תזכיר טיוטת תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון) (ביטול), התשפ"ב-2021

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון) (ביטול), התשפ"ב-2021. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון) (ביטול), התשפ"ב-2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון), התשנ"ח-1998 (להלן – התקנות) נחקקו מכוח סעיפים 46 ו-112 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן – החוק).

בתיקון מס׳ 16 לחוק, בוטל סעיף 46 לחוק, אשר הסמיך את שר האוצר לקבוע הוראות שונות ביחס לעריכת דוחות כספיים של חברות ביטוח, והעביר סמכויות אלה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה). בהתאם לכך, פרסם הממונה חוזרים שונים המחליפים את הוראות התקנות.

כאמור, סעיף 46 לחוק בוטל, בעוד סעיף 112 לא בוטל. על כן מוצע, למען הבהירות והוודאות, כי שר האוצר יבטל את התקנות.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון:

טיוטת תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון) (ביטול), התשפ"ב-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 112 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[1], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

 

1.  

תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון), התשנ"ח-1998[2] – בטלות.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _-3)

 

__________________

 אביגדור ליברמן

שר האוצר

 


 

דברי הסבר

 

תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון), התשנ"ח-1998 נחקקו מכוח סעיפים 46 ו-112 לחוק. במסגרת תיקון מס׳ 16 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן החוק ו-התיקון, בהתאמה), בוטל סעיף 46 לחוק, אשר הסמיך את שר האוצר לקבוע הוראות בדבר התוכן, הפירוט והעקרונות החשבונאיים לעריכת דוח כספי שנתי ורבעוני של חברות ביטוח והעביר סמכויות אלה, בסעיף 42 לחוק, לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה). עוד נקבע במסגרת אותו סעיף כי שר האוצר יקבע בתקנות את הדוחות הכספיים, הדוחות המיידיים והודעות אשר יגישו מבטח וסוכן תאגיד, בעוד הממונה יורה על הגשת דוחות והודעות נוספים. התיקון האמור נדרש גם לשם האחדת סמכויות ביחס לדוחות כספיים של חברות מנהלות, קופות גמל וקרנות פנסיה, שכן בהתאם לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964[3], הסמכות לקביעת התוכן והפירוט של דוחות כספיים ניתנה בידי הממונה.

להשלמת התמונה, במסגרת תיקון מס׳ 32 לחוק[4], הועברו לממונה במסגרת סעיף 42 לחוק, גם הסמכויות להורות על הגשת דוחות כספיים, דוחות מיידיים והודעות, וזאת בכפוף להתייעצות עם הוועדה המייעצת לממונה.

בהתאם לסמכות הממונה לאחר התיקון , פרסם הממונה חוזרים, אשר החליפו את הוראות התקנות: חוזר גופים מוסדיים 2007-9-7 "אימוץ תקני דיווח כספי בינלאומיים (IFRS) בגופים מוסדיים" (7.5.2007) אימץ את הוראות התקינה הבינלאומית (IFRS) בדוחות הכספיים של חברות הביטוח; חוזר ביטוח 2010-1-4 "מבנה הגילוי הנדרש בדוחות הכספיים של חברות הביטוח בהתאם לתקני הדיווח הבינלאומיים (IFRS)" (3.2.2010), לרבות החוזרים המעדכנים, קבעו את מבנה הגילוי הנדרש בדוחות אלו; וחוזר ביטוח 2014-1-3 "עדכון הוראות בדוח תקופתי של חברות ביטוח" (20.1.2014) קבע את הוראות הגילוי בדוח התקופתי של חברות ביטוח (דוח תיאור עסקי תאגיד ודוח דירקטוריון). הוראות חוזרים אלה שולבו מאוחר יותר בחוזר המאוחד.

סעיף 23 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981, קובע כי "משבוטל חיקוק בטלים עימו כל החיקוקים שנעשו מכוחו". כאמור לעיל, סעיף 46 לחוק בוטל, אך סעיף 112 לא בוטל. לפיכך, מוצע למען הבהירות והוודאות, כי שר האוצר יבטל את תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון), התשנ"ח-1998 ויפרסם את ביטול התקנות ברשומות.

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 208.

[2] ק"ת התשנ"ח, עמ' 438.

[3] ק"ת תשכ"ד מס' 1583 מיום 24.5.1964 עמ' 1302.

[4] ס"ח תשע"ו מס' 2582 מיום 21.8.2016 עמ' 1254.