תזכיר תקנות היערות (רישיון כריתה לעצי הדר ועצי אבוקדו) (הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ב - 2021

טיוטת תקנות

א. שם התקנות המוצעות

תקנות היערות (רישיון כריתה לעצי הדר ועצי אבוקדו) (הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ב - 2021

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בהמשך להמלצות הצוות הבין-משרדי לצמצום בעיית המפחמות שהוקם בעקבות החלטת הממשלה מס' 354 מיום 10.9.2015, הותקנו תקנות לפיהן כריתה והובלה של עצים מסוג אבוקדו והדרים טעונה רישיון שיוגבל לשימושים וליעדים ספציפיים. התקנות נקבעו כהוראת שעה למשך חמש שנים, במהלכן נבחנו תוצאות ההסדר על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

בתום הבדיקה, פרסם המשרד דוח בעניין "בחינת רגולציה בנושא התמודדות עם נזקים סביבתיים שמקורם מפחמות". מסקנות הבדיקה היו כי ההסדר שנקבע בהוראת השעה, השיג את מטרותיו וצמצם באופן ניכר את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה משימוש במפחמות. כן נמצא, כי לא ניתן להשיג את אותן המטרות באמצעות רגולציה מקלה יותר. לאור זאת, מוצע לעגן את ההסדר שבתקנות כהסדר קבוע, בשינויים קלים.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

תקנות היערות (רישיון כריתה לעצי הדר ועצי אבוקדו)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ב - 2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 15א ו-26 לפקודת היערות[1] (להלן – הפקודה), לאחר התייעצות עם השר להגנת הסביבה, באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985[2], ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לפי סעיף 15א לפקודה ולפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977[3], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון שם התקנות

1.

בתקנות היערות (רישיון כריתה לעצי הדר ועצי אבוקדו) (הוראת שעה), תשע"ז-2016[4] (להלן: "התקנות העיקריות"), בשם התקנות, המילים "הוראת שעה" - יימחקו.

תיקון תקנה 2

2.

בתקנה 2 לתקנות העיקריות -

 

 

(א)   

בתקנת משנה (א), המילים "על גבי טופס הערוך לפי הנוסח שבתוספת הראשונה" – יימחקו;

 

 

(ב)  

אחרי תקנת משנה (א) יבוא -

 

 

 

"(א1)

דוגמת בקשה תפורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר".

תיקון תקנה 3

3.

בתקנה 3(ב) לתקנות העיקריות, המילים "על גבי טופס הערוך לפי הנוסח שבתוספת השנייה" - יימחקו.

תיקון תקנה 5

4.

בתקנה 5 לתקנות העיקריות, במקום הסיפה המתחילה במילים "אם מתוכננת נטיעה" יבוא "ובלבד שהכריתה נדרשת לצורך המשך הפעילות החקלאית במקום".

ביטול תקנה 8

5.

תקנה 8 לתקנות העיקריות - תימחק.

תיקון תקנה 9

6.

תקנה 9(ב) לתקנות העיקריות - תימחק.

ביטול התוספות

7.

התוספות לתקנות העיקריות - יימחקו.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

עודד פורר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

דברי הסבר

מפחמה היא ערימה של גדמי עץ הבוערת באופן מבוקר למשך מספר שבועות בכל פעם. בתהליך זה נפלטות כמויות גדולות של עשן וריח שריפה אשר גורמות למפגעים סביבתיים קשים ומתמשכים באזור בו המפחמות פועלות. על מנת לצמצם את נזקי המפחמות, ונוכח החלטת בית המשפט העליון (בג"צ 2722/14 מצפה אילן – אגודה שיתופית להתיישבות קהילתית נ' מדינת ישראל), החליטה הממשלה להקים צוות בין משרדי לשם בחינת אפשרויות לפתרון בעיית המפחמות תוך מתן עדיפות לפתרונות סביבתיים (החלטת ממשלה מספר 534 מיום  10.09.2015).

אחת מהמלצות הצוות היתה להתקין מכוח פקודת היערות, 1926, חקיקת משנה שתקבע כי כריתה והובלה של עצים מסוג אבוקדו והדרים בתוך שטחי ישראל, תהיה טעונה רישיון שיוגבל לשימושים וליעדים ספציפיים, וכי התקנות האמורות יעמדו בתוקפן למשך חמש שנים שבסיומן יבחנו תוצאות ההסדר, לרבות האפשרות להקל באסדרה באמצעים אחרים להשגת אותה התכלית. בהתאם להמלצות, הותקנו תקנות היערות (רישיון כריתה לעצי הדר ועצי אבוקדו) (הוראת שעה), התשע"ז – 2016, ותקנות משלימות בעניין רישיונות הובלה של גדמי מטעים (תקנות היערות (עצים שהובלתם טעונה רישיון – הובלת עצי הדר ועצי אבוקדו או חלקיהם), התשע"ז – 2016). תוקפן של התקנות האמורות והתקנות המשלימותעתיד לפקוע ביום 11.1.22.

במהלך השנים 2019-2020 בחן משרד החקלאות ופיתוח הכפר באופן מקיף את יעילות הרגולציה הקיימת בתחום ואת והאפשרות להקל באסדרה, לרבות באמצעות שימוש באמצעים אחרים שיביאו להשגת אותה התכלית. בתום הבדיקה, פורסם דו"ח מפורט תחת הכותרת "בחינת רגולציה בנושא התמודדות עם נזקים סביבתיים שמקורם מפחמות". מסקנות הבדיקה היו כי ההסדר שנקבע בהוראת השעה, השיג את מטרותיו וצמצם באופן ניכר את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה משימוש במפחמות וכי לא ניתן להשיג את אותן המטרות באמצעות רגולציה מקלה יותר. לאור זאת, מוצע לקבוע את ההסדר באמצעות תקנות קבועות.

לתקנה 1 – מחיקת המילים "הוראת שעה" משם התקנות, שכן מוצע להפוך את ההסדר המעוגן בהן להסדר של קבע.

לתקנות 2, 3 ו- 8 - מוצע למחוק את התוספות לתקנות בהן קבועים טפסים בקשה לקבלת רישיון ונוסח הרישיון. מוצע לקבוע במקום טופס הבקשה הקבוע בתקנות, כי דוגמה לבקשת תפורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

לתקנה 5 – נוכח הניסיון שנצבר מאז תחילת תוקפן של התקנות, מוצע לדייק את הנסיבות בהן יינתן פטור מהיטל נטיעה חליפית, ולקבוע כי פטור כאמור יינתן מקום שהכריתה נדרשת לצורך המשך הפעילות החקלאית במקום.

לתקנה 5 - מוצע למחוק את תקנה 8 לתקנות העיקריות, הקובעת חובת דיווח שנתית על יישום התקנות לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. דיווח כאמור היה נחוץ לצורך פיקוח פרלמנטרי על ביצוען של התקנות בתקופת תוקפן כהוראת שעה. משמוצע לעגן את ההסדר בתקנות קבועות, אין צורך בדיווח שנתי מיוחד לוועדה.

 לתקנה 6 – מוצע לבטל את תקנה 9(ב) לתקנות העיקריות לפיה תוקף התקנות הוא לחמש שנים מיום התחילה.

 



[1] חא"י, כרך א, עמ' 600; ס"ח התשע"ב, עמ' 130.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"א, עמ' 130.

[3] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.

[4] ק"ת תשע"ז, עמ' 208.