טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון), התשפ"ב-2021 [לעניין ניהול בסיס נתונים - TAWS].

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התיקון המוצע היא התאמת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 להוראות החלק הראשון לנספח 6 לאמנה, במטרה להבטיח הלימה מתמשכת של התקנות העיקריות להוראות הישימות לפי האמנה.

תיקון זה נועד לקבוע את חובתו של מפעיל אווירי בתובלה אווירית מסחרית לקיים וליישם נהלים לעניין ניהול בסיס נתונים (database management procedures) שיבטיחו הפצה ועדכון עיתיים של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת אזהרה ומודעות לפני השטח (Terrain Awareness and Warning System), בכלי הטיס שהוא מפעיל בהם עליו לקיים מערכת כזו.

מצ"ב קישור לפרסום באתר רשות התעופה האזרחית במירשתת ובו, גם, דוח הערכת השפעות האסדרה (RIA) שנערך לטובת העניין.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס'...), התשפ"ב-2021

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק),  בעניינים שלגביהם אני מוסמכת להתקין תקנות לפי סעיפים 19, 46 ו- 168 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) ובהתאם לסעיף 197 לחוק, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 286

בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 286, אחרי תקנת משנה (ג) יבוא:

 

"(ג1) מפעיל אווירי של מטוס כאמור בתקנות משנה (א) או (ב) יקבע ויישם, במערך האחזקה של המטוס, נהלים לעניין ניהול בסיס הנתונים של מערכת TAWS, שיבטיחו הפצה ועדכון תכופים (timely) של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת ה-TAWS בכל מטוס שהוא מפעיל כאמור."

תיקון תקנה 411

בתקנה 411 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב11) יבוא:

 

"(ב11א) נוסף על האמור בפ.א.ר 121.354, מפעיל אווירי של מטוס שיש לציידו במערכת TAWS לפי תקנת משנה (א), יקבע ויישם, במערך האחזקה של המטוס,  נהלים לעניין ניהול בסיס הנתונים של מערכת TAWS, שיבטיחו הפצה ועדכון תכופים (timely) של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת ה-TAWS בכל מטוס שהוא מפעיל כאמור;"

תחילה

תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן.

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ ____20)

 

(חמ 1299 -3 - ת1)

 

__________________

 מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים


 

 

דברי הסבר

רקע

מדינת ישראל הינה צד לאמנת התעופה האזרחית הבין-לאומית שנחתמה בשיקגו ביום 7 בדצמבר 1944 (להלן - האמנה). בחתימתה של ישראל על האמנה התחייבה המדינה לאמץ את אמות המידה שלפי האמנה ונספחיה בדין המקומי, ככל הניתן.

בעקבות התחייבות זו ובהמשך לקביעת הוראות בחלק הראשון לנספח 6 לאמנה לעניין ניהול בסיסי נתונים המשמשים במערכות "אזהרה ומודעות לפני השטח" (terrain awareness and warning system (TAWS), בלע"ז), הוחלט לעדכן את תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות), במספר עניינים כפי שיפורט להלן, וזאת על מנת שיעמדו ככל הניתן בהוראות האמורות, וזאת בין היתר במסגרת הפרקים השניים-עשר והשלושה-עשר לתקנות העיקריות.

הפרק השנים-עשר לתקנות העיקריות, שכותרתו: "הפעלת כלי טיס במוניות אוויר", מסדיר את התנאים לרישוי והפעלה של מי שעוסק בהפעלת מסחרית של מטוסים קטנים ובינוניים ומסוקים בטיסות, בין היתר בטיסות שעניינן הסעת נוסעים והובלת טובין (תובלה אווירית מסחרית).

הפרק השלושה-עשר לתקנות העיקריות, שכותרתו: "הפעלה מסחרית של מטוסים גדולים", מסדיר את התנאים לרישוי והפעלה של מי שעוסק בהפעלת מסחרית של מטוסים גדולים, בין היתר בטיסות שעניינן הסעת נוסעים והובלת טובין (תובלה אווירית מסחרית).

לגבי שני הפרקים, בכל הנוגע לתובלה אווירית מסחרית, על המדינה לחתור ליישם את ההוראות לפי החלק הראשון לנספח 6 לאמנה, המסדיר את הפעלתם של מטוסים (Aeroplanes) בתובלה אווירית מסחרית (Commercial Air Transport), כאמור.

בתקנות העיקריות, הן בפרק השניים-עשר והן בפרק השלושה-עשר (בתקנה 286 לעניין TAWS ובתקנה 411, המפנה להוראות הפ.א.ר האמריקאי, ובהן להוראת פ.א.ר. 121.354 שעניינה: " Terrain awareness and warning system") , קיימות הוראות, בין היתר, לעניין חובתו של מפעיל אווירי לצייד כלי טיס מסוימים בהפעלות מסוימות במערכת TAWS, שתכליתה לסייע בהפעלה הבטוחה של כלי הטיס, בין היתר בכך שהיא מספקת לטייסים, על סמך בסיס נתונים שמוזן אליה מראש, באופן אוטומטי מידע והתרעות או אזהרות מפני סיכונים שיכולים להיווצר כתוצאה מקרבה לפני השטח, שיכולה להוביל לפגיעה בפני השטח והתרסקות כלי הטיס תוך כדי טיסה נשלטת (Controlled Flight Into Terrain (CFIT)).[3]

הוראות אלה אינן כוללות היום, כפי שיפורט להלן, התייחסות לחובתו של המפעיל האווירי לפי הוראות החלק הראשון לנספח 6, לקיים נהלים לעניין ניהול בסיסי הנתונים המשמשים את מערכות ה- TAWS, במטרה להבטיח הפצה ועדכון עיתיים של מידע עדכני הנוגע לפני השטח ולמכשולים לבסיסי הנתונים כאמור.

מטרת התיקון המוצע היא לתקן את התקנות העיקריות כך שהוראות החלק הראשון לנספח 6 לעניין זה ייושמו כהלכה.

הסמכות לקבוע את התקנות

כפי שפורט לעיל, תקנות אלה מטרתן להתאים את דיני הטיס בישראל להוראות נספח 6.

לפיכך מבוקש לקבוע את התקנות לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק).

יצוין כי לפי הוראות סעיף 166(ד) לחוק, אין ענישה פלילית על הוראות שנקבעו לפיו.

סעיף 166 לחוק, שכותרתו "תקנות להחלת אמות מידה, נהלים או הליכים לפי סעיף 37 לאמנה", קובע:

"(א)          השר רשאי לקבוע הוראות לשם החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה, והכל בסייגים או בלא סייגים.

(ב)           תקנות לפי סעיף זה לעניין יירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, וכן תקנות כאמור העשויות להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, יותקנו בהסכמת שר הביטחון.

(ג)            לא יתקין השר תקנות לפי סעיף זה, אלא באותם עניינים שלגביהם הוא מוסמך לעשות כן לפי הוראות אחרות בחוק זה ובהתאם לסמכות הנתונה לו לפי אותן הוראות, וכל עוד בהתאם לאמור באותן הוראות, התקנות לפיהן אינן טעונות אישור של הוועדה לפי חוק זה.

(ד)           לא תהיה ענישה פלילית על הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף זה."

 

לעניין סעיף קטן (א): "אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה" כוללים, בין השאר, את הסטנדרטים וההמלצות שנקבעו בנספחי האמנה.

הואיל והתיקונים המוצעים לעיל באים ליישם את הוראות נספח 6 לאמנה, הרי שמדובר בתקנות שעניינן "החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה...".

לעניין סעיף קטן (ב): התיקונים המוצעים אינם עוסקים ביירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, ואינם עשויים להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, ומשכך אינם טעונים את הסכמת שר הביטחון.

לעניין סעיף קטן (ג): הסמכות להתקין תקנות בעניינים הכלולים בתיקונים המוצעים קבועה, בין היתר, בסעיפים 19 ["תקנות לעניין רישיונות הפעלה אווירית ובעלי רישיונות"], 46 ["חובות, הגבלות ותנאים החלים על בעל רישיון"] ו- 168 ["ביצוע ותקנות"] לחוק.

הוראות סעיפים 19, 46 ו- 168 לחוק לעניין זה אינן דורשות את אישור ועדת הכלכלה להתקנת תקנות לפיהם. כמו-כן, מהוראת סעיף 166(ד) לחוק נובע כי תקנות שנקבעו מכוח סעיף 166 כאמור אינן טעונות אישור ועדה מוועדות הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

עוד יצוין כי לפי סעיף 148(14) לחוק, העיצום הכספי בגין הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 לחוק הוא 25% מהסכום הבסיסי. משמע, האכיפה של הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 מוגבלת ביחס להוראות באותם עניינים שמותקנות שלא לפי סעיף 166 לחוק.

לפיכך, מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סמכות השר בסעיף 166 לחוק.

התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.


 

 

לתקנות 1 ו-2 לתיקון המוצע שעניינן "תיקון תקנה 286" ו- "תיקון תקנה 411", בהתאמה.

התיקון המוצע מקורו בתיקון 44 לחלק הראשון לנספח 6 לאמנה, שכלל תיקונים במגוון נושאים וביניהם מערכת אזהרה ומודעות לפני השטח (TAWS).

"מערכת אזהרה ומודעות לשטח" (או "מערכת TAWS", כהגדרתה בתקנה 286(א) לתקנות העיקריות) (terrain awareness and warning system), היא שם כולל למערכות מסוג זה (כמו GPWS (Ground Proximity Warning System) או EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System)), שנועדו להתריע לטייסים של כלי הטיס, בעוד מועד, על התקרבות כלי הטיס או על קרבתו לפני השטח או למכשול, ובכך לאפשר להם לנקוט בפעולות המתאימות למנוע את התממשות הסיכון הכרוך בקרבה כאמור (או, במילים אחרות: התנגשות בפני השטח או במכשול אם על ידי התרחקות מפני השטח או המכשול ואם על-ידי ביצוע תימרון מתאים.[4]

מערכת TAWS מספקת את המידע על בסיס נתונים שמוזנים אליה, מבעוד מועד, ובשים לב לנתוני הטיסה של כלי הטיס, על מנת להעריך אם קיימת אפשרות להתנגשות. היות ויעילות מערכת TAWS ותכליתיותה תלויות בנתונים המוזנים אליהן, הרי שהמשמעות של נתונים שגויים או לא מעודכנים היא הרת אסון.

סעיף 6.15.2 לחלק הראשון לנספח 6 לאמנה, מורה כי:

"The operator shall implement database management procedures that ensure the timely distribution and update of current terrain and obstacle data to the ground proximity warning system."

בהמשך לכך, ובהתאם לאמור לעיל לגבי חובת המדינה לאמץ את ההוראות שלפי האמנה בדיניה, מבוקש בזאת לתקן את תקנות 286 ו- 411, בהן מצויות היום ההוראות לעניין מערת TAWS, ולעגן במסגרתן את חובתו של המפעיל האווירי של מטוס שצריך לפי התקנות העיקריות להיות מצויד במערכת TAWS לקבוע וליישם נהלים לעניין ניהול בסיס הנתונים של מערכת TAWS, שיבטיחו הפצה ועדכון תכופים (timely) של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת ה-TAWS בכל מטוס שהוא מפעיל כאמור (לתקנות 1 ו- 2 המוצעות) .

לתקנה 3 לתיקון המוצע שעניינה "תחילה"

התקנות המוצעות לא דורשות משאבים משמעותיים מהמפעילים האוויריים.

מבדיקה שנעשתה עולה כל בעלי רישיונות ההפעלה האווירית לפי הפרק ה- 13 מקיימם נהלים כאמור (פנייה לבעלי רישיונות הפעלה אווירית לפי הפרק ה- 12 לא הניבה כל מענה בנושא).

משכך, מבוקש כי התקנות יחלו 90 ימים מיום פרסומן.

 


 

נ ו ס ח  מ ש ו ל ב

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

286.      (א)   לא יפעיל אדם מטוס המונע במנוע טורבינה שתצורת מושבי הנוסעים המורשית שלו, למעט מושבי הטייסים, היא של יותר מתשעה מושבים, אלא אם כן המטוס מצויד במערכת אזהרה ומודעות לפני השטח (an approved terrain awarness and warning system) (להלן – מערכת TAWS), שמתקיימות בו דרישות ציוד מסוג class A in TSO - C151; מכשור המטוס חייב לכלול גם תצוגה חזותית מונעת של מצב פני השטח.

             (ב)   לא יפעיל אדם מטוס המונע במנוע טורבינה שתצורת מושבי הנוסעים המורשית שלו, למעט מושבי הטייסים, היא של שישה עד תשעה מושבים, אלא אם כן המטוס מצויד במערכת TAWS, שמתקיימות בו, לפחות, דרישות ציוד מסוג class B in (TSO) - C151.

             (ג)    ספר טיסה של מטוס יכלול, בכל הנוגע למערכת ה-TAWS, נהלים מתאימים לגבי –

(1)     השימוש במערכת;

(2)     פעולות אנשי צוות האוויר הנדרשות עם קבלת אזהרות קוליות או חזותיות ממערכת ה-TAWS.

             (ג1) מפעיל אווירי של מטוס כאמור בתקנות משנה (א) או (ב) יקבע ויישם, במערך האחזקה של המטוס, נהלים לעניין ניהול בסיס הנתונים של מערכת TAWS, שיבטיחו הפצה ועדכון תכופים (timely) של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת ה-TAWS בכל מטוס שהוא מפעיל כאמור.

             (ד)   תקנות משנה (א) ו-(ב) לא יחולו על טיסה להצנחת צנחנים במרחק שאינו עולה על 30 ק"מ משדה התעופה או מהמנחת שממנו החלה הטיסה, או על טיסות העברה לתחזוקה בארץ, שאישר המנהל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

411.      (א)   דרישות המכשירים והציוד, ובכלל זה הפעלתם, השימוש בהם ותחזוקתם כאמור בסימן זה חלות על כל הפעלה לפי פרק זה.

 

             (ב)   דרישות מכשירים וציוד, הפעלתם, השימוש בהם ותחזוקתם, יהיו כאמור בתקנות 121.305, 121.307 עד 121.316, 121.317(a) עד (d), 121.318 עד 121.351, 121.354, 121.355, 121.356 הנוגעות לטרנספונדר, ו-121.357 עד 121.359 לפ.א.ר.; מכשירים וציוד כאמור יאושרו ויותקנו לפי כללי הכושר האווירי הישימים לאותם מכשירים וציוד.

             (ב1) נוסף על הוראות פ.א.ר 121.309, חומר הכיבוי במטף כיבוי אש המותקן בתא השירותים בכלי טיס שניתנה לו תעודת כושר טיסה ראשונית לאחר ד' בטבת התשע"ב (30 בדצמבר 2011), וכן חומר הכיבוי במטף כיבוי אש נייד המותקן בכל מקום אחר בכלי טיס שניתנה לו תעודת כושר טיסה ראשונית לאחר כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018), לא יהיה מסוג המפורט בנספח הראשון (Annex A), קבוצה 2 (Group II) במהדורה מס' 8 משנת 2009 של פרוטוקול מונטריאול בדבר חומרים המדללים את שכבת האוזון, 2009 (Montreal Protocol on Substances That Deplete the Ozone Layer), המצוי לעיון הציבור במשרדי המנהל.

             (ב2) נוסף על האמור בפ.א.ר 121.311, מושבי הדיילים האמורים בפסקה (g) לפ.א.ר האמור, יפנו לפנים או לאחור בזווית שאינה עולה על 15 מעלות מציר האורך של המטוס.

             (ב3) נוסף על האמור בפ.א.ר 121.313, המטוס יצויד באופן שיאפשר לבקר, מכל אחד ממושבי הטייסים, את כל האזור מחוץ לתא הטייס שליד דלת תא הטייס, באופן שיאפשר לזהות בני אדם המבקשים להיכנס לתא הטייס ולגלות התנהגות חשודה או איום אפשרי.

             (ב4) נוסף על האמור בפ.א.ר. 121.323, מטוסים המופעלים בלילה יהיו מצוידים בתאורה בתא הנוסעים.

             (ב5) מדי הגובה הנדרשים בהוראות פ.א.ר 121.305 ו-121.325 לשם הפעלה לפי כט"מ יהיו מסוג counter drum-pointer או בעלי תצוגה דומה ולא יהיו מסוג drum-pointer או three-pointer.

             (ב6) על אף האמור בפ.א.ר 121.33(c)(3), הוראת אותה פסקה תחול על הטייס שנשאר ליד הגאי המטוס, כאשר מהטוס מופעל בגובה העולה על 39,000 רגל.

             (ב7) על אף האמור בתקנת משנה (א) ובהוראות פ.א.ר 121.339, הוראות פסקאות (a)(2), (3) ו-(4) לפ.א.ר 121.339 יחולו לגבי מטוס המופעל בטיסה מעל מים במרחק העולה על 120 דקות טיסה או 400 מיילים ימיים (740 ק"מ), לפי הקצר מביניהם, מיבשה המתאימה לנחיתת חירום.

             (ב8) נוסף על הוראות פ.א.ר 121.339, סירות ההצלה הנדרשות על פי הוראות פסקה (a)(2) לפ.א.ר כאמור יעמדו בנוהל תקן טכני TSO-C69c או TSO-C70a, וערכת ההישרדות האמורה בפסקה (c) לפ.א.ר כאמור תכלול ציוד הישרדות והצלה כמפורט בתוספת השביעית.

             (ב9) על אף האמור בפ.א.ר 121.343(g), בפ.א.ר 121.344(g) ובפ.א.ר a121.344(e) – רשם נתוני טיסה יפעל ברציפות בזמן הטיסה;

             (ב10) ציוד התקשורת הנדרש לפי הוראות פ.א.ר 121.345, 121.347 ו-121.349, יאפשר תקשורת בתדק החירום התעופתי 121.5 מגהרץ.

             (ב11) נוסף על האמור בפ.א.ר 121.349, מטוס המופעל בטיסת EDTO לזמן הסטה העולה על 180 דקות יצויד במערכת תקשורת העונה על דרישות פ.א.ר (d)121.99.

             (ב11א) נוסף על האמור בפ.א.ר 121.354, המפעיל האווירי של מטוס שיש לציידו במערכת TAWS יקבע ויישם, במערך האחזקה של המטוס, נהלים לעניין ניהול בסיס הנתונים של מערכת TAWS, שיבטיחו הפצה ועדכון תכופים (timely) של מידע בדבר פני השטח ומכשולים למערכת ה-TAWS בכל מטוס שהוא מפעיל כאמור.

             (ב12) על אף האמור בהוראות פ.א.ר 121.356, חובות הציוד וההפעלה לעניין טרנספונדר החלות לגבי מטוסים שמסתם המרבית המורשית להמראה עולה על 33,000 ליברות, לפי סודר (a) בטבלה לפ.א.ר האמור, יחולו לגבי כל מטוס המופעל לפי פרק זה.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830 ועמ' 949.

[2] ק"ת התשמ"ב, עמ' 8; התשפ"ב, __.

[3] https://www.skybrary.aero/index.php/Terrain_Avoidance_and_Warning_System_(TAWS)

[4] https://www.gov.il/BlobFolder/dynamiccollectorresultitem/investigation-52-13/he/%D7%93%D7%95%D7%97%20%D7%97%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%94%20%D7%91%D7%98%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%AA%2052-13.pdf