תיק הצעת חוק מס':פ-0000-18
סימוכין: 803-99-2010-000000
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 100)(הוספת אמצעי משמעת), תשפ"ב -2021
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
סעיף 19 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד–1984 (להלן – החוק), מפרט את אמצעי המשמעת אותם יכול להשית בית דין משמעתי על שופט בגין עבירת משמעת. כיום, אמצעי המשמעת, על פי סדר חומרתם, הם הערה, התראה, נזיפה, העברה למקום כהונה אחר והעברה מן הכהונה. מעיון במדרג "אמצעי הענישה" כמפורט בחוק עולה כי קיים פער משמעותי בין אמצעי הענישה החמור ביותר, קרי העברה לצמיתות מכהונה, לבין זה שלפניו.
פער זה עלול ליצור מצב לפיו במקרה בו עבר שופט עבירת משמעת בדרגת חומרת ביניים עלול בית הדין המשמעתי להשית אמצעי קל מדי באופן שלא הולם את חומרת המעשים או מאידך גיסא להטיל אמצעי משמעת חמור מדי שאינו תואם את תכליות הענישה.
הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק אמצעי משמעת בדרגת חומרה בינונית – העברה זמנית מכהונה לתקופה שלא תעלה על שנה.
ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע להסמיך את בית הדין המשמעתי של שופטים להטיל אמצעי משמעת של העברה זמנית מכהונה לתקופה שלא תעלה על שנה ולהבהיר כי האמצעי הקבוע כיום בפסקה (5) עניינו העברת שופט מכהונה לצמיתות.
כמו כן, מוצע לפרט בחוק מהם הדינים והכללים החלים על שופט שהועבר זמנית מכהונתו וכן להסמיך את בית הדין המשמעתי ליתן הוראות הנוגעות לתשלום משכורת, גמלה, זכויות ותשלומים נלווים לשופט כאמור. בין היתר, מוצע לקבוע כי בתקופת העברה זמנית מהכהונה, משכורתו של השופט לא תפחת ממחצית המשכורת הקובעת של השופט נכון למועד תחילת העברתו הזמנית מהכהונה.
השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן חוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד-1984.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין
ה. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק מוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
||||
|
תיקון סעיף 19 |
1. |
בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 19 - |
||||
|
|
|
(א) אחרי פסקה (4) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(4א) העברה זמנית מכהונה לתקופה שלא תעלה על שנה"; |
|||
|
|
|
(ב) בפסקה (5) אחרי המילים "העברה מן מכהונה" יבוא "לצמיתות". |
||||
|
הוספת סעיף 19א |
2. |
בחוק העיקרי אחרי סעיף 19 יבוא: |
||||
|
|
|
תנאים להעברה זמנית מכהונה |
19א |
(א) הטיל בית הדין אמצעי משמעת כאמור בסעיף 19(4א), ייתן בית הדין הוראות לעניין תשלום משכורתו של השופט, לתקופת העברתו הזמנית מן הכהונה, ובלבד שלא תפחת ממחצית המשכורת הקובעת של השופט נכון למועד תחילת העברתו הזמנית מהכהונה ורשאי הוא ליתן הוראות אף לעניין גמלה, זכויות ותשלומים נלווים. לעניין זה "המשכורת הקובעת" - השכר המשולב כהגדרתו בהחלטת משכורות נושאי משרה שיפוטית, התשמ"א -1981 (להלן – החלטת משכורת) בצירוף תוספות לפי סעיפים 4, 4א ו- 4ב להחלטת משכורת ככל שהיה זכאי לקבלן. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תקופת ההעברה הזמנית מכהונה לא תחשב לעניין ותק שיפוטי בנוגע לזכויות ותשלומים נוספים המשולמים בגין ותק כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הועבר שופט זמנית מן הכהונה לתקופה כאמור בסעיף 19(4א), יחולו עליו בתקופת זו הדינים החלים על שופט מכהן, לרבות הוראות הנוגעות לעיסוק נוסף, כללי אתיקה שנקבעו מכוח הוראת סעיף 16א והוראות סעיף 16ב, ולמעט דינים הנוגעים להפעלת סמכות שיפוט. |
דברי הסבר
לסעיף 19
סעיף 19 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד–1984 (להלן – החוק) מפרט את אמצעי המשמעת אותם יכול להשית בית דין משמעתי על שופט בגין עבירת משמעת. כיום, אמצעי המשמעת, על פי סדר חומרתם, הם הערה, התראה, נזיפה, העברה למקום כהונה אחר והעברה מן הכהונה. מעיון במדרג "אמצעי הענישה" כמפורט בחוק עולה כי קיים פער משמעותי בין אמצעי הענישה החמור ביותר, קרי העברה לצמיתות מכהונה, לבין זה שלפניו.
פער זה עלול ליצור מצב לפיו במקרה בו עבר שופט עבירת משמעת בדרגת חומרת ביניים, עלול בית הדין למשמעת להשית אמצעי קל מדי באופן שלא הולם את חומרת המעשים או מאידך גיסא להטיל אמצעי משמעת חמור מדי שאינו תואם את תכליות הענישה.
הצעת החוק מבקשת אפוא לעגן בחוק אמצעי משמעת בדרגת חומרה בינונית – העברה זמנית מכהונה לתקופה שלא תעלה על שנה. בהתאם לכך, מוצע להסמיך את בית הדין המשמעתי לשופטים להטיל אמצעי משמעת של העברה זמנית מכהונה לתקופה כאמור וכן מוצע להבהיר כי אמצעי המשמעת הקבוע כיום בפסקה (5) עניינו העברת שופט מכהונה לצמיתות.
לסעיף 19א
מוצע לפרט בחוק מהם הדינים והכללים החלים על שופט שהועבר זמנית מכהונתו. בהתאם לכך, מוצע להבהיר כי על שופט שהועבר זמנית מכהונתו לא יחולו דינים הנוגעים להפעלת סמכות שיפוט. לצד האמור, ולנוכח העובדה כי השופט צפוי לחזור לכס השיפוט בתום תקופת ההעברה הזמנית מהכהונה, מוצע לקבוע כי על שופט שהועבר זמנית מכהונתו ימשיכו לחול דינים החלים על שופט מכהן כגון, הגבלות על עיסוק נוסף כמפורט בסעיף 11 לחוק יסוד: השפיטה וכללי אתיקה החלים על שופטים.
כמו כן, לנוכח הפגיעה הכלכלית שעשויה להיגרם לשופט עקב העברתו הזמנית מהכהונה ועקב המגבלות בדבר עיסוק נוסף החלות עליו כאמור, מוצע לקבוע כי בית הדין המשמעתי ייתן הוראות לעניין תשלום משכורתו של שופט שהועבר זמנית מכהונתו, כאשר בכל מקרה, משכורתו לא תפחת ממחצית המשכורת הקובעת של השופט נכון למועד תחילת העברתו הזמנית מהכהונה. בנוסף מוצע להסמיך את בית הדין המשמעתי לקבוע הוראות לעניין גמלה, זכויות ותשלומים נלווים.
עוד מוצע להבהיר כי תקופת ההעברה הזמנית מכהונה לא תחשב לעניין ותק שיפוטי בנוגע לזכויות ותשלומים נוספים המשולמים בגין ותק כאמור כגון, לצורך תשלום תוספת ותק או תוספת שהייה הקבועות בהחלטת משכורת לנושאי משרה שיפוטית, התשמ"א-1981.