תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021) (תיקון), התשפ"ב–2021.
בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א–2020 (להלן – התקנות), עוגנה בתקנה 5 הוראה בדבר קביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק למגדלים חדשים. מכסות כאמור טרם נקבעו.
ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213 שעניינה הגברת התחרות בחקלאות. במסגרת החלטה זו הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה.
עם ביטול התכנון ובהתאם למצב המשפטי שיחול באותה העת, ניתן יהיה לגדל מטילות לייצור ביצי מאכל בכפוף לעמידה בדרישות המעוגנות בחקיקה בעניין גידול בעלי חיים, ללא צורך בקביעת מכסה לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושווק), התשכ"ד–1963. מטעם זה, מוצע לבטל את תקנה 5.
יוער כי טרם התקבלה התייחסות המועצה לענף הלול לתיקון המוצע.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1] ולאחר התייעצות עם המועצה, אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א–2020[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, ההגדרות "אזור עדיפות לאומית", "יישוב חדש", "יישוב סמוך גבול" ו"יישוב צמוד גדר", "בעל משק לול לייצור פטמים" ו"חוק ההתייעלות הכלכלית" – יימחקו. |
|||
|
ביטול תקנה 5 |
2. |
תקנה 5 לתקנות העיקריות – בטלה. |
|||
|
תיקון תקנה 9 |
3. |
בתקנה 9(ב) לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
(1) במקום פסקה (3) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(3) הוא מגדל פטם שנקבעה לו מכסה לפי תקנה 5(א)(1) לכללי 2018 שניתן לו היתר לפי תקנה 9(ב)(3) לכללים האמורים, עד תום מחזור הגידול, ובלבד שהוא ייצר את המכסה בלול שמצוי בתחום המועצה האזורית שבו מצוי משקו, או בלול כאמור ביישוב אחר שאינו מצוי באותה מועצה אזורית, אם המרחק בין מרכז היישוב שבו מצוי הלול למרכז היישוב שבו מצויה הקרקע האמורה אינו עולה על 30 קילומטרים, ושמתקיימות לגביו הוראות פסקה (4)(א) ו-(ב);"; |
||
|
|
|
(2) בפסקה (4)(ד)(2), במקום "לול חדש כהגדרתו בתקנה 5(ג)(4)(ו)" יבוא "לול שאוכלס לראשונה בשנה שבה נבחנת העמידה בתנאי זה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בפסקאות משנה (א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר;"; |
|||
|
|
|
(3) במקום פסקה (5) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(5) הוא מגדל שנקבעה לו מכסה לראשונה בשנים 2015 עד 2019 ומתקיימים לגביו כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
(א) הוא מתגורר מגורי קבע בסמוך לקרקע החקלאית שעל בסיסה נקבעה לו המכסה לראשונה כאמור ואם הוא מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז – 1967 – הוא מתגורר בנחלתו; |
|
|
|
|
|
|
(ב) הוא ייצר את מלוא מכסתו בלול שמתקיים לגביו אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
|
|
(1) בלול חדש המצוי ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בפסקת משנה (א), במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שמספר המגדלים שייצרו בלול זה לא יעלה על 10, והכול אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול מבין המגדלים החדשים מהיישוב לא יפחת מ־50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים שמייצרים בו; |
|
|
|
|
|
|
(2) אם מספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בפסקת משנה (א) נמוך מ־10 – גם בלול חדש ביישוב אחר המצוי באותה מועצה אזורית או בלול כאמור ביישוב אחר שאינו מצוי באותה מועצה אזורית אם המרחק בין מרכז היישוב שבו מצוי הלול למרכז היישוב שבו מצויה הקרקע האמורה אינו עולה על 30 קילומטרים, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שאם מכסתו נקבעה כמגדל חדש ביישובים באזור עוטף עזה, היישוב מצוי באזור עוטף עזה, והכול אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול לא יפחת מ־50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים המייצרים בו; |
|
|
|
|
|
לעניין זה, "לול חדש" – לול שהוקם ואוכלס במהלך שנת התכנון ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בפסקה (4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר. |
|
|
ביטול התוספת הראשונה |
4. |
התוספת הראשונה לתקנות העיקריות – בטלה. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
עודד פורר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א–2020 (להלן – התקנות), עוגנה הוראה בדבר קביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק למגדלים חדשים.
ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213 שעניינה הגברת התחרות בחקלאות. במסגרת החלטת הממשלה האמורה הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה.
עם ביטול התכנון, ניתן יהיה לגדל תרנגולות מטילות לייצור ביצי מאכל בהתאם למצב המשפטי שיחול באותה עת, בכפוף לעמידה בדרישות המעוגנות בחקיקה בעניין גידול בעלי חיים וללא צורך בקביעת מכסה לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושווק), התשכ"ד–1963.
לתקנות 1, 2 ו-4
לאור המפורט לעיל, מוצע לבטל את תקנה 5 לתקנות, שעניינה קביעת מכסות למגדלים חדשים. בהתאמה, מוצע למחוק את ההגדרות הנוגעות לתקנה האמורה וכן לבטל את התוספת הראשונה, שעניינה טופס בקשה לקבלת מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל. יודגש כי ועדת המכסות לפי החוק טרם קבעה מכסות כאמור.
לתקנה 3
פסקה 1 – בתקנה 9(ב)(3) עוגנו הוראות הנוגעות למקום גידול של מגדל פטם, בין שנקבעה לו מכסת הטלה לפי תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2018), התשע"ח–2018 ובין שנקבעה לו מכסה לפי התקנות לשנת 2021. לאור ההצעה לבטל את תקנה 5, מוצע לבטל בהתאמה את ההוראה הנוגעת למגדל פטם שנקבעה לו מכסת הטלה כמגדל חדש לפי התקנות לשנת 2021.
פסקאות 2 ו-3 – בתקנה 9(ב)(4)(ד)(2) ו-9(ב)(5) ישנן הפניות לתקנה 5. לאור ההצעה לבטל את תקנה 5, מוצע לתקן את הנוסח כך שההוראות אליהן מפנים יכללו בתקנות.