תזכיר טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

 

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות מטעם משרד התקשורת:. 3

1.  תיקון תקנה 6. 3

2.  תיקון תקנה 17. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ב-2021.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

כיום לפי תקנות 6(ה) ו-17(ב) לתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 (להלן – התקנות העיקריות), תשלום אגרה בעד הרישיון ו/או בעד הקצאת תדרים הוא תנאי למתן רישיון ולחידושו. ככלל רישיון ניתן לתקופות קצובות כפי שקבוע בתקנות העיקריות בהתאם לסוג הרישיון. בפועל, כפי שמסר הדרג המקצועי במשרד התקשורת, יש מצבים שבהם בעל הרישיון שלא שילם את האגרה בעד חידוש הרישיון, ועל כן לא חודש רישיונו, מחזיק במכשירים אלחוטיים ואף מפעילם ללא רישיון בתוקף או ללא הקצאת תדרים בתוקף, לפי העניין, וזאת בניגוד להוראות פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה), מה שעולה לכדי עבירה פלילית. כך למשל אם לאחר כמה שנים שבעל רישיון שילם אגרה בעד רישיונו, הוא משנה את כתובתו ודרישת תשלום האגרה בעד חידוש רישיונו מגיעה לכתובתו הישנה במקום לכתובתו החדשה. במצב כזה הוא לא יכול לשלם את האגרה, ולפי הפקודה הוא פועל ללא רישיון ולכן בניגוד להוראות הפקודה.

בנוסף, בעבר הקשר בין תשלום אגרה בעד חידוש הרישיון ובין קבלתו נועד לתמרץ את בעל הרישיון לשלם את האגרה בעד חידוש רישיונו ואולם ברבות השנים נוספו כלים חלופיים שלעמדת הדרג המקצועי במשרד הם מיטביים לכך. כך למשל המרכז לגביית קנסות רשאי לגבות חובות בעד אגרה שלא שולמה מכוח חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, וכן המנהל רשאי להגביל את הרישיון, להתלותו, לבטלו או לסרב לחדשו בעתיד מכוח סמכותו לפי סעיף 4ז לפקודה.

לפיכך מוצע לתקן את התקנות העיקריות ולקבוע כי המנהל יהיה רשאי לחדש רישיון ללא קשר לתשלום האגרה בעד חידושו. לצד זאת מוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה. כך למשל במתן רישיון חדש תשלום האגרה נדרש כדי ליעל את השימוש במכשירי טלגרף אלחוטיים ותדרי רדיו וכן להפחית את היקף רישום השווא במערכת הרישוי של המשרד ואת היקף הרישום בו מצד גורמים שאין ביכולתם או בכוונתם לעשות שימוש יעיל בתדר.

לצד האמור, ובהמשך לטיוב תהליך הנפקת אגרות לבעלי הרישיונות בידי המשרד, האגרות כיום מונפקות ונשלחות במועד מוקדם יחסית, כך שבעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני יוכלו לשלם את האגרה עד ה-1 בחודש הראשון של כל רבעון שבעדו מבוצע התשלום. יחד עם זאת, כפי שמוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה, מוצע להסמיך אותו כאמור גם לעניין בעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני.

 

 

.

 

 

 

ג.  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות מטעם משרד התקשורת:

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4ג(ב) ו-13(א) לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1] (להלן – הפקודה), אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 6

1.  

בתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987[2] (להלן – התקנות העיקריות), במקום תקנה 6(ה) יבוא:

 

 

"בעל הרישיון יודיע למנהל בכתב, לא יאוחר מ-60 יום לפני תום מועד תוקף הרישיון, אם אין ברצונו לחדשו. לא התקבלה הודעה כאמור מאת בעל הרישיון, יראו את בעל הרישיון כמי שביקש לחדש את הרישיון, והמנהל יהיה רשאי לחדש את הרישיון לתקופה נוספת; על אף האמור, לעניין חידוש רישיון הדגמה או ניסוי שבפרט 3 בחלק ט' של התוספת – בתום תקופת הרישיון רשאי המנהל לחדש את הרישיון לתקופה נוספת, ובלבד שהוכח להנחת דעתו של המנהל כי יש צורך בהמשך קיום ההדגמה או הניסוי ושבעל הרישיון שילם את האגרה בעד חידושו במועד שהורה עליו המנהל כאמור בתקנה 17(ב1).".

תיקון תקנה 17

2.  

בתקנה 17 לתקנות העיקריות –

 

 

(1)  

בתקנת משנה (ב), המילה "מראש" - תימחק;

 

 

(2)  

במקום תקנת משנה (ב1) יבוא:

 

 

 

"(ב1)

מבקש רישיון ישלם אגרה בעד רישיון או חידושו ובעד הועדת תדרים והקצאתם בשיעור שנקבע בתוספת לצד כל סוג רישיון, בכפוף לתקנת משנה (ב), במועד שיורה המנהל בהודעתו למבקש הרישיון, והמנהל רשאי להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה במועד כאמור.";

 

 

(3)  

בתקנת משנה (ב3), בפסקה (1) –

 

 

 

(1)  

במקום "יום ה-15 בחודש" יבוא "יום ה-1 בחודש";

 

 

 

(2)  

בסופה יבוא "והמנהל רשאי להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה במועד כאמור";

 

 

(4)  

בתקנת משנה (ג1), המילה "מראש" – תימחק.

 

 

___ ב________ התשפ"ב

(___ ב________ 2021                                                                                     

(חמ ________)

 

__________________

יועז הנדל

שר התקשורת

 

 

דברי הסבר

כללי

כיום לפי תקנות 6(ה) ו-17(ב) לתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 (להלן – התקנות העיקריות), תשלום אגרה בעד הרישיון או בעד הקצאת תדרים הוא תנאי למתן רישיון ולחידושו. ככלל רישיון ניתן לתקופות קצובות כפי שקבוע בתקנות העיקריות בהתאם לסוג הרישיון. בפועל, כפי שמסר הדרג המקצועי במשרד התקשורת, יש מצבים שבהם בעל הרישיון שלא שילם את האגרה בעד חידוש הרישיון, ועל כן לא חודש רישיונו, מחזיק במכשירים אלחוטיים ואף מפעילם ללא רישיון בתוקף או ללא הקצאת תדרים בתוקף, לפי העניין, וזאת בניגוד להוראות פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה), מה שעולה לכדי עבירה פלילית. כך למשל אם לאחר כמה שנים שבעל רישיון שילם אגרה בעד רישיונו, הוא משנה את כתובתו ודרישת תשלום האגרה בעד חידוש רישיונו מגיעה לכתובתו הישנה במקום לכתובתו החדשה. במצב כזה הוא לא יכול לשלם את האגרה, ולפי הפקודה הוא פועל ללא רישיון ולכן בניגוד להוראות הפקודה.

 

בנוסף, בעבר הקשר בין תשלום אגרה בעד חידוש הרישיון ובין קבלתו נועד לתמרץ את בעל הרישיון לשלם את האגרה בעד חידוש רישיונו ואולם ברבות השנים נוספו כלים חלופיים שלעמדת הדרג המקצועי במשרד הם מיטביים לכך. כך למשל המרכז לגביית קנסות רשאי לגבות חובות בעד אגרה שלא שולמה מכוח חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, וכן המנהל רשאי להגביל את הרישיון, להתלותו, לבטלו או לסרב לחדשו בעתיד מכוח סמכותו לפי סעיף 4ז לפקודה.

 

 

 

לפיכך מוצע לתקן את התקנות העיקריות ולקבוע כי המנהל יהיה רשאי לחדש רישיון ללא קשר לתשלום האגרה בעד חידושו. לצד זאת מוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה. כך למשל במתן רישיון חדש תשלום האגרה נדרש כדי ליעל את השימוש במכשירי טלגרף אלחוטיים ותדרי רדיו וכן להפחית את היקף רישום השווא במערכת הרישוי של המשרד ואת היקף הרישום בו מצד גורמים שאין ביכולתם או בכוונתם לעשות שימוש יעיל בתדר.

 

לצד האמור, ובהמשך לטיוב תהליך הנפקת אגרות לבעלי הרישיונות בידי המשרד, האגרות כיום מונפקות ונשלחות במועד מוקדם יחסית, כך שבעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני יוכלו לשלם את האגרה עד ה-1 בחודש הראשון של כל רבעון שבעדו מבוצע התשלום. יחד עם זאת, כפי שמוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה, מוצע להסמיך אותו כאמור גם לעניין בעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני.

 

תקנה 1                                                         

לפי תקנה 6(ה) לתקנות העיקריות תשלום אגרה בעד חידוש הרישיון הוא תנאי לחידושו. כדי למנוע מצב של החזקה והפעלה של מכשירים אלחוטיים ללא רישיון בניגוד לדין, מוצע לקבוע כי המנהל יהיה רשאי לחדש רישיון עוד בטרם שולמה האגרה, וכי אם בעל הרישיון לא הודיע למנהל כי אין ברצונו לחדש רישיון, המנהל יהיה רשאי לחדש את הרישיון לתקופה נוספת. כמו כן, מוצע שלא להחיל את התיקון האמור על רישיונות ניסוי או הדגמה שכן מדובר על סוגי רישיונות שקצובים לזמן קצר ושבדרך כלל לא מתחדשים, שמטרתם לבצע ניסוי טכנולוגי.

 

 

תקנה 2(1)

לפי תקנה 17(ב) לתקנות העיקריות תשלום אגרה בעד הרישיון או בעד הקצאת תדרים צריך להתבצע מראש, טרם מתן רישיון. זאת, בהתאמה לעיקרון שלפיו תשלום האגרה הוא תנאי למתן לחידוש רישיון, כקבוע בתקנה 6ה. כדי למנוע מצב של החזקה והפעלה של מכשירים אלחוטיים ללא רישיון בניגוד לדין, מוצע למחוק את המילה "מראש" כדי שתשלום אגרה בעד הרישיון או בעד הקצאת תדרים לא יהיה בהכרח תנאי למתן רישיון ולחידושו.

 

תקנה 2(2)

לצד ההצעה לקבוע כי תשלום אגרה בעד הרישיון או בעד הקצאת תדרים לא יהיה תנאי למתן רישיון ולחידושו, ומאחר שייתכנו מקרים שבהם בכל זאת נכון שתשלום אגרה בעד הרישיון או בעד הקצאת תדרים יהיה תנאי למתן רישיון ולחידושו, מוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון ככלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה. כך למשל במתן רישיון חדש תשלום האגרה נדרש כדי ליעל את השימוש במכשירי טלגרף אלחוטיים ותדרי רדיו וכן להפחית את היקף רישום השווא במערכת הרישוי של המשרד ואת היקף הרישום בו מצד גורמים שאין ביכולתם או בכוונתם לעשות שימוש יעיל בתדר.

תקנה 2(3)

בהמשך לטיוב תהליך הנפקת אגרות לבעלי הרישיונות בידי משרד התקשורת, האגרות כיום מונפקות ונשלחות במועד מוקדם יחסית, כך שבעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני יוכלו לשלם את האגרה עד ה-1 בחודש הראשון של כל רבעון שבעדו מבוצע התשלום. יחד עם זאת, כפי שמוצע להסמיך את המנהל להתנות מתן רישיון כלל או מסוג מסוים, או חידושו, בתשלום אגרה, מוצע להסמיך אותו כאמור גם לעניין בעלי הרישיונות שמשלמים את האגרה שלהם באופן רבעוני.

 

תקנה 2(4)

בתקנה 6(ה) מוצע לקבוע כי המנהל יהיה רשאי לחדש רישיון עוד בטרם שולמה האגרה לכל סוגי הרישיונות, ובכלל זה רישיון לפי חלק י"א בתוספת הראשונה (תחנת חובבים). משכך, מוצע למחוק את המילה "מראש" כדי שהצעה זה תחול גם על רישיון כאמור.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 25, עמ' 505; התשע"ח, עמ' 495.

[2] ק"ת התשמ"ז, עמ' 915; התשפ"א, עמ' 918.