תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (דרכי עיון במידע הפלילי), התשפ"א – 2021
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019 (להלן – החוק) קובע בסעיף 4 את כללי העיון במידע הפלילי. החוק קובע כי העיון במידע הפלילי ייעשה בדרך של הצגת המידע הפלילי לאדם על גבי צג מחשב בתחנת משטרה בלבד, למעט עורך דין או מתמחה שקיבלו ייפוי כוח מיוחד לכך מהאדם שהמידע עליו ולצרכים הקבועים בחוק. זאת, בשונה מכפי שהונהג לאחר בג"ץ פישלר[1] בשנת 1996, שבו נקבע כי זכות העיון תמומש בדרך של מתן תדפיס למעיין. הנוהג שהתפתח מאז בג"ץ פישלר, שלפיו מעסיקים רבים שאינם נמנים עם הגורמים הזכאים לקבל מידע מן המרשם הפלילי, התנו את קבלת המועמד לעבודה בכך שימציא להם העתק מן המרשם הפלילי הנוגע לו, קיבלו בדרך זו מידע שאינם זכאים כלל לקבלו, והביאו בכך לפגיעה בהעסקתם של מי שיש רישומים לחובתם.
מטרתן של תקנות אלו היא להסדיר את אופן העיון של אדם במידע הפלילי על עצמו; עיון בנוכחות מלווה; עיון באמצעות אחר; ואת כללי מסירת תדפיס מהמידע הפלילי לעורך דין. באופן זה, נועדו התקנות גם למנוע העברת מידע מן המרשם הפלילי לגורמים שאינם זכאים לקבלו, כגון מעסיקים שאינם מוגדרים בחוק כגופים הזכאים לקבל מידע מן המרשם.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 4(ג) ו-43 (א)(2) לחוק מידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – החוק), אנו מתקינים תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
|
|
|
|
"מידע פלילי" - מידע מהמרשם הפלילי ומהמרשם המשטרתי, כהגדרתם בחוק; |
|
|
|
|
"מלווה מסייע" - אדם המתייצב בתחנת משטרה יחד עם האדם שהמידע עליו במטרה לסייע בידו לממש את זכות העיון, אם נוכח קצין המשטרה שהאדם שהמידע עליו זקוק לסיועו; |
|
|
|
|
"אמצעי צילום" - מתקן אופטי לתיעוד חזותי לרבות טלפון נייד המכיל מצלמה; |
|
|
|
|
"קרוב משפחה" – בן או בת זוג, לרבות ידוע בציבור, הורה, ילד, אח או אחות, סב, סבתא, נכד, נכדה, לרבות קרבת משפחה כאמור שנוצרה עקב אימוץ. |
|
|
עיון של אדם במידע פלילי על עצמו |
2. |
(א) עיון של אדם במידע הפלילי על עצמו יעשה בתחנת משטרה לפי בחירתו של המבקש, לאחר אימות זהותו של מבקש העיון; |
|
|
|
|
(ב) עיון במידע הפלילי ייעשה בדרך של הצגת מידע על גבי צג מחשב בלבד, באופן שיאפשר למעיין פרטיות וימנע את חשיפת המידע לגורמים שאינם מורשים לעיין בו; |
|
|
|
|
(ג) נוכחותו של שוטר במעמד העיון לא תחשב כפגיעה בפרטיות המעיין; |
|
|
|
|
(ד) בטרם עיון במידע הפלילי רשאי שוטר להתנות את העיון בהפקדת כל אמצעי צילום שברשות המעיין; |
|
|
|
|
(ה) המעיין במידע הפלילי רשאי לערוך לעצמו רישום של פרטים מן המידע שהוצג בפניו, אך אינו רשאי לצלמו או ליצור עותק של המידע המוצג לו; |
|
|
|
|
(ו) העיון במידע הפלילי יעשה בשעות העבודה המקובלות, בימים ובשעות כפי שיפורסמו לציבור על גבי לוחות המודעות בתחנות ובאתרי האינטרנט של המשטרה. |
|
|
עיון בנוכחות מלווה |
3. |
(א) ביקש אדם לעיין במידע הפלילי על עצמו בנוכחות מלווה מסייע, רשאי קצין משטרה לאשר עיון כאמור בנוכחות מלווה מסייע אחד אם נוכח כי האדם שהמידע עליו זקוק לסיועו, במקרים אלה: |
|
|
|
|
|
(1) המבקש לעיין במידע הפלילי הוא בעל מוגבלות גופנית, שכלית או נפשית; |
|
|
|
|
(2) המבקש לעיין במידע הפלילי אינו דובר את השפה העברית או שהוא מתקשה בהבנת השפה העברית, בדרך שתקשה עליו להבין את הכתוב במידע הפלילי על עצמו; |
|
|
|
|
(3) במקרים מיוחדים בהם התרשם הקצין כי נסיבות המקרה מחייבות הסתייעות במלווה. |
|
|
|
(ב) לא ישמש כמלווה אדם שהמידע נדרש לו לשם העסקה או לשם קבלת החלטה בעניין האדם שהמידע נוגע לו, או מי מטעמו; |
|
|
|
|
(ג) קצין המשטרה רשאי לדרוש הצגת מסמכים המעידים כי האדם שהמידע עליו זקוק לסיועו של המלווה וכן רשאי לשמור העתק של המסמכים כאמור, כפי שיפורט בנהלי המשטרה; |
|
|
|
|
(ד) המבקש והמלווה יחתמו על טופס בקשה המפרט, בין השאר, את פרטי הבקשה, הטעם לליווי, הסכמת המבקש לנוכחות המלווה, פרטי המבקש והמלווה, ציון הקשר המשפחתי או האחר ביניהם, ועל הצהרה לפיה ידוע להם כי המידע חסוי וכי חל איסור למסור את המידע, אלא למי שהמידע עליו. |
|
|
עיון באמצעות אחר |
4. |
(א) קצין משטרה רשאי לאפשר עיון באמצעות אחר, כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
(1) הורה לשם עיון במידע הפלילי על ילדו הקטין; |
|
|
|
|
(2) אפוטרופוס של אדם, שהציג צו שיפוטי המעיד על מינויו כאמור, לשם עיון במידע הפלילי על אותו אדם; |
|
|
|
|
(3) קרוב משפחה של מבקש העיון או אדם אחר הקרוב אליו שקיבל ממנו ייפוי כוח לכך, אם נוכח קצין המשטרה שנבצר מהאדם שהמידע עליו לעיין במידע באופן אישי, לרבות בשל מצבו הבריאותי, מעצרו או מאסרו, או בשל היעדרות מהארץ. |
|
|
|
(ב) עיון במידע פלילי על אודות נפטר יתאפשר רק אם הורה בית משפט כאמור בהתאם לסמכותו לפי סעיף 11 לחוק ופרט 2(6) לתוספת הראשונה לחוק; |
|
|
|
|
(ג) קצין המשטרה רשאי לדרוש הצגת מסמכים המעידים כי נבצר מהאדם שהמידע עליו לעיין במידע באופן אישי וכן רשאי לשמור העתק של המסמכים כאמור, כפי שיפורט בנהלי המשטרה; |
|
|
|
|
(ד) המעיין יחתום על טופס בקשה המפרט, בין השאר, את עילת הבקשה ואת פרטיו של האדם שהמידע עליו, סיבת הנבצרות, ככל שישנה, פרטי המעיין, הקרבה המשפחתית או האחרת למי שהמידע עליו, ועל הצהרה לגבי אמיתות הפרטים שמסר וכן כי ידוע לו שהמידע חסוי וכי חל עליו איסור למסור את המידע, אלא למי שהמידע עליו; |
|
|
|
|
(ה) עיון לפי סעיף זה לא ייעשה על ידי אדם שהמידע נדרש לו לשם העסקה או לשם קבלת החלטה בעניין האדם שהמידע עליו, או מי מטעמו. |
|
|
מסירת תדפיס לעורך דין |
5. |
(א) קצין משטרה יאשר מסירת תדפיס מהמידע הפלילי לעורך דין, שקיבל ייפוי כוח מיוחד לכך מהאדם שהמידע עליו, לשם ייצוגו בבית משפט, בית דין או גוף מנהלי הזכאים לקבל מידע פלילי; |
|
|
|
|
(ב) קצין המשטרה רשאי לדרוש הצגת מסמכים המעידים כי המידע נמסר לשם ייצוג וכן רשאי לשמור העתק של מסמכים כאמור כפי שיפורט בנהלי המשטרה; |
|
|
|
|
(ג) עורך הדין יחתום על טופס בקשה המפרט, בין השאר, את פרטי הבקשה, פרטי האדם שהמידע עליו, פרטי מיופה הכוח, סוג ההליך המשפטי וכן על הצהרה לפיה ידוע לו כי המידע חסוי והוא נמסר לו לשם ייצוג כמפורט בבקשתו ולפי הוראות החוק וכי חל עליו איסור למסור את המידע שיקבל לכל אדם; |
|
|
|
|
(ד) בסעיף זה "עורך דין" – לרבות מתמחה המועסק על ידו. |
|
|
אימות זהות מבקש העיון |
6. |
(א) המבקש לעיין במידע הפלילי שעליו וכן מלווה מסייע או מי שהעיון נעשה באמצעותו, יזוהה באמצעות תעודת זהות ביומטרית שניתנה לפי סעיף 25(ב) לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה – 1965 ובהעדרה, כאמצעי זיהוי, ישמש אחד מאלה, על פי סדר זה: |
|
|
|
|
|
(1) תעודת זהות שאינה ביומטרית שניתנה לפי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה – 1965; |
|
|
|
|
(2) דרכון ישראלי תקף שניתן לפי חוק הדרכונים, התשי"ב – 1952; |
|
|
|
|
(3) רישיון נהיגה תקף, הכולל את תמונת בעל הרשיון, שניתן לפי פקודת התעבורה [נוסח חדש]; |
|
|
|
(ב) מבקש עיון שאינו אזרח ישראל או תושב ישראל, יזוהה באמצעות דרכון בר תוקף; |
|
|
|
|
(ג) עורך דין או מתמחה המבקש לעיין במידע לפי סעיף 5 יזוהה בדרך הקבועה בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) ובנוסף, באמצעות תעודה תקפה בדבר חברותו בלשכת עורכי הדין בישראל או תיעוד המעיד על היותו מתמחה, לפי העניין; |
|
|
|
|
(ד) שוטר רשאי לשמור העתק של אמצעי הזיהוי כאמור בסעיף קטן (א). |
|
|
|
7. |
היקף המידע שיימסר לעיון לפי תקנות 3, 4 ו-5 יהיה בהתאם להיקף המידע שיימסר לפי תקנה 2. |
|
|
|
8. |
(א) הוראות תקנה 2 יחולו גם על עיון במידע לפי תקנות 3 ו-4; |
|
|
|
|
(ב) המעיין במידע לפי תקנות 3 ו-4 לא ימסור את המידע אלא למי שהמידע עליו. |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________ __________________ [חתימה] [חתימה]
[שם מלא של המתקין] [שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין] [התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
כללי חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – החוק) קובע בסעיף 4 את כללי העיון במידע הפלילי. החוק קובע כי העיון במידע מן המרשם הפלילי ייעשה בדרך של הצגת המידע הפלילי לאדם על גבי צג מחשב בתחנת משטרה בלבד, למעט עורך דין או מתמחה שקיבלו ייפוי כוח מיוחד לכך מהאדם שהמידע עליו ולצרכים הקבועים בחוק.
החוק והתקנות המוצעות מיישמים את המלצות הוועדה לבחינת חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1984 בראשות פרופ' רות קנאי (להלן - ועדת קנאי) שפורסמו בשנת 2010. דו"ח ועדת קנאי הצביע על הצורך בצמצום הפגיעה הנגרמת לאלו שנדרשו להעביר את תדפיס המידע הפלילי, שהתקבל במסגרת מימוש זכות העיון, בניגוד לחוק, תוך ניצול לרעה של פסיקת ביהמ"ש העליון בבג"ץ פישלר[2] בשנת 1996, שבו נקבע כי זכות העיון תמומש בדרך של מסירת תדפיס למעיין. מאז בג"ץ פישלר, מעסיקים רבים שאינם נמנים על הגורמים הזכאים לקבל מידע מן המרשם הפלילי, התנו את קבלת המועמד לעבודה בכך שימציא להם את תדפיס זכות העיון במידע הפלילי הנוגע לו, וקיבלו בדרך זו מידע שאינם זכאים כלל לקבלו. בכך גרמו לפגיעה בהעסקתם ושילובם בחברה של מי שיש רישומים לחובתם. לפיכך, המליצה ועדת קנאי לקבוע מפורשות בחוק כי זכות העיון תעשה על ידי עיון בצג המחשב בתחנות המשטרה בלבד וכך גם נקבע בחוק.
מטרתן של תקנות אלו היא להסדיר את אופן העיון של אדם במידע הפלילי על עצמו; עיון בנוכחות מלווה; עיון באמצעות אחר; ואת כללי מסירת תדפיס המידע הפלילי לעורך דין. באופן זה, נועדו התקנות גם למנוע העברת מידע מן המרשם הפלילי לגורמים שאינם זכאים לקבלו, כגון מעסיקים שאינם מוגדרים בחוק כגופים הזכאים לקבל מידע מן המרשם.
לתקנה 1 מוצעות הגדרות שבהן יעשה שימוש בתקנות. מוצע לקבוע כי "מידע פלילי" הוא מידע מן המרשם הפלילי והמשטרתי כהגדרתם בחוק. מוצע להגדיר מיהו "מלווה מסייע" לצורכי תקנה 3, אשר יוכל לסייע לאדם שהמידע עליו לממש את זכות העיון בהתאם לסעיף 4(ב)(3) לחוק. נוסף על כך, מוצע להגדיר כי "אמצעי צילום" הוא מתקן אופטי לתיעוד חזותי, לרבות טלפון נייד המכיל מצלמה. הגדרה זו נועדה להבהיר מהו אמצעי הצילום לצורכי תקנה 2(ד) במסגרתה רשאי השוטר להתנות את העיון בהפקדת כל אמצעי צילום שברשות המעיין.
כמו כן, מוצע להגדיר מיהו "קרוב משפחה" של מבקש העיון המבקש לעיין במידע הפלילי אודותיו בהתאם לתקנה 4(א)(3). יובהר כי גם קרוב משפחה אחר שאינו נמנה בהגדרה זו, יוכל לעיין במידע הפלילי בתנאי שיעמוד בדרישות תקנה 4 לעיון באמצעות אחר.
לתקנה 2 סעיף 4(ג)(1) לחוק קובע כי זכות העיון במידע הפלילי ייעשה בדרך של הצגת המידע הפלילי לאדם על גבי צג מחשב בתחנת משטרה, בדרך שיקבע שר המשפטים בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים. לפיכך, מוצע לקבוע כי אדם המבקש לעיין במידע הפלילי אודותיו, רשאי לפנות לכל תחנת משטרה, על פי בחירתו, בשעות העבודה המקובלות, שיקבעו ויפורסמו לציבור באתר המשטרה. התקנה קובעת כללים שנועדו להגן על פרטיותו של המעיין ולמנוע את זליגת המידע לגורמים שאינם זכאים לקבל מידע פלילי. כך, מוצע לקבוע כי בטרם העיון, רשאי השוטר להתנות את העיון בהפקדת כל אמצעי צילום שברשות המעיין. תנאי זה נקבע במטרה להגן ככל האפשר על פרטיותו של המעיין ולמנוע את האפשרות ליצור חלופה מצולמת לקבלת תדפיס ובהתאם לקבוע בסעיף 4(ג)(2) לחוק. לצד זאת, מוצע להבהיר בתקנות כי המעיין יהיה רשאי לערוך לעצמו רישום של פרטי המידע הפלילי שהוצג בפניו.
לתקנה 3 סעיף 4(ב)(3) לחוק קובע את כללי העיון במידע הפלילי בנוכחות מלווה כשישנו קושי לאדם לעיין במידע הפלילי בעצמו. לפיכך, מוצע לקבוע כי במקרים מסוימים המפורטים בתקנה, ובאישור קצין משטרה, יוכל אדם לעיין במידע בנוכחות מלווה אחד, ובלבד שהוא אינו מעסיקו או האדם שהמידע נדרש לו לשם קבלת החלטה בעניינו של האדם שהמידע עליו. זאת, כדי למנוע הפעלת לחץ פסול למסירת מידע בניגוד לחוק. על מנת להגן על פרטיותו של האדם נשוא המידע וניצול לרעה של האפשרות להסתייע באדם אחר, מוצע כי המעיין והמלווה יידרשו לחתום, בין השאר, על הצהרה בדבר סיבת הליווי, וכן כי ידוע להם כי המידע חסוי ואין למוסרו אלא למי שהמידע עליו ולמטרה שלשמה נמסר המידע. עוד מוצע, במטרה לאפשר לשוטר להפריך חששות לניצול לרעה של האפשרות להסתייע במלווה, להסמיך שוטר לדרוש מסמכים המעידים כי האדם שהמידע עליו נדרש לסיוע.
לתקנה 4 מטרת תקנה זו להסדיר את אופן מימוש זכות העיון במידע הפלילי של אדם שנבצר ממנו להגיע לתחנת משטרה בעצמו, וזאת באמצעות עיון על ידי אדם אחר. מוצע לקבוע כי קצין משטרה שנוכח כי נבצר מאדם להגיע לתחנה באופן אישי לרבות בשל מצבו הבריאותי, מעצרו או מאסרו או בשל היעדרות מהארץ, יוכל לאשר את העיון באמצעות אחר ובלבד שהוא אינו מעסיקו או אדם שהמידע נדרש לו לצורך קבלת החלטה בעניינו של האדם שהמידע עליו, וזאת על מנת למנוע הפעלת לחץ פסול למסירת מידע בניגוד לחוק. לשם יישום העיון באמצעות אחר בתחנה מוצע לקבוע כי שוטר יהיה רשאי לדרוש אסמכתא חוקית או ייפוי כוח לכך. בנוסף, יידרש המעיין לחתום, בין השאר, על הצהרה בדבר סיבת הנבצרות וכן כי המידע חסוי וכי אין למוסרו אלא למי שהמידע עליו ולמטרה שלשמה נמסר המידע. בתקנה נקבע הסדר מיוחד לעיון במידע הפלילי על אודות נפטר המחייב החלטה שיפוטית. המידע הפלילי יועבר ישירות מהמשטרה לעיון בית המשפט בהיקף המידע לו הוא זכאי על פי החוק.
לתקנה 5 בהתאם לחוק, זכות העיון תבוצע בהצגת המידע הפלילי על גבי צג מחשב, למעט עורך דין או מתמחה שקיבלו ייפוי כוח מיוחד לכך מהאדם שהמידע עליו, וזאת, לשם ייצוגו בבית משפט, בבית דין או בפני גוף מנהלי, הזכאים לקבל מידע מן המרשם הפלילי לפי החוק. יש לציין, כי מתן נגישות למידע הפלילי לעורכי הדין מוגבל רק לצרכים הקבועים בחוק, אשר נקבעו בזהירות ובמשורה על מנת שלא יפתח בדרך זו פתח נוסף לקבלת מידע ע"י גורמים שאינם זכאים למידע, באמצעות עורכי הדין.
יוער, כי הזכות לקבלת מידע פלילי לשם ייצוג בהליכים פליליים אינה מעוגנת בתקנות אלו, שכן לסניגור זכאות לקבל מידע פלילי לפי ס' 2(5) לתוספת הראשונה לחוק.
עוד מוצע להסמיך שוטר לדרוש מסמכים המעידים כי המידע נמסר לשם ייצוג וכן לדרוש מעורך הדין לחתום, בין השאר, על הצהרה בדבר הליך הייצוג, וכן כי המידע הפלילי חסוי וכי חל עליו איסור למסור את המידע לכל אדם.
לתקנה 6 מוצע לקבוע מדרג של אמצעי זיהוי עבור מבקש זכות העיון, כאשר ברירת המחדל היא הזדהות באמצעות תעודת זהות ביומטרית, וכן מוצע לקבוע כי עורך דין או מתמחה ידרשו להציג תעודת חברות בלשכת עורכי הדין בישראל או תעודת מתמחה שבתוקף.
עוד מוצע לקבוע כי אזרח זר יידרש להזדהות באמצעות דרכון בר תוקף בלבד. יודגש כי לא תינתן אפשרות לזר לממש את זכות העיון באמצעות אשרת שהייה זמנית המונפקת ע"י רשות האוכלוסין והגירה לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב- 1952.
לתקנה 7 בהתאם לסעיף 4 לחוק, הקובע כי אדם זכאי לעיין במידע הפלילי על עצמו, היקף המידע הפלילי שיוצג למבקש העיון, כולל מידע מהמרשם הפלילי והמרשם המשטרתי, כדלקמן:
פרטי רישום מהמרשם הפלילי - כמפורט בסעיפים 8 ו-9 לחוק, לרבות פרטי רישום שהתיישנו ונמחקו.
פרטי רישום מהמרשם המשטרתי - תיקי חקירה ומשפטים תלויים ועומדים (תיקי מב"ד); תיקי חקירה שנסגרו בעילות, כמפורט בסעיף 27(א) (כלומר, למעט תיקים שנסגרו בעילה של חוסר אשמה); תיקים שבהם עוכבו הליכים ע"י היועץ המשפטי לממשלה; מידע על משפט שהסתיים בזיכוי הנאשם, כאמור בסעיפים 27 ו-28 לחוק.
מוצע לקבוע כי היקף המידע שיוצג למלווה מסייע ולמעיין באמצעות אחר, כמו גם תדפיס שיופק לעורך דין בהתאם לתקנה 5, יהיה זהה למידע שיוצג למבקש זכות העיון על עצמו.
לתקנה 8 תקנה זו מציעה להחיל את העקרונות שהוצע לקבוע ביחס לעיון של אדם במידע הפלילי על עצמו גם על עיון בנוכחות מלווה או באמצעות אחר. בנוסף, מוצע לקבוע כי המלווה או האחר מחויבים שלא למסור את המידע אלא למי שהמידע עליו.