תזכיר תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"א-2021

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"א-2021. 3

1.  תיקון תקנה 3. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"א-2021

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע להאריך עד תום שנת 2022 את הוראת השעה לפיה יינתן זיכוי ממס בשיעור 15% על הכנסה מעבודה במשמרת לעובדים במפעלי תעשייה, זאת על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו. הוראת השעה עמדה בתוקף עד תום שנת 2020 והוארכה מכח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד יום ו' בתמוז תשפ"א (16 ביוני 2021). הפסד הכנסות בשל הארכת הוראת השעה מוערך בסכום של 80 מיליון ₪  בשנת 2021  ו-160 מיליון ₪  בשנת 2022.

יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, עוד לפני חקיקת סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2021 עד 2023 ולשנים 2022 עד 2024, ועל כן לא נדרשת "פעולה מאזנת", לפי סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לפקודת מס הכנסה[1], לאחר התייעצות עם שר הכלכלה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנה 3 לתקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986[2], במקום "2020" יבוא "2022".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1408)

 

__________________

אביגדור ליברמן

שר האוצר

 

דברי הסבר

סעיף 10(ב) לפקודת מס הכנסה מסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת לקבוע בתקנות הטבה במס לגבי הכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית או מהענקה בעד פריון עבודה, כהגדרתה בסעיף, במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם בשנת המס היא פעילות ייצורית, כמשמעותה בחוק עידוד התעשיה (מסים), תשכ"ט-1969.

בתקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986 (להלן- הוראת השעה), אשר נקבעו מכח סעיף 10(ב) לפקודה, נקבע זיכוי מהמס בשיעור של 15% מהכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית, וזאת אם המעסיק משלם תוספת משמרות בשל העבודה במשמרת שניה או שלישית. התקנות עמדו בתוקף עד תום שנת 2020 והוארכו מכח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת עד יום ו' בתמוז תשפ"א (16 ביוני 2021)

מטרת סעיף 10(ב) והתקנות שנקבעו מכוחו היתה לעודד עובדים במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם היא ייצורית, לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה.

מוצע להאריך עד תום שנת 2022 את הוראת השעה על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו.

הפסד הכנסות מוערך בסכום של 80 מיליון ₪ בשנת 2021  ו-160 מיליון שקלים חדשים בשנת 2022.

יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, עוד לפני חקיקת סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2021 עד 2023 ולשנים 2022 עד 2024, ועל כן לא נדרשת "פעולה מאזנת", לפי סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120; ס"ח התשמ"ו, עמ' 240.

[2] ק"ת התשמ"ז, עמ' 98; התשע"ז, עמ' 692.