טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ב - 2021
|
|
|
|
||||
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(1) לפקודת התעבורה[1], אני מתקינה תקנות אלה: |
||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות התעבורה, תשכ"א - 1961[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי "רשות תמרור מקומית" יבוא: |
||||
|
|
|
"רשות תמרור מקומית לניהול תנועה" – מי שהמפקח הארצי על התעבורה מינה אותה, בהודעה ברשומות, להיות רשות תימרור מקומית לניהול תנועה, לגבי התחום או המקומות שקבע". |
||||
|
תיקון תקנה 17 |
2. |
בתקנה 17 לתקנות העיקריות - |
||||
|
|
|
(א) א |
בתקנת משנה (א), אחרי "לרשות תמרור מקומית" יבוא: |
|||
|
|
|
|
", ולרשות תימרור מקומית לניהול תנועה (להלן בתקנה זו - "רשויות התמרור המקומיות")". |
|||
|
|
|
(ב) |
בתקנת משנה (ב), במקום "ורשות התימרור לא פעלה על פיה" יבוא: |
|||
|
|
|
|
"ורשויות התימרור המקומיות, כולן או חלקן, לא פעלו על פיה". |
|||
|
תיקון סימן ג' |
3. |
בסימן ג' לתקנות העיקריות, במקום "רשות תמרור מקומית" יבוא: |
||||
|
|
|
"רשויות תימרור מקומיות"; |
||||
|
תיקון תקנה 18 |
4. |
במקום תקנה 18 לתקנות העיקריות יבוא: |
||||
|
|
|
הגדרות |
18ב. |
(א) |
"בתקנה זו – " מהנדס תנועה ותחבורה" – מהנדס רשום כהגדרתו בחוק המהנדסים והאדריכלים, תשי"ח – 1985 , באחד המדורים הבאים: מבנים, תחבורה או תעבורה, ובעל תעודת הכרה במומחיות בתחום הנדסת תנועה ותחבורה, שניתנה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
|
|
|
סמכות רשות תימרור מקומית |
|
(ב) |
רשות תמרור מקומית, לאחר התייעצות עם קצין משטרה או קצין משטרה צבאית פיקודי (לגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד), עם מהנדס תנועה ותחבורה ועם רשות תמרור מקומית לניהול תנועה שבתחומה, אם נקבעה כזו, רשאית לקבוע, להציב, להתקין, לסמן, להסיר ולמחוק, בכל דרך שבתחומה כל הסדר תנועה, למעט קביעת תמרורים 230, 231, 309, 310, 501 עד 509, ו-511 עד 516; |
|
|
|
|
|
|
(ג) |
בתחום שנקבע לה בידי רשות תמרור מרכזית בהודעה בכתב, תהיה רשות תמרור מקומית רשאית לקבוע, להציב, להתקין, לסמן, להסיר ולמחוק כל הסדר תנועה, בכל דרך שבתחומה, לאחר התייעצות עם קצין משטרה או קצין משטרה צבאית פיקודי (לגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד), עם מהנדס תנועה ותחבורה, ועם רשות תמרור מקומית לניהול תנועה שבתחומה, אם נקבעה כזו; |
|
|
|
|
|
|
(ד) |
רשות תמרור מקומית רשאית לקבוע, להציב, להתקין, לסמן, להסיר ולמחוק כל הסדר תנועה, בכל דרך שבתחומה, בהסכמת רשות תמרור מרכזית, ולאחר התייעצות עם קצין משטרה או קצין משטרה צבאית פיקודי (לגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד), עם מהנדס תנועה ותחבורה, ועם רשות התמרור המקומית לניהול תנועה שבתחומה, אם נקבעה כזו; |
|
|
|
|
|
|
(ה) |
רשות תמרור מרכזית רשאית, בהודעה שתפורסם ברשומות, להחריג מן הסמכויות שניתנו לרשות תימרור מקומית על פי תקנות משנה (ב) - (ד) בתחום שקבעה או לגבי הסדר תנועה מסוים, ותיתן לגביהן הודעה בכתב לרשות התימרור המקומית המתאימה; |
|
|
|
|
|
|
(ו) |
רשות תמרור מקומית תהיה אחראית להצבתו, התקנתו, הפעלתו, סימונו, רישומו ואחזקתו של כל הסדר תנועה שבסמכותה; |
|
|
|
|
סמכות רשות תימרור מקומית לניהול תנועה |
18ג. |
(א) |
בתקנה זו - "הסדר לניהול ובקרת תנועה" – תמרורים 629פ, 701 עד 721, 723 עד 729, תמרורים בעלי מסר מתחלף וכל הסדר תנועה שנועד במישרין לתפעול תמרורים אלה; |
|
|
|
|
|
|
(ב) |
רשות תמרור מקומית לניהול תנועה, לאחר התייעצות עם רשות התמרור המקומית שלגבי תחומה היא הוסמכה, עם קצין משטרה או קצין משטרה צבאית פיקודי (לגבי דרכים שבשטח צבאי שבמרחב הפיקוד), ועם מהנדס תנועה ותחבורה, רשאית לקבוע כל הסדר לניהול ובקרת תנועה בתחום שנקבע לה; |
|
|
|
|
|
|
(ג) |
רשות תמרור מקומית לניהול תנועה תהיה אחראית להצבתו, התקנתו, הפעלתו, סימונו, רישומו ואחזקתו של כל הסדר לניהול ובקרת תנועה בתחום שנקבע לה; |
|
|
|
|
|
|
(ד) |
על אף האמור בתקנה 18ב, נקבעה רשות תמרור מקומית לניהול תנועה בתחום מסוים, רשות התמרור המקומית לא תהיה מוסמכת לעניין כל הסדר לניהול ובקרת תנועה, באותו תחום; |
|
|
|
|
|
|
(ה) |
רשות תימרור מקומית לניהול תנועה רשאית - לאחר התייעצות עם רשות התימרור המקומית שלגבי תחומה היא הוסמכה ומטעמים מיוחדים - להורות לאותה רשות התימרור המקומית, על קביעת הסדר תנועה, שינויו, ביטולו ודרך אחזקתו; |
|
|
|
|
|
|
(ו) |
ניתנה הוראה כאמור בתקנת משנה (ה) ורשות התימרור המקומית לא פעלה על פיה, רשאית רשות התימרור המקומית לניהול תנועה לקבוע את הסדר התנועה ויראו אותו כאילו הוצב, סומן, הופעל או סולק בידי רשות התימרור המקומית." |
|
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה שנה מיום פירסומן. |
||||
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2021)
(חמ _____-3)
_____________________
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כחלק מהמדיניות שגיבש משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מעוניין המשרד להרחיב את ביזור הסמכויות לרשויות התמרור המקומיות בתחום אישור הסדרי תנועה, וזאת מתוך ראייה כי רשות התמרור המקומית מכירה את התנאים והצרכים המקומיים טוב יותר מהשלטון המרכזי, ולכן סביר כי הם ידעו לגבש את הסדרי התנועה המתאימים לתחום שיפוטן.
בנוסף, וכחלק ממדיניות זו, מעוניין המשרד לבצע ניהול תנועה אזורי לטובת ייעול התיאום בין רמזורים בצמתים שונים, רשויות שונות ויעדי הכוונה שונים בדגש על תיעדוף לתחבורה ציבורית.
לצורך כך נוסחו הצעות לשינויים בתקנות התעבורה, כך שיממשו את המטרות האמורות כדלהלן:
א. קביעת ברירת מחדל לפיה מירב הסמכויות בקביעת הסדרי תנועה יהיו בידי רשויות התמרור המקומיות, וזאת למעט הסדרי תחבורה ציבורית. זאת, כאשר למפקח הארצי על התעבורה תישמר האפשרות לגרוע כל סמכות מרשות תמרור מקומית.
ב. יצירת מדרג בין רשויות תמרור מקומיות, כך שלרשויות תמרור המוכיחות יכולת מקצועית גבוהה, יוכל המפקח על התעבורה לאצול מסמכויותיו גם בקביעת הסדרי תנועה של תחבורה ציבורית.
ג. יצירת רשות תמרור חדשה אשר תבצע, הלכה למעשה, ניהול תנועה אזורי.
תיקון תקנה 1:
במסגרת התיקונים כאמור, מוצע להגדיר 'רשות תמרור לניהול תנועה', לה יוכל המפקח על התעבורה לאצול סמכויות באופן ממוקד לתחום ניהול התנועה. רשויות תמרור אלו יהיו בעלות הסמכות לתכנון, ביצוע ותפעול של הרמזורים ושל כל אלמנט או תמרור ניהול תנועה אחר.
תיקון תקנה 17:
עם יצירת רשות התמרור המקומית לניהול תנועה, מוצע לתקן את סעיף 17 בהתאם.
תיקון תקנה 18:
לצורך מימוש המדיניות כאמור, מוצע לכתוב את סעיף 18 מחדש, כך שהסעיף יתייחס לכל השינויים הנדרשים.
מוצע לקרוא לתקנה החדשה 18ב מאחר ותקנה 18א הוספה – אם כי לעניין מסילות הברזל בלבד – באמצעות תקנות מסילות הברזל (החלת תקנות התעבורה לעניין רכבת מקומית), התשע"א-2011.
ביחס לתקנה 18ב(א): לצורך שיפור רמת המקצועיות בקבלת החלטות, מוצע לקבוע חובה של רשות התמרור המקומית להתייעץ עם מהנדס תנועה טרם קביעת הסדר תנועה בתחומה ובסמכותה. "מהנדס תנועה" יוגדר כך שיהיה רשום בפנקס המהנדסים, וכן בעל תעודת הכרה במומחיות בתחום הנדסת תנועה ותחבורה, הניתנת על ידי וועדה בין-משרדית לעניין זה המנוהלת על ידי משרד התחבורה ובוחנת, למעשה, את הניסיון והידע המקצועי של מהנדסי התנועה והתחבורה.
18ב(ב)-(ו): כאמור לעיל, מוצע להסמיך רשויות תמרור מקומיות אשר הוכיחו יכולת מקצועית גבוהה, כך שיוכלו לקבוע בתחומן גם הסדרי תנועה לעניין תחבורה ציבורית. עם זאת, נשמרת לרשות התמרור המרכזית האפשרות להחריג סמכויות אלה, בתחום שקבעה או לגבי הסדר תנועה שקבעה. בנוסף, גם כעת נשמרת לרשות התמרור המקומית האחריות על הצבת, התקנת, הפעלת, סימון, רישום ואחזקה של כל הסדר תנועה שבסמכותה.
לעניין הסדרי תנועה זמניים, שקביעתם מוסדרת כיום בתקנה 18(ה), מוצע שלא להוסיף זאת לתיקון מאחר וההיגד 'הסדרי תנועה' כולל הן הסדרים קבועים והן זמניים. ההתייחסות לשני סוגי ההסדרים היא זהה, כך שהתייחסות נפרדת אליהם תיצור, למעשה, כפילות מיותרת.
ביחס לתקנה 18ג: לצורך ביצוע ניהול תנועה מטרופוליני, מוצע לקבוע את סמכויות רשות התמרור לניהול תנועה כך:
18ג(א) – פירוט הסדרי התנועה המגדירים מה הוא "ניהול ובקרת תנועה";
18ג(ב) – הסמכת רשות התימרור המקומית לניהול תנועה לקבוע הסדרים לניהול ובקרת תנועה בתחום שנקבע לה, בכפוף להתייעצות עם רשות התימרור המקומית שבאותו התחום ועם קצין משטרה. הרציונל הוא לאפשר קביעת הסדרי תנועה מסוימים בתחום של רשות תימרור מקומית אחרת, אך תוך קיום חובת התייעצות עמה (ועם קצין משטרה) ושמיעת התייחסותה;
18ג(ג) – פירוט תחומי האחריות של רשות התימרור המקומית לניהול תנועה לגבי כל הסדר תנועה שהיא קובעת;
18ג(ד) – הדגשה כי בתחום בו נקבעה רשות תימרור מקומית לניהול תנועה, היא תהיה בעלת הסמכות הבלעדית לקביעת הסדרים לניהול ובקרת תנועה;
18ג(ה) – במערכת היחסים שבין רשות התימרור המקומית לבין רשות התימרור המקומית לניהול תנועה, תגבור זו האחרונה, אך בכפוף להתייעצות עם רשות התימרור המקומית הרלוונטית ורק מטעמים מיוחדים;
18ג(ו) – בדומה להוראה שבתקנה 17(ב) הנוכחית, במקרה בו רשות התימרור המקומית לא מילאה אחר הוראה שנתנה לה רשות התימרור המקומית לניהול תנועה כאמור בתקנת משנה (ה), מוסמכת רשות התימרור המקומית לניהול תנועה לבצע בעצמה את הסדר התנועה, ויראו אותו כאילו הוצב על ידי רשות התימרור המקומית.