תזכיר טיוטת תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ"ב-2021

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

טיוטת תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ"ב-2021. 4

1.  הגדרות. 4

2.  דמי הפצה. 4

3.  דמי הפצה – מרבב אחד. 5

4.  דמי הפצה – שני מרבבים. 5

5.  תשלום בעד קיבולת פנויה. 6

6.  הפצה של ערוץ בטכנולוגיית חדות גבוהה. 6

7.  דמי ההפצה של משדרי הרדיו 6

8.  הצמדה. 7

9.  מועד תשלום דמי הפצה. 7

10. הודעת תשלום. 7

11. דמי הפצה שלא שולמו במועדם. 7

12. מס ערך מוסף. 7

13. תחילה. 7

______                                    _______. 8

דברי הסבר. 8


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ"ב-2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 (להלן – החוק), עניינו מערך הפצת השידורים הקרקעי בטכנולוגיה ספרתית, המוכר בשמו "עידן+" (להלן - המערך). המערך מופעל כיום על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו אשר מונתה כגורם המפעיל לפי סעיף 2 לחוק (להלן – הגורם המפעיל). בהתאם לסעיף 6 לחוק, המערך מפיץ כיום לציבור את שידורי הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי, של ערוץ הכנסת, ושל הערוצים המסחריים בעלי הרישיון לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. כמו כן, בהתאם לסעיף 7 לחוק, המערך מפיץ כיום את שידורי הרדיו של תאגיד השידור הישראלי, של גלי צה"ל, ושל תחנות רדיו אזוריות.

 

הוראות סעיף 9 לחוק מסדירות את דמי ההפצה שישלמו לגורם המפעיל כל אחד מהגופים המשדרים, בעד הפצת השידורים לציבור באמצעות המערך. סעיף 9(א) לחוק קובע כי: "גוף ששידוריו מופצים לפי סעיף 6 או 7 ישלם לגורם המפעיל בעד הפצת השידורים כאמור, סכום שיקבעו השר ושר האוצר, לאחר התייעצות עם הגורם המפעיל; הסכום האמור יחושב לפי סך כל התשלומים והעלויות הכרוכים בהפעלתן, בתפעולן ובתחזוקתן של תחנות השידור הספרתיות וכל תשלום שוטף אחר בשל הפצת השידורים כאמור, למעט עלות ההקמה (בסעיף זה – סך התשלומים והעלויות), כשהוא מחולק בין הגופים אשר שידוריהם מופצים באמצעות תחנות השידור הספרתיות כאמור, בהתאם להוראות אלה..." וכו'. בהתאם להוראת סעיף 9(ה), גובה דמי ההפצה שיקבעו בתקנות מכוח סעיף 9(א) כאמור לעיל, יחולו רק עד למינוי גורם מפעיל פרטי.

 

לרשות הגורם המפעיל עומדים 3 מרבבים (multiplexers), וכיום נעשה שימוש בשניים מתוכם כחלק מהפעלת המערך והפצת השידורים באמצעותו. המרבב השלישי זמין כגיבוי, או לשעת הצורך אם יורחב היקף השידורים המופצים באמצעות המערך. עלות ההפעלה השנתית של מרבב אחד נאמדת כיום בכ-28.7 מיליון שקלים חדשים, ואילו עלות ההפעלה המצרפית של שני מרבבים נאמדת בכ-36 מיליון שקלים חדשים. להערכת הגורמים הנוגעים בדבר לא צפוי כי בזמן הקרוב יהיה צורך להפעיל את 3 המרבבים הקיימים במקביל, ולכן התקנות המוצעות אינן מתייחסות לתרחיש כאמור.

בהתאם להוראות החוק דמי ההפצה אשר ישולמו לגורם מפעיל שאינו פרטי בהתאם לתקנות המוצעות נועדו לכסות את עלויות הפעלת המערך, ולכן הם מחושבים לפי עלות ההפעלה של המרבבים הנדרשים לשם הפצת כלל השידורים המופצים באמצעות המערך, המחולקת בין הגופים המשדרים השונים. מאחר שעלות ההפעלה של מרבב אינה מושפעת ממספר הערוצים המשודרים על גביו בפועל, הרי שככל שקיימת קיבולת הפצה פנויה רבה יותר, גובה דמי ההפצה שמשלמים הגופים המשדרים משתנה, בהתאם לסוגם, ובהתאם להוראות סעיף 9(ב) לחוק אשר קובע כי תאגיד השידור הציבורי והכנסת, יישאו בעלויות של הפעלת הקיבולת הפנויה במערך.

 

על כן, מוצע לקבוע את תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ"ב -2021 ובהן לפרט את סך דמי ההפצה שישלם כל אחד מהגופים ששידוריו מופצים במערך.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר ומשרד התקשורת:

טיוטת תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ"ב-2021

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 9(א) ו-14 לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-[1]2012:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"דמי הפצה" – סך כל התשלומים והעלויות הכרוכים בהפעלתן, בתפעולן, ובתחזוקתן של תחנות שידור ספרתיות, וכן כל תשלום שוטף אחר בשל הפצת שידורים כאמור, למעט עלות ההקמה, כשהם מחולקים בין הגופים ששידוריהם מופצים באמצעות תחנות השידור הספרתיות לפי סעיף 9 לחוק, ולפי תקנות אלה;

 

 

"עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד" – סכום של 1,200,000 שקלים חדשים לכל שנה;

 

 

"עלות הפעלת הרדיו בשני מרבבים" – סכום של 1,000,000 שקלים חדשים לכל שנה;

 

 

"עלות הפעלת מרבב אחד" – סכום של 28,700,000 שקלים חדשים לכל שנה;

 

 

"עלות הפעלת שני מרבבים" – סכום של 36,000,000 שקלים חדשים לכל שנה;

 

 

"רבעון" – תקופה של שלושה חודשים שתחילתה ב-1 בינואר, ב-1 באפריל, ב-1 ביולי או ב-1 באוקטובר כל שנה.

דמי הפצה

2.  

כל אחד מהגופים שלהלן ששידוריו מופצים באמצעות תחנות השידור הספרתיות, ישלם, מדי שנה בשנה, סכום דמי הפצה כמפורט בתקנות 3 עד 5, לפי מספר הערוצים שבהם מופצים שידוריו כמפורט בסעיפים 6(א) ו-7(א) עד (ב1) לחוק ולפי התקופה שבה מופצים שידוריו, ובהתחשב בסוג הטכנולוגיה שבאמצעותה מופצים השידורים:

 

 

 

(1) בעלי רישיונות לשידורי טלוויזיה;

 

 

 

(2) בעלי רישיון זעיר ובעלי רישיון זעיר ייעודי;

 

 

 

(3) הכנסת, לגבי שידורי ערוץ הכנסת;

 

 

 

(4) תאגיד השידור הישראלי – במסגרת ערוצי טלוויזיה;

 

 

 

(5) הטלוויזיה הלימודית;

 

 

 

(6) משדר ערוץ יעודי;

 

 

 

(7) משדר ערוץ נושאי;

 

 

 

(8) תאגיד השידור הישראלי – במסגרת ערוצי רדיו;

 

 

 

(9) גלי צה"ל;

 

 

 

(10)  בעלי זיכיונות לשידורי רדיו;

 

 

 

(11)  שירות ההתגוננות האזרחית.

דמי הפצה – מרבב אחד

3.  

הופצו השידורים לפי החוק באמצעות מרבב אחד, ישלמו הגופים המפורטים בתקנה 2 בעד הפצת שידוריהם בערוץ אחד בטכנולוגיית חדות רגילה, דמי הפצה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(1) ששידוריו הופצו בתחנות השידור הספרתיות, ישלם בעד הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד דמי הפצה כמפורט בסעיף 9(ז)(2) לחוק;

 

 

 

(2) כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(2) עד (7) ששידוריו הופצו בתחנות השידור הספרתיות, ישלם בעד הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד, דמי הפצה בסכום השווה לעלות הפעלת מרבב אחד בניכוי עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד ובניכוי סכום דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1) והסכום שבו נשא אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק, כשהוא מחולק במספר ערוצי הטלוויזיה שניתן להפיץ על גבי המרבב בניכוי מספר הערוצים שבהם מופצים שידוריהם של הגופים המפורטים בתקנה 2(1).

דמי הפצה – שני מרבבים

4.  

הופצו השידורים לפי החוק באמצעות שני מרבבים, ישלמו הגופים המפורטים בתקנה 2 בעד הפצת שידוריהם בערוץ אחד בטכנולוגיית חדות רגילה, דמי הפצה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(1) ששידוריו הופצו בתחנות השידור הספרתיות, ישלם דמי הפצה בסכום הזהה לסכום אותו היה משלם לפי תקנה 3(1);

 

 

 

(2) כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(2) עד (7), ששידוריהם הופצו באמצעות תחנות השידור הספרתיות, ישלם בעד הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד דמי הפצה בסכום השווה לעלות הפעלת שני מרבבים בניכוי עלות הפעלת הרדיו בשני מרבבים ובניכוי סכום דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1) והסכום שבו נשא אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק, כשהוא מחולק במספר הערוצים שניתן להפיץ על גבי שני המרבבים בניכוי מספר הערוצים שבהם מופצים שידוריהם של הגופים המפורטים בתקנה 2(1).

תשלום בעד קיבולת פנויה

5.  

בנוסף לתשלום לפי תקנות 3(2) או 4(2), לפי העניין, ישלמו הגופים המפורטים בתקנה 2(3) עד (5), ששידוריהם הופצו באמצעות תחנות השידור הספרתיות, את עלות הקיבולת הפנויה, לפי סעיף 9(ב)(1) לחוק; בתקנה זו, "עלות הקיבולת הפנויה" - הסכום המתקבל מעלות הפעלת מרבב אחד או שני מרבבים, לפי העניין, בניכוי עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין, ובניכוי דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1) עד (7) יחד, והסכום שנשא בו אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק.

הפצה של ערוץ בטכנולוגיית חדות גבוהה

6.  

לעניין חישוב התשלום לפי תקנות 4 ו-5, אם הופצו שידורי ערוץ טלוויזיה בטכנולוגיית חדות גבוהה, יחולו הוראות אלה:

 

 

 

(1) לעניין חישוב מספר ערוצי הטלוויזיה המופצים על גבי המרבב, ערוץ טלוויזיה ששידוריו מופצים בטכנולוגיית חדות גבוהה ייספר כשני ערוצים;

 

 

 

(2) ערוץ טלוויזיה בטכנולוגיית חדות גבוהה ישלם דמי ההפצה בסכום שמשלם גוף בעד הפצת שידוריו בערוץ אחד בטכנולוגיית חדות רגילה לפי תקנה 3(2) או לפי תקנה 4(2), לפי העניין, בעד כל אחד מהערוצים שלו לפי סעיף 6(א) לחוק.

דמי ההפצה של משדרי הרדיו

7.  

הגופים המפורטים בתקנה 2(8) עד (11), ישלמו ביחד את עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין; כל גוף ישלם בעד הפצת שידוריו בערוץ רדיו אחד, דמי הפצה בסכום העומד על סכום עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין, כשהוא מחולק במספר ערוצי הרדיו שניתן להפיץ על גבי כל המרבבים לפי סעיף 7(א) לחוק.

הצמדה

8.  

הסכומים הקבועים בתקנה 1 יעודכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), לפי שיעור עליית המדד ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר בשנה שקדמה לו, ולעניין יום העדכון הראשון – לעומת המדד שהיה ידוע ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018); הסכומים האמורים יעוגלו לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מועד תשלום דמי הפצה

9.  

גוף החייב בתשלום דמי הפצה לפי סעיף 9 לחוק, ישלם את דמי ההפצה השנתיים הנדרשים ממנו בארבעה תשלומים רבעוניים, ביום הראשון של כל רבעון; אם במהלך רבעון נוספו או פסקו שידורים של גוף מסוים שהופצו באמצעות תחנות שידור ספרתיות, יערוך הגורם המממן עד לתום הרבעון שבו נוספו או פסקו שידורים של גוף מסוים כאמור, חישוב מעודכן של דמי ההפצה לכל אחד מהגופים החייבים בתשלום דמי הפצה, לרבות גופים החייבים בתשלום דמי הפצה ששידוריהם נוספו או הופסקו במהלך אותו רבעון מהמועד שבו פסקו או נוספו שידורים כאמור; כמו כן, ובהתאם לתוצאות החישוב, ישיב הגורם המפעיל לגופים החייבים בתשלום דמי הפצה כאמור כספים המגיעים להם, או יגבה מהם כספים המגיעים לגורם המפעיל בעד תשלום דמי הפצה, לפי העניין, במסגרת תשלום דמי ההפצה של הרבעון העוקב.

הודעת תשלום

10.  

מנהל הגורם המפעיל ימסור לכל אחד מן הגופים החייבים בתשלום דמי הפצה כמפורט בתקנה 2, הודעה על סכום התשלום הרבעוני של כל אחד מן הגופים כאמור לפי תקנות אלה, לא יאוחר מ-14 ימים לפני תחילת כל רבעון.

דמי הפצה שלא שולמו במועדם

11.  

דמי הפצה שלא שולמו במועד שנקבע בתקנות אלה יישאו הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א- 1961[2], מן המועד שנקבע לתשלומם ועד למועד תשלומם בפועל, וזאת מבלי לגרוע מכל סעד או סמכות אחרת הנתונים לגורם המפעיל עקב אי תשלום כאמור.

מס ערך מוסף

12.  

לתשלומים לפי תקנות אלה יתווסף מס ערך מוסף במידה שהוא חל לפי דין.

תחילה

13.  

תחילתן של תקנות אלה ביום ז' בסיוון התשע"ז (1 יוני 2017).

 

 

___ ________ התשפ"ב (___ ב________ 2120)

 (חמ 5279-3)

 

______                   _______

שר האוצר                                  שר התקשורת

 

דברי הסבר

 

תקנה 1         מוצע להגדיר "דמי הפצה" כסך כל התשלומים והעלויות הכרוכים בהפעלתן, בתפעולן, ובתחזוקתן של המערך , וכן כל תשלום שוטף אחר בשל הפצת שידורים כאמור, למעט עלות ההקמה, כשהם מחולקים בין הגופים אשר שידוריהם מופצים באמצעות המערך בהתאם לקבוע בסעיף 9 לחוק. כמו כן, מוצע להגדיר את "עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד" כסכום של מיליון ומאתיים אלף שקלים חדשים לכל שנה ואת "עלות הפעלת הרדיו בשני מרבבים" כסכום של מיליון שקלים חדשים לכל שנה. וכן, את "עלות הפעלת מרבב אחד" כסכום שנתי בסך של 28.7 מיליון שקלים חדשים ואת "עלות הפעלת שני מרבבים" כסכום שנתי בסך של 36 מיליון שקלים חדשים. בנוסף, מוצע להגדיר "רבעון" כתקופה של שלושה חודשים שתחילתה ב-1 בינואר, ב-1 באפריל, ב-1 ביולי או ב-1 באוקטובר בכל שנה.

תקנה 2         התקנה מפרטת את הגופים שהגורם המפעיל רשאי או נדרש להפיץ את שידוריהם באמצעות המערך. מוצע לקבוע כי כל אחד מגופים אלה, ישלם, כמידי שנה, סכום דמי הפצה כמפורט בתקנות 3 עד 5. וזאת בהתאם למספר הערוצים שבהם מופצים שידוריו כמפורט בסעיפים 6(א) ו7(א)- (ב1) לחוק, בהתאם לתקופה בה מופצים שידוריו, ובהתחשב בסוג הטכנולוגיה שבאמצעותה מופצים השידורים (כגון שידורים בטכנולוגיית חדות נמוכה או גבוהה).

תקנה 3         מוצע לקבוע הוראות שיחולו לעניין דמי ההפצה של ערוץ טלוויזיה בטכנולוגיית חדות גבוהה ובהן, כי לעניין חישוב מספר ערוצי הטלוויזיה המופצים על גבי המרבב לפי תקנה 5(ב), ערוץ טלוויזיה המופץ בטכנולוגיית חדות גבוהה ייספר כשני ערוצים. כן, מוצע לקבוע כי על אף האמור בתקנה 5, דמי ההפצה של ערוץ טלוויזיה בטכנולוגיית חדות גבוהה יהיו פי שניים מדמי ההפצה שמשלם גוף עבור הפצת שידוריו בערוץ אחד בטכנולוגיית חדות רגילה לפי תקנה 5(ב).

תקנה 4         מוצע לקבוע הוראות לעניין גובה דמי ההפצה של השידורים כאשר המערך מופעל באמצעות מרבב אחד כדלקמן: בתקנת משנה (1) מוצע כי כל אחד מהגופים המפורטים בתקנה 2(1) (דהיינו בעלי הרישיונות לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו) ששידוריו הופצו במערך - ישלם עבור הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד דמי הפצה כמפורט בסעיף 9(ז)(2)לחוק, כלומר 1.5 מיליון שקלים חדשים. כמו כן, בתקנת משנה (2) מוצע כי כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(2)-(7) (הכנסת לגבי שידורי ערוץ הכנסת, תאגיד השידור הישראלי- במסגרת ערוצי טלוויזיה, בעלי רישיון זעיר ובעלי רישיון זעיר ייעודי, משדר ערוץ ייעודי, הטלוויזיה הלימודית בתקופה שקדמה לשילובה בתוך שידורי תאגיד השידור הציבורי, ומשדר ערוץ  נושאי) ששידוריו הופצו במערך - ישלם עבור הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד, דמי הפצה בסכום השווה לעלות הפעלת מרבב אחד בניכוי עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד ובניכוי סכום דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1) והסכום בו נשא אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק, כשהוא מחולק במספר ערוצי הטלוויזיה שניתן להפיץ על גבי המרבב בניכוי מספר הערוצים בהם מופצים שידוריהם של הגופים המפורטים בתקנה 2(1).

תקנה 5         מוצע לקבוע הוראות לעניין גובה דמי ההפצה של השידורים כאשר המערך מופעל באמצעות שני מרבבים כדלקמן: בתקנת משנה (1) מוצע כי הגופים המפורטים בתקנה 2(1) ישלמו דמי הפצה בסכום הזהה לסכום אותו מוצע לשלם לפי תקנה 4(א), כלומר 1.5 מיליון שקלים חדשים. כמו כן, בתקנת משנה (2) מוצע כי כל גוף מהגופים המפורטים בתקנה 2(2)-(7) ישלם עבור הפצת שידוריו בערוץ טלוויזיה אחד דמי הפצה בסכום השווה לעלות הפעלת שני מרבבים בניכוי עלות הפעלת הרדיו בשני מרבבים ובניכוי סכום דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1) והסכום בו נשא אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק, כשהוא מחולק במספר הערוצים שניתן להפיץ על גבי שני המרבבים בניכוי מספר הערוצים בהם מופצים שידוריהם של הגופים המפורטים בתקנה 2(1).

תקנה 6         בהתאם לסעיף 9(ב)(1) לחוק מוצע לחייב גופים מסוימים בתשלום נוסף בעד קיבולת ההפצה הפנויה במרבבים של המערך. כך, בנוסף לתשלום לפי תקנות (4)(2) או 5(2), לפי העניין, מוצע כי הגופים הציבוריים המפורטים בתקנה 2(3)-(5) (הכנסת, הטלוויזיה הלימודית – בתקופה שלפני שילוביה בתאגיד השידור הישראלי, ותאגיד השידור הישראלי) יישאו בעלות הקיבולת הפנויה, לפי סעיף 9(ב)(1) לחוק; מוצע להגדיר בתקנה זו "עלות הקיבולת הפנויה" כסכום המתקבל מעלות הפעלת מרבב אחד או שני מרבבים, לפי העניין, בניכוי עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין, ובניכוי דמי ההפצה ששילמו הגופים המפורטים בתקנה 2(1)-(7) יחד, והסכום שנשא בו אוצר המדינה לפי סעיף 9(ז)(2) לחוק. הוראות אלה נועדו להבטיח כי סך התשלומים המתקבלים לפי החוק ותקנות אלה יכסה את מלוא עלות ההפעלה של המערך, אך מבלי שיותיר רווחים מהפעלת המערך.

תקנה 7         מוצע לקבוע גם הוראות לעניין דמי ההפצה של משדרי הרדיו השונים. כך, מוצע כי הגופים המפורטים בתקנה 2(8)-(11) (תאגיד השידור הישראלי- במסגרת ערוצי רדיו, גלי צה"ל, בעלי זיכיונות לשידורי רדיו ושירות ההתגוננות האזרחית), ישלמו ביחד את עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין. כן מוצע כי כל גוף ישלם עבור הפצת שידוריו בערוץ רדיו אחד, דמי הפצה בסכום העומד על סכום עלות הפעלת הרדיו במרבב אחד או בשני מרבבים, לפי העניין, כשהוא מחולק במספר ערוצי הרדיו שניתן להפיץ על גבי כל המרבבים המופעלים, לפי סעיף 7(א) לחוק.

תקנה 8         מוצע לקבוע כי הסכומים הקבועים בתקנה 1 יעודכנו ב-1 בינואר בכל שנה בהתאם לשיעור שינוי מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הסכומים האמורים יעוגלו, במידת הצורך, לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים;

תקנה 9         מוצע כי גוף החייב בתשלום דמי הפצה לפי סעיף 9 לחוק, ישלם את דמי ההפצה  הנדרשים בגין כל שנה קלנדארית בארבעה תשלומים רבעוניים, ביום הראשון של כל רבעון. בנוסף, מוצע כי אם במהלך רבעון נוספו או פסקו שידורים של גוף מסוים שהופצו באמצעות המערך, יערוך הגורם המפעיל עד לתום הרבעון בו נוספו או פסקו השידורים, חישוב לעדכון דמי ההפצה הנדרשים עקב הוספת או הפסקת השידורים כאמור, החל מהמועד בו פסקו או נוספו השידורים. בהתאם לתוצאות החישוב, ישיב הגורם המפעיל לגופים החייבים בתשלום דמי הפצה כאמור לעיל, ולרבות הגופים אשר שידוריהם נוספו או הופסקו באותו רבעון, כספים המגיעים להם, או יגבה מהם כספים המגיעים לגורם המפעיל בעד תשלום דמי הפצה, לפי העניין, במסגרת תשלום דמי ההפצה של הרבעון העוקב. כאמור לעיל, דמי ההפצה נועדו לכסות את עלות ההפעלה של המערך, ולכן בתום כל רבעון בו נוספו או הופסקו שידוריו של גוף שהופצו באמצעות המערך, יש להתאים את גובה דמי ההפצה, אשר שולמו בתחילת הרבעון, להיקף ולהרכב השידורים אשר הופצו בפועל באמצעות המערך באותו הרבעון.

תקנה 10       מוצע לקבוע כי מנהל הגורם המפעיל ימסור לכל אחד מן הגופים החייבים בתשלום דמי הפצה כמפורט בתקנה 2, הודעה על סכום התשלום הרבעוני של כל אחד מן הגופים כאמור בהתאם לתקנות אלה, לא יאוחר מ-14 ימים לפני תחילת כל רבעון.

תקנה 11       מוצע לקבוע כי דמי הפצה שלא שולמו במועדם יישאו הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א- 1961, מן המועד שנקבע לתשלומם ועד למועד תשלומם בפועל, וזאת מבלי לגרוע מכל סעד או סמכות אחרת הנתונים לגורם המפעיל עקב אי תשלום כאמור.

תקנה 12       מוצע לקבוע כי לתשלומים לפי תקנות אלה יתווסף מס ערך מוסף במידה שחל על פי דין.

תקנה 13       מוצע להחיל את התקנות באופן רטרואקטיבי החל מיום 1 ביוני 2017. תיקון מספר 3 לחוק הסדיר את הפעלתו של המרבב השני במערך. המרבב השני הופעל  בשנת 2017, אך תקנות הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (מועדים והוראות לעניין תשלום דמי הפצה) (הוראת שעה), התשע"ג-[3]2012 (להלן: תקנות הרשות השנייה)לא מסדירות את דמי ההפצה כאשר המערך מופעל במתכונת הכוללת שני מרבבים. על כן, מאז הפעלתו של המרבב השני, הגורם המפעיל, אינו גובה עד היום דמי הפצה. למעשה, הפצת השידורים נעשית ללא גבייה מלאה של התשלומים בשיעור של עלות ההפעלה בפועל. התחולה למפרע בעניין זה נועדה להסדיר את עלות הפעלת המרבב השני, שלא הוסדרה עד היום. בהתאם לסעיף 9 לחוק, על הגופים המפיצים את שידורים לשלם דמי הפצה, ועל כן הגבייה היא בהתאם לחוק. הגורם המפעיל פועל במסגרת החוק כמשק סגור הממומן על ידי דמי ההפצה, ועל כן נדרשת תחולה למפרע על מנת לגבות את דמי ההפצה מתחילת פעולתו של המרבב השני.

 

סך הפרשי התשלום הרטרואקטיביים עומדים על כ-46.7 מיליון ש"ח כמפורט להלן (כלל הסכומים בטבלאות מצוינים בשקלים ולפני מע"מ). נכון להיום, לגורם המפעיל חובות בגין הפעלת המערך בגובה דומה להפרש דמי ההפצה ובכלל כך לחברת בזק עבור הפעלה ותחזוקה של תחנות השידור, וכן לקופת המדינה בגין תשלום אגרות תדרים. ללא הסדרת התקנות והפרש דמי ההפצה, לא יוכל הגורם המפעיל לפרוע חובות אלה.

 

להלן סכומי דמי ההפצה שיגבו מהגופים לאור התחולה למפרע, נכון לסוף שנת 2021 (לפני מע"מ):

גוף מפיץ שידורים

סכום דמי ההפצה שיגבה מ1.6.2017 עד ל31.12.2021 (לפני מע"מ)

הסבר

ערוץ 20

6.5 מיליון ₪

על פי החוק, אוצר המדינה נשא בעלות הפצת הערוץ עד ליום 30.6.2018. הסכום לגבייה הוא עבור הפצת הערוץ על מערך עידן+ החל מ1.7.2018.

ערוץ 24

1.5 מיליון ₪

על פי החוק, אוצר המדינה נשא בעלות הפצת הערוץ עד ליום 30.6.2018. לבקשת הערוץ הוא ירד מהמערך ב30.4.2019. הסכום לגבייה הוא עבור הפצת הערוץ על מערך עידן+ לתקופה שבין 1.7.2018-30.4.2019.

תאגיד השידור הציבורי (כאן)

36.7 מיליון ₪

תשלומי התאגיד מחולקים לשלושה – תשלומים בעבור ערוצי הטלוויזיה הרגילים (1,23,33), תשלום בעבור ערוץ ה-HD ותשלום בעבור תחנות הרדיו של כאן. בעבור ערוצי הטלוויזיה הועבר תשלום בהתאם לסכומים המפורטים בתקנות   הרשות השנייה כך שמקור הפער בתשלום נובע מחובת התאגיד לשאת בעלות המקום הפנוי אשר גדל במערך המורחב. בעבור ערוץ ה-HD לא הועבר תשלום, למעט תשלום חד פעמי על סך 2 מיליון ש"ח בשנת 2019, בהתאם תשלום ההפרשים בעבור ערוץ ה-HD הוא הגבוה ביותר. בעבור ערוצי הרדיו, תקנות הרשות השנייה קובעות תשלום גבוה יותר כך שהגביה בפועל הייתה גבוהה מהתשלום בתקנות המוצעות. בהתאם ישנו תשלום הפרשים שלילי שיקוזז מתשלום ההפרשים של התאגיד.

ערוץ הכנסת

2.3 מיליון ₪

הערוץ שילם לגורם המפעיל דמי הפצה בהתאם לתקנות הרשות השנייה (כ-3.7 מיליון ש"ח בשנה) כאשר על פי התקנות המוצעות הוא יחויב בכ-4.3 מיליון ש"ח בשנה. הסכום לגבייה הוא עבור ההפרשים החל מ1.6.2017.

הטלוויזיה הלימודית

0.7 מיליון ₪

הערוץ הפסיק לפעול באופן עצמאי ב14.8.2018. בתקופה שבין 1.6.2017-14.8.2018 שילם הערוץ לגורם המפעיל דמי הפצה בהתאם לתקנות הרשות השנייה. הסכום לגבייה הוא עבור ההפרשים החל מ1.6.2017.

תחנות הרדיו האזוריות וגלי צה"ל

החזר בסך 0.9 מיליון ₪

בהתאם לירידה בתשלום תחנות הרדיו על פי התקנות המוצעות, זכאיות גלי צה"ל ותחנות הרדיו המסחריות שפורטו לתשלום הפרשים שלילי.

סה"כ

46.8 מיליון ₪

 

 

 

 



[1] ס"ח התשע"ב, עמ' 286; התשע"ז, עמ' 96.

 

[2] ס"ח התשכ"א, עמ' 192; התשס"א, עמ' 206.

[3] ק"ת התשע"ג מס' 7194, עמ' 331; ק"ת התשע"ד מס' 7319, עמ' 355.