תוכן עניינים
צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון), התשפ"ב-2021
1. תיקון סעיף 1
3. תחילה
צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון מס'), התשפ"ב-2021
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 266 מיום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", מוצע לקבוע בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 כי כתנאי לקבלת הישבון על שימוש בדלק יש להתקין ברכב בגינו נדרש ההישבון התקן תידלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכי לעוסק יש בגין אותו החודש דו"ח ריכוז חודשי.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 9 ו-31 לחוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
||||
|
|
|
|
||||
|
1. |
בסעיף 3א לצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005[2], אחרי סעיף קטן (ה) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ה1) הישבון לפי סעיף קטן (ג) יינתן למטרות המפורטות בפרטים 2(ב) ו-(ג), למעט לעניין מכונה ניידת רגלית, ו- 3 לתוספת אם הותקן ברכב שלגביו נדרש ההישבון, התקן תדלוק אוטומטי המחובר למערכת חשבונות ממוחשבת המאפשרת הפקת קבצים המכילים לגבי כל תדלוק פרטים לגבי מספר הרישוי של הרכב המתודלק, תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך, תאריך ושעת התידלוק ומספר הקילומטרים שנסע הרכב, ובתנאי שהתדלוק בוצע באמצעות התקן תידלוק אוטומטי והעוסק מחזיק עבור אותו חודש דוח ריכוז חודשי; לעניין סעיף קטן זה- |
|||
|
|
|
|
|
"דוח ריכוז חודשי"- דוח הכולל באופן מרוכז לגבי כלל התדלוקים שביצע כלי רכב מסוים בחודש אחד את כל הפרטים האלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) שם העוסק המורשה המוציא את הדוח, מענו ומספר הרישום במשרד מס ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) תאריך הוצאת הדוח; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) שם הלקוח, מענו ומספר התאגיד או מספר הזהות שלו; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) תיאור הטובין המאפשר זיהוי סוג הטובין; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) כמות הדלק והיחידה שלפיה נמדדת הכמות; |
|
|
|
|
|
|
|
(6) מחיר ליחידה ללא מס ערך מוסף, אולם אם הוא כולל מס ערך מוסף- תוך ציון עובדה זו; |
|
|
|
|
|
|
|
(7) סכום חשבונית המס ללא ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(8) סכום מס ערך מוסף ושיעורו; |
|
|
|
|
|
|
|
(9) סכום חשבונית המס כולל מס ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(10) מספר הרישוי של כלי הרכב המתודלק; |
|
|
|
|
|
|
|
(11) קוד התקן התדלוק האוטומטי (UIDC); |
|
|
|
|
|
|
|
(12) לגבי כל תדלוק של כלי הרכב יצויינו הפרטים האלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) כמות הדלק שתודלקה ברכב; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) סוג הדלק בו תודלק הרכב; |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) תאריך ושעת התדלוק; |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) מספר הקילומטרים המופיע במד הקילומטרים; |
|
|
|
|
|
|
|
(ה) נתונים נוספים כפי שיורה המנהל לעוסק המוציא או המקבל את הדוח; |
|
|
|
|
|
|
"מכונה ניידת רגלית"- כהגדרתה בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961. |
|
|
|
|
|
|
(ה2) על אף האמור בסעיף קטן (ה1)- |
||
|
|
|
|
|
|
(1) במקרה של תקלה שלא אפשרה את איסוף הנתונים, המנהל רשאי להורות על מדידת חלק מהנתונים; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) רשאי המנהל בנסיבות חריגות להשיב את מס התשומות גם מבלי שהתקיימו כל התנאים המפורטים בסעיף הקטן האמור." |
|
|
תחילה |
2. |
תחילתו של צו זה ביום כ"ו בחשון התשפ"ב (1 בנובמבר 2021). |
||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-605-ת1)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות פיקטיביות ומעשי פשיעה חמורה, התגברה גם תופעה של התחמקויות אחרות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו. הדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים. אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק.
עד לאחרונה התקני תדלוק אוטומטיים היו משויכים לחברות דלק ספציפיות, כלומר התקן של חברה אחת היה מאפשר ללקוח לרכוש באמצעותו דלק ממנה בלבד. נושא זה הוסדר על ידי משרד האנרגיה בתקנות משק הדלק (קידום התחרות) (כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים כלליים), התשע"ב-2011. בהתאם להסכמות בעניין זה שקיבלו תוקף של פסק דין בבג"ץ 1951/16 איגוד חברות הנפט בישראל נ' שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, החל מתאריך כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) לא ניתן למכור דלק לשימוש בכלי רכב באמצעות התקני תדלוק משויכים, אלא באמצעות התקני תדלוק אוטומטיים כללים בלבד, קרי התקנים המאפשרים לרכוש דלק מכל חברת דלק המספקת דלק באמצעות התקן, בין אם ההתקן שייך לאותה חברת דלק או הותקן על ידיה ובין אם לאו.
לאור האמור, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 266 מיום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", מוצע לקבוע בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 כי כתנאי לקבלת הישבון על שימוש בדלק יש להתקין ברכב בגינו נדרש ההישבון התקן תידלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכי לעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי. מוצע כי תיקון זה יחול לגבי צריכת דלק בכלי רכב כמפורט בפרטים 2(ב), 2(ג) ו-(3) לתוספת, אך לא לגבי מכונה ניידת רגלית. מוצע להגדיר את דוח הריכוז החודשי כדוח הכולל באופן מרוכז לגבי כל תדלוק שבוצע בחודש אחד לגבי כלי רכב מסוים את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס, וכן כולל פרטים מסוימים לגבי כל תדלוק של כלי רכב. יצוין כי דוחות מסוג זה נמצאים בשימוש של חברות הדלק כבר היום.
כחלק מיישום ההחלטה, במקביל לתקנות אלו מוצע כי יבוצעו תיקונים דומים גם בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995, לעניין ניכוי הוצאות דלק וכן בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, לעניין ניכוי מס תשומות על רכישת דלק להנעת כלי רכב.
תוספת הכנסות המדינה כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 280 מיליון שקלים חדשים בשנת 2022 ועל 400 מיליון שקלים חדשים בשנה משנת 2023 ואילך.
מוצע כי מועד תחילתו של צו זה יהיה ביום כ"ו בחשון התשפ"ב (1 בנובמבר 2021).