חוק פיצויי פיטורים (הוראת שעה), התשפ"ב-2021
מטרת התיקון לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 היא לקבוע כי התפטרות של עובד הנובעת מאי ביצוע עבודה בשל סירובו להציג תו ירוק למעסיקו לא תיחשב להתפטרות בדין פיטורים וזאת כשחלה עליו הגבלה מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – חוק סמכויות מיוחדות) ולפי אותה הגבלה, עובד לא יכול להיכנס למקום עבודה מבלי שהציג תו ירוק כאמור, לרבות בדיקת קורונה שתוצאתה שלילית. עוד נקבע כי במצב של סיום יחסי עבודה בנסיבות האמורות לא יחויבו המעסיק או העובד, לפי העניין, במתן הודעה מוקדמת לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001
כמפורט בהצעת החוק.
לא רלבנטי.
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
|
הוראת שעה |
1. |
בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה לפי סעיף 2 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020[1], (להלן - תקופת הוראת השעה) – |
||||||
|
|
|
|
יקראו את חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963[2] (להלן – החוק העיקרי), כך שאחרי סעיף 11א יבוא: |
|||||
|
|
|
"התפטרות מחמת סירוב להציג אישור תו ירוק – הוראת שעה |
11ב. |
(א) התפטר עובד מחמת הפסקת עבודתו בשל סירובו להציג תו ירוק כשחלה עליו הגבלה, אין רואים התפטרות זו כהתפטרות בדין פיטורים או כסיום חוזה לתקופה קצובה. |
||||
|
|
|
|
|
(ב) אין בהוראות סעיף קטן (א) כדי לגרוע מחובתם של העובד והמעסיק לנהוג בתום לב, ובכלל זה שקילת חלופות סבירות המאפשרות המשך קיומם של יחסי עבודה בתקופה שבה חלה ההגבלה או תכוף לאחר שפג תוקפה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לעניין סעיף זה, |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
"אישור תו ירוק"- אחד מאלה ובלבד שהדרישה להצגתו הוחלה לפי חוק סמכויות מיוחדות על עובד: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אישור שמנפיק משרד הבריאות לפי פקודת בריאות העם, 1940, לאדם, המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או מחוסן; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מהסוג ובתדירות שנקבעו בהגבלות החלות על עובדים במקומות עבודה לפי חוק סמכויות מיוחדות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) אישור שקיבל אדם מאת המנהל, כמשמעו לפי פקודת בריאות העם, 1940, על כך שהוא משתתף בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"הגבלה" – הגבלה המחייבת עובד להציג אישור תו ירוק כתנאי לכניסה למקום העבודה לפי חוק סמכויות מיוחדות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"חוק סמכויות מיוחדות" - חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"חלופות סבירות" – שינוי בסידורי העבודה ולרבות ניצול ימי חופשה צבורה של העובד והוצאה לחופשה ללא תשלום, באופן שלא יקנה עדיפות לעובד ביחס לעובדים אחרים שמציגים אישור תו ירוק והמתיישב עם צרכי העבודה ובכפוף למגבלות המעסיק." |
|
|
|
|
|
(2) יקראו את חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, תשס"א-2001[3], כך שאחרי סעיף 10(2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3) על עובד ועל מעסיק בקשר לסיום עבודה על ידי אחד מהם בנסיבות האמורות בסעיף 11ב לחוק פיצויי פיטורים." |
|||||
דברי הסבר
כללי בחוות הדעת של משרד הבריאות מיום 22.8.2021 נקבע כי במקומות עבודה שבהם מתקיים ריבוי גורמי סיכון מגבירי הדבקה הן עבור העובדים עצמם והן עבור המגעים שלהם, קיימת הצדקה אפידמיולוגית להחלת תו ירוק על מנת לצמצם סיכונים אלה. ההמלצה מתייחסת למקומות עם מאפיינים כדלקמן: (א) מקומות בהם מתקיים ריבוי מגעים (קבלת קהל); (ב) מקומות עבודה המופעלים בתו ירוק בעבור לקוחות; (ג) עבודה בחללים משותפים; (ד) טיפול באוכלוסייה בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ו-(ה) מוסדות שבהם קיימת חשיפה לאוכלוסייה לא מחוסנת (ילדים).
בהמשך לכך, ביום 31 באוגוסט 2021 פורסמו תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021, אשר לפיהן הוחל התו הירוק על עובדים במוסדות המקיימים פעילות חינוך. כמו כן, בהחלטת ממשלה 412 מיום 9.9.2021 שאישרה את החלטה מס' קור/28 של ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו, מיום 30 באוגוסט 2021 שעניינה "החלת 'תו ירוק' על עובדים" (להלן - החלטת הממשלה) נקבע כי שר האוצר יביא לאישור הממשלה או קבינט הקורונה תקנות מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – חוק סמכויות מיוחדות) להחלת התו הירוק על עובדים במקומות עבודה, בין היתר במוסדות בריאות ורווחה, ומקומות עבודה שפתיחתם לציבור מותנית בהצגת אישור תו ירוק או אישור תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מידית. במסגרת זו נקבע, בין היתר, כי שרת הכלכלה והתעשייה תקדם תיקון לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן - חוק פיצויי פיטורים) כך שיובהר שבתקופה שבה חלה הגבלה לפי דין על כניסה למקום עבודה של עובד שאינו מציג אישור תו ירוק, סיום יחסי העבודה שבין העובד למעסיקו הנובע מאי ביצוע עבודה כתוצאה מסירובו של העובד כאמור להציג תו ירוק יחשב להתפטרות שאינה בדין מפוטר ואינה סיום של חוזה לתקופה קצובה. כן נקבע בהחלטה כי ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה משלימים לעניין זה לרבות לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001 (להלן- חוק הודעה מוקדמת).
לאור זאת מוצע לתקן את חוק פיצויי פיטורים כך שיובהר כי התפטרותו של עובד מחמת הפסקת עבודתו בשל סירוב העובד לקיים דרישות מכוח הדין להתנות את הכניסה לעבודה באישור תו ירוק, תהווה התפטרות שלא בדין פיטורים ולא תיחשב כסיום חוזה לתקופה קצובה, וזאת בשים לב כי אין להטיל על המעסיק את הנטל על החלטה להתפטר שקיבל עובדו בשל המצב החקיקתי החדש ונוכח הצורך להבטיח את בריאות העובדים, המעסיקים והאוכלוסייה הבאה במגע עם העובדים במקומות עבודה כפי שפורטו בחוות הדעת של משרד הבריאות.
התיקון המוצע אינו גורע מחובתם של המעסיק והעובד לנהוג בתום לב, ובכלל זה שקילה של חלופות סבירות המאפשרות המשך קיומם של יחסי עבודה בתקופה שבה חלה דרישה מכוח הדין לעניין הצגת אישור תו ירוק במקומות עבודה, ואף סמוך לאחר תום התקופה כאמור, אם בדרך של שינוי בתנאי העבודה (כך שיועסק באופן שהגבלה כאמור לא תהיה רלוונטית לגביו), מיצוי ימי חופשה בתשלום או הוצאת העובד לחופשה בלא תשלום בהסכמה, ובלבד שבמסגרת זו, עובד אשר מסרב להציג אישור תו ירוק לא יהיה זכאי ליחס מועדף לעומת העובדים האחרים אצל המעסיק שמציגים אישור תו ירוק, ובשים לב לצרכי העבודה ולמגבלות המעסיק.
אין בכוונת ההסדר המוצע כדי להוות הסדר שלילי בקשר להתפטרות של עובד בשל דרישת מעסיק להצגת תו ירוק או בדיקה שלילית של קורונה כשלא חלים לגבי העובד או על מקום עבודה הגבלה. אין בכוונת הצעה זו כדי להסדיר מצב כאמור.
סעיף 1
פסקה (1) מוצע להוסיף את סעיף 11ב כהוראת שעה, כדלקמן:
בסעיף קטן (א) מוצע לקבוע הוראת שעה לפיה בתקופה שבה חלה ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף קורונה מכוח חוק סמכויות מיוחדות ייקראו את חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן – החוק), כך שיראו את התפטרותו של העובד מחמת הפסקת עבודתו בשל סירובו להציג תו ירוק (כשחלה עליו הגבלה) כהתפטרות שאין דינה כפיטורים או כסיום חוזה לתקופה קצובה.
האמור אינו גורע מזכותו של מעסיק ליזום את פיטורי העובד כדין, ובנסיבות כאמור יהיה זכאי העובד לפיצויי פיטורים בהתאם לכל דין.
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי התיקון המוצע אינו גורע מחובתם של המעסיק והעובד לנהוג בתום לב, ובכלל זה שקילת חלופות סבירות המאפשרות המשך קיומם של יחסי עבודה בתקופה שבה חלה דרישה מכוח הדין לעניין הצגת אישור תו ירוק במקומות עבודה, ואף סמוך לאחר תום התקופה כאמור, ובכפוף לצורכי המעסיק ומקום העבודה, אם בדרך של שינוי בתנאי העבודה, מיצוי ימי חופשה בתשלום או הוצאת העובד לחופשה בלא תשלום בהסכמה. בעניין זה, מוצע להגדיר בסעיף קטן (ג) "חלופה סבירה" כשינוי בסידורי העבודה באופן שלא יקנה עדיפות לעובד ביחס לעובדים אחרים שמציגים אישור תו ירוק והמתיישב עם צרכי העבודה ובכפוף למגבלות המעסיק. סידורי עבודה יכולים לכלול, במידה שזה אפשרי מבחינת המעביד, עבודה שאינה מחייבת שהות במקום העבודה או הסכמה בקשר ליציאתו של העובד לחל"ת או לחופשה בתשלום.
בסעיף קטן (ג) מוצע להוסיף הגדרות רלוונטיות לתיקון המוצע כדלהלן:
מוצע להוסיף את ההגדרה בעניין "תו ירוק לעובד" כפי שנקבעה בהחלטת הממשלה, ובלבד שהדרישה להצגת התו הירוק הוחלה על עובד לפי חוק סמכויות מיוחדות. בכלל "אישור תו ירוק" ייחשב אחד מהאישורים הבאים ככל שנקבע לפי חוק סמכויות: אישור שמנפיק משרד הבריאות לאדם המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או שהוא מחוסן, אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מהסוג ובתדירות כפי שנקבעו בהגבלות החלות על עובדים במקומות עבודה שנקבעו מכוח חוק סמכויות מיוחדות, וכן אישור שקיבל אדם מאת המנהל, כמשמעו לפי פקודת בריאות העם, 1940, על כך שהוא משתתף בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל.
"הגבלה" – הגבלה המחייבת עובד להציג אישור תו ירוק כתנאי לכניסה למקום העבודה לפי חוק סמכויות מיוחדות;
"חוק סמכויות מיוחדות" - חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020;
יובהר כי אין בכוונת ההסדר המוצע כדי לגרוע או לשנות מזכותו של עובד לתשלומי פנסיה, לרבות בעד רכיב הפיצויים ששולמו או ישולמו במקום או על חשבון פיצויי הפיטורים.
פסקה (2) כאמור לעיל, בהחלטת הממשלה נקבע כי ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה משלימים לרבות לחוק הודעה מוקדמת. סעיף 10 לחוק הודעה מוקדמת מחריג מקרים בהם לא יחולו סעיפים 2 עד 7 לחוק זה. כלומר הסעיף האמור קובע מקרים שבהם העובד או המעסיק לא יהיו מחויבים ליתן הודעה מוקדמת בגין התפטרות או פיטורים לצד השני ולא יהיו מחויבים במתן פיצוי לצד השני במקרה כאמור.
משכך, מוצע להוסיף לסעיף 10 סעיף קטן (3) ולקבוע שסעיפים 2 עד 7 לחוק לא יחולו במקרה שבו עבודתו של העובד הסתיימה בנסיבות האמורות בסעיף 11ב לחוק פיצויי פיטורים, בין אם סיום העסקה נעשה על ידי העובד בהתפטרות ובין על ידי המעסיק בפיטורים, וזאת מאחר שבשים לב כי סיום העסקה באה כתוצאה מהוראה חוקית שמונעת, בנסיבות הסירוב, מהעובד להמשיך לבצע את העבודה. התיקון חל באופן הדדי שכן, אף אם המעסיק פיטר את העובד במצב זה, הרי שהפיטורים נבעו מהחלטתו של העובד שלא להציג תו ירוק.