תוכן עניינים
1. הגדרות
2. אופן חישוב התשלום החודשי הקבוע
4. העברת סכום התשלום הקבוע לבתי החולים
5. סכום תקצוב נוסף בעד תכניות לאומיות
6. הודעה על סכום התשלום הקבוע לבתי החולים
7. הוראת מעבר - קיזוז סכומים מסכום התשלום הקבוע
8. הפחתת סכום התשלום הקבוע במקרה של פרסום מבחן תמיכה או הקצבה
פרק ג' - הוראות בעניין עמידת בתי החולים בכללי התקצוב
14. דיווח רבעוני
15. אי מסירת דיווח
16. מתכונת דיווח
19. ועדת חריגים לרכש
פרק ה' - – מגבלות שיוטלו על בתי חולים שלא יעמדו באמות מידה פיננסיות
20. כלים ומגבלות שיופעלו כנגד בית חולים שחרג מיעדיו הפיננסים במהלך שנת התקציב
21. הסרת מגבלות
22. מגבלות שיוטלו על בית חולים שחרג מתקציבו בסוף שנת התקציב
23. הוראות בעניין בית חולים שבבעלות קופת חולים
24. הוראות מעבר
א. שם התקנות המוצעות
טיוטת תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022.
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
מטרת התקנות היא להסדיר את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק ההתחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025, התשפ"א-2021.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
|
|
|
טיוטת תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022 |
|||||||||||||||
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 9 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025, (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), בהסכמת שר הבריאות, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
1. |
"בית חולים" – בית חולים ציבורי כללי כהגדרתו בחוק, ולעניין בית חולים ממשלתי לרבות תאגיד הבריאות שלצידו; |
||||||||||||||||
|
|
|
"בית חולים המהווה מונופול אזורי" – בית חולים שאין בקרבתו בית חולים אחר במרחק של לפחות 50 ק"מ; |
|||||||||||||||
|
|
|
"בית חולים יציב פיננסית"- בית חולים שנחשב יציב מבחינה פיננסית לפי תקנה 10; |
|||||||||||||||
|
|
|
"בית חולים מרוחק" – בית חולים הנמצא במחוז הצפון, במחוז הדרום ובמחוז אשקלון; |
|||||||||||||||
|
|
|
"גרעון שנתי שוטף" – פער שלילי בין ההכנסות השוטפות לבין ההוצאות השוטפות בנטרול הפחת השנתי; |
|||||||||||||||
|
|
|
"ועדת חריגים כח אדם" – ועדה שהוקמה לפי תקנה 17; |
|||||||||||||||
|
|
|
"ועדת חריגים לפיתוח" – ועדה שהוקמה לפי תקנה 18; |
|||||||||||||||
|
|
|
"ועדת חריגים לרכש" - ועדה שהוקמה לפי תקנה 19; |
|||||||||||||||
|
|
|
"ימי אשראי ספקים" – בהתאם לדוח גיול ספקים מצרפי של כלל הספקים לתקופת זמן המוגדרת; |
|||||||||||||||
|
|
|
"ממונה על התקציבים"- ממונה על התקציבים במשרד האוצר; |
|||||||||||||||
|
|
|
"מחוז"- אזור על פי חלוקת משרד הבריאות - מחוז ירושלים, מחוז צפון, מחוז חיפה, מחוז תל אביב ומחוז מרכז, מחוז דרום ומחוז אשקלון; |
|||||||||||||||
|
|
|
"מספר מיטות אשפוז מתוקננות" – מספר מיטות האשפוז כפי שהופיעו בתעודת רישומו של בית החולים במועד החישוב ולפי התחשיב בתוספת השנייה; |
|||||||||||||||
|
|
|
"סכום התשלום החודשי הקבוע" – כמשמעותו בתקנה 2; |
|||||||||||||||
|
|
|
"סמנכ"ל" - סגן המנהל הכללי; |
|||||||||||||||
|
|
|
"קרנות פנימיות" – כל קרן שבית החולים יוצר הפרשה אליה, למעט קרן שהתחייבויותיה תלויות, ומועד פרעונן או סכומן אינו ודאי; |
|||||||||||||||
|
|
|
"רשת בתי חולים" – מספר בתי חולים מאוגדים תחת אותו מבנה בעלות; |
|||||||||||||||
|
|
|
"שדות קליניים" - סבבי הכשרה בבתי החולים של סטודנטים לרפואה בשנים הרביעית עד השישית ללימודים; |
|||||||||||||||
|
|
|
"תכניות לאומיות לשיפור הרפואה" – תכניות שמקיים משרד הבריאות בתחומים שונים כדי להביא לשיפור באיכות הטיפול הרפואי הניתן באותם תחומים בין השאר, על ידי מתן תמריץ כספי; |
|||||||||||||||
|
|
|
"תקורה" – תשלום שמשולם לבית החולים בעד שימוש בתשתיות שלו; |
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
2. |
סכום התשלום החודשי הקבוע שיועבר לכל בית חולים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק יחושב בהתאם להוראות האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) לכל בית חולים יחושב החלק היחסי שלו במספר מיטות האשפוז המתוקננות ממספר מיטות האשפוז המתוקננות בכלל בתי החולים וערך זה ייקרא A; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) לכל בית חולים יחושב החלק היחסי שלו במספר השדות הקליניים בכלל בתי החולים בהתאם למידע הקיים במשרד הבריאות במועד החישוב, אשר יפורסם לכלל בתי החולים וערך זה יקרא B; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) משקלו הבסיסי של כל בית החולים בסכום התשלום החודשי הקבוע יקבע בהתאם לנוסחה הבאה: 10%*B+90%*A; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) כל מאפיין המפורט בטור א' לתוספת השנייה ומתקיים בבית החולים, יוכפל משקלו הבסיסי של כל בית חולים כפי שחושב בפסקה (3) במקדם הנוגע לעניין המפורט בטור ב' לצידו; תוצאת סיכום סך כל המאפיינים שהוכפלו כאמור תיקרא "הציון המשוקלל של בית החולים"; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(5) הציונים המשוקללים של כלל בתי החולים יתוקננו כך שסך כל ציוני בתי החולים יסתכמו למאה ולכל בית חולים יקבע הציון היחסי מתוך סך הציון האמור. |
||||||||||||||
|
3. |
(א) על אף האמור בתקנה 2, סכום התשלום הקבוע שיחושב לכל בית חולים, לא יעלה על 15% ממחזור הכנסותיו השנתי של בית החולים משירותים רפואיים נטו בשנה הקודמת למועד החישוב. לעניין תקנה זו - "מחזור הכנסותיו השנתי של בית החולים משירותים רפואיים נטו" – כפי שהוא מופיע בדוח המבוקר של בית החולים החתום בידי רואה החשבון המבקר של בית החולים; |
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) היה בית החולים חלק מרשת בתי החולים - סכום התשלום הקבוע שיחושב לכל רשת בתי חולים, לא יעלה על 15% ממחזור ההכנסות של רשת בתי החולים משירותים רפואיים נטו בשנה הקודמת למועד החישוב. |
|||||||||||||||
|
|
|
(ג) כספים מסכום התשלום הקבוע שלא הועברו לבית חולים מסוים בשל הוראות תקנת משנה (א) ו-(ב), יחולקו בין יתר בתי החולים בהתאם להוראות תקנות אלה, וככל שלא הועברו הכספים בשל הוראות תקנת משנה (א) ו-(ב) לבית חולים שאינו חלק מרשת, יחולקו הכספים כאמור בין יתר בתי החולים האחרים שאינם חלק מרשת. |
|||||||||||||||
|
4. |
הציון היחסי של כל בית חולים כפי שחושב בהתאם לתקנה 2 – (3) יוכפל בכל שנה ב- XXX מיליון שקלים חדשים; המוסד לביטוח לאומי יעביר את הסכום לבית החולים ב- 12 תשלומים שווים עד ל-5 לכל חודש. |
||||||||||||||||
|
5. |
(א) בכל שנה יחולק לכלל בתי החולים סכום חודשי נוסף על הסכומים המפורטים בתקנה 4 בסך של ___ שקלים חדשים, בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה. |
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) שר הבריאות בהסכמת שר האוצר, יקבע בתוספת השלישית לתקנות אלו מהם המאפיינים לפיהם יחולק הסכום האמור בתקנת משנה (א). |
|||||||||||||||
|
|
|
(ג) שר הבריאות בהסכמת שר האוצר יהיה רשאי לעדכן את הסכום בתקנת משנה (א). |
|||||||||||||||
|
6. |
(א) המנהל הכללי של משרד הבריאות והממונה על התקציבים יודיעו לכל בית חולים עד יום 1 בנובמבר בכל שנה מהו סכום התשלום הקבוע שישולם לו בשנה הבאה בהתאם לציון היחסי שחושב עבורו ולחלקו היחסי בסכום התקצוב בעד תכניות לאומיות. |
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) אם בית החולים הוא חלק מרשת בתי חולים יחולו הוראות אלה: |
|||||||||||||||
|
|
|
|
(1) המנהל הכללי של הרשת יוכל לבקש מהממונה על התקציבים ומהמנהל הכללי של משרד הבריאות כי סכום התשלום הקבוע לכל אחד מבתי החולים שבבעלותו יחולק באופן שונה מהאמור בתקנות אלו; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בנוסף לאמור בפסקת משנה (1) המנהל הכללי של הרשת יוכל לבקש כי סכום של עד 10% מכלל הסכומים שמגיעים לרשת בתי החולים לא יוקצה ישירות לבתי החולים של הרשת, בתקנה זו – "סכום נפרד"; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בקשה כאמור בפסקאות משנה (1) ו- (2) תוגש עד יום 21 בנובמבר בשנה הקודמת לחלוקה; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) אושרה בקשת המנהל הכללי של הרשת בקשה כאמור בפסקת משנה (2), יחלק המנהל הכללי של הרשת את הסכום הנפרד לבתי החולים שברשת עד לסוף שנת הכספים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(5) לא הועברה בקשה כאמור בפסקאות משנה (1) ו- (2), או לא אושרה עד יום ה- 30 בנובמבר באותה השנה, יחושב לרשת בתי החולים סכום התשלום הקבוע בהתאם להוראות תקנות 2 עד 5 וסכום התשלום לכל בית חולים ברשת יועבר על פי שיעורו היחסי של כל בית חולים מסך התשלום החודשי של אותה רשת בשנה הקודמת לחלוקה. |
||||||||||||||
|
7. |
קיבל בית חולים סכום כסף מהמדינה, בתקופה שלאחר יום תחילתן של תקנות אלו, בשל הסכם הבראה שנחתם עמו טרם כניסתן של תקנות אלו לתוקף, יקוזז הסכום האמור מסכום התשלום המגיע לאותו בית החולים בהתאם להוראות תקנות אלה. |
||||||||||||||||
|
8. |
החליט שר הבריאות על פרסום מבחן תמיכה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, המיועד לבתי החולים, שאינו במסגרת הסכם הבראה או על הקצבה לבתי חולים ממשלתיים, יופחת סכום התמיכה או ההקצבה שיינתן לאותו בית החולים במסגרת מבחן התמיכה או ההקצבה מסכום התשלום המגיע לו מסכום התקצוב הנוסף בעד תוכניות לאומיות כאמור בתקנה 5. |
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
9. |
(א) בכל שנה עד יום 31 בינואר יבחנו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות את איתנותו הפיננסית של כל בית חולים על פי נתוני שנת הכספים הקודמת, על פי אמות המידה האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) סיום שנת הכספים בצורה מאוזנת ללא פחת; בתקנות אלה - "יעד תקציב מאוזן"; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עמידה בתנאי תשלום חובות לספקים כך שהתשלום לספקים מתבצע בפרק זמן שאינו עולה על שוטף פלוס 100 ימים או פרק זמן אחר שנקבע לגביהם בדין; בתקנות אלה – "יעד תשלום לספקים"; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) עמידה ביעד אשראי שוטף הכולל חובות לבנקים ולמלווים אחרים, חובות לקרנות פנימיות ומקדמות שקיבל בית החולים מלקוחות, בשיעור שאינו עולה על- 10% מכלל המקורות הכספיים של בית החולים; בתקנות אלו – "יעד אשראי שוטף". |
||||||||||||||
|
|
|
(ב) בית חולים שעמד באמות המידה כמפורט בתקנת משנה (א) יוכר לעניין תקנות אלה כבית חולים יציב פיננסית. |
|||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל הכללי של משרד הבריאות יודיע לכל בית חולים עד יום 15 בפברואר בכל שנה, האם הוא נמצא יציב מבחינה פיננסית בהתאם לאמור בתקנת משנה (ב). |
|||||||||||||||
|
10. |
כל בית חולים יגיש לממונה על התקציבים, לחשב משרד הבריאות, ולמנהל הכללי של משרד הבריאות עד יום 15 ביולי בכל שנה, דוח כספי חתום ביד רואה החשבון המבקר לשנת הכספים הקודמת; |
||||||||||||||||
|
11. |
(א) בכל שנה תקציב בית החולים המתוכנן לשנת הכספים הבאה יעמוד בתנאים כמפורט להלן ביחס לשנת הכספים שהסתיימה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) התקציב המתוכנן לא יהיה גרעוני; לעניין זה לא יובא הפחת בחשבון; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) החל משנת 2022 יוקצה שיעור של 1.5% מתקציב ההוצאות של בית החולים לסעיף הוצאות לתחזוקה מונעת; אחוז זה יגדל בכל שנה ב- 0.5 נקודות האחוז עד לשיעור של 3% החל משנת 2025 ואילך; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) תקציב הוצאות הנהלה וכלליות בנטרול התנועה השנתית בהפרשה לחובות מסופקים של בית החולים , לא יעלה על 7% מתקציב ההוצאות של בית החולים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) תקציב הפיתוח של בית החולים ינוהל בחשבון ייעודי ולא יעשה בו שימוש עבור פעילויות שוטפות; |
||||||||||||||
|
12. |
כל בית חולים יגיש עד יום 10 בדצמבר בכל שנה לממונה על התקציבים, לחשב משרד הבריאות, למנהל הכללי של משרד הבריאות את הדוחות והנתונים האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) תקציב בית החולים המתוכנן לשנת הכספים הבאה אשר עומד בכלל התנאים המפורטים בתקנה 11; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) תזרים המזומנים החודשי המתוכנן בשנת הכספים הבאה; החל משנת 2025 תזרים המזומנים מכלל הפעילות השוטפת יהיה חיובי בכל חודש; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מצבת כח האדם המתוכננת לשנת הכספים הבאה; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) פירוט מצב כלל החובות של בית החולים נכון ליום - 1 לדצמבר לרבות - |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) מסגרות אשראי; |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מקדמות מקופות חולים; |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) חובות לספקים מעבר לתנאי האשראי המקובלים בבית החולים; |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) חובות לקרנות פנימיות של בית החולים, קופות גמל או מוסדות מדינה; |
|||||||||||||
|
|
|
|
(3) תקציב הפיתוח של בית החולים לשנת הכספים הבאה; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) תזרים המזומנים החודשי המתוכנן מפעילות פיתוח . |
||||||||||||||
|
13. |
לא הגיש בית החולים את כלל הדיווחים בהתאם להוראות תקנה 12 או שהוגש תקציב שנתי שאינו עומד בהוראות תקנה 11 לגבי שנת התקציב הבאה ועד למועד תיקון הליקויים כאמור יחולו על בית החולים ההוראות הבאות: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בית החולים יהיה רשאי להוציא בכל חודש, סכום שלא יעלה על החלק השנים עשר מתקציב השנה הקודמת; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בית החולים לא יהיה רשאי לבצע רכש בשווי של למעלה מ- 100,000 שקלים חדשים לספק אחד ללא קבלת אישור של ועדת החריגים לרכש; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) בית החולים לא יהיה רשאי לאשר הזמנות עבור פרויקטי פיתוח ללא אישור ועדת חריגים לפיתוח; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) בית החולים לא יהיה רשאי לקלוט כח אדם ללא קבלת אישור ועדת חריגים כח אדם, אלא אם מדובר בקליטת עובד חדש חלף עובד שעזב ובשכר זהה. |
||||||||||||||
|
14. |
(א) בכל שנה לא יאוחר מהתאריכים 30 באפריל, 31 ביולי, 31 באוקטובר ו- 31 בינואר של השנה העוקבת, יגיש כל בית חולים דיווח בדבר הרבעון שקדם למועד הדיווח אשר יכלול את הנתונים האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) הצגת ביצוע תקציב ביחס לתכנון ותחזית תקציב שנתית עדכנית; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) דוח איוש משרות; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) דוח גיול ספקים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) יתרת הלוואות ואשראי בחלוקה לפי בנקים וגורמים אחרים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ה) תזרים המזומנים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ו) דוח אובליגו; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ז) מאזן בוחן; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(ח) פירוט אודות אירועים מיוחדים שאירעו במהלך הרבעון; |
||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה משנה (א), בית חולים שאינו נחשב כבית חולים יציב פיננסית בהתאם להוראות תקנה 11, יגיש את כלל הדיווחים כמפורט בתקנת משנה (א), מדי חודש ולא יאוחר מיום 30 בכל חודש בהתייחס לחודש הקודם. |
|||||||||||||||
|
15. |
לא הגיש בית החולים את הדיווח הרבעוני כאמור בתקנה 14, עד להגשת הדיווח כאמור, יוטלו על בית החולים המגבלות כאמור בתקנה 13. |
||||||||||||||||
|
16. |
הגשת הדיווחים כאמור בתקנות אלו תעשה במתכונת שיודיעו עליה הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות והם יכללו את כלל הפעילות המתבצעת בבית החולים, עמותות ידידים וחברות בנות. |
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
17. |
ועדת חריגים כוח אדם תכלול את החברים האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) נציג משרד הבריאות; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) נציג הממונה על התקציבים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) נציג בית החולים או נציג הרשת, במידה ובית החולים הוא חלק מרשת; |
||||||||||||||
|
18. |
ועדת חריגים לפיתוח תכלול את החברים האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) נציג משרד הבריאות; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) נציג הממונה על התקציבים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) נציג בית החולים או נציג הרשת, במידה ובית החולים הוא חלק מרשת; |
||||||||||||||
|
19. |
ועדת חריגים לרכש תכלול את החברים האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) נציג משרד הבריאות; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) נציג הממונה על התקציבים; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) נציג החשב הכללי; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) נציג בית החולים או נציג הרשת, במידה ובית החולים הוא חלק מרשת; |
||||||||||||||
|
|
|
פרק ה' - – מגבלות שיוטלו על בתי חולים שלא יעמדו באמות מידה פיננסיות |
|||||||||||||||
|
כלים ומגבלות שיופעלו כנגד בית חולים שחרג מיעדיו הפיננסים במהלך שנת התקציב |
20. |
(א) בכל רבעון, ולעניין בית חולים יציב פיננסית למעט הרבעון הראשון, ימדדו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות, על פי הדוח הרבעוני שיגיש בית החולים כאמור בתקנה 14, את עמידתו של בית החולים ביעדים כמפורט להלן ואם בית החולים לא יעמוד בהם יוטלו עליו מגבלות כמפורט להלן: |
|||||||||||||||
|
|
|
|
(1) חרג בית החולים מיעד תקציב מאוזן כך שבהתאם לתחזית העדכנית שהעביר בית החולים הוא צפוי לסיים את שנת התקציב בגרעון, יוטלו על בית החולים המגבלות האלה לפי העניין: |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בוצעה החריגה ברבעון הראשון של השנה יוטלו המגבלות האלה: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) הגרעון השנתי צפוי להיות גבוה ממיליון שקלים חדשים ונמוך מ- 5 מיליון שקלים חדשים - הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות או מי מטעמם יערכו שימוע למנהל בית החולים ולסמנכ"ל הכספים של בית החולים ובנוסף ועדת הפרויקטים ופורום היחידות במשרד הבריאות לא יהיו רשאים לדון בבקשות של בית החולים לפרויקטים ויחידות חדשות שטרם אושרו; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) הגרעון השנתי צפוי להיות גבוה מ -5 מיליון שקלים חדשים ונמוך מ- 10 מיליון שקלים חדשים - ההגבלות המפורטות בפסקת משנה (1) ובנוסף להן בית החולים לא יהיה רשאי לבצע רכש בשווי של למעלה מ- 100,000 שקלים חדשים ללא קבלת אישור של ועדת החריגים לרכש ולא יהיה רשאי לאשר הזמנות פיתוח ללא אישור ועדת חריגים לפיתוח; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) הגרעון השנתי צפוי להיות גבוה מ -10 מיליון שקלים חדשים- ההגבלות המפורטות בפסקאות משנה (1) ו (2) ובנוסף בית החולים לא יהיה רשאי לקלוט כח אדם חדש או לבצע העלאות שכר למעט העלאות שכר לפי דין, הסכם קיבוצי או צו הרחבה, ללא קבלת אישור ועדת חריגים כח אדם, בית החולים יעלה את התקורות אותן הוא מקבל מחברות בנות או מתאגיד הבריאות שלצידו בשיעור של 5% וימונה לו חשב מלווה לתקופה של שנה. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בוצעה החריגה ברבעון השני של השנה יוטלו על בית החולים המגבלות האלה: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) הגרעון השנתי צפוי להיות גבוה ממיליון שקלים חדשים ונמוך מ-5 מיליון שקלים חדשים - יוטלו על בית החולים המגבלות כאמור בתקנת משנה (א)(2); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) הגרעון השנתי צפוי להיות גבוה מ-5 מיליון שקלים חדשים יוטלו על בית החולים המגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(3); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בוצעה החריגה ברבעון השלישי של השנה והגרעון השנתי הצפוי גבוה ממיליון שקלים חדשים יוטלו על בית החולים המגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(3); |
|||||||||||||
|
|
|
|
(2) חרג בית החולים, החל מהרבעון השני של שנת 2022, מיעד תשלום לספקים, יוטלו על בית החולים המגבלות האלה לפי העניין: |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בוצעה החריגה ברבעון הראשון של השנה יוטלו המגבלות כמפורט להלן: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) ימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס 100 ופחות משוטף פלוס 180 - הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות או מי מטעמם יערכו שימוע למנהל בית החולים ולסמנכ"ל הכספים של בית החולים; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) ימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס 180 ופחות משוטף פלוס 240 – יוטלו המגבלות כאמור בפסקת משנה (1) ובנוסף ועדת הפרויקטים ופורום היחידות במשרד הבריאות לא יהיו רשאיות לדון בבקשות של בית החולים לפרויקטים ויחידות חדשות שטרם אושרו; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) ימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס 240 – יוטלו המגבלות כאמור בפסקאות משנה (1) ו- (2) ובנוסף בית החולים לא יהיה רשאי לבצע רכש בשווי של למעלה מ- 100,000 ₪ ללא קבלת אישור של ועדת החריגים לרכש, לא יהיה רשאי לאשר הזמנות פיתוח ללא אישור ועדת חריגים לפיתוח, ולא יהיה רשאי לקלוט כח אדם חדש או לבצע העלאות שכר, למעט העלאות שכר לפי דין, הסכם קיבוצי או צו הרחבה, ללא קבלת אישור ועדת חריגים כח אדם; בנוסף בית החולים יעלה את התקורות אותן הוא מקבל מחברות בנות או מתאגיד הבריאות שלצידו בשיעור של 5%; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בוצעה החריגה ברבעון השני של השנה יוטלו על בית החולים המגבלות האלה: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) ימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס מאה ופחות משוטף פלוס 180 – יוטלו על בית החולים מגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(2); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) ימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס 180 – יוטלו על בית החולים מגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(3); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בוצעה החריגה ברבעון השלישי של השנה וימי האשראי מספקים עומדים על יותר משוטף פלוס 100 - יוטלו על בית החולים המגבלות כמפורט בפסקת משנה (א)(3). |
|||||||||||||
|
|
|
|
(3) חרג בית החולים, החל מהרבעון השני של שנת 2022, מיעד אשראי שוטף הכולל חובות לבנקים ולמלווים אחרים, חובות לקרנות פנימיות ומקדמות שקיבל בית החולים מלקוחות, בשיעור שעולה על- 10% מכלל המקורות הכספיים של בית החולים יוטלו על בית החולים המגבלות האלה לפי העניין: |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בוצעה החריגה ברבעון הראשון של השנה יוטלו המגבלות האלה: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) מסגרת האשראי עולה על 10% ונמוכה מ- 15% - הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות או מי מטעמם יערכו שימוע למנהל בית החולים ולסמנכ"ל הכספים של בית החולים; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) מסגרת האשראי עולה על 15% ונמוכה מ- 20% - יוטלו המגבלות כאמור בפסקת משנה (1) ובנוסף ועדת הפרויקטים ופורום היחידות במשרד הבריאות לא יהיו רשאיות לדון בבקשות של בית החולים לפרויקטים ויחידות חדשות שטרם אושרו; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) מסגרת האשראי עולה על 20% - יוטלו המגבלות כאמור בפסקאות משנה (1) ו- (2) ובנוסף בית החולים לא יהיה רשאי לבצע רכש בשווי של למעלה מ- 100,000 ₪ ללא קבלת אישור של ועדת החריגים לרכש, לא יהיה רשאי לאשר הזמנות פיתוח ללא אישור ועדת חריגים לפיתוח, ולא יהיה רשאי לקלוט כח אדם חדש או לבצע העלאות שכר, למעט העלאות שכר לפי דין, הסכם קיבוצי או צו הרחבה, ללא קבלת אישור ועדת חריגים כח אדם; בנוסף בית החולים יעלה את התקורות אותן הוא מקבל מחברות בנות או מתאגיד הבריאות שלצידו בשיעור של 5%; |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בוצעה החריגה ברבעון השני של השנה יוטלו על בית החולים המגבלות האלה: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) מסגרת האשראי עולה על 10% ונמוכה מ- 15% - יוטלו על בית החולים מגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(2); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) מסגרת האשראי עולה על 15% - יוטלו על בית החולים מגבלות כאמור בפסקת משנה (א)(3); |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בוצעה החריגה ברבעון השלישי של השנה ומסגרת האשראי עולה על 10% - יוטלו על בית החולים המגבלות כמפורט בפסקת משנה (א)(3). |
|||||||||||||
|
21. |
בית חולים שהוטלו עליו הגבלות כאמור בתקנה 20 אשר בהתאם למדידה רבעונית שבוצעה בהתאם להוראות תקנה 14 נמצא שהוא תיקן את החריגה שבשלה הוטלו ההגבלות יסירו מעליו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות את ההגבלות שהוטלו כאמור. |
||||||||||||||||
|
22. |
(א) סיים בית חולים שנת תקציב מסוימת, בהתאם לדווח הרבעוני שהוגש ב-31 בינואר כאמור בתקנה 14, בגרעון העולה על 5 מיליון ש"ח, יוטלו עליו המגבלות האלה: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) ימונה לבית החולים חשב מלווה למשך שנה, אשר סמכויותיו יהיו כמפורט בתוספת הרביעית; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) ככל והליקויים אשר הובילו למינוי החשב המלווה לא תוקנו בתום שנה – יוארך מינויו בשנה נוספת; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) ועדת הפרויקטים ופורום היחידות במשרד הבריאות לא יהיו רשאיות לדון בבקשות של בית החולים לפרויקטים ויחידות חדשות שטרם אושרו במשך שנה. |
||||||||||||||
|
|
|
(ב) ככל שלבית החולים חברות בנות בבעלות מלאה של בית החולים, או תאגיד בריאות אשר סיימו את אותה שנת התקציב בעודף תקציבי, יועבר העודף לבית החולים לצורך סגירת הגרעון. |
|||||||||||||||
|
|
|
(ג) אם בית חולים ממשלתי סיים שנת תקציב מסוימת בגרעון כאמור בתקנת משנה (א), יקוזז סכום הגרעון מהתשלום המגיע לבית החולים בהתאם להוראות תקנה 4 בהתאם לפריסה שיקבעו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות, כך שסכום הגרעון יוחזר לקופת המדינה. |
|||||||||||||||
|
23. |
(א) על אף האמור בתקנות 20 ו- 22 אם בית חולים הוא בבעלות ישירה או עקיפה של קופת חולים, לא יחולו המגבלות האמורות בתקנות אלה, אלא בהחלטת המנהל הכללי של קופת החולים. |
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) חרגה קופת חולים מתקציבה בהתאם לדוח המסכם על פעילות קופות החולים, יופעלו כלל המגבלות האמורות בתקנות 20 ו- 22 על כלל בתי החולים שבבעלות ישירה או עקיפה של קופת החולים, אלא אם יחליטו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות אחרת. |
|||||||||||||||
|
24. |
(א) עד לקביעת מאפיינים לחלוקת סכום תקצוב נוסף בעד תכניות לאומיות כאמור בתקנה 5, יחולק הסכום האמור בהתאם למנגנון החלוקה של סכום התקצוב הקבוע; נקבעו מאפיינים כאמור, יחולקו כספים לפיהם, ויקוזזו או יושלמו, לפי העניין, כספים שחולקו באותה השנה לפי מנגנון התקצוב הקבוע. |
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה 5(א) בשנת 2021 תימסר הודעה כאמור בתקנה עד ליום 15 בדצמבר 2021; |
|||||||||||||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנה 6(ב) בשנת 2021, בקשה כאמור בתקנה האמורה, תוגש עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021) וככל שלא הוגשה בקשה כאמור, יחליטו הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות על סכומי החלוקה לכל בית חולים. |
|||||||||||||||
|
|
|
כל סוג מיטה המופיע בתעודת רישום של בית החולים והמפורט בטור א' להלן, יוכפל במשקל המפורט בטור ב' שלצידו:
|
|||||||||||||||
|
|
|
מאפיינים לחישוב בהתאם לתקנה 2(ו4) |
|||||||||||||||
|
|
|
המאפיינים הרפואיים לפיהם יחולק סכום התקצוב הנוסף בעד תכניות לאומיות |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
מונה חשב מלווה, יחולו הוראות אלה: |
|||||||||||||||
|
|
|
|
(1) החשב המלווה יפקח על מערך ההכנסות של בית החולים מכל מקור שהוא, ורשאי הוא ליתן לבית החולים הוראות לעניין הפיקוח כאמור; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(2) החל במועד מינויו של חשב מלווה, לא יתחייב בית החולים בכל דרך שהיא בהתחייבות כספית או בהתחייבות אחרת אשר לה השלכה ישירה על מצבו הכספי, וכן לא יטול על עצמו מחויבות כספית אחרת כלשהי, או יבצע כל פקודת שחרור, המחאה או העברה כספית בחשבון בנק שברשותו או ממנו, אלא אם כן אושר הדבר מראש בידי החשב המלווה ובית החולים יתן לחשב המלווה הרשאות חתימה לצורך כך; בבית חולים ממשלתי, הרשאות החתימה יוענקו על ידי החשב הכללי לפי חוק נכסי המדינה. |
||||||||||||||
|
|
|
|
(3) החל במועד מינויו של חשב מלווה, לא יקבל בית החולים עובד ולא יקבע את תנאי העסקתו, וכן לא ישנה את תנאי העסקתם של עובדיו אלא באישור החשב המלווה; החשב המלווה רשאי לסרב ליתן אישורו משיקולים תקציביים בלבד; מונה אדם כעובד בית החולים בניגוד לאמור, רשאי החשב המלווה להורות לבית החולים לפעול לסיום העסקתו; לעניין זה, "עובד בית החולים" - לרבות עובד ארעי, עובד זמני ועובד על פי חוזה מיוחד; |
||||||||||||||
|
|
|
|
(4) כל נושא תפקיד ניהולי בבית החולים חייב למלא אחר הוראות החשב המלווה שניתנו במסגרת סמכויותיו ומכוחן, ולספק לו כל מידע, הרשאות צפייה בכלל מערכות המידע של בית החולים, השתתפות בישיבות בבית החולים וכל מסמך הדרושים לו לשם מילוי תפקידיו. |
||||||||||||||
רקע:
מערך האשפוז בישראל מורכב מבתי חולים ציבוריים כלליים בעלי מבני בעלויות שונים, כאשר כמחצית מהם נמצאים בבעלות ממשלתית, כ-30% בבעלות קופות החולים, ובעיקרן קופת חולים כללית, ויתר בתי החולים נמצאים בבעלות פרטית של חברות לתועלת הציבור ועמותות. בתי החולים הינם מפעלים עסקיים, המתבססים על הכנסותיהם כדי לממן את הוצאותיהן. מרבית ההכנסות של בתי החולים מתקבלות מאספקת שירותי אשפוז, מיון וניתוחים לקופות החולים, וחלק קטן מהכנסותיהם מתקבל מאספקת שירותי בריאות לגורמים נוספים וכן מפעילות שאינה רפואית.
לצד דרכי התקצוב האמורים, עד כה כלל בתי החולים הציבוריים הכלליים בישראל התבססו באופן נרחב גם על כספים הניתנים על ידי המדינה, מעבר לערוצי התקצוב המקובלים. התקצוב הנוסף על ידי המדינה נעשה שלא על פי קריטריונים נורמטיביים ברורים, אלא כמענה למקרים נקודתיים, לשם כיסוי גירעונות, ובאופן המשתנה בהתאם לבית החולים ולמבנה הבעלות שלו. מצב זה יצר תמריץ נמוך לאחריות תקציבית מצד בתי החולים הציבוריים הכלליים וחוסר ודאות לגבי המקורות העומדים לרשותם. כך נפגעה יכולתם של בתי החולים הציבוריים הכלליים להיערך מראש לגובה התקציב שיתקבל בפועל ולנהל את תקציבם בהתאם.
חוסר הוודאות של בתי החולים הציבוריים הכלליים, ובפרט של בתי החולים שאינם בבעלות ממשלתית או בבעלות של קופת חולים, בנוגע לתקציב ולתזרים המזומנים שלהם, הפך אותם לנסמכים על גופים עסקיים וספקים לצרכי אשראי, באופן שלעיתים הוביל לקבלת החלטות לא כלכליות בהתקשרויות של בתי החולים עם ספקים ולקוחות, אשר בתורן העמיקו את הגירעון התקציבי של בתי החולים הציבוריים הכלליים בטווח הבינוני והארוך.
כדי לספק מענה בר קיימא וארוך טווח למצוקות של בתי החולים הציבוריים הכלליים ולספק להם וודאות תקציבית שתקל על התנהלותם השוטפת, נחקק חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022 (להלן – החוק) אשר קובע מנגנון תקצוב אחיד לכלל בתי החולים הציבוריים הכלליים על כל מבני הבעלות, וזאת כנגד הפחתה מקבילה בתקצוב הישיר לבתי החולים הממשלתיים הכלליים ובכספי התמיכה המועברים לבתי החולים הציבוריים הכלליים שאינם ממשלתיים. מנגנון זה מתבסס על תשלום חודשי קבוע שיועבר לכל בית חולים ציבורי כללי, באופן פרוספקטיבי, נורמטיבי ושקוף, ויחליף את ערוץ התקצוב הממשלתי הקיים כיום. בנוסף, המנגנון החדש מסדיר את ההתנהלות התקציבית של כלל בתי החולים הציבוריים הכלליים כך שתהיה אחידה ותאפשר מעקב שוטף ובקרה על מצבם הפיננסי של בתי החולים הציבוריים הכלליים.
לתקנה 2:
תקנה זו מגדיר את נוסחת חלוקת התקציב בין בתי החולים השונים במסגרת המודל. נוסחת החלוקה נועדה לתת ביטוי רחב ככל הניתן להבדלים הקיימים בין בתי החולים אשר משפיעים על מבני העלויות שלהם וכפועל יוצא מכך על החלק היחסי הדרוש להם מתוך סך התקצוב. הפרמטר המרכזי על פיו מחולק 90% מן התקציב הוא מספר המיטות ברישיון בית החולים, המהוות מדד לגודל בית החולים ולהיקף פעילותו הרפואית. התוספת הראשונה לתקנות מגדירה מה הם המשקלות הניתנים לכל סוג מיטה, וזאת מאחר ומיטות במחלקות שונות מייצרות פעילות נבדלת הדורשת תשומות אחרות.
פרמטר נוסף על פיו מחולק 10% מן התקציב הוא היקף פעילות ההכשרה הרפואית אותה מפעיל בית החולים, וזאת מאחר והכשרה קלינית, בשדות הקליניים (ההכשרה של סטודנטים בשנים הרביעית עד השישית ללימודי הרפואה במחלקות בבתי החולים) דורשת מבתי החולים תשומות שאינן מגולמות במחיר אותו הם גובים מלקוחותיהם. בשל הצורך ביצירת מנגנון מוסדר לאיסוף נתונים רוחבי בנוגע להכשרה בשדות קליניים בכלל בתי החולים, בשנת 2022 לא ייכלל רכיב זה בחישוב.
לאחר החלוקה על פי פרמטרים מרכזיים אלו, יוכפל הסכום של כל בית חולים במשקלות על פי הפרמטרים המנויים בתוספת השנייה לתקנות. פרמטרים אלו הינם פרמטרים בינאריים ולא רציפים, ולפיכך מחושבים כמשקל הניתן לכל בית חולים העונה להם. פרמטרים אלו מביאים לידי ביטוי את ההבדלים המשמעותיים ביותר במבני העלויות של בתי החולים, דוגמת הימצאותם בפריפריה המשפיעה על השכר הניתן לצוות הרפואי בבית החולים וחברות ברשת בתי חולים המאפשרת שירותי רוחב וכוח קנייה חזק המייצר יתרון לגודל.
בסיום החישוב על פי כלל הפרמטרים המנויים בתוספת השנייה, מתוקננים כלל ציוני בתי החולים כך שנקבע לכל בית חולים החלק היחסי שלו מסך הציונים המשוקללים, וציון זה נקרא הציון היחסי של בית החולים.
לתקנה 3:
תקנה 3 מגבילה את היקף סכום התשלום החודשי הקבוע המחולק לכל בית חולים או רשת בתי חולים וזאת מאחר ומטרת המודל אינה להפוך את הגופים השונים לאדישים לפעילותם והכנסותיהם. באופן זה, הם ממשיכים להיות תלויים בפעילות אותה הם מייצרים עבור חלק הארי של הכנסותיהם, לצד הבטחת התזרים והתקציב הקבועים בעד 15% ממחזור הכנסותיהם. סכומים שהיו אמורים להיות מוקצים לגוף פלוני לפני הגבלת היקף סכום התשלום החודשי הקבוע וחורגים מן המגבלה שנקבעה בתקנה יחולקו בין יתר בתי החולים על פי המנגנון שנקבע בתקנה 2.
לתקנה 4:
על מנת להבטיח יציבות וודאות תזרימית, סכום התשלום הקבוע לכל בית חולים יועבר על ידי המוסד לביטוח לאומי אחת לחודש בתשלומים שווים.
לתקנה 5:
תקנה 5 מגדירה כי בנוסף לסכום התשלום הקבוע שחושב על פי האמור בתקנה 2, רשאי שר הבריאות בהסכמת שר האוצר לחלק סכומים נוספים שיועברו במנגנון המוגדר בתקנה 4 על פי אמות מידה רפואיות מקצועיות שנועדו לשפר את איכות הרפואה הניתנת בבתי החולים.
לתקנה 6:
על מנת לספק וודאות לבתי החולים ולאפשר תכנון תקציבי מבעוד מועד, נקבע בתקנה כי הודעה על גובה סכום התשלום הקבוע תימסר לבתי החולים בכל שנה עד ליום ה-1 בנובמבר בשנה הקודמת לשנה לגביה נמסרה ההודעה. במקרים בהם בתי החולים הם חלק מרשת בתי חולים תינתן להנהלת הרשת גמישות בהקצאת התקציב בין בתי החולים השונים של הרשת על ידי הגשת בקשה לחלוקה בהתאם למדיניות ולניהול הרשת לממונה על התקציבים ולמנהל הכללי של משרד הבריאות.
לתקנה 8:
תקנה זו קובעת כי ככל והחליט שר הבריאות לפרסם מבחן תמיכה על פי סמכותו, הסכום אשר יחולק לכל בית חולים במסגרת מבחן התמיכה יופחת מסכום התשלום המוגדר בתקנה 5. מנגנון זה נועד להבטיח כי לא ייווצרו כפילויות במימון וכי יישמר מנגנון התקצוב האחיד.
לתקנה 9:
תקנה 9 מגדירה את אמות המידה להכרה בבית חולים כבית חולים יציב פיננסית. ככל ובית חולים הוא אכן יציב פיננסית, היקף הבקרה התקציבית הנדרשת לגביו פוחתת. תקנה זו נועדה להקל על בתי החולים ולהימנע מפעולות בקרה לא נחוצות. בכל שנה ימדדו בתי החולים על פי אמות המידה המוגדרות ביחס לדיווח הרבעוני שיגישו בסוף חודש ינואר, וייקבע האם בית החולים עמד בהם. המנהל הכללי של משרד הבריאות יודיע לכל בית חולים מה מעמדו לעניין הגדרה זו.
לתקנות 10-17:
תקנות אלו מגדירות מה הוא המידע אותו יידרשו בתי החולים לדווח בנוגע למצבם הפיננסי ובנוגע לפעילותם. המידע המדווח נדרש לצורך בקרה על מצבם של בתי החולים, לצורך השוואה בין בתי חולים ואיתור בעיות, לצורך המשך הפעלת המודל ומדידת הפרמטרים השונים המשפיעים על חלוקת התקציב בין בתי החולים וכן לצורך גיבוש מדיניות של משרדי הבריאות והאוצר ביחס למשק האשפוז.
המידע המדווח יכלול תכנון תקציבי בטרם החלה שנת התקציב על פי הכללים שנקבעו בתקנה 12, אשר יכלול מידע על היעדים הפיננסיים של בית החולים לשנת הכספים הקרובה. בנוסף, יועברו דיווחים רבעוניים בנוגע לביצועי בית החולים ולמצבו הפיננסי העדכני ודיווחים חודשיים במידה ובית החולים אינו יציב פיננסית. מעבר לכך יעבירו בתי החולים את הדוח הכספי השנתי החתום שלהם. כמו כן מגדירים הסעיפים אילו צעדים יינקטו כלפי בתי חולים שלא ידווחו כנדרש בתקנות.
לתקנות 17-19:
תקנות אלו מגדירות את מבנה ועדות החריגים שימונו במקרים המפורטים בתקנות.
לתקנות 20-21:
תקנה 20 מגדירה מה הם צעדי האיזון שיופעלו על בתי החולים שלא יעמדו באמות המידה המפורטות בתקנה בכל שלב של שנת הכספים. בתי החולים ימדדו אחת לרבעון בהתאם לדוח הרבעוני שיגישו, למעט ברבעון הראשון עבור בתי חולים שהוגדרו כיציבים פיננסית בהתאם לתקנה 9. בתחילת שנת הכספים, החריגות יגררו צעדים מתונים יותר, אשר יחריפו לאורך שנת הכספים במידה ולא תתוקן החריגה וזאת במטרה להביא את בתי החולים לאיזון תקציבי לפני סוף שנת הכספים.
אמות המידה על פיהן יימדד מצבם הפיננסי של בתי החולים כוללות את תחזית הגרעון של בית החולים לסוף שנת הכספים, קיומם של ימי ספקים העולים על 100, וכן היקף חובות שוטפים לבנקים, קרנות פנימיות ומקדמות מלקוחות. ככל שחריגת בית החולים מאמות המידה שהוגדרו רבה יותר, אמצעי האיזון אשר יופעלו עליו יגברו בעצימותם, וזאת מתוך שאיפה להביא לאיזונו.
צעדי האיזון אשר ינקטו כלפי בית חולים החורג מאמות המידה שהוגדרו יכללו זימון של מנהל בית החולים ומנהל הכספים שלו לשימוע, עצירת דיון בפניות של בית החולים לוועדת פרויקטים ופורום יחידות במשרד הבריאות, כינון ועדת חריגים לרכש, כינון ועדת חריגים לפיתוח, כינון ועדת חריגים לכוח אדם, העלאת תקורות המשולמות לבית החולים מהתאגיד שעל ידו, חברות בנות או פעילות שר"פ, וכן מינוי חשב מלווה לתקופה של שנה.
תקנה 21 קובע כי ככל ובית החולים יתקן את הליקוי שנמצא בדיווח קודם, יופסקו לאלתר צעדי ההתכנסות שהופעלו לגביו.
לתקנה 22:
תקנה 22 קובעת מה הם הצעדים שינקטו כנגד בית חולים אשר חרג מתקציבו בתום שנת כספים, ונועד למזער את החריגה התקציבית שלו ככל הניתן וכן למנוע מבית החולים לשוב ולחרוג מתקציבו בשנה העוקבת. במסגרת כך, נקבעים צעדי האיזון התקציבי שיחולו על בית חולים אשר חרג מתקציבו, וכן נקבע כי עודפים שנותרו בתום שנת הכספים בתאגידים וחברות בנות הקשורות לבית החולים יועברו לבית החולים לצורך כיסוי גירעונותיו. בנוסף, על מנת שלא למחוק חוב שצבר בית חולים ממשלתי, תגולם חריגת בית החולים בהפחתת סכום התשלום הקבוע אותו היה אמור בית החולים לקבל בשנים הבאות והשבתו לקופת המדינה.
לתקנה 23:
תקנה 23 קובעת כי במידה ובית חולים נמצא בבעלותה הישירה או העקיפה של קופת חולים, לא יופעלו עליו צעדי ההתכנסות האמורים בתקנה 19, אלא בהחלטת המנהל הכללי של קופת החולים, וזאת מתוך הבנה שבשל האינטגרציה האנכית בין הקופה כמבטחת וכספקית שירותים עשוי להיות לה יתרון כקופה בפעולה המובילה לתוצאה שאינה מיטבית פיננסית ברמת בית החולים עצמו, ושיש להמשיך ולאפשר לקופת החולים ליהנות מיתרונות האינטגרציה האנכית.
עם זאת, במידה וקופת החולים כולה תחרוג מתקציבה, יהיו רשאים הממונה על התקציבים והמנהל הכללי של משרד הבריאות להפעיל את אמצעי האיזון האמורים בתקנה 19 גם על בתי החולים שבבעלות הקופה.