טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הביטחון לעמותות ולקרנות העוסקות בסיוע לחיילים משוחררים בודדים

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-19851 (להלן- החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הביטחון (להלן - המשרד) לעמותות ולקרנות העוסקות בסיוע לחיילים משוחררים בודדים, כמפורט להלן:       

תקנה תקציבית מספר: 15110108

1. כללי

 

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון במתן תמיכה מתקציב המשרד לפי הנוהל  להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה למוסדות ציבור ולדיון בהן2 (להלן - הנוהל) ולפי מבחנים אלה.

(ב)   התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך

       יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים.

(ד)כל  שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה)  חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכל

      בכפוף לאמור במבחנים אלה ולחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.

(ו) לא תינתן תמיכה שנועדה, במישרין או בעקיפין, להעניק טובת הנאה כספית ליחיד בנושא שהוסדר והוגבל באופן ספציפי בחיקוק, כגון תגמולים וגמלאות.

(ז)  תמיכת המשרד תינתן רק למטרות המצוינות בתחום אחריותו של המשרד או בזיקה לתחום אחריותו.

2.  הגדרות

 "האגף והקרן" - האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון.

 "מוסד ציבור" או "מוסד" - כהגדרתו בסעיף 3א לחוק.

"חייל בודד משוחרר" – כהגדרתו בחוק קליטת חיילים משוחררים, תשנ"ד-19943 (להלן - חוק לקליטת חיילים משוחררים).

 

 

3.  מטרת התמיכה

מטרת התמיכה הינה סיוע למוסדות ציבור שמספקים מעטפת משלימה לחיילים בודדים משוחררים, לצורך שילובם באופן מיטבי בחיים האזרחיים ובחברה הישראלית.

 

4. תנאי סף

על מוסד ציבור, המבקש להיתמך, לעמוד בכל תנאי הסף המפורטים להלן:

(א) אחת ממטרותיו של המוסד הינה מתן תמיכה, סיוע וליווי לחיילים בודדים משוחררים;

(ב)  המוסד מאוגד כדין בישראל ורשום כעמותה לפי חוק העמותות, התש"ם-1980, ופועל שלא למטרות רווח, ועיקר פעולתו היא לפי מבחנים אלה;

(ג) המוסד אינו מתוקצב או נתמך כתאגיד לפי חוק;

(ד)  המוסד פעל במשך שנתיים לפחות קודם לשנה בעדה מבוקשת התמיכה בתחום אחד או יותר מתחומי הפעילות בעדם ניתנת התמיכה לפי מבחנים אלה;

(ה) המוסד אינו מקבל מימון בעד סוג הפעילות שבעדה הוא נתמך לפי מבחנים אלה מכל גורם ממשלתי אחר.

 

5.  הפעילויות הנתמכות

תמיכת המשרד תינתן למוסדות ציבור שיימצאו זכאים לכך בעד תחומי הפעילות הבאים, כולם או חלקם, כמפורט להלן. ובכל מקרה, לא תינתן תמיכה בעד סיוע לחייל בודד משוחרר שניתן לו לאחר תום השנה החמישית לשחרורו. כמו כן, לא תינתן תמיכה בעד סיוע לחייל בודד משוחרר עבור פעילות שבוצעה באותה תקופה מדווחת על – ידי האגף והקרן לקליטת חיילים משוחררים וכן לא תינתן תמיכה לחיילים בודדים משוחררים אשר קיבלו סיוע באותה שנה מדווחת מעזבונות לטובת המדינה:

(א) ליווי וחניכה אישית בכניסה לחיים האזרחים ("מנטורינג") של חיילים בודדים משוחררים בדגש על הכוונתם לתעסוקה וללימודים, בהתאם לעקרונות הבאים:

(1)  במסגרת הליווי ניתן גם סיוע בהתנהלות מול גופים ציבוריים וחברות המעניקות שירות לציבור;

(2)  הליווי ניתן לכל חייל בודד משוחרר שיפנה למוסד, ולמשך תקופה שלא תפחת משנה;

(3)  התמיכה בעד ליווי חייל בודד משוחרר מסוים תינתן מיום שחרורו משירות סדיר של אותו חייל ובהתאם לצרכיו;

 (ב)   מתן דיור זמני חינם לחיילים בודדים משוחררים בתקופה שלאחר שחרורם ולתקופה שלא תעלה על 6 חודשים בסך הכל;

(ג) השתתפות בשכר דירה לחיילים בודדים משוחררים החל מהשנה השנייה לשחרורם ולתקופה  

     שלא תעלה על 6 חודשים בסך הכל;

(ד)הענקת תלושים לרכישת מזון לחייל בודד משוחרר;

(ה) סיוע בהתארגנות ראשונית לחיילים משוחררים בודדים הכוללת, בין היתר, רכישת ריהוט,  

      ציוד חשמלי, ציוד לבית, ציוד מחשוב ועבודות שיפוץ במקום מגורי החייל הבודד המשוחרר

לצורך מתן תנאי מחייה הולמים, ובתנאי שמדובר במקום מגורים הממומן על ידי החייל הבודד המשוחרר עצמו.

(ו)קיום סדנאות בנושא התנהלות כלכלית, בכל סדנה ישתתפו 10 חיילים לפחות והיא תמשך 6 שעות לפחות.

6.  שיעורי התמיכה לפי תחומי הפעילות:

מוסד ציבור העומד בכל תנאי הסף המפורטים בסעיף 4, יהיה זכאי לתמיכה מתקציב המשרד, כמפורט להלן; התקציב יחולק לתחומי הפעילויות השונים לפי השיעור המפורט לצדו של כל תחום:

(א) ליווי וחניכה אישית, כאמור בסעיף 5(א) - 10%

(ב) מתן דיור זמני חינם, כאמור בסעיף 5(ב) - 15%       

  (ג) השתתפות בשכר דירה, כאמור בסעיף 5(ג) - 15%   

(ד) הענקת תלושים לרכישת מזון, כאמור בסעיף 5(ד) - 30%;

(ה) סיוע בהתארגנות ראשונית, כאמור בסעיף 5(ה) - 20%

  (ו)  קיום סדנאות להתנהלות כלכלית, כאמור בסעיף 5(ו) - 10%.

7.    חלוקת הניקוד המזכה בתמיכה עבור מספר חיילים :

      תמיכה במוסד ציבור שנמצא זכאי, תהיה לפי אמות מידה אלו:

(א) חניכה אישית והעצמה ("מנטורינג") - (10%):

בעד כל חייל בודד משוחרר שקיבל סיוע לפי אמת מידה זו, תינתן נקודה אחת בעד השנה המדווחת בה קיבל חניכה אישית וליווי ממוסד הציבור;

(ב) מתן דיור זמני חינם  (15%):

  בעד כל חייל בודד משוחרר שקיבל סיוע בדיור, תינתן נקודה אחת בעד השנה המדווחת בה קיבל סיוע בדיור ממוסד הציבור;

(ג) השתתפות בשכר דירה (15%):

בעד כל חייל בודד משוחרר שקיבל סיוע בהשתתפות שכר דירה, תינתן נקודה אחת בעד השנה המדווחת בה קיבל סיוע בשכר דירה ממוסד הציבור;

(ד) תלושים לרכישת מזון (30%):

בעד כל חייל בודד משוחרר שקיבל תלושים לרכישת מזון, תינתן נקודה אחת בעד השנה המדווחת בה קיבל סיוע במזון ממוסד הציבור;

(ה) סיוע בהתארגנות ראשונית לאחר השחרור (20%):

בעד כל חייל בודד משוחרר שקיבל סיוע בהתארגנות ראשונית לאחר השחרור תינתן נקודה אחת  בעד השנה המדווחת בה קיבל סיוע;

(ו) מתן סדנאות להתנהלות כלכלית (10%):

 בעד כל סדנה שקיים מוסד הציבור, שנמשכה 6 שעות לפחות, והשתתפו בכולה 10 חיילים         בודדים משוחררים לפחות, תינתן נקודה בעד כל 10 חיילים; לדוגמא, בעד סדנה שהשתתפו בה 25 חיילים ינתנו 2 נקודות..

8.   אופן חישוב התמיכה:

עבור כל אחד מתחומי הפעילות המפורטים בסעיף 5 (א) עד (ו), יתבצע אופן החישוב הבא. החישוב יתבצע לגבי כל תחום בנפרד:

(א) שלב ראשון - חישוב המשקלות:

(1)  בכל סוג פעילות כמפורט בסעיף 6, יחושב משקל עלות הפעילות של כל מוסד כחלוקת עלות הפעילות של המוסד בסך כל עלות הפעילות של כלל המוסדות.

(2)  בכל סוג פעילות כמפורט בסעיף 6 יחושב משקל הניקוד שניתן לפי מספר החיילים הבודדים המשוחררים שנתמכו ע"י המוסד כחלוקת הניקוד שניתן בעד החיילים הבודדים המשוחררים שנתמכו על ידי אותו מוסד בסך כלל הניקוד שניתן בעד החיילים הבודדים המשוחררים שנתמכו בעד אותו סוג פעילות בכלל המוסדות.

(ב)   בשלב שני יוכפל משקל עלות הפעילות של כל עמותה בשיעור התקציב שהוקצה לסוג הפעילות כמפורט

       בסעיף 6 (א) – (ו) וב-15%, (משקל עלות פעילות *שיעור התקציב שהוקצה לסוג הפעילות *15%).

       מכפלה זו תיתן את סכום התמיכה לכל עמותה עפ"י שיעור עלות הפעילות (הוצאה) שלה לאותו סוג

       פעילות.

(ג)   בשלב שלישי יוכפל משקל מס' החיילים הבודדים המשוחררים בשיעור התקציב שהוקצה לסוג

               הפעילות כמפורט בסעיף 6 (א) – (ו) וב-85%. (משקל מס' החיילים הבודדים המשוחררים*שיעור

               התקציב שהוקצה לסוג הפעילות *85%), מכפלה זו תיתן את סכום התמיכה לכל עמותה עפ"י שיעור

               מס' החיילים הבודדים המשוחררים לאותו סוג פעילות.

       (ד)   בשלב רביעי תחובר התוצאה שהתקבלה בשלב השני עם התוצאה שהתקבלה בשלב השלישי  

              עבור כל עמותה ויתקבל סכום התמיכה הסופי לכל עמותה עפ"י סוג פעילות.

 

9.  נהלים

 

(א) סכום התמיכה הכולל לכל עמותה לפי מבחנים אלו לא יעלה על 90% מסכום עלות הפעילות (הוצאה) שאותה עמותה הוציאה בפועל, בכלל תחומי הפעילות יחד.

(ב)  סכום התמיכה בכל תחום פעילות לא יעלה על גובה בקשת העמותה.

(ג)  סכום התמיכה בתחום פעילות מסוים לא יעלה על היקף ההוצאה בפועל באותו תחום פעילות.

(ד)  אם יוותר עודף תקציבי באחד או יותר מסוגי הפעילויות, הוא יחולק  בין מוסדות הציבור בהתאם לחלקם היחסי בכלל התמיכה לאחר ניכוי התמיכה שניתנה למוסדות שלא ניתן להוסיף להם תמיכה. 

(ה) לשם קבלת תמיכה וחישוב חלקו בה, יעביר כל מוסד ציבור  למשרד, לפי הנחיותיו, דיווחים              מתאימים בעניין פעילותו לפי מבחנים אלה עבור השנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה.

(ו) המשרד יקיים ביקורות על פעולת המוסדות, לאימות הדיווחים על הפעילות ולבדיקת היקפה ואיכותה.

(ז)  המשרד רשאי לבצע בדיקות אימות מדגמיות אודות חיילים בודדים משוחררים שדווחו כי קיבלו סיוע מהמוסד המבקש תמיכה. המוסד יקבל מראש הסכמתם של כלל החיילים להעברת דיווחים על הסיוע להם, לצרכי בקרה, למשרד, ככל שהדבר יידרש.

10.  ביטול

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הביטחון לעמותות ולקרנות העוסקות בסיוע לחיילים משוחררים בודדים[1] – בטלים.

11. תחילה

 תחילתם של מבחנים אלה ביום כ"ח בטבת  התשפ"ב (1 בינואר 2022).

 

 __________ , התשפ"ב

(____________ 2021)    _________________

  בנימין גנץ

שר הביטחון



1 ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34. 

2 י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220;  התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

3 ס"ח התשנ"ד, עמ' 132.

 [1] י"פ התשע"ט, עמ' 12012.