חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון מס' 4) (תיקון – סמכויות אכיפה), התשפ"א-2021
מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
חוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, נועד למנוע הונאת צרכנים בכל הנוגע לכשרות המזון. תכליתו של החוק היא להביא לכך שבית עסק לא יוצג ככשר אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מן הרבנות המקומית או גורם אחר שהוסמך לפי החוק, ובכך למנוע את הונאת הציבור שומרי הכשרות הנובעת מהצגת בית העסק או מוצר ככשרים כאשר אינם כשרים בפועל. ביום 4.11.2021 אושר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, הכולל את פרק י"ז שכותרתו "ייעול מערך הכשרות". התיקון לחוק משנה את המצב המשפטי שהיה קיים לפניו, בו תעודת הכשר לבית אוכל, למקום ייצור של מצרך ולמצרך, כהגדרתם בחוק, ניתנו רק על ידי מועצת הרבנות הראשית או רב שהיא הסמיכה לכך או על ידי רב מקומי המכהן באותו מקום, ובצה"ל על ידי הרב הראשי לצבא-הגנה לישראל או רב צבאי שהוא הסמיך לכך, וקובע כי הסמכות למתן תעודת הכשר לבית אוכל, למקום ייצור של מצרך או למצרך, תינתן גם לגופים נותני הכשר, אשר יקבלו רישיון לעניין זה מממונה הכשרות ברבנות הראשית לישראל. עוד נקבע בתיקון לחוק, כי ייבוא מוצר לישראל תוך הצגתו בכתב ככשר יתאפשר בשני מסלולים חלופיים – הראשון: כאשר בידי היבואן תעודת הכשר למוצר שניתנה ממועצת הרבנות הראשית, והמסלול השני, אשר נוסף בתיקון זה: כאשר בידי היבואן תעודת הכשר למוצר מגוף נותן הכשר והגוף נותן ההכשר דיווח לממונה על התחום ברבנות הראשית על מתן תעודת ההכשר למוצר, 7 ימים לפחות לפני ייבואו לישראל (להלן: "המסלול החלופי"). בתיקון לחוק נקבעו הוראות שונות שיחולו על גופים נותני הכשר, שמטרתם להבטיח כי גופים אלה יתפקדו באופן ראוי שיבטיח כי תעודת ההכשר שניתנות ישקפו באופן מלא את הכשרות בפועל של בעל התעודה.
התיקון המוצע מעגן מנגנון אכיפה מנהלית שקובע כי הפרה של חלק מההוראות תגרור הטלת עיצום כספי. מנגנון האכיפה המנהלית המוצע יאפשר להבטיח כי ההוראות החדשות שנקבעו יקוימו, שכן הפרה של הוראה מההוראות תגרור הטלת עיצום כספי, שתהפוך את ההפרה ללא כדאית.
התיקון המוצע גם מציע הוראות מסוימות בתיקון כעבירות פליליות.
השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון מס' 4) (תיקון – סמכויות אכיפה), התשפ"א-2021
|
החלפת סעיף 7א |
1. |
בחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983 (להלן: "החוק העיקרי")[1], במקום סעיף 7א יבוא: |
||
|
|
|
איסור הונאה בייבוא |
7א |
יבואן לא ייבא לישראל ולא ישווק בישראל מצרך מיובא תוך הצגתו בכתב ככשר אלא אם כן התקיים אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) בידי היבואן תעודת הכשר למצרך שקיבל ממועצת הרבנות הראשית או רב שהסמיכה לכך לפי סעיף 2(א)(2ב)(א); |
||
|
|
|
|
|
|
(2) בידי היבואן תעודת הכשר למצרך שניתנה מגוף נותן הכשר, הגוף נותן ההכשר דיווח לממונה על מתן תעודת ההכשר למצרך בהתאם להוראות סעיף 2ז(ב) שבעה ימים לפני מועד תחילת השיווק בישראל והיבואן קיבל אישור בכתב מהגוף נותן ההכשר על כך שהגוף נותן ההכשר דיווח לממונה על מתן תעודת ההכשר כאמור. (3) בסעיף זה "יבואן" – "יבואן רשום" כהגדרתו בסעיף 2א לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], תשל"ט – 1979.
|
|
|
|
2. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10א יבוא: |
||
|
|
|
סימן א' : הטלת עיצום כספי |
||
|
|
|
עיצום כספי |
10ב |
(א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 4,000 שקלים חדשים: |
|
|
|
|
|
|
(1) גוף נותן הכשר שלא ציין בתעודת ההכשר פרט מהפרטים המנויים בסעיף 2ח(ב)(3) ו – (5),(6). |
|
|
|
|
|
|
(2) גוף נותן הכשר אשר לא הודיע לממונה בכתב על שינוי בפרט מהפרטים שמסר בעת הגשת הבקשה למתן רישיון, בתוך 15 ימים ממועד השינוי, בניגוד לסעיף 2כב. |
|
|
|
|
|
(ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 12,000 שקלים חדשים: |
|
|
|
|
|
|
(1) גוף נותן הכשר שנתן בעצמו או באמצעות אחר תעודת הכשר לגבי תקן כשרות אחד או יותר שאינו תואם את תקן הכשרות שצוין ברשיונו, בניגוד לסעיף 2ז(א). |
|
|
|
|
|
|
(2) גוף נותן הכשר שנתן תעודת הכשר מבלי שמתקיימים בעסק התנאים הנדרשים לתקן הכשרות שבחר העוסק בניגוד לסעיף 2ז(א). |
|
|
|
|
|
|
(3) גוף נותן הכשר שנתן תעודת הכשר לתקופה שעולה על שנה לפי לוח השנה העברי, או שנתן תעודת הכשר לתקופה הארוכה מהמועד שבו מסתיימת תקופת רישיונו, בניגוד לסעיף 2ח(א). |
|
|
|
|
|
|
(4) גוף נותן הכשר שלא ציין בתעודת ההכשר פרט מהפרטים המנויים בסעיף 2ח(ב)(1), (2) ו-(4). |
|
|
|
|
|
|
(5) גוף נותן הכשר שלא הודיע לממונה על ההחלטה לשלול, להתלות או לקבוע תנאים לתיקון פגמים בתעודת ההכשר ועל העילה לקבלת ההחלטה, בתוך 7 ימים מקבלת ההחלטה, בניגוד לסעיף 2ט(ד). (6) גוף נותן הכשר אשר התלה תעודת הכשר באופן מיידי בהתאם לסעיף 2ט(ו)(1) ולא איפשר לעוסק שרישיונו הותלה לטעון את טענותיו בפניו בעניין ההתלייה כאמור בתוך 14 ימים מיום ההודעה בדבר ההתלייה, בניגוד לסעיף 2ט(ו)(1). (7) גוף נותן הכשר אשר התלה תעודת הכשר באופן מיידי, בהתאם לסעיף 2ט(ו)(1) ולא קיבל החלטה סופית בדבר ההתלייה בתוך שלושה ימי עבודה ממועד שמיעת טענות העסק בפניו, בניגוד לסעיף 2ט(ו)(2). |
|
|
|
|
|
|
(8) גוף נותן הכשר אשר התלה באופן מיידי את תעודת ההכשר שנתן לעסק בהתאם לסעיף 2ט(ו)(1) ולא הודיע על החלטתו ועל העילה לה לממונה, בתוך יום עבודה אחד מקבלת ההחלטה בדבר ההתלייה, בניגוד לסעיף 2ט(ו)(3). |
|
|
|
|
|
|
(9) גוף נותן הכשר אשר הוא או משגיח מטעמו ביקר בעסק לצורך מתן שירותי השגחה ולא הציג את הרישיון שלו לבעל תפקיד בעסק, לפי דרישתו, טרם ביצוע ההשגחה, בניגוד לסעיף 2יא. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(10) גוף נותן הכשר שהפר הוראה מהוראות התקנות שנקבעו לפי סעיפים 17(א1),(1),(2),(5),(6), אשר מפורטות בתוספת. השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי, בצו, לשנות את התוספת. |
|
|
|
|
|
|
(11) גוף נותן הכשר שלא עדכן את העסק בכך שעודכן, בוטל או שונה תקן כשרות 30 ימים לפחות לפני יום תחילת הביטול, בניגוד לסעיף 2י(ד). |
|
|
|
|
|
|
(12) גוף נותן הכשר שהעסיק משגיח שאין בידו אישור כי עבר מבחן עיוני של הרבנות הראשית, בניגוד לסעיף 2יב(א)(1), ואינו עומד בתנאים המנויים בסעיף 2יב(ב). (13) גוף נותן הכשר שהעסיק משגיח אשר לא עבר הכשרה מטעם הגוף נותן ההכשר או המועצה דתית המוסמכת לעניין הוראות חוק זה והתקנות שלפיו, נוהלי העבודה של הגוף נותן ההכשר או המועצה הדתית המוסמכת לעניין ביצוע שירותי השגחה ולעניין הסמכויות שיהיו נתונות לו, בניגוד לסעיף 2יב(א)(2). (14) גוף נותן הכשר אשר העסיק משגיח שלא הצהיר בכתב כי אינו נמצא במצב של ניגוד עניינים, בניגוד לסעיף 2יב(א)(3). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עיצום כספי על יבואן |
(ג) ייבא לישראל או שיווק בישראל יבואן מצרך מיובא תוך הצגתו בכתב ככשר, מבלי שיש בידו תעודת הכשר שקיבל מהרבנות הראשית בהתאם לסעיף 2(א)(2ב)(א) או מבלי שיש בידיו תעודת הכשר שקיבל מגוף נותן הכשר וכן יש בידיו אישור מהגוף נותן ההכשר כי דיווח לממונה על מתן תעודת הכשר למצרך בהתאם להוראות סעיף 2ז(ב), במועד הקודם למועד הייבוא ב-7 ימים לפחות, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום הבסיסי, לפי הוראות פרק זה כמפורט להלן - |
|
|
|
|
|
חלופה א' |
(1) לגבי יבואן שהוא יחיד, הסכום הבסיסי – הסכום המתקבל ממכפלה של סכום ה-CIF כפול 8, או 8,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך; |
|
|
|
|
|
|
(2) לגבי יבואן שהוא תאגיד, הסכום הבסיסי – הסכום המתקבל ממכפלה של סכום ה-CIF כפול 8, או: (א) לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו הוא עד 100 מיליון שקלים חדשים – 20,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך; (ב) לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו עולה על 100 מיליון שקלים חדשים – 40,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך; (3) הממונה רשאי להטיל עיצום כספי בסך 100 שקלים חדשים לכל מוצר שבו מתגלה הפרה כאמור, ובלבד שסכום העיצום הכספי שיוטל לא יפחת מהסכום הבסיסי ולא יעלה על כפל הסכום הבסיסי. (4) לעניין סעיף זה "CIF" - "CIF" – cost, insurance, and freight – הסכם משלוח עלות, ביטוח ומשא בינלאומי, המייצג את החיובים ששילם המוכר לכיסוי העלויות של ההזמנה; חלופה ב' (1) לגבי יבואן שהוא יחיד - 8,000 ₪; (2) לגבי יבואן שהוא תאגיד – (א) לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו הוא עד 100 מיליון שקלים חדשים – 20,000 שקלים חדשים (ב) לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו עלה על 100 מיליון שקלים חדשים – 40,000 שקלים חדשים; (3) הממונה רשאי להטיל עיצום כספי בסך 100 שקלים חדשים לכל מוצר שבו מתגלה הפרה כאמור, ובלבד שסכום העיצום הכספי שיוטל לא יפחת מהסכום הבסיסי ולא יעלה על כפל הסכום הבסיסי.
|
|
הוספת סעיף 10ג |
3.
|
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ב יבוא: |
||
|
|
|
הודעה על כוונת חיוב |
10ג |
(א) היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 10ב (בפרק זה - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור לו הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה – הודעה על כוונת חיוב). |
|
|
|
|
|
(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין הממונה, בין השאר, את אלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) המעשה או המחדל, המהווה את ההפרה, ומועד ביצוע ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו; |
|
|
|
|
|
|
(3) זכותו של המפר לטעון את טענותיו בפני הממונה לפי הוראות סעיף 3 וכי יראו את ההודעה על כוונת חיוב כדרישת תשלום אם המפר לא יממש את הזכות האמורה, כאמור בסעיף 4(ד); |
|
|
|
|
|
|
(4) הסמכות להוסיף על סכום העיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 5, ושיעור התוספת. |
|
הוספת סעיף 10ד |
4. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ג יבוא: |
||
|
|
|
זכות טיעון |
10ד |
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 2 רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, בפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה; הממונה רשאי להאריך את התקופה האמורה, מטעמים מיוחדים שיירשמו.
|
|
הוספת סעיף 10ה |
5. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ד יבוא: |
||
|
|
|
החלטת הממונה ודרישת תשלום |
10ה |
(א) הממונה יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 3, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 7.
|
|
|
|
|
|
(ב) החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) - |
|
|
|
|
|
|
(1) להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו; |
|
|
|
|
|
|
(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו הודעה על כך, בכתב. |
|
|
|
|
|
(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט הממונה את נימוקי החלטתו. |
|
|
|
|
|
(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 3, בתוך התקופה האמורה באותו סעיף, יראו את ההודעה על כוונת חיוב, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור. |
|
הוספת סעיף 10ו |
6. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ה יבוא: |
||
|
|
|
הפרה נמשכת והפרה חוזרת |
10ו |
(א) בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה החלק החמישים לכל יום שבו נמשכת ההפרה. |
|
|
|
|
|
(ב) בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 1, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.
|
|
הוספת סעיף 10ז |
7. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ו יבוא: |
||
|
|
|
סכומים מופחתים |
10ז |
(א) הממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים לפי סימן זה, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב).
|
|
|
|
|
|
(ב) השר לשירותי דת, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדה של הכנסת, רשאי לקבוע נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים לפי סימן זה, ובשיעורים שיקבע.
|
|
הוספת סעיף 10ח |
8. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ז יבוא: |
||
|
|
|
סכום מעודכן של העיצום הכספי |
10ח |
(א) העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען את טענותיו בפני הממונה כאמור בסעיף 4(ד) – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגשה עתירה לבית משפט לפי סעיף 16 או הוגש ערעור על פסק דין בעתירה כאמור, ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי הממונה או בידי בית המשפט - יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בעתירה או בערעור, לפי העניין. |
|
|
|
|
|
(ב) סכומי העיצום הכספי הקבועים לפי סימן זה יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור שינוי המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. |
|
|
|
|
|
(ג) הממונה יפרסם ברשומות הודעה על סכומי העיצום הכספי המעודכנים לפי סעיף קטן (ב).
|
|
הוספת סעיף 10ט |
9. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ח יבוא: |
||
|
|
|
המועד לתשלום העיצום הכספי
|
10ט |
על המפר לשלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 4. |
|
הוספת סעיף 10י |
10. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10ט יבוא: |
||
|
|
|
הפרשי הצמדה וריבית |
10י |
לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[2] (בפרק זה – הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו.
|
|
הוספת סעיף 10יא |
11. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10י יבוא: |
||
|
|
|
פריסת תשלום העיצום הכספי |
10יא |
(א) הממונה רשאי, לבקשת המפר, להחליט על פריסת התשלום של העיצום הכספי, בהתחשב בסכום העיצום הכספי שהוטל על המפר ובנסיבות מיוחדות אחרות המצדיקות פריסה כאמור, ובלבד שמספר התשלומים לא יעלה על 12 תשלומים חודשיים. |
|
|
|
|
|
(ב) לא שילם המפר תשלום במועדו, יראו את החלטת הממונה על פריסת התשלום כאמור בסעיף קטן (א) כבטלה, יתרת החוב תעמוד לפירעון מיידי ויחולו הוראות סעיף 9. |
|
הוספת סעיף 10יב |
12. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יא יבוא: |
||
|
|
|
גבייה |
10יב |
עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו יחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995.[3]
|
|
הוספת סעיף 10יג |
13. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יב יבוא: |
||
|
|
|
סימן ב' : התראה מינהלית |
||
|
|
|
התראה מינהלית |
10יג |
(א) היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 1, והתקיימו נסיבות שקבע הממונה, בנהלים, באישור היועץ המשפטי לממשלה, רשאי הוא, במקום להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סימן א', למסור לו התראה מינהלית לפי הוראות סימן זה; בסעיף קטן זה, "היועץ המשפטי לממשלה" - לרבות משנה ליועץ המשפטי לממשלה שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לעניין זה. |
|
|
|
|
|
(ב) בהתראה מינהלית יציין הממונה מהו המעשה המהווה את ההפרה ומועד ביצועה, יודיע למפר כי עליו להפסיק את ההפרה וכי אם ימשיך בהפרה או יחזור עליה יהא צפוי לעיצום כספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת, לפי העניין, כאמור בסעיף 14, וכן יציין את זכותו של המפר לבקש את ביטול ההתראה לפי הוראות סעיף 13. (ג) |
|
הוספת סעיף 10יד |
14. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יג יבוא: |
||
|
|
|
בקשה לביטול התראה מינהלית |
10יד |
(א) נמסרה למפר התראה מינהלית כאמור בסעיף 12, רשאי הוא לפנות לממונה בכתב, בתוך 30 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל כל אחד מטעמים אלה: |
|
|
|
|
|
(1) המפר לא ביצע את ההפרה; |
|
|
|
|
|
(2) המעשה שביצע המפר, המפורט בהתראה, אינו מהווה הפרה. |
||
|
|
|
(ב) הממונה רשאי להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (א), מטעמים מיוחדים שיירשמו. |
|||
|
|
|
||||
|
|
|
(ג) קיבל הממונה בקשה לביטול התראה מינהלית לפי הוראות סעיף קטן (א), רשאי הוא לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה ולהשאיר את ההתראה על כנה; החלטת הממונה תינתן בכתב, ותימסר למפר בצירוף נימוקים.
|
|||
|
הוספת סעיף 10טו |
15. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יד יבוא: |
|||
|
|
|
הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה |
10טו |
(א) נמסרה למפר התראה מנהלית לפי הוראות סימן זה והמפר המשיך להפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, יראו את ההפרה כאמור כהפרה נמשכת לעניין סעיף 5(א), והממונה ימסור למפר הודעה על כוונת חיוב בשל ההפרה הנמשכת, בהתאם להוראות סעיף 2, בשינויים המחויבים. |
|
|
|
|
|
(ב) נמסרה למפר התראה מינהלית לפי הוראות סימן זה והמפר חזר והפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, בתוך שנתיים מיום מסירת ההתראה, יראו את ההפרה הנוספת כאמור כהפרה חוזרת לעניין סעיף 5(ב), והממונה ימסור למפר הודעה על כוונת חיוב בשל ההפרה החוזרת, בהתאם להוראות סעיף 2, בשינויים המחויבים.
|
|
הוספת סעיף 10טז |
16. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10טו יבוא: |
||
|
|
|
סימן ג' : שונות |
||
|
|
|
עיצום כספי בשל הפרה של הוראות לפי חוק זה ולפי חוק אחר
|
10טז |
על מעשה אחד המהווה כמה הפרות של הוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 1 או לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד. |
|
הוספת סעיף 10יז |
17. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10טז יבוא: |
||
|
|
|
עתירה לביהמ"ש שלום |
10יז |
(א) על החלטה סופית של הממונה לפי פרק זה ניתן להגיש עתירה לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום, בתוך 45 ימים מיום שנמסרה הודעה על ההחלטה. |
|
|
|
|
|
(ב) אין בהגשת עתירה לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את ביצוע ההחלטה, אלא אם כן הסכים לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך. |
|
|
|
|
|
(ג) החליט בית המשפט, לאחר ששולם העיצום הכספי, לקבל עתירה כאמור בסעיף קטן (א) או ערעור על פסק דין בעתירה כאמור, והורה בית המשפט על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו, עד יום החזרתו.
|
|
הוספת סעיף 10יח |
18. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יז יבוא: |
||
|
|
|
פרסום |
10יח |
(א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי פרק זה,יפרסםבאתר האינטרנט של הרבנות את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי: |
|
|
|
|
|
|
(1) דבר הטלת העיצום הכספי; |
|
|
|
|
|
|
(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי, מועד ביצוע ההפרה ונסיבות ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
(3) סכום העיצום הכספי שהוטל; |
|
|
|
|
|
|
(4) הופחת העיצום הכספי - הנסיבותשבשלהן הופחת סכום העיצום הכספי ושיעורי ההפחתה; |
|
|
|
|
|
|
(5) פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין; |
|
|
|
|
|
|
(6) שמו של המפר - ככל שהמפר הוא תאגיד. |
|
|
|
|
|
(ב) הוגשה עתירה לפי סעיף 16 על החלטת הממונה להטיל עיצום כספי או הוגש ערעור על פסק דין בעתירה כאמור, יפרסם הממונה, לפי סעיף קטן (א), את דבר הגשת העתירה או הערעור ואת תוצאותיהם. |
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, לאחר שנתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו לעניין זה, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור; ההזדמנות לטעון טענות לפי סעיף קטן זה יכול שתינתן למפר במסגרת זכות הטיעון לפי סעיף 3, ובלבד שהממונה הודיע למפר על כוונתו לפרסם את שמו, בהודעה על כוונת חיוב לפי סעיף 2. |
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[4], וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. |
|
|
|
|
|
|
(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד – לתקופה של שנתיים; המנהל יפעל לכך שיינקטו אמצעים שימנעו, ככל האפשר, את אפשרות העיון בפרטים שפורסם לפי סעיף זה לאחר שחלפה התקופה האמורה לפי סעיף זה. |
|
|
|
|
|
|
(ו) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.
|
|
|
הוספת סעיף 10יט |
19. |
בחוק העיקרי, לאחר סעיף 10יח יבוא: |
|||
|
|
|
שמירת אחריות פלילית |
10יט |
(א) תשלום עיצום כספי או מסירת התראה מנהלית, לפי פרק זה, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 1, המהווה עבירה. |
|
|
|
|
|
|
(ב) מסר הממונה למפר הודעה על כוונת חיוב או התראה מינהלית, בשל הפרה המהווה גם עבירה, לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת; התגלו עובדות חדשות כאמור והוגש נגד המפר כתב אישום לאחר שהמפר שילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששולם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה מיום תשלום הסכום עד יום החזרתו. |
|
|
|
|
|
|
(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל עבירה המהווה הפרה, לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי פרק זה בשל ההפרה.
תיקון סעיף 2ט(ו)(2) – בסעיף 2ט(ו)(2) לחוק העיקרי לאחר המילה "החלטתו" יבוא – "הסופית". תיקון סעיף 2יב(א)(3) – בסעיף 2יב(א)(3) בסופו יבוא – "המשגיח ימסור על כך הצהרה בכתב".
|
|
|
תיקון סעיף 14 |
20. |
במקום סעיף 14 לחוק העיקרי יבוא:
"העושה אחת מאלה, דינו – מאסר שנה: (א) העובר על הוראות סעיפים 3 עד 5, 7ב(א), 9 או 10.
"(ב) הנותן לעוסק תעודת הכשר או מסמך בכתב הנחזה להיות תעודת הכשר, אישור הכולל סמלי כשרות, או אישור המעיד על מתן שירותי השגחה אצל העוסק או על כל פעולה אחרת שעניינה בדיקת עמידתו של עוסק בדיני כשרות, במטרה שהתעודה, המסמך או האישור לפי הענין יוצגו בעסק, מבלי שיש בידו רישיון מהממונה כגוף נותן הכשר או כתב הסמכה מהשר כמועצה דתית מוסמכת, בניגוד לסעיפים 2טו, 7ב(ב) או 7ב(ג)". |
|||
|
|
|
|
|||
דברי הסבר
כללי
ביום 4.11.2021 אושר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, הכולל את פרק י"ז שכותרתו "ייעול מערך הכשרות". התיקון לחוק משנה את המצב המשפטי שהיה קיים לפניו, בו תעודת הכשר לבית אוכל, למקום ייצור של מצרך ולמצרך, כהגדרתם בחוק, ניתנו רק על ידי מועצת הרבנות הראשית או רב שהיא הסמיכה לכך או על ידי רב מקומי המכהן באותו מקום, ובצה"ל על ידי הרב הראשי לצבא-הגנה לישראל או רב צבאי שהוא הסמיך לכך, וקובע כי הסמכות למתן תעודת הכשר לבית אוכל, למקום ייצור של מצרך או למצרך, תינתן גם לגופים נותני הכשר, אשר יקבלו רישיון לעניין זה מממונה הכשרות ברבנות הראשית לישראל.
עוד נקבע בתיקון לחוק, כי ייבוא מוצר לישראל תוך הצגתו בכתב ככשר יתאפשר בשני מסלולים חלופיים – הראשון: כאשר בידי היבואן תעודת הכשר למוצר שניתנה ממועצת הרבנות הראשית, והמסלול השני, אשר נוסף בתיקון זה: כאשר בידי היבואן תעודת הכשר למוצר מגוף נותן הכשר והגוף נותן ההכשר דיווח לממונה על התחום ברבנות הראשית על מתן תעודת ההכשר למוצר, 7 ימים לפחות לפני ייבואו לישראל (להלן: "המסלול החלופי").
בתיקון לחוק נקבעו הוראות שונות שיחולו על גופים נותני הכשר, שמטרתם להבטיח כי גופים אלה יתפקדו באופן ראוי שיבטיח כי תעודת ההכשר שניתנות ישקפו באופן מלא את הכשרות בפועל של בעל התעודה.
התיקון המוצע מעגן מנגנון אכיפה מנהלית שקובע כי הפרה של חלק מההוראות תגרור הטלת עיצום כספי. מנגנון האכיפה המנהלית המוצע יאפשר להבטיח כי ההוראות החדשות שנקבעו יקוימו, שכן כל הפרה של הוראה מההוראות תגרור הטלת עיצום כספי, שתהפוך את ההפרה ללא כדאית.
יתרונה של האכיפה המנהלית, לעומת האכיפה הפלילית, טמון ביעילות הפעלתה, המאפשרת תגובה מהירה להפרה ומסייעת בכך להחזיר את המפוקח למשטר ציות. לכן, ההפרות שבשלהן מופעלת אכיפה מינהלית הן רק הפרות שקל, פשוט וברור להיווכח בקיומן נוכח מקצועיותו של הממונה, שהוא המאסדר של התחום והיכרותו את ההוראות המחייבות את הפועלים בתחום שעליו הוא אמון. הפרות אלה אינן מחייבות בירור עובדתי מורכב, ויתר על כן - אינן דורשות בירור של יסוד נפשי שאינו רלבנטי בהקשר של הוכחת הפרת ההוראות הרגולטוריות. לכן, מוצע לקבוע כי הפרה של חלק מהוראות החוק תגרור הפעלה תגרור הטלה של עיצום כספי.
סעיף 1
סעיף זה מתקן את סעיף 7א לחוק, המעגן לראשונה חלופה נוספת לייבוא מוצר לישראל תוך הצגתו בכתב ככשר, ומוסיף חובה החלה על היבואן אשר מייבא מוצר בהתאם למסלול החלופי, לוודא, טרם ייבוא המוצר לישראל, כי הגוף נותן ההכשר דיווח לממונה על הכשרות ברבנות הראשית, על מתן תעודת ההכשר שבעה ימים לפחות לפני מועד ייבוא המוצר לישראל.
סעיף 2
תכליתה של הסנקציה המינהלית היא תכלית הרתעתית-מניעתית. גובה הסכום של העיצום הכספי נועד למנוע את התמריץ הכלכלי להפר את החוק, קרי לנטרל את קיומה של "ההפרה היעילה". עם זאת, גובה הסכום של העיצום הכספי צריך להיות מידתי ולא לסכן את המשך פעילותו הכלכלית של המפר, שכן מטרת הסנקציה המינהלית היא החזרת המפוקח למשטר ציות ולא לגרום בפועל להפסקת פעילותו.
סכום העיצום הכספי נקבע בהתחשב באופיו של שוק מוצרי המזון, ובשים לב למהות המפר, והוא דומה לסכומים שנקבעו בחקיקה קיימת על הפרות של הוראות בתחום מוצרי המזון, ובכלל זה ייבוא.
החוק המוצע קובע מדרג הפרות של הוראות על ידי גופים נותן הכשר. המדרג כולל שלוש דרגות, בהתאם לחומרת ההפרות. קבוצת ההפרות הראשונה כוללת את ההוראות אשר הפרתן תביא להטלה של עיצום כספי בסכום של 4,000 ₪.
קבוצת ההפרות השניה כוללת את ההוראות אשר הפרתן תביא להטלה של עיצום כספי בסכום של 12,000 ₪.
עוד קובע החוק ברשימת ההפרות הפרה החלה על יבואן שייבא לישראל מוצר תוך הצגתו בכתב ככשר מבלי שעמד בתנאי סעיף 7א. מוצע כי סכום העיצום הכספי שיוטל בגין הפרה זו יקבע בהתאם למהות המפר, כך שעל יחיד יוטל עיצום של 8,000 ₪, על תאגיד עם מחזור הכנסות שנתי של עד 100 מיליון ₪ - 20,000 ₪, ועל תאגיד עם מחזור הכנסות שנתי של מעל 100 מיליון ₪ - 40,000 ₪. בחלופה א' מוצע לקבוע בנוסף אפשרות למנגנון קביעת סכום העיצום כסכום כספי שייגזר מסכום הcif, המשקף את עלות המוצר, במכפלה של 8, על מנת למנוע את התמריץ הכלכלי של ההפרה. ההכרעה בין מנגנון זה של קביעת הסכום לסכומים שהוזכרו לעיל, יהיה לפי הנמוך.
החוק קובע מנגנון המאפשר הגדלה של העיצום הכספי, עד כדי הכפלתו, וזאת בתלות במספר היחידות של המוצר הוצג ככשר מבלי שעמד בתנאי סעיף 7א.
סעיפים 3 עד 5
בסעיפים אלו מוצע לקבוע את אופן הפעלת הסמכות להטיל עיצום כספי. ההוראות המוצעות הן ההוראות המקובלות בהסדרי החקיקה הכוללים כבר היום סמכות זו. הוראות מפורטות אלו נועדו להבטיח זכויות בסיסיות של מפר במסגרת הליך מינהלי ראוי, הפעלה שיוויונית של הסמכות ביחס למפרים ושקיפות של פעולת הרשות.
השלב הראשון בהפעלת הסמכות כלפי מפוקח שיש לגביו תשתית ראייתית המעידה על יסוד סביר להניח כי בוצעה על ידו הפרה של הוראות החוק הוא משלוח הודעה על כוונה להטיל עיצום כספי (להלן – הודעה על כוונת חיוב). הודעה זו מבהירה למפר כי לממונה יש תשתית ראייתית מבוססת המעידה על ביצוע הפרה על ידו. עוד מבהירה ההודעה מהו סכום העיצום הכספי הצפוי להיות מוטל על המפר בגין ביצוע ההפרה האמורה, כפי שמשתקפת מהתשתית הראייתית שבפני הממונה.
בסעיף 4 המוצע מעוגנת זכות הטיעון של המפר בפני הרשות, כמקובל בהליך מינהלי. מוצע כי מפר יוכל לטעון את טענותיו בפני הממונה בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב, והממונה רשאי להאריך את התקופה האמורה מטעמים מיוחדים שיירשמו. למפר זכות לטעון את טענותיו בכתב אולם לממונה שמורה הזכות להיענות לבקשת מפר לטעון את טענותיו בעל פה בפני הממונה.
בסעיף 5 מוצע לקבוע כי רק לאחר ששקל הממונה את טענות המפר יחליט האם יש להטיל עיצום כספי ומה גובהו. ככל שהממונה יחליט כי לא נתגלו עובדות חדשות הסותרות או משנות את התשתית הראשונית שעליה נסמך כי אכן בוצעה הפרה, יטיל על המפר עיצום כספי. סכום העיצום הכספי יהיה כפי שצוין בהודעה על כוונת חיוב, או בסכום מופחת, ככל שהמפר הביא בפני הממונה עדות לקיום נסיבות שבשלהן יכול הממונה להפעיל את סמכותו להפחית את סכום העיצום הכספי.
ככל שהמפר בחר שלא לטעון את טענותיו, תהפוך ההודעה הראשונית על כוונת החיוב לסופית (קרי: ל"דרישת תשלום"), בחלוף 30 ימים מהמסירה למפר ויהיה על המפר לשלם את סכום העיצום הכספי המצוין בה.
סעיף 6
חלק מההפרות הרגולטוריות הן הפרות נמשכות לפי טבען. מוצע לקבוע כי על ההפרה הנמשכת יווסף סכום של חלק החמישים על העיצום הכספי על כל יום נוסף של הפרה. בהפרה חוזרת, מוצע לקבוע כי יוטל על המפר כפל העיצום הכספי. ההפרה החוזרת מבטאת את הסלמת האמצעי הננקט ביחס למפר רצידיביסט.
סעיף 7
מאחר שההסדר המוצע מסמיך את הממונה להטיל עיצום כספי בסכום קבוע, נדרשת הסמכה של הממונה להטיל עיצום כספי בסכום נמוך מזה הקבוע בחוק. הסמכה כזו קבועה בצורה מפורשת בסעיף זה. מוצע להקנות סמכות לשר, בהסכמת שר המשפטים, לקבוע בתקנות נסיבות ושיקולים שבהתקיימם יפחית הממונה את העיצום הכספי בשיעורים הקבועים לצידם (להלן- תקנות ההפחתה).
בתקנות ההפחתה רשאי השר להביא בחשבון, נסיבות ושיקולים המעידים על כך שמדובר במפוקח המציית בדרך כלל להוראות החוק או במפוקח המשתף פעולה עם הממונה אשר נכון לנקוט לגביו אמצעים למניעת הישנות ההפרה או לתקן את הנזקים שנגרמו בשלה. כמו כן, במסגרת תקנות ההפחתה ראוי אף להתחשב במחזור עסקאותיו של המפר ולהפחית את סכום העיצום הכספי במקרים שבהם קיים חשש להמשך פעילותו הכלכלית של המפוקח. זאת, מאחר שמטרת העיצום הכספי היא להשיב את המפוקח למשטר ציות ולא לסכן את פעילותו הכלכלית.
סעיף 8
מוצע לקבוע הוראות עדכון בנוגע לסכומי העיצום הכספי הקבועים בסעיף 2 שיבהירו מהו הסכום שיש לשלם בשל פער זמנים בין ההודעה על כוונת חיוב ובין דרישת התשלום, או במקרה של עתירה לבית משפט השלום. העיצום הכספי יהיה לפי הסכום המעודכן במועד מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שבחר שלא לטעון את טענותיו לפני הממונה – הסכום המעודכן ביום מסירת ההודעה על כוונת החיוב. כמו כן, במקרים שבהם הוגשה עתירה לבית המשפט או הוגש ערעור על פסק דין בעתירה כאמור, ובית המשפט או הממונה הורה על עיכוב תשלומו של העיצום הכספי, יהיה סכום העיצום הכספי (אם לא בוטל העיצום בעתירה או בערעור) -- הסכום המעודכן ביום ההחלטה בעתירה או בערעור, לפי העניין.
סעיפים 9 עד 12
מוצע לקבוע כי העיצום הכספי ישולם בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום. אם לא שולם עיצום כספי במועד, ייווספו עליו לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, עד לתשלומו.
בנוסף, מוצע להסמיך את הממונה להחליט על פריסת התשלום של העיצום הכספי לבקשתו של מפר. יובהר כי סמכות זו נתונה לממונה כל עוד לא חלף מועד התשלום. לאחר שחלף מועד התשלום, החוב עובר לגבייה במרכז לגביית קנסות ויחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 (להלן – חוק המרכז לגביית קנסות).
עוד מוצע לקבוע כי עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה וכי על גבייתו יחול חוק המרכז לגביית קנסות.
סימן ב': התראה מינהלית
סעיפים 13 עד 15
התראה מינהלית היא כלי אכיפה המקל עם המפר, ומחליף במקרים מסוימים, הטלה של עיצום כספי. ההתראה המינהלית מאפשרת למפר הזדמנות לתקן את ההפרה, ללא תשלום העיצום הכספי. זאת, למרות שהתשתית העובדתית שלפני הממונה מעידה כי הייתה הפרה של הוראות החוק. מנקודת מבטו של הממונה, מנגנון ההתראה מאפשר לו להבהיר את דרישותיו למי שנתון לפיקוחו, בטרם יטיל עליהם עיצום כספי. ההנחה בבסיס הוויתור על הטלת עיצום כספי היא שהוראות הרגולציה אינן בהירות דיין או שהרגולציה מחייבת תקופת התארגנות מבחינת המפוקחים שבמהלכה יהיה להם קושי לקיים את דרישותיה. ההתראה המינהלית מאפשרת להבהיר גם למפר וגם לציבור המפוקחים הרחב, כי ההתנהגות שבשלה נשלחה ההתראה היא הפרה של הוראות החוק. סעיף 13 מבנה את שיקול הדעת בהפעלת הסמכות וקובע כי הנסיבות למתן התראה ייקבעו בנהלים, באישור היועץ המשפטי לממשלה.
מפוקח שנמסרה לו התראה מינהלית ואינו מסכים עימה, יכול לתקוף את החלטת הממונה בשתי דרכים. האחת היא הגשת בקשה לביטול ההתראה, מאחת העילות המנויות בסעיף 14. השניה היא הגשת עתירה לבית המשפט כאמור בסעיף 22. אם המפר לא ביקש את ביטול ההתראה או לא עתר לבית המשפט (או שעתר ובית המשפט דחה עתירתו), רואים את המפר כמי שביצע את ההפרה.
עוד מוצע לקבוע בסעיף 15 כי אם נמסרה למפר התראה והמפר המשיך להפר את ההוראה שבשלה נשלחה ההתראה, ימסור לו הממונה הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה נמשכת. לעניין זה יובהר כי מכיוון שבהתראה מינהלית מוותר הממונה, כאמור לעיל, על העיצום הכספי בשל ההפרה, סכום העיצום הכספי שיוטל במקרה זה הוא בשל הימשכות ההפרה, ואינו כולל את סכום העיצום הכספי בשל ההפרה הראשונה שבגינה ניתנה ההתראה. ההודעה על כוונת חיוב שימסור הממונה למפר במקרה זה תהיה כאמור בסעיף 3, בשינויים המחויבים. כך למשל במקרה זה תכלול ההודעה פרטים הנוגעים להפרה הנמשכת ובין השאר נתונים לעניין התמשכות ההפרה ולעניין תקופת ההפרה (ממועד משלוח ההתראה). במקרים שבהם ביצע המפר הפרה חוזרת לאחר משלוח התראה על ביצוע ההפרה הראשונה, ימסור לו הממונה הודעה על כוונת חיוב כאמור בסעיף 3, בשינויים המחויבים. כך למשל במקרה זה תכלול ההודעה פרטים הנוגעים להפרה החוזרת ולסכום העיצום הכספי המוטל בגינה, שהוא סכום גבוה יותר.
סימן ג': שונות
סעיף 16
לעיתים מעשה אחד של המפר יכול להוות הפרה של מספר הוראות לפי חוק זה או לפי חוק זה וחוק אחר שגם בשל הפרתן ניתן להטיל עיצום כספי. לכן, מוצע לקבוע כי על מעשה אחד שמהווה כמה הפרות כאמור, ניתן להטיל רק עיצום כספי אחד. הוראה זו מגלמת את המחויבות של הרשות המינהלית שלא להטיל סנקציות במידה העולה על הנדרש. כך, במידה שהמפר קיבל מהממונה הודעה על כוונת חיוב לגבי מעשה שבשלו שילם כבר עיצום כספי, יוכל לטעון במסגרת זכות הטיעון כי אין להטיל עליו עיצום כספי נוסף מכוח הוראה זו.
סעיף 17
מוצע לקבוע כי על כל החלטה סופית של הממונה לפי הפרק המוצע, כגון ההחלטה להטיל עיצום כספי (לאחר מסירת דרישת תשלום), למסור התראה מינהלית או לפרסם שמו של יחיד, ניתן יהיה להגיש עתירה לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט שלום החלטות אלה הן החלטות מִנהליות ועל כן יש לקיים בעניינן ביקורת שיפוטית לפי כללי המשפט המינהלי, ככל החלטה מינהלית אחרת.
עוד מוצע להבהיר כי עיכוב ביצוע החלטה של הממונה במקרה של הגשת עתירה, נתונה לשיקול דעתו של הממונה או של בית המשפט שאליו הוגשה העתירה. כן מוצע לקבוע כי אם התקבלה העתירה או ערעור על פסק דין בעתירה כאמור, סכום הכסף שיוחזר למפר יהיה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, כדי למנוע פגיעה כלכלית במפר שטענותיו נמצאו מוצדקות.
סעיף 18
מוצע לחייב את הממונה לפרסם את החלטותיו בדבר הטלת עיצום כספי. תכלית חובת הפרסום היא הבטחת שקיפות ביחס להפעלת שיקול דעתו של הממונה, אשר בידיו מסורה סמכות רבת עוצמה. באמצעות הפרסום מובטחת בקרה ציבורית על כך שהשימוש בסמכות להטיל עיצום כספי הוא שוויוני וענייני.
על פי הסעיף המוצע, ככל שמדובר במפוקחים שהם יחידים, לא יפורסמו שמותיהם. פרסום השם מהווה פגיעה בפרטיות, וככל שניתן להשיג את מטרת הפרסום בלא פגיעה בפרטיות – ראוי שכך ייעשה. יחד עם זאת, ככל שנדרש להזהיר את הציבור מפני התנהלות של מפר מסוים, על אף שמדובר ביחיד, ניתן יהיה לפרסם את שמו ובלבד שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו קודם לכן.
מוצע להבהיר כי חובת הפרסום כפופה למגבלות המנויות בסעיף 9(א) לחוק חופש המידע. עוד מוצע להבהיר כי הממונה רשאי שלא לפרסם פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק חופש המידע, כדוגמת מידע שהוא סוד מסחרי.
עם זאת, על אף חשיבותו של הפרסום כמפורט לעיל, הרי שכדי למנוע פגיעה מעבר לנדרש במפר כתוצאה מהפרסום האמור, מוצע להגביל את תקופת הפרסום לארבע שנים אם מדובר בתאגיד, ולשנתיים אם מדובר במפר יחיד.
סעיף 19
מוצע לקבוע כי תשלום עיצום כספי, המצאת התראה מינהלית או מתן התחייבות לפי חוק זה, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם, אם הפרת ההוראה בחוק מהווה גם עבירה פלילית לפי כל דין. אולם, מוצע להבהיר כי לא ניתן לנקוט במקביל באכיפה מינהלית ואכיפה פלילית, ונדרש לבחור את מסלול האכיפה המתאים לנסיבות.
על פי המוצע, אם החל הליך מינהלי נגד מפר, לא יוגש נגדו כתב אישום אלא אם כן התגלו עובדות חדשות המצדיקות זאת. ההיערכות לאכיפה מינהלית בכל הנוגע לאיסוף הראיות, לשיח עם המפר, וכד' נעשה בדרך שונה מאיסוף ראיות לצורך הליך פלילי. לכן יש להימנע מהסבת הליך האכיפה מהליך מינהלי להליך פלילי, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות את המעבר להליך הפלילי. במקרה כזה של הסבת ההליך להליך פלילי, אם המפר שילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששילם כעיצום כספי בתוספת הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה מיום תשלומו או הפקדתו עד יום החזרתו.
באופן דומה מוצע לקבוע כי אם הוגש נגד אדם כתב אישום בשל מעשה המהווה גם הפרה, לא ינקוט נגדו הממונה בהליכי אכיפה מינהלית.
סעיף 20
מוצע לקבוע כי הפרה של הוראה מההוראות הקבועות בסעיפים 7ב(א), 7ב(ב), תהווה עבירה פלילית שדינה מאסר שנה.
בנוסף, מוצע לקבוע עבירה פלילית שדינה מאסר שנה בגין הפרה של הוראה מההוראות המנויות בסעיפים 2טו או 7ב(ג). מוצע כי הפרה של הוראות אלה תהווה עבירה פלילית רק כאשר מתן התעודה, המסמך או האישור לפי הענין, שניתנו על ידי מי שאין בידו רישיון מהממונה כגוף נותן הכשר או כתב הסמכה מהשר כמועצה דתית מוסמכת, נעשה במטרה שאלו יוצגו בעסק אשר לו ניתנו.