק ממשבר הקורונה ומספר הנוסעים, אלא קשיי הסתגלות לשינויים בשיטת התפעול – יציאה לפי לוחות זמנים מסודרים, שימוש בכרטיס רב-קו (פחות פדיון בידי הנהג), עלויות הנובעות מהצטיידות בטכנולוגיות ועוד. כרגע, על רקע הקשיים הנ"ל, וכן על רקע החלפת הממשלה ואישור בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו–2022), התשפ"ב-2021 של תיקון לפקודת התעבורה המאפשר הפעלת שירות גמיש במוניות, נדרש פרק זמן נוסף על מנת לאפשר לממשלה החדשה ללמוד את הנושא ואת התמורות שחלו בענף, לגבש המלצות לגבי כיוון מדיניות רצוי לענף וליישמו – בין אם על ידי פרסום הליכים חדשים במתכונת שונה מזו שיושמה עד כה או ביטול חלק מהקווים.
לפיכך מוצע לדחות את מועד תום תקופת המעבר בשנה נוספת, עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), כך שיתאפשר המשך הפעלה של אותם קווי שירות במוניות במקומות שבהם טרם פורסמו הליכים תחרותיים, עד פרסום הליכים או עד גיבוש חלופת שירות באוטובוסים במקומות בהם יוחלט שלא לפרסם הליכים נוספים.