תזכיר חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(ביטול הגבלת רישיון נהיגה), התשפ"ב-2021

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(ביטול הגבלת רישיון נהיגה), התשפ"ב-2021

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

כללי:

מוצע לבטל את הסמכות להטיל מגבלה על חייבים מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה (להלן- הגבלת רישיון נהיגה) מכוח סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל) למעט אם מדובר בתיק הוצאה לפועל לביצוע פסק דין למזונות (להלן – חוב מזונות). כמו כן מוצע לבטל את הסמכות להטיל הגבלת רישיון נהיגה מכוח סעיף 7א(ג)(6) לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 (להלן – חוק המרכז) למעט אם מדובר בתיק מרכז לגביית חוב לטובת נפגע עבירה כהגדרת חוב זה בפיסקה (6) להגדרת חוב שבחוק המרכז (להלן – חוב לטובת נפגעי עבירה).

ביום ז' באלול התש"ף, 27 באוגוסט 2020, פורסם חוק ההוצאה לפועל (הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה), התש"ף-2020, במסגרתו נקבעה הוראת שעה אשר הקפיאה את הסמכות להטיל הגבלת רישיון נהיגה מכוח חוק ההוצאה לפועל. הוראת השעה נקבעה משום שעם פרוץ מגיפת הקורונה הוטלו מגבלות שונות על שירותי התחבורה הציבורית אשר צמצמו באופן ממשי את יכולתם של אנשים להגיע למקום עבודתם ולצרוך שירותים חיוניים ועל כן נדרשה באותה עת הקלה בניידות. לאחר בחינת נתוני יישום הוראת השעה נמצא כי הקפאת הגבלת רישיון הנהיגה לא הובילה לפגיעה משמעותית בהיקפי הגבייה.

מוצע בתזכיר זה לבטל את הגבלת רישיון הנהיגה באופן קבוע בשים לב לכך שהיא מהווה מגבלה משמעותית על חופש התנועה של החייב ועל ההתנהלות היומיומית שלו, ומשום שכלל לא ברור שיש בכך תרומה לגביית החוב.  כמו כן, כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב. נוכח האמור לעיל, נמצא כי מגבלה זו אינה נחוצה לצורך הליך גביית החוב באיזון אל מול מידת הפגיעה הנובעת ממנה.

יחד עם זאת, מוצע להותיר את הסמכות להטיל מגבלה זו על חוב מזונות לפי חוק ההוצאה לפועל וחוב לטובת נפגעי עבירה לפי חוק המרכז. מדובר בהיקף תיקים קטן ביחס לכלל התיקים המתנהלים ברשות האכיפה והגבייה, בהם הזוכים (קטינים ונפגעי עבירה) ראויים להגנה יתירה, ויש לאפשר בעניינם סל כלי גבייה רחב נוכח החשיבות היתרה שבגביית חובות אלו, בו ייעשה שימוש במקרים המתאימים.

 

ג.  השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

אין השפעה.

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:

 

תזכיר חוק מטעם משרד משפטים:

 

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(ביטול הגבלת רישיון נהיגה), התשפ"ב- 2021

תיקון סעיף 66א

1.   

בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967[1], (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 66א(6), אחרי המילים  "הגבלת החייב"  יבוא "בחוב פסוק ממזונות המגיעים לפי פסק דין למזונות".

תיקון חוק המרכז לגביית קנסות

2.  

בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995[2] (להלן- חוק המרכז), בסעיף 7א(ג)(6), אחרי המילים "הגבלת החייב" יבוא "בחוב פיצוי כאמור בפסקה (6) להגדרה "חוב"".

 

הוראת מעבר

3.

הגבלה תלויה ועומדת לפי הוראות סעיף 66א(6) לחוק העיקרי בתיק שאינו חוב פסוק ממזונות המגיעים לפי פסק דין למזונות והגבלה תלויה ועומדת לפי הוראות סעיף 7א(ג)(6) לחוק המרכז, בחוב שאינו חוב פיצוי כאמור בפסקה (6) להגדרה "חוב" בחוק המרכז – לא תחול.

 

 

דברי הסבר

כללי מוצע לבטל את הסמכות להטיל מגבלה על חייבים מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה (להלן- הגבלת רישיון נהיגה) מכוח סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל) למעט אם מדובר בתיק הוצאה לפועל לביצוע פסק דין למזונות (להלן – חוב מזונות). כמו כן מוצע לבטל את הסמכות להטיל הגבלת רישיון נהיגה מכוח סעיף 7א(ג)(6) לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 (להלן – חוק המרכז) למעט אם מדובר בתיק מרכז לגביית חוב לטובת נפגע עבירה כהגדרת חוב זה בפיסקה (6) להגדרת חוב שבחוק המרכז (להלן – חוב לטובת נפגעי עבירה).

ביום ז' באלול התש"ף, 27 באוגוסט 2020, פורסם חוק ההוצאה לפועל (הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה), התש"ף-2020, במסגרתו נקבעה הוראת שעה אשר הקפיאה את הסמכות להטיל הגבלת רישיון נהיגה מכוח חוק ההוצאה לפועל. הוראת השעה נקבעה משום שעם פרוץ מגיפת הקורונה הוטלו מגבלות שונות על שירותי התחבורה הציבורית אשר צמצמו באופן ממשי את יכולתם של אנשים להגיע למקום עבודתם ולצרוך שירותים חיוניים ועל כן נדרשה באותה עת הקלה בניידות. לאחר בחינת נתוני יישום הוראת השעה נמצא כי הקפאת הגבלת רישיון הנהיגה לא הובילה לפגיעה משמעותית בהיקפי הגבייה.

מוצע בתזכיר זה לבטל את הגבלת רישיון הנהיגה באופן קבוע בשים לב לכך שהיא מהווה מגבלה משמעותית על חופש התנועה של החייב ועל ההתנהלות היומיומית שלו, ומשום שכלל לא ברור שיש בכך תרומה לגביית החוב.  כמו כן, כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב. נוכח האמור לעיל, נמצא כי מגבלה זו אינה נחוצה לצורך הליך גביית החוב באיזון אל מול מידת הפגיעה הנובעת ממנה.

יחד עם זאת, מוצע להותיר את הסמכות להטיל מגבלה זו על חוב מזונות לפי חוק ההוצאה לפועל וחוב לטובת נפגעי עבירה לפי חוק המרכז. מדובר בהיקף תיקים קטן ביחס לכלל התיקים המתנהלים ברשות האכיפה והגבייה, בהם הזוכים (קטינים ונפגעי עבירה) ראויים להגנה יתירה, ויש לאפשר בעניינם סל כלי גבייה רחב נוכח החשיבות היתרה שבגביית חובות אלו, בו ייעשה שימוש במקרים המתאימים.

לסעיף 1 מוצע לתקן את סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל ולקבוע כי  ניתן יהיה להטיל הגבלת רישיון נהיגה רק בתיקי הוצאה לפועל לגביית חוב פסוק ממזונות המגיעים לפי פסק דין למזונות (להלן- תיק מזונות). תיקון זה משמעותו כי לא ניתן יהיה להטיל את הגבלת רישיון הנהיגה לפי חוק ההוצאה לפועל, בתיקים שאינם תיקי מזונות.

לסעיף 2 מוצע לתקן את סעיף 7א(ג)(6) לחוק המרכז ולקבוע כי ניתן יהיה להטיל הגבלת רישיון נהיגה רק בתיקים במרכז לגביית חוב המגיע לנפגעי עבירה כהגדרת חוב זה בפסקה (6) להגדרה "חוב"  (להלן- תיק לגביית חוב לנפגע עבירה). תיקון זה משמעותו כי לא ניתן יהיה להטיל את הגבלת רישיון הנהיגה  על פי חוק המרכז, בתיקים שאינם תיקים לגביית חוב לטובת נפגעי עבירה.

לסעיף 3 מוצע לקבוע כי הגבלות רישיון נהיגה תלויות ועומדות לפי חוק ההוצאה לפועל וחוק המרכז, בטלות.

 

 



[1] ס"ח התשכ"ז, עמ' 116; התשפ"א, עמ' 2

[2] ס"ח התשנ"ה עמ' 170; התש"ף עמ' 14.