רשומות תזכיר חוק הטיס (תיקון מס' ), התשפ"ב-2021

הצעת חוק מטעם הממשלה:

א .   שם החוק המוצע

חוק הטיס (תיקון מס' ___ ), התשפ"ב-2021.

 

ב .   מטרת החוק המוצע והצורך בו

   כללי

אמנת התעופה האזרחית הבינלאומית, 1944 (להלן – האמנה), שישראל צד לה, אשר מכוחה הוקם ארגון התעופה האזרחית הבין לאומי ICAO (להלן: "ICAO"), וחברות בו למעלה מ- 190 מדינות כולל מדינת ישראל, קובעת את הסטנדרטים הבינלאומיים, לפיהם פועל ענף התעופה בעולם. סטנדרטים אלו מהווים את הבסיס לפעילות התעופה האזרחית הבין לאומית וקיומם מאפשר להגביר את בטיחות הטיסה ולייעל אותה.

בכלל זה, קובעת האמנה בנספח 13 (להלן – נספח 13) הסדרים לעניין החובה של כל מדינה, החברה באמנה, בביצוע חקירות בטיחותיות של אירועי בטיחות בתעופה האזרחית. מטרת הסדרים אלו: הגברת הבטיחות ומאמצים למנוע תאונות בעתיד.

ביצוע חקירות בטיחותיות לתאונות ותקריות בתעופה האזרחית מוסדר כיום בפרק ז', לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן: "החוק העיקרי"), ובתקנות, שהותקנו לפיו ולפי חוק הטיס, 1927, שקדם לו.

כיום, בהתאם לחוק העיקרי, חקירות בטיחותיות של תאונות ואירועי בטיחות אחרים בתעופה אזרחית הינן בסמכותו של החוקר הראשי, שהינו עובד במשרד התחבורה והוא מוסמך כחוקר הראשי על ידי שר התחבורה, בהתאם לפרקים האמורים לעיל בחוק.

יחד עם זאת, בביקורות שנערכו בישראל ע"י ICAO בשנים האחרונות, נמצא שבמישור התחייבויותיה הבין- לאומיות של ישראל, חוק הטיס אינו מהווה תשתית משפטית מספקת לאימוץ הסטנדרטים הבין-לאומים בנושא חקירת אירועי בטיחות בתעופה האזרחית וההסדרים הקיימים שם, אינם עומדים בהלימה מלאה לסטנדרטים בין-לאומיים אלו. בנוסף, מדינת ישראל חתמה בשנת 2013 על הסכם תעופה עם האיחוד האירופי ("הסכם השמיים הפתוחים") במסגרתו התחייבה המדינה לעמוד בסטנדרטים הקבועים בדירקטיבה 996/2010 בעניין חקירה ומניעה של תאונות ותקריות בתעופה האזרחית, המבוססים על הוראות נספח 13.

מממצאי הביקורת ולאור התחייבות מדינת ישראל בהסכם השמים הפתוחים כאמור עולה הכרח לערוך תיקון להוראות החוק העיקרי ולהתאימם להוראות האמנה והדירקטיבה ולדין הבינלאומי הנוהג בעניין, ובפרט להקמתה של רשות לחקירה בטיחותית של תאונות ותקריות אוויריות בתעופה האזרחית, שתהא עצמאית ובלתי תלויה. 

הצעת החוק המוצעת חיונית, עקב השפעת הביקורת על מעמדה של ישראל בתעופה בכלל, וב- ICAO בפרט, וכן עקב אי היכולת להפעיל תהליכים שונים, הנדרשים מהמדינות בעת קרות תאונה אווירית בישראל, או של מטוס בעל זיקה לישראל בחו"ל, דבר שיש בו בכדי להשפיע על שמירת הבטיחות בתעופה ומניעת אירועים דומים בעתיד.

 

 

 

 

 

ג. עיקרי החוק המוצע:

 

החוק המוצע כולל את הנושאים המנויים להלן:

 

·  הקמת רשות לחקירה בטיחותית עצמאית במשרד התחבורה

לפי הוראות נספח 13 ביצוע חקירות בטיחות בתעופה נעשה במרבית מדינות העולם באמצעות רשות חקירה בטיחותית, שמוקמת למטרה זו כאמור. בהתאמה וכנדרש לפי ממצאי הביקורות, מוצע לקבוע  את הקמתה של הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה במשרד התחבורה. מנהל הרשות לחקירה בטיחותית ימונה על ידי שר התחבורה ויבוא בנעלי החוקר הראשי הממונה כיום לפי החוק העיקרי לביצוע וניהול החקירות הבטיחותיות.

תפקידה של הרשות שתוקם יהא ביצוע חקירות בטיחות של תקריות תעופתיות בתעופה האזרחית, לפי העקרונות המפורטים בפרקים ז ו-ז1 בחוק העיקרי, לפי תיקון זה, ובפרט בסעיפים 104, 105 בחוק. בהקשר זה מתפקידי הרשות יהיה לבצע חקירות תעופתיות שנערכות בארץ ובנוסף להשתתף בחקירות תעופתיות שבהן מעורב כלי טיס בעל זיקה לישראל בחו"ל, להמליץ המלצות בטיחות הנדרשות לדעת הרשות, ליזום הסכמים בינלאומיים הנוגעים לחקירת תאונות ולייעץ לשר התחבורה בעניינים הנוגעים לחקירת תאונות תעופתיות.

כחלק מהדרישה של ICAO בכל הנוגע למעמדה של הרשות לחקירה בטיחותית ובהתאם להוראות הנספח נדרש שהרשות תהיה עצמאית מרשויות מדינתיות אחרות ומגופים שיכולים להתערב או להשפיע על ביצוע החקירה הבטיחותית ומידת האובייקטיביות שלה. בהתאמה מוצע לקבוע את מבנה הרשות במשרד התחבורה באופן שיבטיח את עצמאותה לשמירת האובייקטיביות בביצוע החקירות על ידה.

(סעיפים 1, 2 ו-3 בחוק המוצע – הוספת פרק ז חדש, סעיפים 102א עד 102ז)

 

·  התאמת הגדרות לקבוע בנספח 13

בהמשך לממצאי הביקורת שבוצעה לישראל על ידי ICAO ב- 2016 מוצע לערוך התאמה של ההגדרות הקבועות בחוק העיקרי להגדרות הקבועות באמנה. בכלל זה מוצע להתאים בין היתר את ההגדרה של תאונה, תקרית ותקרית חמורה, כאשר פירוט של ההגדרה ודוגמאות הנכללות בהגדרות אלו יעשה במסגרת תקנות שיקבע שר התחבורה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 129 לחוק העיקרי; כמו כן מוצע להתאים את הגדרת זמן הפעלה כך שיובהר שחקירה של אירועי בטיחות שאירעו בזמן הפעלה של כלי הטיס, כאשר יכול שתבוצע חקירה של ההיבט התחזוקתי של המטוס ובכלל זה פעילות או טיפול תחזוקתי שבוצע בו, בהתאם לנסיבות המקרה, אך לא יחקרו אירועים שקרו במהלך זמן תחזוקה בלבד.

כמו כן, מוצע לתקן את הגדרת כלי טיס כך שתכלול רק כלי רחיפה שניתן בעניינים רישיון להדרכה או לפעילות מסחרית בהתאם לסעיף 87 ו-88 לחוק העיקרי. בנוסף, מוצע להעניק סמכות לשר התחבורה לקבוע בתקנות הוראות למקרים בהם תבוצע חקירה של אירוע בטיחות שמעורב בו כלי טיס בלתי מאויש.

(סעיפים 3 ו- 4 בחוק המוצע – הוספת סעיף 102א, ותיקון סעיף 103 בחוק העיקרי)

 

 

 

 

·  תיקון ההסדרה בדבר אופן דיווח על אירוע בטיחות לחוקר הראשי

בהתאם להוראות נספח 13 חובה על אדם שבידו מידע על האירוע לדווח לרשות החקירה הבטיחותית על קרות האירוע. במקרה של תאונה או תקרית חמורה מוטלת חובה לדיווח מיידי בעל פה ותוך זמן קצר אחר כך אף בכתב. לגבי אירוע שאינו חמור קיימת חובת דיווח בכתב. מוצע לתקן את חובת הדיווח הקבועה כיום בתקנה 106 ולהתאימה להוראות האמנה, כך שבמקרה של אירוע בטיחותי חמור, קרי תאונה או תקרית חמורה, תחול חובת דיווח מיידי בעל פה, כאשר בהמשך לכך תחול חובת דיווח בכתב. במקרה של אירוע בטיחות שאינו חמור, נותרה הדרישה הקבועה כיום בחוק לביצוע דיווח בכתב תוך 24 שעות. 

(סעיף 5 בחוק המוצע – תיקון סעיף 106 בחוק העיקרי)

 

·  הסדרה בדבר ביצוע בדיקות רפואיות והוספת הסדר לעניין נתיחה לאחר המוות באירוע בטיחותי

נספח 13 בסעיף 5.9 ו- 5.9.1 קובע חובה על מדינה לבצע בדיקות רפואיות וכן ניתוח פתולוגי ובדיקות טקסולוגיות לטובת חקירות, ובפרט בכאלו בהן ישנם הרוגים. הבדיקות והניתוח הפתולוגי הכרחיים כדי לקבל מידע חיוני לחקירה שיכול לשפוך אור על הסיבות לתאונה.

בהתאמה לכך קובע DOC 9756 שרשות החקירה התעופתית נדרשת לוודא קיומו של פתולוג שיערוך הנתיחה או יפקח על ביצועה. בישראל, תהליך אישור ביצוע נתיחה מורכב ויכול להיעשות (בכל הנוגע לאזרח) רק דרך קצין חקירות משטרתי או בהתאם לחוק קביעת סיבות המוות. סעיף 114 לחוק העיקרי מעניק למנהל הרשות החקירה הבטיחותית סמכות להורות על ביצוע בדיקות רפואיות ולקבל את תוצאותיהן. על מנת לעמוד בסטנדרטים הבין-לאומיים האמורים מוצע להבהיר כי ביצוע הבדיקות לפי סעיף 114 יעשה באמצעות גורם רפואי מוסמך. כמו כן, מוצע  להסמיך את מנהל הרשות לחקירה בטיחותית לדרוש מקצין משטרה להפעיל את סמכויותיו לצורך ביצוע נתיחה פתולוגית ולקבל את תוצאותיה. בנוסף מוצע לערוך שינוי לחוק סיבות המוות, התשי"ח-1958 כך שמנהל הרשות לחקירה בטיחותית ימנה מבין הגורמים המוסמכים לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו נתיחה לאחר המוות. 

(סעיפים 8 ו- 24 בחוק המוצע – תיקון סעיף 114 לחוק העיקרי ותיקון חוק סיבות המוות)

 

 

·  הסדרת פרסומים של דוחות ראשונים וסופיים

נספח 13 קובע חובה על רשות חקירה מדינתית להפיץ דיווחים על פתיחתה של חקירה ועל ההתקדמות בחקירה. על מנת להתאים את חובות הדיווח המוטלות כאמור על כל מדינה החברה באמנה, מוצע להסדיר בחוק את החובה להודעה על פתיחה בחקירה לגורמים השונים במדינות חברות הרלוונטיות לחקירה וכן להסדיר את חובת הפרסום של דוחות ראשוניים, דוחות ביניים ולהתאים את פרסום הדוח סופי בהתאם להוראות האמנה.

(סעיפים 10, 11 ו-12 בחוק המוצע – תיקון סעיפים 117, 117א ו-118 לחוק העיקרי)

 

 

 

 

 

 

·  הסדרת סמכות הרשות לחקירה בטיחותית למתן המלצות ויישומן

בהתאם לנספח 13 מנהל הרשות לחקירה בטיחותית רשאי להמליץ המלצות לביצוע מיידי וזאת במהלך החקירה או בעקבות מחקרים ולא בהכרח לחכות לגמר כתיבת הדוח הסופי.  כמו כן האמנה מסדירה את החובה להעברת המלצות, ובפרט המלצות דחופות, למדינות חברות ולארגונים בינלאומיים הנוגעים להמלצות.

סעיף 122 לחוק העיקרי מסמיך את מנהל הרשות לחקירה בטיחותית להעביר המלצות לגורמים הרלוונטיים אליהם בארץ, ובפרט למנהל רת"א ולשר התחבורה. בשל חלקיות ההסדר לעומת הדרישה בנספח, מוצע לתקן את ההסדר הקבוע בחוק העיקרי לעניין ההמלצות הרשות לחקירה בטיחותית ולהוסיף חובה להעברת ההמלצות גם למדינות חברות ולארגונים בינלאומיים שההמלצה נוגעת אליהם. כמו כן, מוצע להוסיף בסעיף 122א חדש הסדרה בנוגע לנהלי קבלת ההתייחסויות להמלצות הבטיחותיות  ואת לוחות הזמנים הנדרשים לכך והצורך בתיעוד ההמלצות והיישום.

(סעיף 14 בחוק המוצע – תיקון סעיפים 122 ו-122א לחוק העיקרי)

 

 

·  הבהרת סמכות השר לקביעת תקנות לעניין מעורבות סמכות נציגים של מדינות חברות בחקירה בטיחותית

בהתאם לנספח, למדינות שונות שיש להן זיקה לתאונה (מדינת הרישום, מדינת המפעיל, מידינת התכן, מדינת הייצור ומדינות שאזרחים שלהן נפגעו בתאונה) יש סמכות למות חוקר נציג מוסמך מטעמן. בהתאמה לרשות החקירה הבטיחותית בישראל מוקנית בהתאם לנספח סמכות למנות נציג מוסמך מטעמה בחקירה שמבוצעת במדינה חברה אחרת, ולמדינה חברה יש סמכות למינות נציג כאמור בחקירה המבוצעת בארץ.  סעיף 129(2) לחוק העיקרי מקנה כיום סמכות לשר התחבורה לקבוע בתקנות הוראות לעניין השתתפות נציגים של מדינה חברה בחקירה בטיחותית לפי פרק זה והשתתפות נציגי מדינת ישראל בחקירה דומה הנערכת במדינה חברה. מוצע להבהיר כי במסגרת הסדרה זו יובהרו גם סמכויותיהם של נציגי מדינה חברה במסגרת חקירה המתנהלת בישראל.

(סעיף 18 בחוק המוצע – תיקון סעיף 129 לחוק העיקרי)

 

 

·  הוספת מקרים הכלולים בגדר אירוע בטיחות מעורב - צבאי

סימן ז' בפרק ז1 עוסק בחקירה של אירוע בטיחות מעורב - צבאי בו מעורבים  כלי טיס או מתקנים ותשתיות צבאיים ואזרחיים יחדיו. סעיף 130 לחוק העיקרי מגדיר את המקרים הכלולים בגדר אירוע בטיחות מעורב – צבאי. בחלוף הזמן הובהר כי ישנם מקרים שאינם כלולים ברשימה, ובהתאמה מוצע לתקן את הסעיף ולהכלילם ברשימה.

(סעיף 19 בחוק המוצע – תיקון סעיף 130 לחוק העיקרי)

 

 

 

 

 

 

 

·  קביעת הוראת עונשין בגין הפרה של חובת דיווח על אירוע בטיחותי

סוגיית הצורך והחובה בדיווח על אירוע בטיחותי הינה בליבת הבטיחות התעופתית. אי דיווח או דיווח מאוחר יוצר מצב של שיבוש אפשרי של הליך חקירה בטיחותית ואי יכולת להגיע למיצוי הבנת האירוע והגורמים לו ולמניעת תאונה דומה בעתיד. לפיכך, מוצע להוסיף עבירה פלילית בדרגת חומרה נמוכה בגין אי קיום חובת הדיווח לפי סעיף 106 כך שדינה יהא מאסר שנה.

 (סעיף 22 בחוק המוצע – תיקון סעיף 142(א)(41א) לחוק העיקרי)

 

 

·  חובת התייעצות עם הרשות במקרה של תיקון תקנות בעניין חקירה בטיחותית

רשות החקירה הבטיחותית לתעופה הינה רשות עצמאית ובלתי תלויה וכפופה לדין ולשר בלבד ולפי הנספח נדרש שהיא לא תהיה נתונה להשפעות של גורמים שעשויים להשפיע על פעילותה, ובפרט כאלו שעשויים להיות מושפעים מהחקירות הבטיחותית המנוהלות על ידה. לפיכך, בהתאמה לעקרונות האמנה שבבסיס החקירה הבטיחותית, ולאור מומחיות הרשות לחקירה בטיחותית בתחום חקירת תאונות, מוצע לקבוע כי  ההסדרים הנוגעים לחקירת אירועי בטיחות בתעופה, יבוצעו לפי הצעת הרשות לחקירה בטיחותית או לאחר התייעצות עמה.

(סעיפים 18 ו- 23 בחוק המוצע – הוספת סעיף 129(ב) ותיקון סעיף 168 לחוק העיקרי)

 

 

 

ד .  השפעת החוק המוצע על הדין הקיים

החוק המוצע מתקן את חוק הטיס, התשע"א-2011 בהיבטים הנוגעים לחקירת אירועי בטיחות בתעופה.

 

ה .  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

        אין

 

ו .   השפעת החוק המוצע בהיבט המנהלי

        אין

 

ז. הערות משרדים אחרים

 

 

ח.   עמדת היועץ המשפטי לממשלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ט .  להלן נוסח החוק המוצע

הצעת חוק מטעם הממשלה:

חוק הטיס (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2021

 

תיקון מונחים

1.  

בחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק העיקרי), בכל מקום בו, במקום "החוקר הראשי" יבוא "מנהל הרשות לחקירה בטיחותית", ושינויי הצורה הדקדוקיים ייעשו לפי זה.

תיקון סעיף 94(א)

2.  

בסעיף 94(א) לחוק העיקרי, במקום "פרק ז'" יבוא "פרקים ז ו- ז1".

שינוי סימון פרק ז והוספת פרק ז חדש

3.  

האמור בפרק ז בחוק העיקרי, יסומן "ז1" ולפניו יבוא:

 

 

"פרק ז': רשות לחקירה בטיחותית לתאונות ותקריות בתעופה

 

 

הגדרות

102א.

בפרק זה ובפרק ז1-

 

 

 

 

 

 

"הרשות לחקירה בטיחותית" – הרשות לחקירה בטיחותית לתאונות ותקריות בתעופה האזרחית שהוקמה לפי הוראות פרק זה.

 

 

 

 

 

 

"גורם תורם" – פעולה, מחדל, אירוע, תנאי או שילוב שלהם, אשר לו הופחת או לא התקיים, האירוע הבטיחותי היה נמנע או שהיו נמנעות או מופחתות התוצאות השליליות שלו;

 

 

 

 

 

 

"חוקר" – אדם שמונה לביצוע חקירה בטיחותית בהתאם לסעיף 115;

 

 

 

 

 

 

"חוקר ממונה" - אדם שהתמנה על ידי החוקר הראשי לקבל אחריות לניהול, ארגון ושליטה של ביצוע חקירה בטיחותי כאמור בסעיף 115;

 

 

 

 

 

 

"מדינת האירוע" – מדינה שבשיטחה קרתה תאונה או תקרית בטיחותית;

 

 

 

 

 

 

"מסה מרבית מותרת להמראה", לעניין כלי טיס – כמצוין בספר הטיסה של אותו כלי טיס או במסמך מתאים אחר כמשמעותו בסעיף 63(ב)(3);

 

 

 

 

 

 

"מנהל הרשות לחקירה בטיחותית " –  מי שמונה לפי סעיף 102ב.

 

 

הקמת הרשות לחקירה בטיחותית

102ב.

(א)  מוקמת בזאת רשות לחקירה בטיחותית לתאונות ותקריות בתעופה האזרחית.

 

 

 

 

(ב) תפקיד הרשות לחקירה בטיחותית יהא עריכת חקירה בטיחותית של תאונות ותקריות בתעופה האזרחית כמפורט בפרקים ז ו- ז1 בחוק זה.

 

 

 

 

(ג)  הרשות לחקירה בטיחותית תהיה עצמאית ובלתי תלויה בפעילותה ובהפעלת סמכויותיה לשם מילוי תפקידיה בהתאם להוראות חוק זה.

 

 

 

 

 

 

(ד) השר ימנה את מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה בהתאם להוראות סעיף 107.

 

 

 

 

 

תפקידי הרשות לחקירה בטיחותית

102ג.

תפקידי הרשות לחקירה בטיחותית הם:

 

 

 

 

 

 

(1) לערוך חקירה בטיחותית של תאונות ותקריות בתעופה האזרחית לפי הוראות נספח 13 לאמנה ולפי הוראות חוק זה, ובכלל זה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  איסוף, תיעוד וניתוח של כל המידע הרלוונטי על התאונה או התקרית;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) הגנה על תיעוד חומרי החקירה;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  קביעת הסיבות והגורמים התורמים לאירוע הנחקר;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) פרסום דוחות חקירה לחקירות בטיחותיות שערכה הרשות לחקירה בטיחותית אשר יכללו בהם  המלצות בטיחות ככל שיימצא לנכון;

 

 

 

 

 

 

(2)  לתת המלצות בטיחות, ככל שלדעת מנהל רשות החקירה הבטיחותית יש בכך צורך, כמפורט בסעיפים  118 ו- 122;

 

 

 

 

 

 

(3) לוודא קיום ציוד הנדרש לביצוע החקירות בהתאם לדרישות ארגון התעופה הבין לאומי;

 

 

 

 

 

 

(4)  להשתתף בחקירות המנוהלות על ידי מדינות אחרות שבהן ארעה תאונה או אירוע בטיחותי אחר הקשורות לכלי טיס, בהתאם להגדרות ארגון התעופה הבין לאומי;

 

 

 

 

 

 

(5)  לפעול בהתאם לאמנות והסכמים בין לאומיים בתחום החקירה הבטיחותית שישראל צד להם וכן ליזום ולקיים קשרים עם גורמים בין לאומיים הפועלים בתחום זה;

 

 

 

 

 

 

(6)  לייעץ לשר בכל עניין הנוגע לחקירת אירועי בטיחות בתעופה;

 

 

 

 

 

 

(7)  למלא כל תפקיד אחר שהוטל עליה לפי הוראות חוק זה.

 

 

סמכויות מנהל הרשות לחקירה בטיחותית

102ד.

מנהל הרשות לחקירה בטיחותית רשאי –

 

 

 

 

 

 

(1) לקבוע מדיניות ונהלים של הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה על פיהם תתבצענה חקירות הבטיחות;

 

 

 

 

 

 

(2) להחליט על ביצוע חקירה בטיחותית לגילוי נסיבות תאונה או תקרית;

 

 

 

 

 

 

(3) לקבוע את היקף החקירה הבטיחותית בהתייחס לתובנות הצפויות מביצוע החקירה לטובת קידום הבטיחות;

 

 

 

 

 

 

(4) להעביר את האחריות לביצוע חקירה בטיחותית כולה או חלקה, לגוף חקירה בטיחותית של מדינה חברה או לראש ארגון אזורי לחקירת תאונות ותקריות (RAIO), כאשר מתקיים הצורך לכך כאמור בסעיף 102ז.

 

 

 

 

 

 

(5) לפרסם דוח חקירה סופי בהתאם לאמור בסעיף 118.

 

 

עובדי הרשות לחקירה בטיחותית

102ה.

(א)  עובדי הרשות לחקירה בטיחותית יהיו עובדי מדינה ויחולו עליהם הוראות חוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959, ואולם מנהל הרשות לחקירה בטיחותית מורשה, באישור השר, יחד עם חשב הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, לייצג את המדינה בעשיית חוזים מיוחדים עם עובדים.

 

 

 

 

 

 

(ב) עובדי הרשות לחקירה בטיחותית יפעלו לפי הוראות מנהל הרשות לחקירה בטיחותית ובפיקוחו.

 

 

תקציב הרשות לחקירה בטיחות

102ו.

(א)  תקציב הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה ייקבע בחוק התקציב בסעיף תקציב נפרד כמשמעותו בחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985, במסגרת תקציב משרד התחבורה; הממונה על סעיף תקציב זה, לעניין החוק האמור, יהיה מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה.

 

 

 

 

 

 

(ב) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה יהיה מורשה, ביחד עם חשב הרשות, לייצג את הממשלה בעסקאות כאמור בסעיפים 4 ו-5 לחוק נכסי המדינה, תשי"א-1951, למעט עסקאות במקרקעין, למטרת ביצוע הוראות חוק זה, ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות כאמור.

 

 

הסמכת מדינה חברה  לביצוע חקירה

102ז.

(א)  במקרה של תאונה או תקרית חמורה שאירעה בישראל רשאי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית להעביר למנהל רשות חקירה בטיחותית של מדינה חברה או לראש ארגון אזורי לחקירת תאונות ותקריות (RAIO) את האחריות לבצע את החקירה כולה או חלקה, כפי שיסוכם  בין הצדדים.

 

 

 

 

(ב) הועברה סמכות לביצוע חקירה לפי  סעיף קטן (א):

 

 

 

 

 

 

 

(1) יהיו מוקנות למנהל רשות החקירה הבטיחותית של אותה מדינה או ראש הארגון כאמור או מי שהוסמך על ידם כחוקר ממונה לביצוע החקירה, סמכויות כפי שיקבע השר  לפי סעיף 129(א)(2);

 

 

 

 

 

 

 

(2) מנהל הרשות יסייע לחוקר הממונה לקדם את  החקירה ככל הנדרש;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הועבר ביצוע החקירה במלואה, יהיה הגורם אליו הועברה החקירה אחראי לעריכה ופרסום הדו"ח הסופי בהתאם לאמור בסעיף 118.

 

 

ביצוע חקירה במדינה זרה

102ח.

אירע אירוע בטיחותי במדינה זרה, רשאית הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, לבקשת המדינה הזרה ובאישור השר, לערוך חקירה של האירוע, כולה או חלקה, כפי שיסוכם בין הצדדים, לעניין אופן ביצוע החקירה.

תיקון סעיף 103

4.  

בסעיף 103 לחוק העיקרי:

 

 

(א)  ההגדרה "אירוע בטיחותי" תימחק ובמקומה יבוא:

 

 

""אירוע בטיחותי" – תאונה או תקרית;"

 

 

(ב) בהגדרה "אירוע בטיחותי חמור" -

 

 

 

(1) במקום "תאונת טיס" יבוא "תאונה";

 

 

 

(2) אחריה יבוא:

 

 

(ג)  אחרי ההגדרה "גוף חוקר" יבוא:

 

 

""דוח ראשוני – אמצעי להפצת מידע  שהתקבל במהלך השלבים הראשונים של חקירה בטיחותית;

 

 

"הודעה על אירוע" NOTIFICATION)) – מידע הנמסר על ידי מדינת האירוע למדינת הרישום או מדינת המפעיל או מדינת התכן או מדינת הייצור ולארגון התעופה העולמי, אודות תאונה או תקרית או תקרית חמורה העומדים להיחקר;

 

 

"המלצת בטיחות" – הצעה הניתנת על ידי מנהל רשות לחקירה בטיחותית בתעופה, בהתבסס על מידע שנובע מחקירת אירוע בטיחותי או על כל מקור מידע אחר, לרבות מחקר בטיחותי, אשר נועדה למנוע אירועים בטיחותיים;

 

 

"הרשות לחקירה בטיחותית", "דיני הטיס", "חוקר ממונה", "חוקר", "מדינת האירוע", "משקל מקסימלי" ו"מנהל הרשות לחקירה בטיחותית" – כהגדרתם בסעיף 102א;"

 

 

(ד) ההגדרה "החוקר הראשי" – תימחק.

 

 

(ה)  ההגדרה "זמן הפעלה או תחזוקה" – תימחק, ובמקומה יבוא:

 

 

 

""זמן הפעלה" – כל אחד מפרקי הזמן המפורטים להלן:

 

 

 

(1) בכלי טיס מאויש – פרק הזמן מרגע עלייתו של אדם לכלי טיס בכוונה לטוס בו, עד לירידתו של האדם האחרון מכלי הטיס;

 

 

 

(2) בכלי טיס בלתי מאויש – פרק הזמן מהרגע שכלי הטיס,  בעל תעודת תכן או שניתן למפעילו רישיון הפעלה אווירית לגביו,, מוכן לתזוזה לצורך טיסה ועד לעצירתו המלאה בסוף הטיסה וכיבוי מערכת ההנעה העיקרית שלו." 

 

 

(ו)  אחרי ההגדרה "חומר מחשב" יבוא:

 

 

 

 

""חוקר נציג מוסמך" – חוקר שמונה על ידי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית להשתתף בחקירה המנוהלת על ידי מדינה אחרת;"

 

 

(ז) אחרי ההגדרה "חפץ" יבוא:

 

 

 

 

""יועץ" – אדם שמונה על ידי החוקר הראשי על בסיס כישוריו המקצועיים במטרה לסייע לחוקר הראשי או לחוקר ממונה או לחוקר נציג מוסמך."

 

 

(ח)  בהגדרה "כלי טיס" –

 

 

 

(1) בסופה יבוא "שהפעלתם טעונה רישיון לפי סעיף 87 או 88      לחוק";

 

 

 

(2) אחריה יבוא:

 

 

 

 

""מדינת הייצור" – מדינה שהיא בעלת סמכות השיפוט כלפי הגורם האחראי להרכבתו הסופית של כלי הטיס, המנוע ו/או המדחף;

 

 

 

 

"מדינת התכן" – מדינה שהיא בעלת סמכות השיפוט כלפי הגורם האחראי לתיכון הדגם הבסיסי (Type) של כלי הטיס;

 

 

 

 

"מפעיל" – האדם, הארגון או המיזם העוסקים או מציעים לעסוק בהפעלת כלי טיס;

 

 

 

 

"סיבות" – פעולה, מחדל, אירוע או מצב או שילוב שלהם אשר הוביל לאירוע בטיחותי; זיהוי הסיבות לא ישמש כעילה להאשמה או לקביעת אחריות מינהלית, משמעתית או פלילית "

 

 

(ט)  ההגדרה "תאונת טיס" – תימחק, ובמקומה יבוא:

 

 

 

""תאונה" - אירוע הקשור בהפעלת כלי טיס, שהתרחש בזמן הפעלה, ובמהלכו אירע אחד מאלה, כפי שקבע השר לפי סעיף 129(3):

 

 

 

 

(א)  אדם נהרג או נפצע פציעה קשה:

 

 

 

 

(ב)  נגרם לכלי הטיס נזק חמור או כשל מבני;

 

 

 

 

(ג)  כלי הטיס נעדר או שלא ניתן להגיע אליו; כלי טיס ייחשב נעדר כאשר החיפושים הרשמיים אחריו הופסקו ולא נמצאו שבריו;".

 

 

(י)  ההגדרה "תקרית טיס" תימחק ובמקומה יבוא:

 

 

 

""תקרית" - אירוע שאינו תאונה, הקשור בהפעלת כלי טיס, שהתרחש בזמן הפעלה והשפיע או עלול היה להשפיע על בטיחות הפעלתו".

 

 

(יא)  ההגדרה "תקרית חמורה" תימחק ובמקומה יבוא:

 

 

 

""תקרית חמורה" - תקרית בנסיבות שמהן עולה סבירות גבוהה להתרחשות תאונה".

תיקון סעיף 106

5.  

בסעיף 106 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  סעיף קטן (א) ימחק ובמקומו יבוא:

 

 

 

"(א) היה אדם מעורב באירוע בטיחותי חמור:

 

 

 

 

(1) ימסור בעצמו ובלא דיחוי, הודעה על כך בעל פה, למנהל הרשות לחקירה בטיחותית;

 

 

 

 

(2) נבצר מאדם להודיע כאמור בפסקה (1), ידווח על האירוע הבטיחותי בעצמו מיד לאחר שהנסיבות שהביאו לנבצרות כאמור חדלו להתקיים;

 

 

 

 

(3) נוסף על מסירת ההודעה בעל פה כאמור בפסקאות (1)        ו-(2),  ימסור הודעה על האירוע הבטיחותי בכתב בדרך שקבע השר;"

 

 

 

 

(4) קיבל החוקר הראשי דיווח על האירוע הבטיחותי כאמור בפסקאות (1)-(3) יעבירו לשר ולמנהל, בהקדם האפשרי."

 

 

 

(א1)  מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (א), היה אדם מעורב באירוע בטיחותי, ימסור הודעה על כך, בכתב או בדרך אחרת שקבע השר, למנהל הרשות לחקירה בטיחותית, בתוך 24 שעות מקרות האירוע הבטיחותי או מנחיתת כלי הטיס שהיה מעורב באירוע, לפי המאוחר ולפי העניין, ובה יציין את פרטי האירוע.

 

 

(ב) סעיף (ב) שבו – יימחק.

תיקון סעיף 107

6.  

בסעיף 107(א) לחוק העיקרי,

 

 

(1) האמור בפסקה (1) ימחק ובמקומו יבוא:

 

 

 

"(1) הוא בעל ניסיון וידע בתחום הבטיחות בתעופה האזרחית";

 

 

(2) פסקה (3) תמחק.

 

 

(3) אחריו יבוא:

 

 

 

"(א1) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יעבור הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר בהסכמת השר לביטחון פנים, במהלך ששת החודשים הראשונים ממועד מינויו, אלא אם עבר הכשרה כאמור טרם המינוי."

תיקון סעיף 110

7.  

בסעיף 110 לחוק העיקרי, אחרי (ב) יבוא:

 

 

"(ב1)

על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות מיוחדות לעניין פתיחה בחקירה בטיחותית של אירוע בו מעורב כלי טיס בלתי מאויש;"

תיקון סעיף 114

8.  

בסעיף 114 לחוק העיקרי –

 

 

(א)  בסעיף קטן (א) -

 

 

 

(1) בפסקה (4) שבו -

 

 

 

 

(א)  בכל מקום, במקום "לערוך" יבוא " להורות על ביצוע, באמצעות גורם רפואי מוסמך מטעמו, של";

 

 

 

 

(ב) אחרי "בדיקה," יבוא "לקבל את תוצאות הבדיקות".

 

 

 

(2) בסופו יבוא:

 

 

 

"(9) לעניין תאונה שבה נהרג איש צוות– הסמכות לדרוש מקצין משטרה להפעיל את סמכויותיו לצורך ביצוע נתיחה פתולוגית לאיש הצוות ולקבל את תוצאות הנתיחה."


 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב) -

 

 

 

(1) אחרי פסקה (4) יבוא:

 

 

 

 

"(4א) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית רשאי לבחון ולערוך ניתוח של חפץ שנתפס לפי סעיף זה, באמצעים העומדים לרשות הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, לרבות אמצעים הנמצאים במדינה שהיא צד לאמנה, לפי שיקול דעתו כנדרש לצורך החקירה;";

 

 

 

(2) בפסקה (5),  אחרי "אחרת" יבוא ", אך רשאי הוא להשאיר בידיו העתק של החפץ ככל שניתן";

 

 

 

(3) לאחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ג) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה לא ימסור לאחר חפץ אשר נתפס לפי סעיף זה או העתק של חפץ כאמור אלא בהתאם לסעיף קטן (ב)(5), (6) ו-(7)";

תיקון סעיף 115

9.  

בסעיף 115  לחוק העיקרי –

 

 

(א)  בסעיף קטן (א) שבו במקום "חוקרים" יבוא "חוקרים ממונים וחוקרים";

 

 

(ב) במקום סעיף קטן (ד) שבו יבוא:

 

 

 

"(ד) אירע אירוע בטיחותי, רשאי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה למנות צוות חקירה, אשר יכול שיכלול חוקר ממונה וחוקרים, אחד או יותר, מבין החוקרים שהוסמכו לפי סעיף קטן (א), לצורך ביצוע חקירה בטיחותית של אותו אירוע, וכנדרש לפי שיקול דעתו לביצועה."

 

 

(ג)  בסעיף קטן (ה) שבו, במקום "או צוות חקירה" יבוא "ממונה או חוקרים";

 

 

(ד) בסעיף קטן (ו) שבו –

 

 

 

(3) אחרי "יעניק" יבוא "לחוקר הממונה";

 

 

 

(4) במקום "חוקר" יבוא "חוקר ממונה או חוקר".


 

תיקון סעיף 117

10.  

בסעיף 117 לחוק העיקרי, האמור בסעיף יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

"(ב) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (א) –  

 

 

 

(1) בחקירה בטיחותית לעניין תאונה בה מעורב כלי טיס שמסתו המרבית המותרת להמראה עולה על 2,250 ק"ג, יעביר מנהל הרשות לחקירה בטיחותית את דוח החקירה הראשוני, בשפה האנגלית אל מדינת הרישום, מדינת המפעיל, מדינת התכן, מדינת הייצור, לכל מדינה שסייעה או סיפקה מידע רלוונטי לחקירה וכן אל ארגון התעופה הבינלאומי.

 

 

 

(2) בחקירה בטיחותית לעניין תאונה בה מעורב כלי טיס שמסתו המרבית המותרת להמראה 2,250 ק"ג או פחות, ומעורבים בה עניינים הנוגעים לכשירות האווירית של כלי הטיס או עניינים שעשוי להיות למדינה חברה עניין בהם לשיקול דעת מנהל הרשות לחקירה בטיחותית, יעביר מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יעביר את הדו"ח הראשוני, בשפה האנגלית, אל מדינת הרישום, מדינת המפעיל, מדינת התכן, מדינת הייצור ולכל מדינה שסייעה או סיפקה מידע רלוונטי לחקירה.

 

 

(ג)  מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יעביר את דוח החקירה הראשוני כמפורט בסעיף (ב) תוך 30 יום מיום האירוע; התברר במהלך החקירה הבטיחותית מידע העשוי להשפיע על הבטיחות יועבר המידע כאמור בסעיף (ב) ו-(ג) ללא דיחוי.

 

 

(ד) בחקירה בטיחותית לעניין תאונה בה מעורב כלי טיס שמסתו המרבית המותרת להמראה 2,250 ק"ג ומעלה או לעניין תקרית חמורה בה מעורב כלי טיס שמסתו המרבית המותרת להמראה עולה על 5,700 ק"ג יעביר מנהל הרשות לחקירה בטיחותית, עם סיום החקירה הבטיחותית, אל ארגון התעופה הבינלאומי, דוח נתונים על האירוע."


 

הוספת סעיף 117א

11.  

אחרי סעיף 117 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"הצהרת ביניים בחקירת אירוע בטיחותי

117א

נפתחה חקירה בטיחותית לפי פרק זה, מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יכין, בתום כל 12 חודשים עוקבים ממועד קרות האירוע ועד למועד פרסום הדו"ח הסופי בהתאם לסעיף 118, הצהרת ביניים שתכלול את תיאור התקדמות החקירה הבטיחותית והסוגיות הבטיחותיות שהתעוררו מהחקירה עד לאותו מועד; הצהרות הביניים יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה."

תיקון סעיף 118

12.  

בסעיף 118 לחוק העיקרי –

 

 

(א)   בסעיף קטן (ב) –

 

 

 

(1) לאחר פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1א) מבלי לגרוע מהאמור בפסקה (1), בחקירה לפי סעיף 110(א), מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יעביר את טיוטת הדו"ח הסופי, להערות לכל המדינות הבאות והן  תהינה רשאיות להעביר התייחסותן לטיוטה תוך 60 יום ממועד העברת      הטיוטה –

 

 

 

 

 

(א)  למדינת הרישום;

 

 

 

 

 

(ב) למדינת המפעיל;

 

 

 

 

 

(ג)  למדינת התכן;

 

 

 

 

 

(ד) למדינת הייצור;

 

 

 

 

 

(ה)  כל מדינה אחרת שהשתתפה בחקירה."

 

 

 

 

(1ב) מנהל הרשות חקירה בטיחותית רשאי לאשר למדינה כמפורט בסעיף קטן 1א להעביר את טיוטת הדוח לגורם אחר כפי שיבוקש על ידה.

 

 

 

 

(1ג)     לא תועבר טיוטת דוח סופי לאדם אלא לפי סעיף זה ובכפוף לסעיף 125."


 

 

 

 

(2) אחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

"(3) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית לא יפרסם טיוטת דוח סופי או חלקים ממנה שקיבל ממדינה חוקרת אחרת ולא יעביר ולא יאפשר גישה למידע בנושא אירוע בטיחותי שנחקר על ידי מדינה כאמור אלא אם כן קיבל מאותה מדינה אישור לכך או שהם פורסמו כבר על ידה.".

 

 

(ב) במקום סעיף קטן (ג) שבו יבוא: 

 

 

 

"(ג) לאחר קיום ההליך לפי סעיף קטן (ב)  ותיקון טיוטת הדוח הסופי ככל שמצא לנכון, יגיש מנהל הרשות לחקירה בטיחותית את הדוח הסופי לשר ולמנהל וכן לכל גוף אחר הנוגע בדבר ולכל מדינה הנוגעת לחקירה המפורטת כפי שיורה השר בתקנות, ובחקירה בה מעורב כלי טיס שמסתו המרבית המותרת להמראה עולה על 5700 ק"ג גם לארגון התעופה הבין-לאומי, כל זאת, ובלבד  שבדוח הסופי המועבר כאמור, לא ייכלל מידע שיש בו כדי לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה; הדוח יכלול, בין השאר, מסקנות וכן המלצות בטיחות ככל הנדרש.

 

 

 

(ג1) מבלי לגרוע  מהאמור בסעיף קטן (ג), נקבעה במסגרת הדוח הסופי המלצת בטיחות הנוגעת לפער בעל השלכות משמעותיות ברמה העולמית המחייב נקיטת פעולות הקצובות בזמן לצורך שיפור הבטיחות – תועבר ההמלצה גם אל ארגון התעופה הבין-לאומי.

 

 

 

(ג2) קביעת המסקנות או ההמלצות, ובכלל זה הסיבות לאירוע בטיחותי או הגורמים התורמים להתרחשותו, לא תשמש כעילה להאשמה או לקביעת אחריות אזרחית, משמעתית או פלילית."

 

 

(ג)  אחרי סעיף קטן (ד) שבו יבוא:

 

 

 

"(ד1) לבקשת מדינה אחרת, החוקר הראשי יצרף כנספח לדוח הסופי הערות הנוגעות למידע עובדתי בלבד שהתקבלו מהמדינה לפי סעיף זה אך לא שולבו על ידו בדוח הסופי."

תיקון סעיף 120

13.  

בסעיף 120 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  אחרי "הראשוני," יבוא "הצהרות הביניים לפי סעיף 117א";

 

 

(ב) במקום "הדוחות" יבוא "המסמכים".


 

תיקון סעיף 122

14.  

בסעיף 122 לחוק העיקרי,  במקום האמור בו יבוא:

 

 

"המלצות בטיחותיות נוספות

122

(א)  בנוסף לאמור בסעיף 118(ג), מנהל הרשות לחקירה בטיחותית רשאי, במסגרת כל אחד מהבאים, להמליץ על כל פעולה מונעת הנדרשת לביצוע מיידי, שלדעתו יש צורך לנקוט בה במטרה להגביר את בטיחות התעופה, ויעבירה לכל גוף הנוגע להמלצה, לרבות במדינה חברה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) המלצות בכל שלב במהלך חקירת תאונה או תקרית;

 

 

 

 

 

 

 

(2) המלצות על בסיס מחקרים או ניתוח מידע או בעקבות סדרת חקירות של תאונות או תקריות.

 

 

 

 

 

 

(ב) נוסף על האמור בסעיף קטן (א), המלצות אשר ניתנו  כאמור בפסקה (א)(1), יועברו ללא דיחוי לרשויות המתאימות ליישום ההמלצה, וכן יועברו לרשות חקירה של מדינה חברה הנוגעת להמלצה, ואם ההמלצות נוגעות למסמכים של ארגון התעופה הבין-לאומי יועברו גם לארגון.

 

 

 

 

 

 

(ג)  קביעת המלצות לפי סעיף זה, לא תשמש כעילה להאשמה או לקביעת אחריות אזרחית, משמעתית או פלילית.

 

 

יישום המלצות של מנהל הרשות לחקירה בטיחותית

122א

(א)  המנהל או כל גוף אשר הועברה אליו המלצה על ידי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בהתאם לסעיפים 118(ג) ו- 122, יחליט באשר ליישומה ויודיע על החלטתו המנומקת בכתב למנהל הרשות לחקירה בטיחותית לא יאוחר מ-45 ימים ממועד קבלת ההמלצה, ולגבי גורם במדינה חברה לא יאוחר מ- 90 ימים ממועד זה, וכן יעביר אליו עדכון חצי שנתי באשר למידת ואופן היישום; המנהל יעביר את החלטתו המנומקת כאמור גם לשר.

 

 

 

 

 

 

(ב) מנהל הרשות לחקירה בטיחות רשאי אם נתבקש לכך על ידי כל גורם אליו הועברה המלצה להאריך את מועד המפורט בסעיף קטן (א) להגשת החלטתו בדבר יישום ההמלצה על ידו.

 

 

 

 

 

 

(ג)  הועברה למנהל הרשות לחקירה בטיחותית המלצה כאמור בסעיף קטן 122(א) מאת רשות חקירה בטיחותית במדינה חברה, יעביר אותה לגורם הרלוונטי ליישומה; מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יודיע לרשות החקירה הבטיחותית במדינה החברה על צעדי מנע שננקטו או שמתוכנן לנקוט בהם, או סיבות לכך שלא יינקטו צעדי מנע, וזאת בתוך 90 יום ממועד קבלתה.

 

 

 

 

 

 

(ד) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יקיים תיעוד של ההמלצות שהוגשו וכן של התשובות שהתקבלו לאותן המלצות, כאמור בסעיף זה, והוא יבצע מעקב אחר יישומן של המלצות שהוחלט על ביצוען."

תיקון סעיף 123

15.  

בסעיף 123 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  אחרי "118(ב)," יבוא " ניתוח מידע שנערך על ידי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית";

 

 

(ב) אחרי "נוצר" יבוא "או שהתקבל ועבר עיבוד";

 

 

(ג)  אחרי "במהלך החקירה" יבוא "על ידי מנהל הרשות לחקירה בטיחותית או".

תיקון סעיף 127

16.  

בסעיף 127 לחוק העיקרי, סעיף קטן (ב) – ימחק.

תיקון סעיף 128 

17.  

בסעיף 128 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  בסעיף קטן (א) שבו -

 

 

 

(1) המילים "לכלי טיס ישראלי או לכלי טיס שמדינת ישראל היא מדינת התכן או מדינת הייצור שלו," ימחקו;

 

 

 

(2) אחרי "הפעלת כלי הטיס" יבוא " ובלבד שאותה מדינה התחייבה שלא יעשה במידע שימוש אלא לצורך החקירה בלבד";

 

 

(ב) סעיף קטן (ב) שבו יימחק;

תיקון סעיף 129

18.  

בסעיף 129 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  בפסקה (2) בסופה יבוא "לרבות הגדרת סמכויותיהם במהלך החקירה".

 

 

(ב) האמור בו יסומן (א) ולאחריו יבוא:

 

 

 

"(ב) לא יתקין השר תקנות לפי סעיף זה אלא לפי הצעת הרשות לחקירה בטיחותית או בהתייעצות עמה."

תיקון סעיף 130

19.  

בסעיף 130, בהגדרה "אירוע בטיחותי מעורב-צבאי", בסופה יבוא:

 

 

"(6)

מעורב בו כלי טיס אזרחי, אשר הפעלתו נתונה בידי גורם בצבא הגנה לישראל;"

תיקון סעיף 137

20.  

בסעיף 137 לחוק העיקרי -

 

 

(א)  אחרי "אירוע בטיחותי" יבוא ""הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה", "מנהל הרשות לחקירה בטיחותית";

 

 

(ב) ההגדרה "כלי טיס" תמחק ובמקומה יבוא:

 

 

 

""כלי טיס" – לרבות כלי רחיפה, הפועל בהתאם לפרק ה לחוק זה";

תיקון סעיף 141

21.  

בסעיף 141 לחוק העיקרי, אחרי "הקלטות כאמור" יבוא "הקלטות הנוגעות לפעילות טיסה המבוצעות באמצעים קרקעיים,"  .

תיקון סעיף 142

22.  

בסעיף 142(א) לחוק העיקרי, אחרי פרט (41) יבוא:

 

 

"(41א)

המפר חובת הודעה למנהל רשות החקירה הבטיחותית לפי סעיף 106;".

תיקון סעיף 168

23.  

בסעיף 168 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

"(ב1) לא יתקין השר תקנות לפי חוק זה הנוגעות לחקירת תאונות בתעופה אלא בהתייעצות עם הרשות לחקירה בטיחותית כהגדרתה בסעיף 102;".

תיקון חוק חקירת סיבות מוות, תשי"ח - 1958

24.  

בסעיף 19 לחוק חקירת סיבות מוות, התשי"ח-1958[2], אחרי "קצין משטרה" יבוא "מנהל הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, כהגדרתו בחוק הטיס, התשע"א-2011".

תיקון סעיף 172(4)(ב)

25.  

בסעיף 172(4)(ב) לחוק העיקרי, במקום "ההוראות" יבוא "סעיף 102ח וההוראות".

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830.

[2] ס"ח התשי"ח, עמ' 54.