מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לקופות חולים ובתי חולים לצורך פיתוח והטמעת טכנולוגיות רפואיות בתחום הדימות הרפואי
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ובהתאם להוראת תכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2], מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לקופות חולים לצורך פיתוח והטמעת טכנולוגיות בתחום האבחון, טיפול ושירות דיגיטליות ואחרות בתחום הדימות הרפואי, כמפורט להלן:
תקנות תקציביות מספר: 24200341, 24200320
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל תמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות 1מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.
(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי הפעילות בכפוף לאמור במבחנים אלה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אזורים פריפריאליים" – ישובים שמיקומם הגאוגרפי מצפון לעיר לחדרה ומדרום למועצה המקומית גדרה או ישובים באשכולות 1 עד 4 למדד הפריפריאליות של ישובים ושל רשויות מקומיות לשנת 2015, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס) בשנת 2017, כפי שמתעדכן מזמן לזמן;
"בית חולים"- בית חולים ציבורי כללי המפעיל חדר מיון כללי.
"קופת חולים" – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[4] (להלן – החוק).
"מוסד"- בית חולים או קופת חולים
"פתרון טכנולוגי בתחום הדימות" – פתרון העושה שימוש בטכנולוגיה לצורך שיפור איכות הטיפול או השירות בתחומי הדימות;
"תכנית מפורטת" – תכנית הכוללת את כל מרכיבי הפתרון, התכולות, העלויות, פירוט השלבים השונים להטמעתה ואבני הדרך למימושה
3. הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות חולים ובתי חולים.
4. מטרות התמיכה
מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן סיוע בפיתוח והטמעה מהירה ותכליתית של תשתית טכנולוגית ו/או פתרונות טכנולוגיים לשיפור איכות האבחון הרפואי, השירות והזמינות הניתנים בארגוני הבריאות, בתחום הדימות הרפואי.
5. תנאי הסף למתן התמיכה
(א) המוסד הגיש למשרד תכנית מפורטת.
(ב) התכנית אושרה, לפני תחילתה, על ידי חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר (להלן - החטיבה)
6. תנאים לפעילות הנתמכת
(א) המוסד הגיש תכנית לפתרון טכנולוגי בתחום הדימות בדגש על בדיקות CT, MRI ו-PETCT.
(ב) על התכנית לפעול למימוש אחת או יותר מהמטרות הבאות:
(1) הגברת הנגישות והזמינות של בדיקות בתחום הדימות
(2) ייעול התהליך של בחירת בדיקת הדימות הנכונה למטופל
(3) ייעול תהליך הפענוח ושיפור זמני הפענוח של בדיקות דימות
(4) אבטחת איכות תוצאות הפענוח
(5) שיפור הWORKFLOW- בין התחנות השונות של בדיקת הדימות
(6) שיפור תהליכי העבודה ומניעת שחיקה של כ"א העוסק בתחום הדימות
(7) שיפור חווית המטופל בתהליך מהרגע של הזמנת הבדיקה עד לקבלת התוצאות
(8) ייעול תהליך קביעת התורים בהתאם לסוג הבדיקה
(9) קידום רפואה מרחוק בדימות (טלה רדיולוגיה)
(ג) התכנית תכלול את כל מרכיבי הפתרון, התכולות, העלויות ואבני הדרך למימושן בהתאם לפורמט שיקבע המשרד.
(ד) משך התכנית שתוגש במסגרת מבחנים אלה, יהיה שנתיים לכל היותר החל ממועד אישור קבלת התמיכה.
(ה) במסגרת מבחנים אלה ניתן לבצע שיתופי פעולה, שיוגדרו במסגרת התכנית, על ידי שניים או יותר מהמוסדות שהגישו יחד את הבקשה לתמיכה.
(ו) התכנית תוגש לחטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר במשרד, בצירוף הבקשה לתמיכה כשהיא חתומה בידי המנהל הכללי של המוסד, מנהל הכספים של המוסד ומוביל התכנית אשר יאשרו את הפרטים המופיעים בה.
(ז) התכנית תאושר על ידי החטיבה, לאחר שנוכח כי התכנית האמורה עומדת במטרות התמיכה ועונה על אחת מהמטרות המפורטות בסעיף קטן (ב) לפחות; בעת אישור התכנית, החטיבה רשאית לקבוע כי עלות התכנית שתוכר לצורך תמיכת המשרד לפי מבחנים אלה, תהיה נמוכה מהעלות שעליה הצהיר המוסד, ככל שמצא כי העלות המוצהרת של התכנית האמורה אינה תואמת את עלותה בפועל.
(ח) לפי מבחנים אלה, המוסד חייב להעמיד סכום כסף ממקורותיו העצמיים למימון התכנית, בהתאם להיקפים המפורטים בסעיף 7 (להלן – כספים למימון עצמי); המוסד יציין בתכנית לאיזה מרכיבים מיועדים כספי המימון העצמי; ניצול הכספים למימון העצמי ייבחן במסגרת אבני הדרך המפורטות בסעיף 8.
(ט) לעניין זה, כספי המימון העצמי שהמוסד יידרש להעמיד בכל אחד ממסלולי התמיכה יכול להיות מורכב גם מכוח אדם שפועל באופן ייעודי לפיתוח והטמעת התכנית, ובלבד שיועבר דיווח בגין פעילות ייעודית זו, וכן שמדובר בפעילות הכלולה בדוחות הכספיים של המוסד;
7. גובה התמיכה
התמיכה שתינתן למוסד, תיקבע בהתאם לתכנית שיגיש, שעלותה תכלול הן את סכום התמיכה שיינתן והן את סכום כספי המימון העצמי; התמיכה תינתן באופן הבא:
(א) סכום התמיכה המרבי שיינתן בעבור כל תכנית הוא 700 אלף שקלים חדשים עבור קופות החולים ו-500 אלף שקלים חדשים עבור בתי החולים;
(ב) בעבור סכום התמיכה, על המוסד להעמיד כספים למימון עצמי בשווי שלא יפחת מ-30% מהסכום המבוקש לתמיכה;
(ג) בשלב הראשון, תינתן תמיכה לכל מוסד לתכנית אחת ולאחר מכן כתלות בתקציב תיבחן האפשרות לאשר תכנית שנייה וכן הלאה.
(ד) בעבור תכנית המתמקדת בשיפור איכות האבחון הרפואי, השירות והזמינות באזורים פריפריאליים, יינתן למוסד סכום תמיכה נוסף של עד 200 אלף שקלים;
8. אופן חלוקת התמיכה
כספי התמיכה עבור התכנית יחולקו בהתאם לאבני הדרך המפורטות להלן:
(א) אבן הדרך הראשונה תהיה אישור התכנית – לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו 40% מכספי התמיכה;
(ב) אבן הדרך האחרונה תהיה לאחר גמר ביצוע התכנית והגשת דוח מפורט ובדיקה של המשרד. לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו 60% מכספי התמיכה.
(ג) יובהר כי בעבור אבן דרך האחרונה יש להציג את כלל הוצאות התכנית, לרבות ההוצאה היחסית בשווי הכספים למימון עצמי שהמוסד נדרש להעמיד לפי סעיף 7.
(ד) התמיכה לפי מבחנים אלה תינתן לאחר שהמוסד הוכיח את עמידתו ביעדים שנקבעו בתכנית העבודה, גם במצב שבו המועד להשלמת התכנית טרם חלף.
9. נהלים
(א) בעבור בקשות שיוגשו במסגרת מבחנים אלה ולא יזכו לתמיכה, המשרד יעביר תשובה מנומקת המפרטת את הסיבות לאי מתן התמיכה.
(ב) במסגרת אישור התכנית, תבחן החטיבה את מידת התאמת התכנית האמורה למצב הקיים במוסד; יובהר, כי החטיבה רשאית לאשר את התכנית באופן מלא או חלקי, ובהתאם לכך לקבוע את עלות התכנית המאושרת.
(ג) לאחר אישור התכנית, החטיבה רשאית להנחות את המוסד, כתנאי לקבלת התמיכה, לשנות את המדדים שהציגה בתכנית האמורה באופן שיאפשר את בחינת עמידתה במטרות התכנית, כמפורט בסעיף 6(ב).
(ד) המוסד לא ייתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת התכנית.
(ה) לא תינתן תמיכה למוסד שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.
(ו) לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת או ממומנת בידי גורם ממשלתי אחר, לרבות סיוע מאת רשות החדשנות או הקרן הלאומית למדע, ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.
(ז) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של המוסד על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה להן המשרד, לרבות ההוצאה בפועל בגין רכש השירותים.
(ח) לצורך בחינת עמידתו של המוסד בתנאי מבחנים אלה, המשרד רשאי לדרוש מהמוסד להציג את הסכמי שיתוף הפעולה שנכרתו כחלק ממבחנים אלה, בין המוסד לבין ספקי שירות אחרים.
(ט) מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, מוסד אשר עשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמש בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, יידרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לו, תישלל אפשרותו לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן, ויידרש להציג תחקיר אודות השימוש האמור לצד הצגת ראיות מתאימות המעידות על תיקון הליקויים שנגרמו בשל השימוש האמור, ככל שאלו נגרמו.
(י) המוסד מתחייב, כי ביצוע התכנית שהוגשה, יהיה בכפוף לכל דרישות החוק, לרבות תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017[5], ובכפוף לכל דין.
10. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.
.
________, התשפ"ב
(_________ 2021)
________________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
(803-35-2019-000071)