תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק הגנת הצרכן (תיקון מס'...)( נסיבות מחמירות), תשפ"ב-2021
חוק הגנת הצרכן (תיקון)(נסיבות מחמירות), התשפ"ב - 2021
במסגרת החלטת ממשלה 450 בדבר תכנית חירום לחיזוק המאבק כנגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, נקבע בסעיף 3 להחלטה כי תיבחן הוספת נסיבה מחמירה נוספת לסעיף 22ד לחוק הגנת הצרכן, שהינה פגיעה בצרכן פגיע כאמור בסעיף 23א(ב)(4) לחוק.
על פי החוק כיום, כאשר הממונה נוקט בהליך מנהלי הוא רשאי להטיל עיצום כספי בנסיבות מחמירות רק כאשר ההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. יובהר כי בשל הפרה בנסיבות מחמירות ניתן להטיל עיצום כספי בשיעור פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.
מוצע כי במסגרת ההליך המנהלי תוסף נסיבה מחמירה - כאשר ההפרה בוצעה כלפי צרכן פגיע וזאת כדי להגביר את ההרתעה מפני ביצוע הפרות כלפי אוכלוסייה זו.
הצעת החוק מבקשת להגביר את ההרתעה מפני ביצוע הפרות כנגד אוכלוסיות פגיעות כגון אזרחים ותיקים, חסרי ישע, קטינים, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות ועוד.
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והמשרד לשוויון חברתי:
|
|
|
|
|
|
1. |
בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981 [1] בסעיף 22ד(ב) הפסקה המתחילה במילים "הפרה הנוגעת" ומסתיימת ב – "של צרכנים" תסומן כפסקה (1) ולאחריה יבוא - |
||
|
|
|
|
"(2) ההפרה בוצעה כלפי צרכן בעל מאפיינים מיוחדים; בסעיף זה "צרכן בעל מאפיינים מיוחדים" – אזרח ותיק, עולה חדש, אדם עם מוגבלות, כהגדרתם בסעיף 14ג1, קטין או חסר ישע, כהגדרתו בחוק העונשין התשל"ו - 1977 וצרכן שאינו יודע את השפה שבה נקשרה העסקה במידה מספקת לשם הבנת העסקה." |
במסגרת החלטת ממשלה 450 בדבר תכנית חירום לחיזוק המאבק כנגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, נקבע בסעיף 3 להחלטה כי תיבחן הוספת נסיבה מחמירה נוספת לסעיף 22ד לחוק הגנת הצרכן, שהינה פגיעה בצרכן פגיע כאמור בסעיף 23א(ב)(4) לחוק.
בעוד שהחוק קובע כיום בסעיף 23(א)(ב)(4) כי נסיבות מחמירות בהליך פלילי הן גם כאשר העבירה נעברה או היתה מכוונת כלפי קשישים, חסרי ישע או קטינים או כלפי ציבור של צרכנים הנתונים במצב של חולשה שכלית, נפשית או גופנית או כלפי מי שאינם יודעים את השפה שבה נקשרה העסקה במידה מספקת לשם הבנת העסקה, אין הוראה דומה במסגרת ההליך המנהלי.
על פי החוק כיום, כאשר הממונה נוקט בהליך מנהלי הוא רשאי להטיל עיצום כספי בנסיבות מחמירות רק כאשר ההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. יובהר כי בשל הפרה בנסיבות מחמירות ניתן להטיל עיצום כספי בשיעור פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.
מוצע כי במסגרת ההליך המנהלי תוסף נסיבה מחמירה - כאשר ההפרה בוצעה כלפי צרכן פגיע וזאת כדי להגביר את ההרתעה מפני ביצוע הפרות כלפי אוכלוסייה זו.
לפיכך מוצע לקבוע כי הפרה בנסיבות מחמירות היא גם הפרה שבוצעה כלפי צרכן בעל מאפיינים מיוחדים; "צרכן בעל מאפיינים מיוחדים" הינו - אזרח ותיק, עולה חדש, אדם עם מוגבלות, כהגדרתם בסעיף 14ג1, קטין או חסר ישע, כהגדרתו בחוק העונשין התשל"ו - 1977 וצרכן שאינו יודע את השפה שבה נקשרה העסקה במידה מספקת לשם הבנת העסקה.
ההגדרה דומה במהותה לאמור בסעיף 23א(ב)(4) אולם היא רחבה יותר וכוללת גם עולה חדש.