תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (הוראת שעה), התשע"ו-2015 (תיקון), התשפ"ב–2021
1. תיקון תקנה 1
2. תחילה
תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (הוראת שעה), התשע"ו-2015 (תיקון), התשפ"ב–2021
עדכון סכומי הפחתת שווי שימוש לרכב חשמלי, רכב היברידי ורכב פלאג-אין, לשנים 2022 ו-2023, לצורך זקיפתם למס הכנסה.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(2)(ב) ו-243 לפקודת מס הכנסה[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
1. |
בתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (הוראת שעה), התשע"ו–2015[2], בתקנה 1 – |
||
|
|
|
(1) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(ב1) בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יקראו לגבי עובד שהועמד לרשותו רכב שנרשם לראשונה לפני יום התחילה האמור בתקנת משנה (ב), שסיווגו M1 או N1 כאמור בתקנה 271א(ד) לתקנות התעבורה ושהוא רכב משולב מנוע (hybrid), את הסכומים הנקובים בתוספת לתקנות העיקריות, בהפחתת 400 שקלים חדשים"; |
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(ג1) בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יקראו לגבי עובד שהועמד לרשותו רכב שנרשם לראשונה ביום התחילה האמור בתקנת משנה (ב) או אחריו, שסיווגו M1 או N1 כאמור בתקנה 271א(ד) לתקנות התעבורה, ושהוא רכב משולב מנוע (hybrid), את תקנה 2(א) לתקנות העיקריות, כאילו אחרי "מכפלה של 10 שקלים חדשים" בא "בהפחתת 400 שקלים חדשים"; |
|
|
|
(3) אחרי תקנת משנה (ד) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(ד1) בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יקראו לגבי עובד שהועמד לרשותו רכב שנרשם לראשונה ביום התחילה האמור בתקנת משנה (ב) או אחריו, שסיווגו M1 או N1 כאמור בתקנה 271א(ד) לתקנות התעבורה, ושהוא רכב פלאג-אין, את תקנה 2(א) לתקנות העיקריות, כאילו אחרי "מכפלה של 10 שקלים חדשים" בא "בהפחתת 900 שקלים חדשים"; |
|
|
|
|
(ד2) בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יקראו לגבי עובד שהועמד לרשותו רכב שנרשם לראשונה ביום התחילה האמור בתקנת משנה (ב) או אחריו, שסיווגו M1 או N1 כאמור בתקנה 271א(ד) לתקנות התעבורה, ושהוא רכב חשמלי, את תקנה 2(א) לתקנות העיקריות, כאילו אחרי "מכפלה של 10 שקלים חדשים" בא "בהפחתת 1,200 שקלים חדשים"; |
|
|
|
(4) בתקנה משנה (ה), במקום הסיפה החל ב-"בהתאם לתקנת משנה (ד)" יבוא "בהתאם לתקנת משנה (ד) או (ד1), לא יהיה זכאי להפחתה בהתאם לתקנת משנה (ג) או (ג1)". |
|
|
2. |
תחילתן של תקנות אלה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) (להלן-יום התחילה) והן יחולו על הכנסה שהופקה או נצמחה מיום התחילה ואילך. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-999)
__________________[חתימה]
אביגדור ליברמן
שר האוצר
רכב צמוד הוא הטבה חייבת במס הניתנת לעובד. בהתאם לפקודת מס הכנסה יש לבצע זקיפת מס בגין שווי השימוש ברכב. קיימות שתי שיטות לחישוב שווי השימוש ברכב, שיטת החישוב נקבעת בהתאם לשנת ייצור הרכב: במקרה של כלי רכב ישנים שנרשמו לתנועה לפני 1.1.2010, יחושב שווי השימוש בהתאם לקבוצת המחיר של הרכב; במקרה של רכב שנרשם לתנועה לאחר מועד זה יחושב השווי לפי שיעור של 2.48% ממחיר הרכב בהיותו חדש.
בשנת 2015 הותקנו בהוראת שעה תקנות שווי השימוש ברכב , המפחיתות את סכום הזקיפה של שווי השימוש בכלי רכב בעלי טכנולוגיית הנעה מתקדמת- רכב משולב מנוע (hybrid), רכב היברידי מסוג פלאג- אין (נטען מרשת החשמל) ורכב חשמלי מלא. סכום ההפחתה שנקבע החל משנת 2015 ועד תום שנה זו עמד על 500 ₪ עבור רכב היברידי, ו-1,000 ₪ עבור רכב פלאג אין או חשמלי.
בבסיס ההפחתה עומד עיקרון ניטרליות המיסוי בין רכב בעל הנעה רגילה לבין רכב בעל הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית; כיון שמדובר בכלי רכב יקרים יותר מרכב רגיל אך חסכוניים יותר בשימוש השוטף, שיעור הזקיפה הרגיל מייצר בעבורם תוצאה גבוהה מדי. ההפחתות בסכומים של 500 ו-1,000 ₪ בהתאמה מזקיפת שווי הרכב תיקנו את המצב כך שהתקבלה תוצאה ששיקפה נכונה את העלות הכלכלית של השימוש הפרטי ברכבים אלה. .
בתקנות אלה מוצע לעדכן את שיעור ההפחתה לשנים 2022 ו-2023, בהסתמך על בדיקות כלכליות עדכניות, כדלקמן:
לרכב חשמלי מוצע להגדיל את סכום ההפחתה ב-200 שקלים חדשים, כך שיעמוד על 1200 שקלים חדשים.
לרכב היברידי ורכב פלאג-אין מוצע להקטין את סכום ההפחתה ב-100 שקלים חדשים, כך שיעמוד על 400 שקלים חדשים לרכב היברידי ו-900 שקלים חדשים לרכב פלאג-אין.
בין השיקולים שנלקחו בחשבון - צמצום הפער בעלויות התחזוקה בין רכבים אלו לרכב רגיל, בין היתר על רקע הירידה בעלויות הרכישה של הרכבים וכן הודות לשיפור בצריכת הדלק של רכב רגיל. בנוסף, נלקחה בחשבון האפשרות להטעין רכב חשמלי ורכב פלאג-אין מעמדה ביתית .
מוצע לקבוע כי התקנות יחולו בהוראת שעה למשך שנתיים, המאפשרת בחינת הנושא מחדש בתום תקופה זו.