תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...), התשפ"ב-2021
1. תיקון סעיף 1
5. מס על מלאי
6. תחילה
7. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'), התשפ"ב-2021
בשנים האחרונות, ישנה עליה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, מוצרים אלו משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או למהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב. תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו, לזיהום אויר ואף מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור ולבטיחותו.
בהחלטת ממשלה מס' מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "הפנמת עלויות סביבתיות ומיסוי ירוק" הוחלט בסעיפים 3 ו-4 כדלקמן:
" 3. לרשום את הודעת שר האוצר על כוונתו לתקן את צו הטלת בלו ואת צו התעריף, כך שיוטל על תחליפי דלק כדלקמן, מס בגובה המס המוטל על סולר:
א. ממיסים וחומרים נוספים שכיום לא מוטל עליהם בלו, המתאימים לשמש להנעת רכב או כחומר בעירה, בפני עצמם או בתוך תערובת.
ב. שמני סיכה.
4. לרשום את הודעת שר האוצר על כוונתו לתקן, באישור ועדת הכספים, את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005, ואת צו התעריף, כך שייקבע פטור מותנה ממס למפעלי תעשייה עבור רשימה של תעשיות המשתמשות בתחליפי דלק כחומרי גלם בתהליך הייצור כאמור בסעיף 3א. הפטור על תחליפי הדלק לתעשיות יוגבל לשימוש אשר אינו לצורך הפקת אנרגיה, שטיפה, ניקוי או שימון, וכמו כן יינתן בתנאי שהמוצר הסופי שלצורך ייצורו נדרש הפטור אינו בגדר דלק חב בלו או מס קנייה (לרבות תחליף דלק)".
בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, התשע"ז-2017, ולהטיל מס קניה בגובה 3978.03 ש"ח לטון על תחליפי דלק. בנוסף, מוצע בצו זה לקבוע פטור ממס קנייה למפעלי תעשייה בענפים שונים המפורטים בצו המשתמשים בתחליף דלק כחומר זינה לייצור מוצר שאינו חב במס קנייה.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בסעיף 1 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי) אחרי ההגדרה "מערכת חלקים" יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"""מפעל פטור לעניין תחליף דלק"- מפעל שעיקר פעילותו היא פעילות ייצור, אשר צורך דלק שניתן לסווגו בפרטים 27.07.2090, 27.07.3090, 27.07.5090, 27.07.9990, 27.10.1229, 27.10.1949, 27.10.1979, 27.10.1999, 29.01.1099, 29.02.3090, 29.22.1590, 29.02.4190, 29.02.4290, 29.02.4390, 29.02.4490 29.32.1290, 29.32.1390 או 34.03.1990, 38.14.0029, לצורך שימוש כחומר זינה לייצור מוצרים באחת או יותר מהתעשיות המפורטות להלן, ובלבד שהמוצר המשווק על ידי המפעל שהדלק נצרך לצורך ייצורו אינו מסווג באחד הפרטים המנויים לעיל או בפרט אחר החייב במס: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) גומי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) דבקים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) דטרגנטים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) דפוס ודיו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) חומרי איטום; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) חומרי הדברה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) חומרי אגרוכימיה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) חומרי נפץ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) צבעים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) רוקחות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(11) תמרוקים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(12) שמנים למאכל". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
אחרי סעיף 6 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מיחזור וסילוק מוצרי דלק בפטור מותנה |
6א. |
בפרקים 27, 29, 34 ו-38, שימוש במפעל פטור לעניין תחליף דלק כולל מיחזור של הטובין במפעל המחזיק בהיתר רעלים הכולל עיסוק במיחזור (פסולת מסוכנת) או עיסוק בטיפול בפסולת חומרים מסוכנים, לפי סעיף 3 לחוק החמרים המסוכנים, התשנ"ג-1993[5] (להלן בסעיף זה- חוק החמרים המסוכנים), וכן העברה של הטובין האמורים לסילוק במפעל המחזיק בהיתר רעלים הכולל עיסוק של טיפול בפסולת מסוכנת לפי סעיף 3 לחוק החמרים המסוכנים וכן היתר פליטה לאוויר הכולל אישור לשריפה של פסולת ממסים אורגנים לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008[6], ובלבד שהתקבל לכך אישור מראש מאת המנהל". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. |
בסעיף 12(ד) לצו העיקרי, אחרי "27.04" יבוא "27.07" ובמקום "ובפרטים 29.01.1010 ו-38.26" יבוא "ובפרטים 29.01, 29.02, 34.03.1990, 38.14.0029, 38.25.4900 ו-38.26". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. |
בתוספת הראשונה לצו העיקרי- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בכללים נוספים (ישראלים) לפרק 27- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) כלל 1(ב)- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) במקום "משאריות זיקוק ותזקיקים" יבוא "בכולו או ברובו משאריות זיקוק"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) במקום "מ-20 סנטיסטוק" יבוא "מ-50 סנטיסטוק"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בכלל 1(ג), בסופו יבוא "לפי שיטת ASTM D 86 (שוות ערך לשיטת ISO 3405)"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בכלל 1(ח), בסופו יבוא "לפי שיטת ASTM D 93 (שוות ערך לשיטת 2719 ISO)"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בפרט 27.07 - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) במקום פרט משנה 2000 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) במקום פרט משנה 3000 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) במקום פרט משנה 5000 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) במקום פרט משנה 9900 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בפרט 27.10- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) במקום סעיף 1220 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) במקום סעיף 1940 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) אחרי סעיף 1971 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) בסעיף 1979, בטור ד', במקום "-" יבוא "3978.03 ש"ח לטון "; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) במקום סעיף 1990 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ו) במקום סעיף 2020 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ז) בסעיפים 2090, 9910 ו-9990, בטור ד' לצידם, במקום "-" יבוא 3978.03 ש"ח לטון "; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) בפרט 29.01, במקום סעיף 1090 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) בפרט 29.02- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) במקום פרט משנה 3000 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) במקום סעיף 4100 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) במקום סעיף 4200 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) במקום סעיף 4300 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) במקום סעיף 4400 יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) בפרט 29.22, במקום פרט משנה 1500 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) בפרט 29.32, במקום פרטי משנה 1200 ו-1300 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) בפרט 34.03, במקום סעיף 1900 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) בפרט 38.14, אחרי סעיף 0019 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) בפרט 38.25, בפרט משנה 4900, בטור ד' לצידו, במקום "-" יבוא "3978.03 ש"ח לטון "; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(11) בפרט 411, בטור ב', אחרי "ומשחות סיכה" יבוא "שאינם מסווגים בפרט 27.10.1979". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5. |
(א) על תחליף דלק הנמצא ביום התחילה בידי סוחר, כמלאי לצורך עסקו, יוטל מס בסכום של 3978.03 שקלים חדשים לטון. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מס לפי סעיף זה לא יחול על סוחר שסך כל המס האמור, החל על תחליף דלק המצוי בידו כמלאי לצורך עסקו, אינו עולה על 10,000 שקלים חדשים. לעניין סעיף זה, "תחליף דלק"- טובין שסיווגם בפרטים 27.07.2090, 27.07.3090, 27.07.5090, 27.07.9990, 27.10.1229, 27.10.1949, 27.10.1979, 27.10.1999, 27.10.2029, 27.10.2090, 27.10.9910, 27.10.9990, 29.01.1099, 29.02.3090, 29.02.4190, 29.02.4290, 29.02.4390, 29.02.4490 , 29.22.1590, 29.32.1290, 29.32.139034.03.1990, 38.14.0029 או 38.25.4900. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. |
תחילתו של צו זה ביום כ"ו בחשון התשפ"ב (1 בנובמבר 2021). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
7. |
על אף האמור בסעיף 12 לצו העיקרי כתיקונו בסעיף 2 לצו זה, לעניין עדכון הסכומים האמורים בסעיף 3 לצו זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022), המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2021. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
בשנים האחרונות, ישנה עליה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, מוצרים אלו משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או למהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב. תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו, לזיהום אויר ואף מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור ולבטיחותו.
בהחלטת ממשלה מס' מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "הפנמת עלויות סביבתיות ומיסוי ירוק" הוחלט בסעיפים 3 ו-4 כדלקמן:
" 3. לרשום את הודעת שר האוצר על כוונתו לתקן את צו הטלת בלו ואת צו התעריף, כך שיוטל על תחליפי דלק כדלקמן, מס בגובה המס המוטל על סולר:
א. ממיסים וחומרים נוספים שכיום לא מוטל עליהם בלו, המתאימים לשמש להנעת רכב או כחומר בעירה, בפני עצמם או בתוך תערובת.
ב. שמני סיכה.
4. לרשום את הודעת שר האוצר על כוונתו לתקן, באישור ועדת הכספים, את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005, ואת צו התעריף, כך שייקבע פטור מותנה ממס למפעלי תעשייה עבור רשימה של תעשיות המשתמשות בתחליפי דלק כחומרי גלם בתהליך הייצור כאמור בסעיף 3א. הפטור על תחליפי הדלק לתעשיות יוגבל לשימוש אשר אינו לצורך הפקת אנרגיה, שטיפה, ניקוי או שימון, וכמו כן יינתן בתנאי שהמוצר הסופי שלצורך ייצורו נדרש הפטור אינו בגדר דלק חב בלו או מס קנייה (לרבות תחליף דלק)".
בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- צו התעריף) כפי שיפורט להלן. יצוין כי במקביל להתקנתו של צו זה, מוצע לתקן גם את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004 ואת צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005, כך שגם על תחליפי דלק המיוצרים בישראל ייקבע בלו באותו השיעור וייקבעו לגביו אותם השימושים הפטורים.
לסעיף 1
מוצע לתקן את סעיף 1 לצו התעריף, ולקבוע הגדרה ל"מפעל פטור לעניין תחליף דלק", במסגרתה ייקבעו השימושים הפטורים ממס קנייה.
לסעיף 2
מוצע להוסיף לצו התעריף סעיף חדש הקובע כי בפרקים 27, 29, 34 ו-38, שימוש במפעל פטור לעניין תחליף דלק כולל מיחזור של הטובין והעברתם לסילוק, ובלבד שמפעלי המיחזור והסילוק מחזיקים בהיתרים הדרושים לכך לפי דין והתקבל לכך אישור מראש מאת המנהל.
לסעיף 3
מוצע לתקן את סעיף 12 לצו התעריף, על מנת שמס הקניה המוצע בצו זה יתואם למדד, כפי שמתואמים סכומי מס קניה על דלקים אחרים.
לסעיף 4
מוצע לתקן את התוספת הראשונה לצו התעריף ולהטיל מס קניה בגובה 3978.03 שקלים חדשים לטון על ממסים ועל חומרים נוספים המשמשים או עלולים לשמש להנעת רכב או כחומר בעירה, בפני עצמם או בתערובת, ועל שמני סיכה (להלן ובצו זה: "תחליף דלק"). עוד מוצע לקבוע פטור למפעלי תעשייה בענפים שונים המפורטים בצו, וזאת בכפוף לכך שתחליף הדלק משמש כחומר זינה לייצור מוצר שאינו חב במס קנייה. יובהר כי שימוש בתחליף הדלק לשימושים אחרים, כגון הפקת אנרגיה, שטיפה, ניקוי או שימון, אינו כלול במסגרת הפטור המוצע.
מס קניה יוטל גם על ממסים משומשים, וזאת על מנת למנוע ייבוא של פסולת ממסים ארצה, במטרה להתחמק מתשלומי מס קניה. יחד עם זאת, ייקבע פטור למפעלים הממחזרים תחליפי דלק משומשים וכן לשימוש בתחליפי דלק המהווים פסולת מסוכנת לצורך בעירה כשאלו נעשים במפעלים בעלי היתרים מתאימים.
מוצע לבצע מספר תיקונים בכללים הנוספים הישראליים לפרק 27. מוצע לתקן הגדרת "מזוט", כך שיכיל דלק המורכב ברובו משאריות זיקוק ושהצמיגות של הדלק ב-50 מעלות צלזיוס תהיה גבוהה מ-50 סנטיסטוק, במקום גבוהה מ-20 סנטיסטוק. הגדרת מזוט הקיימת היום בצו רחבה מאוד, ונכנסים לגדרה תערובות של מזוט עם ממסים, אשר דומות במהותן לסולר, תוך תשלום מס הקניה הנמוך החל כיום על מזוט העומד על 15.44 שקלים חדשים לכל טון. מוצע בצו זה לצמצם את הגדרת מזוט ולמנוע עיוות זה.
עוד מוצע לתקן את ההגדרות של "ממס" ושל "שמן סיכה" על מנת לקבוע את השיטה לפיה ייבדק הדלק.
עוד מוצע לתקן את פרט 411, הקובע בין היתר פטור ממס קנייה על שמני סיכה ומשחות סיכה המשמשים לצרכי כלי טיס, ולהחריג שמני סיכה שסיווגם בפרט 27.10.1979 מהפטור הניתן לדלק לכלי טיס, וזאת על מנת למנוע ניצול לרעה של הפטור באמצעות סיווג של שמני סיכה בפרט זה אשר לא ישמשו בפועל לשימוש בכלי טיס. יצוין כי כיום אין יבוא של טובין שסיווגם בפרט 27.10.1979.
תוספת הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 510 מיליון שקלים חדשים בשנת 2022 ועל 550 מיליון שקלים בשנה משנת 2023 ואילך.
לסעיף 5
מוצע לקבוע כי יוטל מס על מלאי הנמצא בידי סוחרים במועד תחילתו של הצו, וזאת בתנאי שסך המס החל על המלאי המצוי בידו כמלאי לצורך עסקו עולה על 10,000 שקלים חדשים.
לסעיף 6
מוצע כי תחילתו של צו זה תהיה ביום כ"ו בחשון התשפ"ב (1 בנובמבר 2021).
לסעיף 7
מוצע לקבוע הוראת שעה הקובעת עי המדד שפורסם בחודש דצמבר 2021 הוא המדד היסודי לעניין עדכון הסכום ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022).