תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן:
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. הגדרות
3. חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי, גודל האוכלוסייה ומרחק משטח נמל התעופה
4. חלוקה לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים
6. תוקף
טיוטת תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון בהתאם לכללי חלוקה שיקבע שר הפנים בהסכמת שר האוצר.
התקנות המוצעות קובעות את כללי החלוקה לחלק הנותר בשנת 2021, כפי שיפורט להלן.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב התכנית על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה. על בסיס עקרונות אלו נבנו הקריטריונים המוצעים כאשר לכל קריטריון ניתן משקל שונה כמפורט להלן. ביחס לקריטריונים אלה ניתן לכל רשות מקומית ניקוד בהתאם למאפיינים שלה ובהכפלה של מקדמי העדפה בהתאם לכל פרמטר על פי הטבלאות המפורטות, ומכל פרק ניתן לה חלקה היחסי בהתאם לניקוד שלה ביחס לרשויות המקומיות האחרות.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
טיוטת תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
1. |
בתקנות אלה – |
|||
|
|
|
"חוק מרשם האוכלוסין" – חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965[1]; |
||
|
|
|
"חיוב הארנונה המחושב לנכסים שאינם למגורים" – מכפלת שטחי הנכסים בסיווג משרדים, שירותים ומסחר ותעשייה ומלאכה כהגדרתם בתקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007[2] בתעריף הנדרש כמפורט בתוספת הראשונה בתקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקת הקרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות) (הוראת שעה), התשע"ח-2017[3] במכפלתו בשיעור העדכון כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[4] ובמקדמי העדפה לפי המדרג החברתי – כלכלי כמפורט בטבלה 1 בתוספת הראשונה ולפי מדד הפריפריאליות כמפורט בטבלה 2 בתוספת הראשונה; |
||
|
|
|
"מדד הפריפריאליות" – אשכול הפריפריאליות של רשויות מקומיות לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כל רשות מקומית; |
||
|
|
|
"המדרג החברתי-כלכלי" – אפיון רשויות מקומיות וסיווגן באשכול לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כל רשות מקומית, ולעניין יישוב במועצה אזורית – לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי אותו יישוב במועצה האזורית או לגבי המועצה האזורית שבשטחה הוא נמצא; |
||
|
|
|
"מספר התושבים" – מספר התושבים שלפי הרישום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין, התגוררו בתחום הרשות המקומית ביום 31 באוקטובר שלפני שנת הכספים שבה מחולקים כספי התכנית; |
||
|
|
|
"מספר תושבים משוקלל במועצה אזורית" – מספר התושבים במועצה אזורית בתוספת 50% ממספר התושבים בכל יישוב באותה מועצה אזורית שהאשכול שלו במדרג החברתי-כלכלי נמוך מ-4; |
||
|
2. |
תקציב התכנית יחולק בכל שנת כספים לפי תקנה 3 ויתרת התקציב לאחר החלוקה כאמור, תחולק לפי תקנה 4, לרשות מקומית שהתקיים בה אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
(1) גובלת בנמל התעופה בן-גוריון; |
|
|
|
|
|
(2) לא הוכרזה עירייה איתנה לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות [5] או לא הוכרזה מועצה מקומית איתנה לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות[6], מרחקה ממרכז שטח נמל התעופה בן-גוריון כפי שקבע שר התחבורה מכוח סעיף 53 לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 אינו עולה על שמונה קילומטרים ומתקיים בה אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלה נמוך מ-8; |
|
|
|
|
|
(ב) האשכול במדד הפריפריאליות שלה נמוך מ-8; |
|
|
|
|
|
(ג) היא זכאית למענק כללי לאיזון ממשרד הפנים שלא יפחת מ-1.5% מתקציבה לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון; |
|
|
|
|
(3) היא לא הוכרזה עירייה איתנה לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות או לא הוכרזה מועצה מקומית איתנה לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות, מרחקן מנמל התעופה בן-גוריון אינו עולה על 12 קילומטרים והאשכול במדרג החברתי-כלכלי שלה נמוך מ-6. |
|
|
חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי, גודל האוכלוסייה ומרחק משטח נמל התעופה |
3. |
|
(א) כל רשות מקומית זכאית לחלוקה בגובה מכפלת מספר התושבים, ולעניין מועצה אזורית – מספר התושבים המשוקלל במועצה אזורית, בסכום המענק שיינתן בעד כל תושב לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחק הרשות המקומית מנמל התעופה כמפורט בטבלה 1 בתוספת השניה (להלן – סכום החלוקה); |
|
|
|
|
|
(ב) עלה סכום החלוקה בעד כלל הרשויות המקומיות הזכאיות לפי תקנת משנה (א) על 85% מתקציב התכנית לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות לפי תקנה 5, יקוזז מסכום החלוקה של כל רשות מקומית סכום השווה לחלקה היחסי של הרשות המקומית מסכום החלוקה כאמור בעד כלל הרשויות המקומיות הזכאיות לפי תקנה זו. |
|
|
4. |
יתרת תקציב התכנית תחולק כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
(א) לכל רשות מקומית יינתן ניקוד שהוא מכפלת שיעור חיוב הארנונה המחושב לנכסים שאינם למגורים מסך כל תקציב הרשות המקומית לשנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון במקדם ההעדפה כמפורט בטבלה 2 בתוספת השניה; כל רשות מקומית זכאית לחלק היחסי מיתרת תקציב התכנית לפי תקנה זו, ושיעורו של החלק היחסי יהיה כיחס שבין ניקוד הרשות המקומית לבין סך כל הניקוד של כלל הרשויות המקומיות לפי תקנה זו; |
|
|
|
|
|
(ב) הוראות תקנה זו לא יחולו על רשות מקומית שמתקיים בה האמור בתקנה 2(2)(ג). |
|
|
5. |
המנהל הכללי של משרד הפנים יפרסם מדי שנה בשנה באתר האינטרנט של משרד הפנים קובץ ממוכן שבו יפורטו הקצאת וחלוקת תקציב התכנית ודרך החישוב של ההקצאה והחלוקה לפי כל תקנה מתקנות אלה לעניין כל רשות מקומית באותה שנת כספים. |
|||
|
6. |
תקנות אלה יעמדו בתוקפן עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021). |
|||
תוספת ראשונה
(תקנה 1)
טבלה 1
מקדם העדפה לפי המדד החברתי-כלכלי
|
אשכול במדרג החברתי-כלכלי |
מקדם |
|
1 עד 2 |
0.7 |
|
3 עד 4 |
0.8 |
|
5 עד 6 |
0.9 |
|
7 עד 8 |
1.1 |
|
9 עד 10 |
1.2 |
טבלה 2
מקדם העדפה לפי מדד הפריפריאליות
|
הפער בין מדד הפריפריאליות של הרשות המקומית למדד הפריפריאליות של הנפה |
מקדם |
|
מעל 3- ופחות מ-0.6- |
0.85 |
|
0.6- ומעלה ופחות מ-0.9 |
1 |
|
0.9 ומעלה |
1.15 |
תוספת שניה
טבלה 1
(תקנה 3)
סכום המענק בעד כל תושב רשות מקומית לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחק הרשות משטח נמל התעופה
|
אשכול במדרג החברתי-כלכלי |
סכום המענק בשקלים חדשים בעד כל תושב רשות מקומית הגובלת בשטח נמל התעופה |
סכום המענק בשקלים חדשים בעד כל תושב רשות מקומית שאינה גובלת בשטח נמל התעופה ומרחקה ממנו עד 4 קילומטר |
סכום המענק בשקלים חדשים בעד כל תושב רשות מקומית שמרחקה משטח נמל התעופה עולה על 4 קילומטר ונמוך מ- 8 קילומטר |
סכום המענק בשקלים חדשים בעד כל תושב רשות מקומית שמרחקה משטח נמל התעופה 8 קילומטר ומעלה |
|
1 |
220 |
120 |
80 |
60 |
|
2 |
210 |
110 |
70 |
50 |
|
3 |
210 |
110 |
70 |
50 |
|
4 |
210 |
110 |
70 |
50 |
|
5 |
145 |
90 |
70 |
50 |
|
6 |
145 |
90 |
70 |
50 |
|
7 |
40 |
40 |
40 |
0 |
|
8 |
10 |
5 |
0 |
0 |
|
9 |
10 |
5 |
0 |
0 |
טבלה 2
(תקנה 4)
מקדם ההעדפה של הרשות לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים
|
שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים מסך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון |
מקדם העדפה |
|
פחות מ-70% |
10 |
|
70% ומעלה |
8 |
_____________ התשפ"ב (_____________ 2021)
(חמ _3-5801_)
איילת שקד
שרת הפנים
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון בהתאם לכללי חלוקה שיקבע שר הפנים בהסכמת שר האוצר.
התקנות המוצעות קובעות את כללי החלוקה לחלק הנותר בשנת 2021, כפי שיפורט להלן.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב התכנית על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה. על בסיס עקרונות אלו נבנו הקריטריונים המוצעים כאשר לכל קריטריון ניתן משקל שונה כמפורט להלן. ביחס לקריטריונים אלה ניתן לכל רשות מקומית ניקוד בהתאם למאפיינים שלה ובהכפלה של מקדמי העדפה בהתאם לכל פרמטר על פי הטבלאות המפורטות, ומכל פרק ניתן לה חלקה היחסי בהתאם לניקוד שלה ביחס לרשויות המקומיות האחרות. אופן חישוב החלוקה נעשה בשני שלבים כמפורט להלן:
1. שלב ראשון – חלוקה לפי אשכול הרשות המקומית ואשכול יישובים בתוך מועצה אזורית לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה ולפי מרחק משטח נמל התעופה, עד לגובה של 85% מתקציב התכנית לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות בהתאם לשלב הראשון.
האשכול נקבע לפי המדד החברתי-כלכלי שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על מנת למדוד את מצבה החברתי-כלכלי של האוכלוסייה באותה רשות. חלוקת התקציב במסגרת סעיף זה נעשתה לרשויות המקומיות הגובלות בשטח נמל התעופה ולאלו הסמוכות לו והמדורגות באשכול חברתי-כלכלי 1-7 או באשכול פריפריאליות 1-7, כאשר לכל אחד מהאשכולות נקבע סכום מענק בש"ח בגין כל תושב הרשות על פי מרחק הרשות משטח נמל התעופה. גובה המענק לרשות המקומית בגין סעיף זה נקבע על פי מכפלת אוכלוסיית הרשות המקומית בסכום המענק בגין כל תושב לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחקה מנמל התעופה. במסגרת סעיף זה ניתן ביטוי לאוכלוסיית הישובים במועצות האזוריות שהאשכול החברתי כלכלי שלהן הוא 1-3 ע"י הגדלת אוכלוסיית המועצה האזורית המשוקללת ב- 50% מאוכלוסיית ישובים אלו.
2. שלב שני – חלוקת יתרת הכספים לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים בסיווג משרדים, שירותים ומסחר ותעשייה ומלאכה מתוך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון.
נכסים מסחריים מניבים לרשות המקומית הכנסות ארנונה. גובה המענק לרשות המקומית בגין סעיף זה נקבע באופן יחסי בהתאם למכפלת החלק היחסי של שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים מתוך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון במקדם ההעדפה מסך מכפלות שיעורי חיובי הארנונה לנכסים שאינם למגורים מתוך תקציבי הרשויות לשנת הכספים שלגביה נערכו הדו"חות הכספיים המבוקרים האחרונים במקדם ההעדפה.
בנוסף, מוצע לקבוע תנאי סף לזכאות לחלוקה, תוך התחשבות במספר קריטריונים ועל בסיס מרחק הרשויות משטח נמל התעופה. כך נקבע כי רשויות המרוחקות יותר מ-12 קילומטרים משטח נמל התעופה, וכן רשויות שאינן גובלות עם שטח נמל התעופה שהוכרזו כרשויות איתנות או שהאשכול החברתי-כלכלי שלהן הוא 10 לא יהיו זכאיות לחלוקה. באשר ליתר הרשויות נקבע כי רשויות שמרחקן משטח נמל התעופה אינו עולה על שמונה קילומטרים יהיו זכאיות לחלוקה רק בהתקיים אחד מאלה: האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-8; האשכול במדד הפריפריאליות שלהן נמוך מ-8; זכאיות למענק איזון. רשויות מקומיות שמרחקן משטח נמל התעופה עולה על שמונה קילומטרים וקטן מ-12 קילומטרים יהיו זכאיות לחלוקה רק אם האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-5.
בנוסף, מוצע שלא לקבוע בשלב זה במסגרת הוראת השעה את השימושים והמטרות שלהן ייעדו הרשויות המקומיות את הסכום שיוקצה להן לפי סעיף 25א(ג) לחוק, והדבר ייבחן בהמשך.
יצוין כי תנאי הסף וכללי החלוקה דומים בעיקרם לאלו שנקבעו בתקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשע"ט-2018, אולם הסכומים והמקדמים המנויים בטבלאות שבתוספת בתקנות המוצעות עודכנו והותאמו, בין השאר לאור שינויים שנערכו בסך התקציב שהוקצה לטובת הקרן בשנת 2021 ולאור כך שלא מועברים עוד כספים מהקרן האמורה לקרן לצמצום פערים כפי שהיה עת הותקנו התקנות הקודמות.
יצוין עוד כי במחצית הראשונה של שנת 2021 חלו תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשע"ט-2018, וכמחצית מכספי הקרן לשנה זו חולקו על פי התקנות כפי שחלו באותה עת. על כן, בשנת 2021 יחולקו לפי התקנות המוצעות רק הכספים שנותרו לאחר החלוקה האמורה, כלומר כמחצית מתקציב הקרן.
על פי המוצע, תקנות אלה יחולו רק עד לסוף שנת הכספים הנוכחית. לקראת חלוקת הכספים בשנת 2022 צפויה להיערך בחינה מחודשת של כללי החלוקה כמכלול, לרבות תנאי הסף והפרמטרים לחלוקה על כל היבטיהם, וזאת בין השאר לאור שינויים בחקיקה המסמיכה ככל שיהיו.