תזכיר חוק שירותי הובלה (תיקון מס'---), התשפ"ב-2021

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

הצעת חוק לתיקון חוק שירותי הובלה (תיקון מס'---), התשפ"ב-2021.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בהתאם להוראות סעיף 20(ב)(1) לחוק שירתי הובלה, תשנ"ז-1997, על מוסר המטען (הוגדר בסעיף 20(ב)(3)) מוטלת חובה לבדוק, בעת העמסת המטען, את התאמת משקל המטען למשקל המותר על פי רישיון הרכב. עם זאת, לא מוטלת על מוסר המטען החובה לוודא כי ההובלה נעשית בהתאם לתנאים הנוספים המופיעים ברישיון הרכב.

לאחרונה התברר כי משאיות בעלות ארבעה סרנים (נתמכי ציוד חריג) – שייעודן להובלת מטען חורג בלבד בהתאם להוראות תקנה 85 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 – מועמסות במטען רגיל, בניגוד לאמור ברישיון הרכב. תופעה זו נובעת מהרצון להעמיס כמות סחורה גדולה במיוחד על גבי משאיות אלה שכושר הנשיאה שלהן רב מהרגיל, להשגת רווח כלכלי. כפועל יוצא מכך, משאיות המובילות מטענים בעומס יתר ובציוד שלא בהתאם לייעודו נעות בכבישי הארץ בניגוד להוראות הדין, וכך אף נוצר אי שיויון בין חברות ההובלה.

יצוין כי ברישיון הרכב עשויות להופיע התניות שונות (כגון סוג המטען הובל). הצעת התיקון נולדה מהתופעה המתוארת לעיל המתקיימת במשאיות בעלות ארבעה סרנים, אך תשפיע על עניינים נוספים המופיעים ברישיון הרכב, והתיקון המוצע יחייב לבצע בדיקת התאמה של כל המטען המובל לאמור ברישיון הרכב.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק לתיקון חוק שירותי הובלה (תיקון מס'---), התשפ"ב-2021

 

 

 

תיקון סעיף 20

1.

בחוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997[1], בסעיף 20, בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (1) יבוא:

 

 

 

"(1א)  לא יעמיס מוסר המטען על גבי הרכב מטען, אשר אינו תואם את האמור בתנאי רישיון הרכב שלו; הפר מוסר המטען את חובתו האמורה, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין;

 

 

 

(1ב)    נעברה עבירה לפי פסקה (1א) בידי מוסר המטען או בידי אדם כאמור בסעיף 20(ב), חזקה כי מעסיקו של מוסר המטען או בעל הרכב הפר את החובה לפי הסעיף הקטן האמור, אלא אם הוכיח כי עשה כל שנדרש כדי למלא את חובתו".

תחילה

2.

תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו.

 

דברי הסבר

בהתאם להוראת סעיף 20(ב)(1) לחוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997, על מוסר המטען (המוגדר בסעיף 20(ב)(3)) מוטלת חובה לבדוק, בעת העמסת המטען, את התאמת משקל המטען למשקל המותר על פי רישיון הרכב. עם זאת, לא מוטלת על מוסר המטען החובה לוודא כי ההובלה נעשית בהתאם לאמור בתנאים נוספים המופיעים ברישיון הרכב.

לאחרונה התברר כי משאיות בעלות ארבעה סרנים (נתמכי ציוד חריג) - שייעודן להובלת מטען חורג בלבד בהתאם להוראות תקנה 85 לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 – מועמסות במטען רגיל, בניגוד לאמור ברישיון הרכב. תופעה זו נובעת מהרצון להעמיס כמות סחורה גדולה במיוחד על גבי משאיות אלה שכושר הנשיאה שלהן רב מהרגיל, להשגת רווח כלכלי. כפועל יוצא מכך, משאיות המובילות מטענים בעומס יתר ובציוד שלא בהתאם לייעודו נעות בכבישי הארץ בניגוד להוראות הדין, וכך אף נוצר אי שיוויון בין חברות ההובלה.

יצוין כי ברישיון הרכב עשויות להופיע התניות שונות (כגון סוג המטען המובל). הצעת התיקון נולדה מהתופעה המתוארת לעיל המתקיימת במשאיות בעלות ארבעה סרנים, אך תשפיע על עניינים נוספים המופיעים ברישיון הרכב, והתיקון המוצע יחייב התאמה של כל המטען המובל לאמור ברישיון הרכב.

 

מוצע להוסיף את סעיף 20(ב)(1)(א) כך שעל מוסר המטען תוטל גם החובה לוודא כי המטען המועמס תואם את האמור ברישיון הרכב, ומוצע לקבוע כי הפרת ההוראה כאמור דינה קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, כפי הקנס המוטל על מוסר המטען בסעיף 20(ב)(1).

בנוסף, ומאחר ובמצב כיום האחריות בנוגע להתאמת משקל המטען מוטלת על מוסר המטען בלבד, מוצע לתקן כך שמעסיקו של המוסר – שבידו השליטה על סוג ומשקל המטען המובל ועל התאמתו לאמור ברישיון הרכב - יכנס למעגל האחריות.

 

 

 



[1] ס"ח תשנ"ז, 1636; ס"ח תשס"ה, 2020.