^ והספורט___________________________________
מינהל התרבות, תחום מחול
טיוטת תיקון רוחבי למבחני התמיכה של מינהל התרבות פנייה לקבלת הערות הציבור
משרד התרבות והספורט (להלן - המשרד) מעוניין לקבל את הערות הציבור לתיקון רוחבי מוצע למבחני התמיכה של מינהל התרבות, המפורטים בתוספת הראשונה לפניה זו, שלפיו מוצע לבטל באותם מבחנים הן את ההסדרים שנקבעו שם בעניין קביעת שכר מירבי של המנהל הכללי של גוף נתמך או של המנהל האמנותי שלו והן בעניין בחינת מצבו התקציבי של גוף נתמך כך שרק ההסדרים שנקבעו בסעיפים 6 ו-8 לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (להלן - נוהל התמיכות הכללי) שפורסם ב-[1]2019, יחולו על מוסדות שנתמכים על פי מבחני התמיכה של מינהל התרבות.
רקע:
1. במבחני התמיכה של מינהל התרבות המפורטים בתוספת הראשונה לפניה זו, בפרק שעניינו עקרונות לקביעת גובה התמיכה, מופיע הסדר בעניין קביעת שכר מירבי של המנהל הכללי של גוף נתמך או של המנהל האמנותי שלו בדרך כלל בנוסח הבא או בנוסח דומה:
בשלב ה..., יופחתו מסכום התמיכה של המוסד הנתמך, שנתקבל לאחר השלב ה..., חריגות שכר שנעשו בשנת ההערכה, כמפורט להלן:
(א) במקרה שבו שכר הברוטו של המנהל הכללי או המנהל האמנותי של המוסד הנתמך עלה בשנת ההערכה על השכר המרבי המפורט בפסקת משנה (ב), יופחת סכום החריגה המוכפל בחמש מסכום התמיכה שלו היתה זכאית המוסד אילולא החריגה;
(ב) שכר הברוטו המרבי למנהל כללי של מוסד נתמך ושכר הברוטו המרבי למנהל האמנותי שלו "קבעו בהתאם לדרגת השכר ולגובה השכר שנקבעו בידי רשות החברות הממשלתיות לחברות ממשלתיות לא עסקיות כמפורט להלן, נכון ליום 1 בינואר של שנת ההערכה, אלא אם כן התקבל מראש אישור מאת המינהל לתשלום שכר גבוה יותר בהתאם להמלצת ועדת מעקב שמינה לענין זה:
|
שכר הברוטו המרבי למנהל אמנותי ביחס לשכר המרבי של המנהל הכללי |
דרגת שכר הברוטו המרבי למנהל כללי לפי דירוג חברות ממשלתיות לא עסקיות |
סוג המוסד הנתמך |
|
95% |
X דרגה |
מוסד גדול |
|
90% |
Y דרגה |
מוסד בינוני |
|
90% |
Z דרגה |
מוסד קטן |
^ והספורט___________________________________
שכר הברופו המרבי יתעדכן באופן שוסף לפי עדכוני רשות החברות הממשלתיות;
(ג) על אף האמור בפסקת משנה (ב), מוסד נתמך רשאי לקבוע כי השכר המרבי של המנהל האמנות׳ יהיה השכר המרבי הקבוע למנהל הכללי בסבלה שבפסקת משנה (ב), ובלבד שייקבע במקביל כי השכר המרבי של המנהל הכללי יהיה השכר המרבי הקבוע למנהל האמנותי בסבלה האמורה;
(ד) במקרה שבו המנהל הכללי של מוסד נתמך משמש בפועל גם כמנהל אמנותי, לא יהא זכאי לתוספת שכר מעבר לשכרו כמנהל כללי;
(ה) הוראות פסקה זו יחולו רק על מוסד נתמך שסך כל התמיכה הציבורית בו בשנת ההערכה (תמיכה ממשלתית, תמיכה מרשויות מקומיות ומרשויות ציבוריות אחרות) עולה על 25% מתקציבו השנתי או על 4 מיליון שקלים חדשים - לפי הנמוך מביניהם.
2. כותרת סעיף 6 של נוהל התמיכות הכללי, היא "עלות שכר של בעל תפקיד ניהולי". שם נקבע כדלקמן:
"(א) עלות השכר של ממלא תפקיד ניהולי (להלן - מנהל) במוסד ציבור, ובכלל זה עובד עצמאי הנותן שירותים למוסד וקבלן משנה, לא תעלה בשנת התמיכה על 630 אלף שקלים חדשים (להלן - עלות השכר המרבית), אלא אם נקבעה במבחני התמיכה הנוגעים לעניין עלות שכר נמוכה יותר.
(ב) תשלומים בעבור רכיבים סוציאליים המשולמים באופן חד פעמי ולא כתשלום או הסבה דחויים, לא "חשבו כחלק מעלות השכר המרבית.
(ג) החשב הכללי יקבע בהוראות התכ"ם את רכיבי עלות השכר המרבית לצורך סעיף זה.
(ד) החשב הכללי רשאי לעדכן מזמן לזמן את עלות השכר המרבית בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן כפי שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסססיססיקה; החשב הכללי יפרסם בהוראת תכ"ם את עלות השכר המרבית המעודכנת מידי תקופה כאמור.
(ה) התברר לוועדת התמיכות כי מוסד הציבור לא עמד בהוראות סעיף זה, ישיב מוסד הציבור למשרד את סכום החריגה כשהוא מוכפל פי 5, אך לא יותר מסכום התמיכה ששולמה לו בפועל בשנת התמיכה שבה אירעה החריגה.
(ו) מבלי לפגוע באמור לעיל, רשאי מוסד ציבור לפנות לוועדת התמיכות בעניין מי שהמוסד התקשר או עתיד להתקשר עמו בחוזה עבודה שעלות שכרו עלתה או עתידה לעלות על עלות השכר המרבית; ועדת התמיכות רשאית, בהתקיים נסיבות מיוחדות וחריגות שיירשמו, ובהתייעצות עם החשב הכללי, לאשר חריגה מעלות השכר המרבית ביחס למוסד ציבור מסוים.
(ז) הוראות סעיף זה לא יחולו על מוסד ציבור שמתקיים בו אחד מאלה:
(1) מוסד ציבור שסך כל התמיכה הציבורית בו, בשנה שבה אירעה החריגה, אינו עולה על 25% ממחזור הכנסותיו או על 5 מיליון שקלים חדשים, לפי הנמוך מבניהם;
(2) מוסד ציבור ששכר ממלאי תפקיד ניהולי בו מוגבל לפי כל דין או נוהל".
3. במבחני התמיכה של מינהל התרבות המפורסים בתוספת הראשונה לפניה זו, בפרק שעניינו עקרונות לחישוב התמיכה, מופיע הסדר בעניין בחינת מצבו התקציבי של גוף נתמך בדרך כלל בנוסח הבא או בנוסח דומה:
|
|
בשלב ה..., "בחן תקציב מוסד נתמך בשנת ההערכה, כמפורט להלן:
(א) מוסד נתמך אשר סיים את השנה כשהוא מאוזן או נמצא ביתרה וללא גירעון מצטבר של למעלה מ- 20%, יוגדל ניקודה היחסי בשיעור של 3% מהשיעור שנתקבל עד לשלב זה;
(ב) מוסד נתמך אשר סיים את השנה בגירעון שוטף בניכוי פחת של 15% ומעלה ובגרעון מצטבר כלשהו או בגרעון מצטבר של 25% ומעלה, לא זכאי לתמיכה, אלא לאחר שהציג תכנית הבראה מפורטת, אשר תיבדק ותאושר בידי המינהל, ואשר ביצועה ילווה בפיקוח שוטף כפי שתקבע הוועדה;
(ג) לעניין פסקה זו, איזון או גירעון תקציבי "קבעו על סמך הדו"ח הכספי המבוקר שצורף לבקשת התמיכה, הכולל את כל ההכנסות וההוצאות של מוסד נתמך ושנערך על פי כל כללי החשבונאות המקובלים ביחס לנכסים נטו לשימוש לפעילות בלבד; חישוב הגירעון לא יכלול סכומים שהופחתו עקב מדיניות כלכלית מסכום התמיכה שנקבע ונמסר תחילה ללהקת המחול אחרי 1 ביולי בשנת ההערכה.
4. כותרת סעיף 8 של נוהל התמיכות הכללי היא "גרעון מצטבר בנכסים נטו לשימוש לפעילויות שיועדו ושלא יועדו". שם נקבע כדלקמן:
"(א) שיעור גרעונו המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו, של מוסד הציבור מתוך מחזור הכנסותיו, בשנה שקדמה לשנת התמיכה, לא יעלה על 50%, אלא אם אישרה ועדת התמיכות תכנית לצמצום גירעון שהציע.
(ב) האמור בסעיף קטן (א) "בדק על בסיס דוחות כספיים מבוקרים שנערכו לפי כללי חשבונאות מקובלים ובהתאם להוראות הרשם הנוגע לעניין.
(ג) שווי עבודת מתנדבים או הכנסות והוצאות בשווה כסף יובא בחשבון במסגרת חישוב מחזור ההכנסות השנתי לעניין סעיף זה, ובלבד שמוסד הציבור עומד בהוראות סעיף 4(ו) לעניין זה, אף אם לא נקבע במבחני התמיכה הנוגעים לעניין כי ניתן להכיר בהכנסות ובהוצאות שהן בשווה כסף או בשווי עבודת מתנדבים.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), שיעור גרעונו המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו, של מוסד הציבור הנתמך לראשונה מתוך מחזור הכנסותיו, בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה, לא יעלה על השיעור המפורטים להלן, אלא אם אישרה ועדת התמיכות, בהתייעצות עם החשב הכללי, תכנית לצמצום גרעון שהציע:
(1) מוסד ציבור שמחזור הכנסותיו נמוך מ-500 אלף שקלים חדשים - 50% ממחזור הכנסותיו;
(2) מוסד ציבור שמחזור הכנסותיו גבוה או שווה ל-500 אלף שקלים חדשים - 30% ממחזור הכנסותיו".
5. היוצא מכל האמור לעיל הוא שהיום מתקיימות הוראות מקבילות במבחני התמיכה של מינהל התרבות ובסעיפים 6 ו-8 לנוהל התמיכות הכללי הן בעניין הגבלת שכרם של בעל תפקיד בכיר במוסד נתמך והן בעניין בחינת מצבו התקציבי של מוסד נתמך. הסדר הגבלת השכר במבחני התמיכה של מינהל התרבות מבוסס על שכר הברוטו לנושא המשרה הרלבנטי בהתאם לדרגת השכר ולגובה השכר שנקבעו בידי רשות החברות הממשלתיות לחברות ממשלתיות לא עסקיות ואילו ההסדר בסעיף 6 לנוהל התמיכות הכללי מבוסס על עלות השכר.
6. המשרד סבור ש:
|
|
מינהל התרבות, תחום מחול
א. א י ן הצדקה עניינית לקיומם של שני הסדרים שונים;
ב. מבחינות מסוימות ההסדרים שנקבעו בסעיפים 6 ו-8 לנוהל התמיכות הכללי מקיפים או יעילים יותר מאלה שנקבעו במבחני התמיכה של מינהל התרבות.
ג. החלת ההסדרים הרוחביים, שנקבעו בסעיפים 6 ו-8 של נוהל התמיכות הכללי, על הגופים הנתמכים במקום ההסדרים שנקבעו במבחני התמיכה של מינהל התרבות עשויה להקסין את הנ0ל הביורוקר0י על מוסדות הציבור הנתמכים, לייעל את עבודתם של מינהל התרבות וועדת התמיכות או להגשים באופן יותר ממצה ונכון את תכלית ההסדרים.
7. לאור כל האמור מוצע לבטל באופן רוחבי את ההסדרים שנקבעו במבחני התמיכה של מינהל התרבות, שמפורטים בתוספת הראשונה לפניה זו, הן בעניין קביעת שכר מירבי של המנהל הכללי של גוף נתמך או של המנהל האמנותי שלו והן בעניין בחינת מצבו התקציבי של גוף נתמך כך שרק ההסדרים שנקבעו בסעיפים 6 ו-8 לנוהל התמיכות הכללי יחולו על מוסדות שנתמכים על פי מבחני התמיכה של מינהל התרבות.
8. לצרכי המחשה בלבד רצ"ב בתוספת השנייה לפניה זו מבחני התמיכה של משרד התרבות והספורט במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בתחום הגופים הכליים[2] שבהם התיקון המוצע יושם ביעקב
אחר שינויים'.
9. כל המעוניין להשיג, להעיר או להציע הצעות בקשר לתיקון הרוחבי המוצע מוזמן לעשות זאת באמצעות אתר החקיקה הממשלתית בכתובת הנ"ל. ניתן לעשות כן עד ליום שני, ב' בטבת התשפ"ב, 6 בדצמבר 2021. לאחר מועד זה יגובש הנוסח הסופי של התיקון הרוחבי, ככל שיוחלט לעשות כן, ולאחר שיידונו הפניות שהתקבלו עד למועד האמור.
10. המשרד רשאי לפרסם באתר המשרד את ההערות שיוגשו או תמצית שלהן.
11. אין האמור לעיל מהווה משום התחייבות לקבלת ההערות שיועברו או למתן תמיכה.
מינהל התרבות, תחום מחול
תוספת ראשונה
|
סעיפים רלבנטיים |
מראה מקום - פרסום מקורי |
מבחן התמיכה |
תחום פעילות מקצועי |
מס"ד |
|
סעיף 7(ה) שכר סעיף 7(ו)(2) גירעון |
י"פ התשע"ח, עמי 8432 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודי מוסדות בתחום התרבות |
איגודים - איגודי מוסדות |
.1 |
|
סעיף 7(ה) שכר סעיף 7(ו)(2) גירעון |
י"פ התשע"ח, עמי 8426 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודים מקצועיים בתחום התרבות |
איגודים - איגודים מקצועיים |
.2 |
|
סעיף 6(ה)(2) גירעון |
י"פ התשס"ט, עמי 3042 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות הפלסטית |
אמנות פלסטית (חללי תצוגה - גלריות) |
.3 |
|
סעיף 8(ד) שכר סעיף 8(ה)(1) גירעון |
י"פ התשע"ד, עמי 5764 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור העוסקים בשימור מידע (ארכיונים) |
ארכיונים |
.4 |
|
סעיף6(ה1)(2) שכר סעיף6(1)(ו) גירעון |
י"פ התשס"ה, עמי 3760 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת האמנויות |
בתי ספר לאמנות |
.5 |
|
סעיף 6(5) שכר סעיף 6(6)(ב) גירעון |
י"פ התשע"ט, עמי 11245 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות שהם בית אופרה |
מוסיקה - אופרה |
.6 |
|
סעיף 6(4)(ז) שכר סעיף 6(ח)(1) גירעון |
י"פ התשס"ו, עמי 1474 |
המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בתחום הגופים הכליים |
מוסיקה - גופים כליים |
.7 |
|
סעיף 7(5) שכר סעיף 7(6)(ב) גירעון |
י"פ התשע"ח, עמי 8418 |
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בתחום הגופים הקוליים |
מוסיקה - גופים קוליים |
.8 |
|
סעיף 6(4) שכר סעיף 6(5)(ב) גירעון |
י"פ התשע"ט, עמי 11508 |
מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות ציבור המקיימים פעילות של מוסיקה קולית מסורתית |
מוסיקה - קולית מסורתית (חזנות ופיוט) |
.9 |
|
סעיף 8(ד) שכר סעיף 8(ה)(2) גירעון |
י"פ התשע"ה, עמי 4784 |
מבחנים של משרד התרבות והספורט למתן תמיכה במוסדות ציבור לצורך תמיכה בפעילות תרבות בתחום מורשת של עדות ישראל |
מורשת עדות ישראל |
.10 |
|
מינהל התרבות, תחום מחול
|
|
|
מינהל התרבות, תחום מחול
|
|
תוספת שנייה
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בתחום הגופים הכליים - רצ"ב בקובץ נפרד.