תזכיר צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2021

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2021. 3

1.  תיקון סעיף 1. 3

2.  תיקון התוספת. 3

3.  הוראת שעה. 3

4.  תחילה. 6

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2021

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בהמשך להחלטת הממשלה מס' 286 מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "תמחור פליטות גזי חממה", במטרה לפתור כשל שוק משמעותי הנגרם כאשר המזהם אינו משלם עבור הנזק הסביבתי שנגרם מפליטות גזי החממה להן גרם, ומשום שתמחור פליטות אלו נחשב להסדרה היעילה והאפקטיבית ביותר לעידוד הפחתתן וליצירת ודאות בשוק, מוצע בצו זה לתקן את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ה-2005 (להלן- צו הטלת בלו) ולהעלות את שיעורי הבלו המוטלים על סוגים שונים של דלק בהדרגה החל מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023), במתווה מדורג אשר יאפשר לשוק תקופת הסתגלות וכן ודאות כלכלית ורגולטורית, יביא להפנמת העלויות החיצוניות של הפליטות ויתמרץ התייעלות אנרגטית ומעבר לדלקים נקיים, והכל כפי שיפורט בטבלה שלהלן:

 

 

2023

2024

2025

2026

2027

2028 ואילך

גז טבעי

29

45

65

91

126

170

גפ"ם

158

205

266

345

448

582

מזוט  דל גפרית

79

163

271

412

595

833

מזוט רב גפרית

867

951

1,059

1,200

1,383

1,621

פחם

131

167

214

274

353

456

פטקוק

92

151

227

327

457

625

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו הבלו על דלק (הטלת בלו) (תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ב-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לחוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958[1], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לצו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004[2] (להלן- הצו העיקרי), אחרי ההגדרה "מזוט" יבוא:

 

 

""מזוט דל גפרית" – מזוט, שתכולת הגפרית שבו לפי שיטת בדיקה ASTM D4294 לא תהיה גבוהה מ 0.50% מסה;

 

 

" מזוט רב גפרית" – מזוט, שתכולת הגפרית שבו לפי שיטת בדיקה ASTM D4294 תהיה גבוהה מ 0.50% מסה".

תיקון התוספת

2.  

בתוספת לצו העיקרי-

 

 

 

(א)  בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור יבוא "170 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ב) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור יבוא "582 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ג)  במקום פרט (3) יבוא:

 

 

 

תיאור

שיעור הבלו

"3.

מזוט דל גפרית

833 שקלים חדשים לכל טונה

3א.

מזוט רב גפרית

1,621 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ד) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור יבוא "456 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ה)  בפרט (5א), בטור ב', במקום האמור יבוא "625 שקלים חדשים לכל טונה";

הוראת שעה

3.  

על אף האמור בתוספת לצו העיקרי כנוסחה בצו זה-

 

 

 

(א)  בתקופה שמיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023) יראו כאילו בתוספת לצו העיקרי-

 

 

 

 

(1) בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור בא "29 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(2) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור בא "158 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(3) בפרט 3, בטור ב', במקום האמור בא "79 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(4) בפרט 3א, בטור ב', במקום האמור בא "867 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(5) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא "131 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(6) בפרט (5א), בטור ב', במקום האמור בא  "92 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ב) בתקופה שמיום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) עד יום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) יראו כאילו-

 

 

 

 

(1) בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור בא " 45 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(2) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור בא "205 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(3) בפרט 3, בטור ב', במקום האמור בא "163 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(4) בפרט 3א, בטור ב', במקום האמור בא "951 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(5) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא "167 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(6) בפרט (5א), בטור ב', במקום האמור בא  "151 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ג)  בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025) יראו כאילו-

 

 

 

 

(1) בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור בא "65 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(2) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור בא "266 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(3) בפרט 3, בטור ב', במקום האמור בא "271 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(4) בפרט 3א, בטור ב', במקום האמור בא "1,059 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(5) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא "214 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(6) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא  "227 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ד) בתקופה שמיום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו-

 

 

 

 

(1) בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור בא "91 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(2) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור בא "345 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(3) בפרט 3, בטור ב', במקום האמור בא "412 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(4) בפרט 3א, בטור ב', במקום האמור בא "1,200 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(5) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא "274 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(6) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא  "327 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

(ה)  בתקופה שמיום כ"ב בטבת התשפ"ז (01 בינואר 2027) עד יום א' בטבת התשפ"ח (31 בדצמבר 2027) יראו כאילו-

 

 

 

 

(1) בפרט 2(א), בטור ב', במקום האמור בא "126 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(2) בפרט 2(ב), בטור ב', במקום האמור בא "448 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(3) בפרט 3, בטור ב', במקום האמור בא "595 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(4) בפרט 3א, בטור ב', במקום האמור בא "1,383 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(5) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא "353 שקלים חדשים לכל טונה";

 

 

 

 

(6) בפרט (5), בטור ב', במקום האמור בא  "457 שקלים חדשים לכל טונה".

תחילה

4.  

תחילתו של צו זה תהא מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-764-ת1)

 

__________________

אביגדור ליברמן

שר האוצר

דברי הסבר

בהמשך להחלטת הממשלה מס' 286 מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "תמחור פליטות גזי חממה", במטרה לפתור כשל שוק משמעותי הנגרם כאשר המזהם אינו משלם עבור הנזק הסביבתי שנגרם מפליטות גזי החממה להן גרם, ומשום שתמחור פליטות אלו נחשב להסדרה היעילה והאפקטיבית ביותר לעידוד הפחתתן וליצירת ודאות בשוק, מוצע בצו זה לתקן את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ה-2005 (להלן- צו הטלת בלו) ולהעלות את שיעורי הבלו המוטלים על סוגים שונים של דלק בהדרגה החל מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023), במתווה מדורג אשר יאפשר לשוק תקופת הסתגלות וכן ודאות כלכלית ורגולטורית, יביא להפנמת העלויות החיצוניות של הפליטות ויתמרץ התייעלות אנרגטית ומעבר לדלקים נקיים, והכל כפי שיפורט בטבלה שלהלן:

 

 

2023

2024

2025

2026

2027

2028 ואילך

גז טבעי

29

45

65

91

126

170

גפ"ם

158

205

266

345

448

582

מזוט  דל גפרית

79

163

271

412

595

833

מזוט רב גפרית

867

951

1,059

1,200

1,383

1,621

פחם

131

167

214

274

353

456

פטקוק

92

151

227

327

457

625

 

 

יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם גם תיקון של צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017, כך שמס הקניה על הדלקים האלו יועלה בהתאמה.

 

כתוצאה מצו זה ומהתיקון המקביל כאמור בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 צפוי גידול בהכנסות המדינה ממסים של 286 מלש"ח בשנת 2023, 637 מלש"ח בשנת 2024, 898 מלש"ח בשנת 2025, 1,277 מלש"ח בשנת 2026, 1,894 מלש"ח בשנת 2027 ו2,684 מלש"ח בשנת 2028 ואילך.

 

לסעיף 1

מוצע להוסיף לצו הטלת בלו הגדרות למזוט דל גפרית ולמזוט רב גפרית, פיצול זה יאפשר הטלה של בלו נמוך יותר על מזוט דל גפרית, במטרה לעודד מעבר לדלק זה, שהינו נקי יותר.

 

לסעיף 2

מוצע לתקן את התוספת לצו הטלת בלו, ולקבוע שיעורי בלו בהתאם למפורט בטבלה שלעיל.

 

לסעיף 3

מוצע לקבוע הוראת שעה במסגרתה הבלו יועלה בהדרגה במהלך השנים 2023 עד 2028, בהתאם למפורט בטבלה שלעיל.

 

לסעיף 4

בהתאם לקבוע בהחלטת הממשלה, מוצע כי תחילתו של צו זה תהא מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

 

 

 



[1] ס"ח התשי"ח, עמ' 160.

[2] ק"ת-שיעורי מק"ח התשס"ד, עמ' 926; התשע"א, עמ' 22; התשע"ז, עמ' 972; התשע"ח, עמ' 66 ועמ' 82.