טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות החברות (גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברת לתועלת הציבור) (הוראת שעה), תשפ"ב -2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן  

 

על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל, הוטלו הגבלות שונות על האוכלוסייה אשר הקשו ולעיתים לא אפשרו עבודה סדירה של הדירקטוריונים של החברות ובכלל זה חברות לתועלת הציבור וחייבו מעבר לעבודה באמצעים אלקטרוניים. תקנות החברות  (גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ט-2009 (להלן- תקנות הגמול) קובעות כי החברה רשאית לשלם ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור או לחבר ועדת הביקורת עד 50% מגמול ההשתתפות עבור ישיבה באמצעי תקשורת.

ההוראה בתקנות לא חזתה מצב שבו יחולו מגבלות חוקיות שלא יאפשרו או יקשו על התכנסות פיזית של דירקטוריון חברה או ועדת הביקורת, כפי שארע בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והמגבלות שהוטלו על תנועה ועל התקהלות. נוצר מצב שבו החברה רשאית לאשר לדירקטורים או חברי ועדת הביקורת על פני תקופה ארוכה גמול מופחת בגין השתתפותם בישיבות, דווקא בתקופה מורכבת המעמידה חברות רבות בפני שינויים רבים בניהול עיסוקיהן  ואף קשיים של ממש, המחייבים ביתר שאת עבודה סדירה של הדירקטוריון וועדותיו.

מוצע לקבוע כי דירקטוריון חברה לתועלת הציבור יהיה רשאי להחליט כי בתקופת ההגבלות תשלם החברה גמול מלא על ישיבה שמטבעה ומהותה הייתה נערכת כישיבה בנוכחות פיזית, אולם נערכה באמצעי תקשורת עקב מניעה או הצדקה אחרת הנובעת ממגבלות התקופה לערכה כישיבה רגילה. סיווג ישיבה כאמור יעשה על ידי דירקטוריון החברה בהתאם לאמות מידה שיקבע מראש, והוא יחול על יו"ר הדירקטוריון, הדירקטורים וחברי ועדת הביקורת.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות החברות ( גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברת לתועלת הציבור) (הוראת שעה), תשפ"ב -2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 345י(ב)ו-366 לחוק החברות, תשנ"ט-1999 (להלן החוק), ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלו-

 

 

"ישיבה"- כמשמעותה בתקנה 3(א) לתקנות הגמול;

 

 

"תקנות הגמול"- תקנות החברות ( (גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), תשס"ט-2009

 

 

"תקופת ההגבלות"- החל מיום יח' באדר התש"ף (14 במארס 2020) וכל עוד קיימת הכרזה תקפה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020;

גמול השתתפות בגין ישיבה באמצעי תקשורת בתקופת ההגבלות

2. 2

דירקטוריון חברה לתועלת הציבור רשאי לקבוע אמות מידה לפיהן יראו ישיבה שנערכה באמצעי תקשורת כאמור בסעיף 101 לחוק, במהלך תקופת ההגבלות, כישיבה רגילה, אם היא ישיבה שמטבעה הייתה נערכת בנוכחות פיזית והייתה מניעה או הצדקה אחרת הנובעת מתקופת ההגבלות לקיימה כאמור (בתקנות אלה – "ישיבה בתקופת ההגבלות").

הוראת שעה

3.  

קבע דירקטוריון חברה לתועלת הציבור אמות מידה כאמור בסעיף 2, יראו לגבי ישיבה בתקופת ההגבלות כאילו בתקנה 3(ג) לתקנות הגמול במקום המילים "בשיעור שלא יעלה על 50% מהגמול הקבוע בתקנות אלה" כתוב "כאמור בתקנת משנה(א)".

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ 2040-3)

 

גדעון סער

שר המשפטים

 

 

 

דברי הסבר

 

על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל, הוטלו הגבלות שונות תחילה בתקנות שעת חירום ולאחר מכן מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (התמודדות עם וירוס הקורונה), התש"ף-2020. המגבלות שהוטלו על האוכלוסייה הקשו ולעיתים לא אפשרו עבודה סדירה של הדירקטוריונים של החברות, וחייבו מעבר לעבודה באמצעים אלקטרוניים.

חוק החברות, התשנ"ט-1999 מסדיר בסעיף 101 את האפשרות שהדירקטוריון יקיים ישיבות באמצעי תקשורת. תקנות החברות (גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), תשס"ט-2009 (להלן- תקנות הגמול) קובעות כי חברה לתועלת הציבור רשאית לשלם ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור או לחבר ועדת הביקורת גמול בשיעור של עד  50% מגמול ההשתתפות  הקבוע, בהן עבור ישיבה שהשתתף בה באמצעי תקשורת.

 

הוראה זו מקורה בהבחנה מהותית בין עבודה סדירה של הדירקטוריון ושל ועדת הביקורת, שככלל יש עדיפות לכך שתבוצע בהתכנסות פיזית, על מנת לאפשר דיון מיטבי ושיח פורמלי ולא פורמלי, לבין האפשרות שצרכי החברה יחייבו קבלת החלטות באמצעי תקשורת מסיבות שונות, וכעניין חריג. אולם, ההוראה בתקנות לא חזתה מצב בו יחולו מגבלות חוקיות שלא יאפשרו או יקשו על התכנסות פיזית של דירקטוריון חברה או של ועדת הביקורת, כפי שארע בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והמגבלות שהוטלו על תנועה ועל התקהלות. בעקבות מגבלות אלה עברו הדירקטוריונים וחברי ועדת הביקורת לקיים את הישיבות באמצעי תקשורת, על פני תקופה ארוכה יחסית, ונוצר מצב בו החברה רשאית לשלם לדירקטורים וחברי ועדת הביקורת על פני תקופה ארוכה גמול מופחת בגין השתתפותם בישיבות, דווקא בתקופה מורכבת המעמידה חברות רבות בפני שינויים רבים בניהול עיסוקיהן  ואף קשיים של ממש, המחייבים ביתר שאת עבודה סדירה של הדירקטוריון וועדותיו.  

 

לפיכך, למרות העדיפות הברורה לכך שהדירקטוריון וועדת הביקורת יקיימו את ישיבותיהם  באופן פיזי, ונוכח המגבלות שהוחלו על המשק ועל החברות, מוצע לקבוע כי דירקטוריון חברה לתועלת הציבור רשאי להחליט כי בתקופת ההגבלות תשלם החברה גמול מלא על ישיבה שמטבעה ומהותה הייתה נערכת כישיבה בנוכחות פיזית אולם התקיימה מניעה או הצדקה אחרת הנובעת ממגבלות התקופה לקיימה כאמור. סיווג ישיבה כאמור יעשה על ידי דירקטוריון החברה בהתאם לאמות מידה שיקבע מראש, והוא יחול על יו"ר הדירקטוריון, הדירקטורים וחברי ועדת הביקורת.

 

לבסוף, מוצע להגדיר את תקופת ההגבלות החל מתקופת הסגר הראשון וכל עוד קיימת הכרזה תקפה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020.