מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות בעד הקמת שירות מקוון לזימון תורים ואינטגרציה

מבחן לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות בעד הקמת תשתית FHIR לשיתוף מידע

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסם בזה מבחן לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לצורך הקמת תשתית FHIR לשיתוף מידע, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר:

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד לפי הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן - הנוהל).

(ב)   התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)   כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

2.  הגדרות במבחנים אלה –

"FHIR"  - תקן בינלאומי להחלפת ושיתוף מידע בין מערכות וארגונים בתחום הבריאות המפותח על ידי ארגון HL7

"FHIR IL" – התאמה מקומית של תקן FHIR  עבור מערכת הבריאות הישראלית המפותחת על ידי קהילת FHIR-IL.

"משתמש פעיל" – מבוטח של הקופה העושה שימוש קבוע באפליקציה שהוטמעה בקופה, במהלך 3 חודשים רצופים, בהתאם לאופי האפליקציה.

"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[3];

"ספק משמעותי" – ספק שירות רפואי הנמצא בהתקשרות עם קופת חולים לתקופה של לפחות שנתיים ואשר מספק שירות רפואי לעוד קופת חולים אחת לפחות. ספק שירות משמעותי לדוגמא – בית חולים, מכון דימות, מרכז בריאות הנפש.

"תכנית האגף הפיקוח על קופות החולים" תכנית של משרד הבריאות שנועדה לפתח ולהקים ממשקי מידע ונתונים בקופות החולים לצרכי מדיניות.

 

 

 

 

 

 

3.  הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחן זה הם קופות החולים.

 

4.  מטרת התמיכה

הקמת תשתית FHIR לשיתוף מידע בין קופות החולים והמטופלים, בין קופות החולים וספקי הקופות, בין קופות החולים ותעשיית החדשנות, ובין קופות החולים ומשרד הבריאות.

 

5.  תנאי סף למתן התמיכה

(א) הקופה משתתפת באופן  פעיל ושוטף בקבוצות עבודה רלוונטיות של קהילת FHIR IL  לצורך מימוש הפרויקט ומשתפת תוצרים עם הקהילה בהתאם לדרישות המשרד.

(ב)   הקופה מינתה  נציג מטעמה האחראי על העבודה השוטפת מול משרד הבריאות עבור כל אחד מהפרויקטים הנתמכים באמצעות מבחן התמיכה.

(ג) הקופה מדווחת בהתאם לדרישות המשרד אודות התקדמות תכנית העבודה בכל אחד מהפרויקטים.

6.  סכום התמיכה ואופן חלוקתה

(א) התמיכה במסגרת מבחן זה תחולק בארבעה פרקים כמפורט להלן:

(1)  פרק א' 10% מהתמיכה יחולק עבור תכנון הפרויקט (בניית אסטרטגיה לקופה, מינוי צוות מוביל והכשרתו, אישור תכנית עבודה מפורטת)

(2)  פרק ב'50% מהתמיכה יחולק עבור יישום ואינטגרציה לספקים  (יישום התכנית למיפוי נתונים לFHIR, הטמעת שרת FHIR עובד בקופה, ואינטגרציה עם ספקים משמעותיים, והקמת SANDBOX)

(3)  פרק ג'20% מהתמיכה יחולק עבור הנגשת מידע למטופלים (התממשקות לאפליקציות לשירות המטופלים)

(4)  פרק ד'20% מהתמיכה יחולק עבור דיווח למשרד (דיווח בסטנדרט FHIR בהתאם לדרישות תכנית האגף לפיקוח על קופות חולים)

 

7.  פרק א' תכנון

(א) הפעילות הנתמכת

(1)  מינוי צוות FHIR ייעודי (להלן- צוות FHIR) בקופה לצורך מימוש הפעילות הנתמכת במבחן התמיכה, והכשרתו בסטנדרט FHIR

(2)  גיבוש אסטרטגיית FHIR עבור הקופה וגיבוש תכנית עבודה למיפוי נתוני הקופה לסטנדרט FHIR IL ולמימוש ארכיטקטורת הפעילות הנתמכת במבחן זה

(ב)  תנאים לפעילות הנתמכת

(1)  הגשת התחייבות חתומה של הקופה לקחת חלק פעיל באופן שוטף בכל קבוצות העבודה הרלוונטיות לאפיון הפרויקט, ולשתף את קבוצות העבודה בתכנים רלוונטיים בהתאם לדרישות המשרד

(3)  חברי צוות FHIR ומנהל/ת לצוות ימונו על ידי מנכ"ל/ית הקופה, ושמות חברי הצוות יועברו למשרד. הצוות יכלול לכל הפחות: מנתח/ת מערכות, מפתח/ת אינטגרציה וארכיטקט/ית נתונים. חברי הצוות יועסקו לכל הפחות ב50% משרה בקידום הפעילות הנתמכת במבחן תמיכה זה

(4)  הגשת מסמך אסטרטגיית FHIR בהתאם לדרישות המשרד, ואישורו על ידי המשרד

(5)  הגשת תעודה המעידה על השלמת הכשרת FHIR לחברי צוות FHIR:HL7 FHIR (R4) Proficiency Certificate או תעודה מקבילה אחרת שאושרה על ידי המשרד

(6)  הגשת תכנית עבודה מפורטת, הכוללת התייחסות ללוחות זמנים ותקציב ואישורה על ידי המשרד. התכנית תחולק ל-3 אבני דרך תקציביות, לפיהן תינתן התמיכה בפרק ב' (להלן – אבני הדרך התקציביות). תכנית העבודה תכלול:

(א) התייחסות לאפיון משאבי ה-FHIR שיוגדרו על ידי המשרד ומשאבי ה-FHIR הנדרשים לצורך ביצוע הפרויקטים בפרקים ב' ג' וד' (להלן – הפרויקטים)

(ב)  התייחסות למיפוי הטרמינולוגי הנדרש בין הטרמינולוגיות הפנימיות שנמצאות בשימוש בקופה ובין הטרמינולוגיות הסטנדרטיות, כפי שתוגדרנה במשאבי ה-FHIR הנדרשים לפרויקטים

(ג)  התייחסות מפורטת למימוש ארכיטקטורת שיתוף מידע מבוססת FHIR לצורך ביצוע הפרויקטים בפרקים ב' ג' וד'.

(ג) אופן חלוקה

(1)  סכום התמיכה שיעמוד לחלוקה עבור פרק זה יחולק בין קופות החולים, בהתאם לאבני הדרך, ועד לגובה של 25% מהסכום המוקצה לחלוקה בפרק זה עבור כל קופה

(ד)  אבני דרך

(1)  אבן דרך ראשונה – בעבורה יועברו 10% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(ד)  הגשה ואישור של מסמך אסטרטגיה בהתאם לדרישות המשרד

(ה) מינוי צוות FHIR

(2)  אבן דרך שנייה – בעבורה יועברו 10% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) הגשת תעודה המעידה על השלמת הכשרת FHIR בהתאם לסעיף 7(ב)(5).

(3)  אבן דרך שלישית – בעבורה יועברו 40% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) הגשה ואישור של תכנית עבודה מפורטת המתייחסת למיפוי נתוני הקופה לסטנדרט FHIR ולמיפוי הטרמינולוגי הנדרש

(4)  אבן דרך רביעית – בעבורה יועברו 40% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה:

(א) הגשה ואישור תכנית עבודה מפורטת המתייחסת למימוש הארכיטקטורה

למען הסר ספק, ניתן לשלם כל אבן דרך לאחר ביצועה ללא קשר לעמידה באבני דרך המוקדמות.

 

8.  פרק ב'יישום ואינטגרציה עם ספקים

(א) הפעילות הנתמכת

(1)  התקנת שרת FHIR והנגשת נתוני הקופה באמצעותו בסטנדרט  FHIR IL בהתאם לתכניות העבודה שאושרו בפרק א'.

(ב)  תנאים לפעילות הנתמכת

(1)  שרת FHIR זמין בסביבת ייצור, העובד לפי הארכיטקטורה שאושרה בתכנית העבודה, והמנגיש את נתוני הקופה בסטנדרט FHIR IL

(2)  תחזוקת טבלאות המרה מטרמינולוגיות פנימיות לטרמינולוגיות סטנדרטיות וחשיפתן דרך שרת טרמינולוגיה נגיש לכלל צרכני המידע

(3)  פרסום דוקומנטציה מלאה של האופן בו ניתן לתשאל את שרת ה-FHIR בהתאם לדרישות המשרד

(4)  הקמת sandbox פתוח הנגיש למפתחים ללא עלות בהתאם לדרישות המשרד, ובו מידע סינטטי המדמה את האופן שבו ניתן לתשאל את שרת ה-FHIR של הקופה

(5)   השלמת מימוש אינטגרציה של הקופה ב-FHIR עם לפחות שני ספקים משמעותיים של הקופה שאושרו על ידי המשרד

(ג) אופן חלוקה

(1)  סכום התמיכה שיעמוד לחלוקה עבור פרק זה יחולק בין קופות החולים, בהתאם לאבני הדרך ובכפוף להוצאות, ועד לגובה של 25% מהסכום המוקצה לחלוקה בפרק זה עבור כל קופה

(ד)  אבני דרך

(1)    אבן דרך ראשונה– בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) התקנת שרת FHIR

(ב)  פרסום דוקומנטציה של האופן בו ניתן לתשאל את השרת

(ג) עמידה באבן הדרך התקציבית הראשונה שבתכנית העבודה

(2)  אבן דרך שניה - בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) עמידה באבן הדרך התקציבית השנייה שבתכנית העבודה

(3)  אבן דרך שלישית - בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) עמידה באבן הדרך התקציבית השלישית שבתכנית העבודה

(4)  אבן דרך רביעית– בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה, תכלול:

(א) הקמת sandbox

(5)  אבן דרך חמישית – בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי לחלוקה בשלב זה:

(א) אינטגרציה של הקופה עם ספקים

למען הסר ספק, ניתן לשלם כל אבן דרך לאחר ביצועה ללא קשר לעמידה באבני דרך המוקדמות.

 

9.  פרק ג' - הנגשת מידע למטופלים

(א) הפעילות הנתמכת

(1)  הטמעת אפליקציות בקופה לשירות מטופלים בסטנדרט FHIR

(ב)  תנאים לפעילות הנתמכת

(1)  הקופה מאפשרת למטופלים להנגיש מידע רפואי בסטנדרט FHIR לאפליקציה הנותנת שירותים למטופלים.

(2)  האפליקציה מוטמעת בקופה בהתאם לארכיטקטורה שאושרה בתכנית העבודה

(3)  האפליקציה כוללת שירות המאפשר לוודא את קבלת הסכמת המטופל לשיתוף המידע וניהול מתן הרשאות על ידי המטופל בהתאם לדרישות המשרד

(4)  לאפליקציה לפחות 5000 משתמשים פעילים או לחילופין, לאפליקציה משתמשים פעילים המהווים לפחות 10% ממבוטחי הקופה המהווים קהל יעד אפשרי לאותה אפליקציה, כפי שיאושר על ידי המשרד

(5)  לא נחתם הסכם בלעדיות בין מפתח האפליקציה לקופה

(ג) אופן חלוקה

(1)  עבור כל אפליקציה שהוטמעה בקופה, העומדת בתנאים המפורטים בפרק זה, תהיה הקופה זכאית לסכום של 150 אלף ₪

(2)  זכאות הקופה לתמיכה תחושב אחת לרבעון, בהתאם לחלקה היחסי בזכאות שצברה מתוך כלל הזכאויות שצברו קופות החולים לפי סעיף קטן (1).

(3)  על אף האמור בסעיף קטן (1) רשאית ועדת התמיכות להפחית מהסכום שיוענק עבור כל אפליקציה סכום אחיד

(4)  סכום התמיכה הכולל עבור קופה אחת לפי פרק זה לא יעלה על מחצית הסכום העומד לחלוקה בפרק

(ד)  אבני דרך

(1)  סכום התמיכה לו זכאית הקופה יחושב אחת לרבעון עד לסוף תקופת מבחן התמיכה.

 

10. פרק ד' - איסוף נתונים לצרכי מדיניות

(א) הפעילות הנתמכת

(1)  דיווח נתונים רבעוני בהתאם לדרישות תכנית האגף לפיקוח על קופות חולים עבור אותו רבעון

(ב)  תנאים לפעילות הנתמכת

(1)  אישור אגף הפיקוח על קופות החולים לכך שהנתונים המדווחים התקבלו באיכות הנדרשת

(2)  סיום הקמת יכולת לדיווח שוטף של מידע בהתאם לדרישות האגף לפיקוח על קופות חולים ובהתאם לארכיטקטורה כפי שאושרה בתכנית העבודה.

 

(ג) אופן חלוקה

(1)  סכום התמיכה שיעמוד לחלוקה עבור פרק זה יחולק בין קופות החולים, בהתאם לאבני הדרך ובכפוף להוצאות, ועד לגובה של 25% מהסכום המוקצה לחלוקה בפרק זה עבור כל קופה

(2)  יובהר כי קופה זכאית לקבל תמיכה בהתאם לפרק ד' גם אם טרם סיימה לבצע את הפעילות הנתמכת בשלבים קודמים.  

(ד)  אבני דרך

(1)  אבן דרך ראשונה, שניה, שלישית, רביעית – אחת לרבעון, בעבור כל אבן דרך יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי העומד לחלוקה בשלב זה

(2)  אבן דרך חמישית  - בעבורה יועברו 20% מסכום התמיכה המרבי העומד לחלוקה בשלב זה תכלול:

(א) סיום הקמת יכולת דיווח שוטף

 

11. נהלים

(א) התמיכה במסגרת מבחן זה תיעשה בכפוף להוצאות ובעבור סכום התמיכה במבחן זה, על קופת החולים להעמיד כספים למימון עצמי בשווי שלא יפחת מ-40% מעלות הפעילות הנתמכת.

(ב)  במסגרת הבקשה לתמיכה בעד תחום הפעילות הנתמכת לפי מבחן זה, לא תבקש קופה תמיכה בעד הוצאות שהוצאו במסגרת תחום פעילות אחר.

(ג) לא תינתן תמיכה לקופת חולים שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד, לרבות הצגת אסמכתאות על ההוצאות בפועל על פי דרישה.

(ד)  בלי לגרוע מן האמור לעיל, קופת חולים שעשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, היינו השתמשה בהם שלא בעד הפעילות הנתמכת במבחן זה, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר, או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, תדרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לה ותישלל אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.

(ה) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של קופת החולים על עמידה בתנאים לפי מבחן זה, כפי שיורה המשרד, לרבות ההוצאה בפועל בגין רכש השירותים; קופות החולים יציגו למשרד אסמכתאות לעמידה באבני דרך בכל אחד מהשלבים המפורטים במבחן; האסמכתאות יוגשו למשרד חתומות ומאושרות בידי קופת החולים בצירוף חתימת מנהל הכספים, בטרם קבלת כספי התמיכה.

(ו) קופת חולים לא תתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת התכנית.

12. תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021) והם יעמדו בתוקפם עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023).

_______________התשפ"א

(_______________2021)

(803-35-2019-000028)

_________________

ניצן הורוביץ

שר הבריאות



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; ; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[3] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156; התשע"ט, עמ' 50.