03-7608000 או פקס council@water.gov.il להגשת עמדות בכתב בלבד באמצעות דוא"ל
לא יאוחר מ-17.11.2021 בשעה 12:00
כללי המים (קביעת תנאים ברישיון לעניין אמות מידה הנדסיות), התשפ"א-2021
ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]
ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:
טיוטת כללי המים (קביעת תנאים ברישיון לעניין אמות מידה הנדסיות(, התשפ"א-2021
בתוקף סמכותה לפי סעיף 23 לחוק המים, התשי"ט-[1]1959 (להלן - החוק), לפי
סעיף 77 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית
לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-[2]2009 (להלן - חוק ההתייעלות הכלכלית),
ולפי סעיף 15ד לחוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-[3]1962 (להלן - חוק
הביוב), קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה (להלן -
הכללים):
הגדרות 1. בכללים אלה -
"אזור לחץ" - אזור במערכת המים, שהמים בו הם בעלי עומד דומה;
"אזור מדידה" - אזור תחום של מערכת מים שכמות המים הנכנסת והיוצאת ממנו ניתנת למדידה, וכן מערכת המים כולה;
"אתר האינטרנט" - אתר האינטרנט של הרשות הממשלתית שכתובתו
; https://www.gov.il/he/departments/water_authority/govil-landing-page
"דירקטוריון" - לרבות הגורם האחראי מקבל ההחלטות העליון בספק על פי כל דין, במקרה שאינו מתואגד כחברה רשומה;
"המנהל" - מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב שמונה לפי סעיף 124יט לחוק, או מי שהוא הסמיך לעניין מתן הוראות לפי כללים אלה;
"הספקת מים" - הספקת מים למטרות חקלאות ולמטרות צריכה ביתית או לכל מטרה אחרת בתחום הפעילות;
"ויסות לחץ דינמי" - שינוי לחץ המים בנקודה מסוימת במערכת המים לפי ספיקת המים שבה או לפי לחץ המים בנקודות אחרות במערכת המים המקבלות ממנה מים;
"ויסות לחץ מים" - ויסות לחץ דינמי וויסות לחץ סטטי;
"יחס הנכסים" - היחס בין ערך כינון מופחת כולל לבין ערך כינון מלא של מערכות המים והביוב של הספק;
"ויסות לחץ סטטי" - הגבלת הגבול העליון והגבול התחתון של לחץ המים בנקודה מסוימת במערכת המים;
"כללי התשלומים" - כללי המים והביוב (תשלומים בעד שירותי מים וביוב במועצות אזוריות), התשע"ח-2017;[4]
"כמות יום שיא" - כמות המים המרבית שסופקה למערכת המים בכל יישוב בתחום הספק, לרבות מים שהספק הפיק בעצמו, במשך יום אחד בשנה הקודמת, ובהעדר נתונים לגבי כמות המים כאמור - 0.04% מכמות המים שסופקה בשנה החולפת לכל מטרה למעט מטרת חקלאות בתוספת 0.08% מכמות המים שסופקה למטרת חקלאות בשנה האמורה;
"מערכת מים טבעתית" - מערכת מים המאפשרת בכל נקודה זרימת מים משני כיוונים לפחות;
"מערכת gis" - מערכת ממוחשבת לתיעוד מידע גאוגרפי ( Geographic Information System);
"מפקח עבודות תשתית" - כמשמעו בסעיף 25(א);
"נוהל" - נוהל שספק חייב לקבוע לפי כללים אלה;
"ספק" - מי שקיבל רישיון הספקה לפי סעיף 23 לחוק למעט חברה שהוקמה לפי חוק תאגיד מים וביוב, התשס"א - 001 [5]2
"ערך כינון מופחת כולל" - כהגדרתו בכללי התשלומים;
"ערך כינון מלא" - כהגדרתו בכללי התשלומים;
"פחת מים" - כמשמעו בסעיף 10(א);
"צריכת לילה" - כמות המים הקטנה ביותר, שנמדדה בכניסה לאזור מדידה במהלך שתי שעות רצופות בפרק הזמן שבין חצות הלילה לשעה 05:00 למחרת;
"שיעור פחת מים" - כמשמעו בסעיף 10(ב);
"תחום פעילות" - תחום פעילותו של הספק, כפי שהוגדר ברישיון ההספקה.
מעמד הכללים 2. כללים אלה הם חלק מתנאי הרישיון שניתן לספק מים, לפי האמור בסעיף 77
לחוק ההתייעלות
הכלכלית.
3. (א) בסעיף זה -
"אמצעים מתאימים" - לרבות אחד או יותר מאלה:
(!) התקנת משאבות ומערכות חלופיות בתחנות שאיבה ובקידוחי מים;
(2) התקנת מקור חלופי לאספקת חשמל בתחנות שאיבה ובקידוחי מים;
(3) חיבור היישוב לשני מקורות מים בלתי תלויים לפחות, ככל הניתן;
(4) איגום יישובי בנפח שלא יפחת משליש כמות יום שיא, או מנפח אחר שיורה המנהל במקרה מסוים;
(5) הקמת מערכת המים, כולה או חלקים ממנה, כמערכת מים טבעתית;
"תקלה" - שיבוש או הפסקה בפעילות התקינה של צנרת מים או מיתקנים אחרים במערכת המים, וכן שיבוש או הפסקה באספקת המים למערכת המים
(ב) ספק יבטיח כי יכולת אספקת המים היומית שלו בכל יישוב בתחום הספק, לא תפחת, בהעדר תקלות, מכמות יום שיא וזאת בלא שימוש בכלי הפקה פרטיים.
(ג) ספק ינקוט אמצעים מתאימים כדי להבטיח, בכל עת, כי במקרה של תקלה אחת, יכולת אספקת המים שלו ליום אחד, בכל יישוב בתחום הספק, לא תפחת מ-70% מכמות יום שיא.
(ד) סבר המנהל, כי האמצעים שנקט ספק אינם מספיקים כדי להבטיח יכולת אספקת מים לפי סעיף זה, רשאי הוא להורות לספק לנקוט באמצעים נוספים כפי שיורה, לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו.
4. (א) לחץ זרם המים במקום שבו מועברים המים לרשות הצרכן של הספק לא
|
אמינות אספקת מים |
|
הגבלות על לחץ המים |
יפחת
מ-2.5 אטמוספרות ולא יעלה על 5 אטמוספרות, בכל עת.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי המנהל לאשר לספק, בהחלטה מנומקת בכתב, לספק בלחצי מים גבוהים מן האמור באותו סעיף, באופן קבוע או לפרק זמן מסוים, אם מצא שהתועלת בחריגה כאמור למשק המים עולה על החסרונות ממנה ושאין בחריגה כדי לגרום לעלויות נוספות לספק, לפגוע בצרכנים או באספקת המים אליהם ורשאי הוא לדחות בקשה כאמור גם מנימוקים אחרים.
ספק יקבע נהלים לנסיבות ולאזורים שבהם יבצע ויסות לחץ מים ולשיטה לביצועו; הנהלים יבטיחו כי לחצי המים במערכת המים לא יפחתו ולא יעלו על הלחצים הקבועים בסעיף 4.
|
(ב) |
|
(1) (2) |
(א) ספק ינקוט אמצעים סבירים למניעת בזבוז מים.
ספק ששיעור פחת המים ביישוב מן היישובים שבתחומו בשנה הקודמת עלה על 10% ינקוט בתחום אותו יישוב אמצעים אלה למניעת בזבוז מים:
ניטור רציף של כמות המים הנכנסת והיוצאת מכל אזור מדידה;
בדיקת פחת מים בכל אחד מאזורי המדידה שבתחום היישוב אחת לחודשיים לפחות;
(3) קביעת נהלים לבירור חריגות באספקת מים לאזור מדידה בהשוואה לכמות המים המסופקת לאותו אזור בדרך כלל;
(4) קביעת נהלים לבירור חריגות בצריכת לילה באזור מדידה, בהשוואה לצריכת הלילה הנוהגת באותו אזור;
(5) קביעת נהלים למקרים שבהם ייבדק חשד לקיומו של דלף מים ואופן עריכת הבדיקה;
(6) קביעת נהלים לבדיקת פחת המים בתדירות גבוהה מאחת לחודשיים באזור מדידה שנמדד בו פחת מים גבוה מ-130% מפחת המים המוכר לספק מים לפי סעיף 14א לכללי התשלומים.
(ג) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), המנהל רשאי לדרוש מספק
לנקוט אמצעים נוספים למניעת בזבוז מים אם מצא כי קיימים בתחום
הספק אזורים שבהם קיים פחת מים או בזבוז מים בשיעורים
|
קביעת נהלים 5. לוויסות לחץ מים נקיטה של אמצעים 6. סבירים למניעת בזבוז מים |
המחייבים פעולה נוספת להבטחת שימוש יעיל במים.
ספק ינקוט אמצעים סבירים לצמצום הפסקות מים, ובפרט הפסקות לא
צפויות; לעניין זה, "הפסקה לא צפויה" - הפסקת מים שלא היה ניתן לתת
עליה הודעה מראש לצרכנים.
ספק יקבע נהלים להתקנת מדי-מים בנכס חדש, שיבטיחו שיוך נכון של מד
מים לצרכן ואת הרישום הנכון של דמי-המים במערכות המידע של הספק.
ב פרק זה -
"יום מדידה" - יום שלגביו ביצע הספק הערכה של קריא מד-מים;
"כמות מים נכנסת" - כמות המים שהספק הפיק או שסופקה לו בתקופת המדידה, ובאזור מדידה שאינו מערכת המים כולה - כמות המים שנכנסה לאזור המדידה בניכוי זו שיצאה ממנו לאזורים אחרים, בתקופת המדידה".
"כמות מים יוצאת" - כמות המים שסיפק הספק במדידה בתקופת המדידה;
"תקופת החישוב" - מספר הימים שבין המועד שבו נקרא קריא מד-המים לאחרונה לפני יום המדידה לבין יום המדידה;
"תקופת המדידה" - התקופה שלגביה נאמד פחת המים;
"תקופת הקריאה" - מספר הימים שבין המועד שבו נקרא קריא מד-המים לאחרונה לפני יום המדידה לבין המועד שבו נקרא קריא מד-המים לראשונה לאחר יום המדידה.
(א) פחת מים באזור מדידה יחושב לפי ההפרש בין כמות המים הנכנסת לאזור המדידה לבין כמות המים היוצאת מאזור המדידה בתקופת המדידה.
(ב) שיעור פחת המים באזור מדידה יחושב לפי היחס בין פחת המים שחושב לפי סעיף קטן (א) לבין כמות המים הנכנסת באזור המדידה, בתקופת המדידה.
(א) ספק יחשב את כמות המים הנכנסת לפי סכום ההפרש בין קריא מד- המים בשעה מסוימת ביום תחילת תקופת המדידה לבין קריא מד-המים בשעה זהה ביום שלאחר תום תקופת המדידה -
|
נקיטה של אמצעים 7. סבירים לצמצום הפסקות מים התקנת מדי-מים 8. בנכס חדש הגדרות |
|
חישוב פחת מים |
|
.10 |
|
חישוב כמות מים 11. נכנסת |
(1) במערכת המים כולה - בכל מדי-המים המודדים את המים המסופקים לספק ואת המים שהוא מפיק;
(ב)
חישוב כמות מים 2!. (א) יוצאת
(ב)
הערכת קריא מד- 3!. (א) מים
(ב)
(ג)
כמות מים במקרה 4!. (א) של הוספה, הסרה או החלפה של מד- מים
(ב)
אמינות קליטת 5!. (א) שפכים
(2) ב אזור מדידה אחר - בכל מדי-המים המודדים את המים המסופקים לאזור המדידה ומאזור המדידה.
לא היו בידי ספק אמצעים לקריאה מרחוק של מד-מים, יקרא הספק את מד-המים ביום תחילת התקופה וביום שלאחר תום התקופה.
ספק יחשב את כמות המים היוצאת לפי סכום ההפרש בין הערכת קריא מד-המים ביום תחילת תקופת המדידה לבין הערכת קריא מד-המים ביום שלאחר תום תקופת המדידה, בכל מדי-המים המודדים את המים שמספק הספק לצרכניו.
סיפק הספק מים לצרכן בלא מדידה ושלח לו חיוב בעד אותה אספקה - תיווסף כמות המים שבעדה נשלח חיוב כאמור לסך כל כמות המים היוצאת.
הערכה של קריא מד-מים ביום מדידה תהיה שווה לקריא מד-המים שנקרא לאחרונה לפני יום המדידה, בתוספת חלק יחסי מכמות המים שנמדדה בתקופת הקריאה, לפי היחס שבין תקופת החישוב לבין תקופת הקריאה.
ביצע הספק הערכת צריכה של מד-מים באזור מדידה, חלף קריאת קריא מד-מים, לפי סעיף 7(ב) לכללי המים (קביעת תנאים ברישיון) (אמות מידה לשירות שעל בעל רישיון להספקת מים לצרכי בית במועצות איזוריות לתת לצרכניו), התשפ"א-2021, יחשב את קריא מד-המים ביום המדידה לפי אותה הערכת הצריכה.
אם בידי הספק אמצעים לקריאה מרחוק של מד-מים, יקרא הספק את קריא מד-המים ביום המדידה.
הוסיף או הסיר ספק מד-מים במהלך תקופת המדידה, תחושב כמות המים שנמדדה באותו מד-מים מיום תחילת התקופה עד הסרת מד- המים או מהתקנת מד-המים ועד היום שלאחר תום התקופה, לפי העניין.
החליף ספק מד-מים במהלך תקופת המדידה במד מים אחר יחשב את כמות המים כסכום של כמות המים, שנמדדה במדי-המים האמורים.
ב סעיף זה -
"אמצעים מתאימים" - לרבות אחד או יותר מאלה:
(1) הבטחת קיומם של שיפועים תקינים בקווי ביוב כבידתיים;
(2) התקנת משאבות ומערכות חלופיות בתחנות שאיבה;
(3) התקנת מקור חלופי לאספקת חשמל בתחנות שאיבה;
(4) החזקת ציוד שאיבה זמין לצורך התקנת מעקף ושאיבת ביוב;
(5) החזקת מלאי חלפים זמינים להבטחת פעילותה התקינה של מערכת הביוב;
(6) בקווי סניקה רגישים - הקמה של שתי מערכות סילוק שפכים מקבילות לפחות;
"קו סניקה רגיש" - קו סניקה בעל ספיקה של 2,000 מטרים מעוקבים ליום או שקוטרו עולה על 10 אינטש, שנמצא באזור רגיש;
""אזור רגיש" - אזור במערכת הביוב שגלישת שפכים ממנו עלולה להביא לזרימתם למקווה מים עילי, לים או לתחום אזור מגן של קידוח מי שתייה שנקבע לפי תקנות בריאות העם (תנאים תברואיים לקידוח מי-שתייה), התשנ"ה-1995;
"תקלה" - שיבוש או הפסקה בפעילות התקינה של צנרת ביוב מרכזית או מיתקנים אחרים במערכת הביוב, שאינם צינור.
(ב) ספק יבטיח, כי יכולת קליטת השפכים במערכת הביוב בכל יישוב בתחומו לא תפחת משפיעת הביוב הקיימת או המתוכננת לפי תכנית האב של הספק לכל יישוב ולפי פיתוח היישוב בפועל.
(ג) ספק ינקוט אמצעים מתאימים כדי להבטיח, בכל עת, כי במקרה של תקלה אחת, יכולת קליטת הביוב שלו, בכל יישוב בתחומו, לא תפחת משפיעת הביוב וכדי להבטיח צמצום מפגעים לסביבה במקרה של תקלה בקו סניקה רגיש.
(ד) סבר המנהל כי האמצעים שנקט ספק אינם מספיקים כדי להבטיח יכולת קליטת שפכים לפי סעיף זה, רשאי הוא להורות לספק בכל עת לנקוט אמצעים נוספים כפי שיורה, לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו.
חיבור צרכן 16. ספק יאפשר לצרכן להתחבר למערכת הביוב, באופן שלא יחייב את הצרכן
למערכת ביוב להתקין מערכת שאיבה לקו סניקה ציבורי.
(א) ספק יכין תכנית לאיתור חיבורים של מערכת ניקוז מי גשם למערכת הביוב שלו; בקביעת סדרי העדיפויות לתכנית כאמור ייתן הספק קדימות לאיתור חיבור של תשתית ניקוז ציבורית ולאיתור אזורים שבהם ניכרת תרומה משמעותית של מי גשמים לכמות המים הזורמת במערכת הביוב.
(ב) איתר הספק חיבור כאמור - יודיע על כך לבעל המקרקעין ורשאי הספק לדרוש מבעל הנכס להקים מערכת לסילוק מי הגשם שאינה מחוברת למערכת הביוב.
(ג) הודיע ספק לבעל מקרקעין על חובתו לנתק מערכת לסילוק מי גשם מחצריו ממערכת הביוב ובעל המקרקעין לא פעל כאמור, רשאי הספק לחייב את בעל המקרקעין בתשלום בעד טיפול במים שנוספו למערכת הביוב הציבורית; חובר בית משותף למערכת הביוב, יחייב הספק את כלל הדיירים בבניין בתשלום האמור.
(א) ספק יכין ויבצע תכנית לשטיפה ולצילום של קווי הביוב הגרביטציוניים המשמשים אותו לאספקת שירותי ביוב, המפורטים להלן, לפי המועדים הנקובים לצדם:
|
חובת הצבת מיתקן 19. לריקון ביוביות |
קווים שקוטרם עולה על 12 אינטש - אחת ל-5 שנים לפחות;
(1) (2)
קווים שקוטרם בין 6 אינטש ל-12 אינטש - אחת ל-15 שנים לפחות; ולעניין קווים הממשיכים להוות חלק ממערכת ביוב לאחר תום תקופת הקיום הקבועה בתוספת לתקנות המים (מניעת זיהום מים) (מערכת להולכת שפכים), התשע"ב-2011 - אחת ל-10 שנים לפחות.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) ספק ישטוף ויצלם מדי שנה קווי ביוב
שמתקיימים בהם אחד או יותר מן התנאים הנקובים להלן:
(1) אירעו בהם בשנה החולפת יותר מ-7 סתימות בקטע אחד שאורכו קטן מ-500 מטרים;
(2) אירעו בהם בכל אחת משלוש השנים החולפות יותר מ-3 סתימות בקטע אחד שאורכו קטן מ-500 מטרים.
|
מיפוי חיבורי ניקוז 17. למערכת הביוב |
|
שטיפה וצילום של 18. קווי ביוב גרביטציוניים |
ספק יבטיח כי במערכת הביוב שלו או במרחק שלא יעלה על 20 קילומטרים מתחום כל ישוב שלו הוא מספק שירותי ביוב, יהיה מיתקן לריקון ביוביות המובילות שפכים סניטריים, שמאפשר קליטה והפרדה של שפכים מוצקים מנוזלים.
מיפוי מערכות 20. (א) המים והביוב
(ב)
(ג)
ספק יפעיל מערכת gis, שבה יתועדו כל רכיבי מערכות המים ובביוב.
מערכת ^gis תתעד לגבי כל רכיב את כל אלה:
(!) מיקום גאוגרפי של הרכיב על רשת קואורדינטות;
(2) ברכיב של מערכת הביוב רום תחתית הרכיב ובשוחת ביוב גם רום מכסה השוחה;
(3) סוג הנוזל העובר דרכו בחלוקה בין שפכים, מי שתייה ומים שאינם באיכות מי שתייה;
(4) שיוך הרכיב למערכת פרטית או ציבורית;
(5) אזור הלחץ שאליו הוא שייך;
(6) קוטר הרכיב, מועד התקנתו והחומרים שבהם הוא עשוי.
הספק יזין את הנתונים למערכת gis באופן שיאפשר קבלת מידע לגבי
כל אחד מהרכיבים האלה בנפרד:
(!) קווים בחלוקה בין שפכים, מי שתייה ומים שאינם באיכות מי שתייה;
(2) ב ריכות מים ומגדלי מים ולגבי כל אחד מהם תחום ההשפעה על אספקת המים במקרה של שיבוש או הפסקה בפעילותם;
(3) נקודות חיבור בין מערכת המים של הספק לבין מערכת מים של ספק אחר;
(4) תחנות שאיבה למים ולגבי כל אחת מהן תחום ההשפעה על אספקת המים במקרה של שיבוש או הפסקה בפעילותם;
(5) תחנות לשאיבת ביוב;
(6) קידוחים ולגבי כל אחד מהם תחום ההשפעה על אספקת המים במקרה של שיבוש או הפסקה בפעילותם;
(7) מגופים;
(8) ברזי שריפה;
(9) אבזרים להקטנת לחץ;
(10) מד-מים בכניסה לאזורי מדידה וביציאה מהם;
(11) אזורי מדידה;
(12) מיקום חיבורי צרכן ומדי-המים בחיבורים;
(13) נקודות דיגום למים;
(14) נקודות דיגום לשפכים;
(15) שסתומי אוויר במערכת מים;
(16) שסתומי אוויר במערכת ביוב;
(17) נקודות לניקוז מערכת מים;
(18) נקודות לניקוז מערכת ביוב;
(19) שוחות ביוב;
(20) מתקנים לטיפול בשפכים;
(21) קווי ביוב המוליכים שפכים לאזור שמחוץ לתחום הספק;
(22) מיקום תחנות לחלוקת מים בעת משבר מים והתחום שאותו משרתת כל תחנה.
ספק יקבע ויפרסם באתר האינטרנט שלו מפרט טכני להתקנת רכיבי מערכות המים והביוב שלו, שיבטיח את איכות התכנון ההנדסי המפורט ואת אחידות הביצוע של תכנון כאמור.
(א) ספק יפעיל מערכת ממוחשבת לניטור ולבקרה של מערכת המים ושל אספקת המים באמצעות אבזרי בקרה ממוחשבים; המערכת האמורה תאפשר לספק לקבל את המידע הדרוש באשר ליכולתו לעמוד בחובתו לפי סעיפים 3(ב) ו-(ג).
|
מפרט טכני 21. להתקנת מערכת מים או ביוב ניהול ממוחשב של 22. מערכות המים והביוב |
(ב) ספק
יפעיל מערכת ממוחשבת לניטור ובקרה של מערכת הביוב באמצעות אבזרי בקרה ממוחשבים,
לרבות חיישנים למדידת מפלס השפכים בשוחות מרכזיות במערכת הביוב; המערכת האמורה
תאפשר לספק לאתר גלישה צפויה בקווי הביוב המרכזיים בתחומו וכן תאפשר לו קבלת מידע
באשר ליכולתו למלא את חובתו לפי סעיף 15(ב) ו-(ג).
23. (א) ספק יבצע רישום ומעקב אחר תקלות, וכן יבצע ניהול, תיעוד ובקרה של
פעולות התחזוקה ועבודות התיקונים שהוא מבצע במערכות המים והביוב שבתחומו.
(ב) לצורך ביצוע הפעולות כמפורט בסעיף קטן (א), יפעיל הספק מערכת ממוחשבת.
24. ספק יקבע נהלים לביצוע ולתיעוד פעולות תחזוקה תקופתית בכל רכיבי מערכות המים והביוב; נוהלי התחזוקה יתאימו להמלצות היצרן של הרכיבים ולהוראות הדין.
25. (א) ספק ימנה מפקח עבודות תשתית לפיקוח על פרויקטים של מים וביוב
שהוא מבצע ולפרויקטים להקמת חלקים ממערכת המים והביוב בתחומו, שמבצעים אחרים, והוא רשאי למנות מפקחים שונים לפרויקטים שונים.
(ב) ספק לא ימנה אדם למפקח עבודות תשתית, אלא אם כן הוא בעל הכשרה בכל אלה:
(1) קריאת תכניות ביצוע;
(2) קריאת מפות מדידה;
(3) הכנת תכנית פיקוח, מדדי איכות ויומני עבודה;
(4) היבטים משפטיים בעבודת הפיקוח, לרבות בנושא דיני תכנון ובנייה, בטיחות וגיהות והוראות שנועדו להבטיח את איכות מי השתייה;
(5) ניהול סיכונים בעבודת הפיקוח;
(6) תקנים לתשתיות מים וביוב;
(7) פיקוח על עבודות מדידה, עבודות שיקום והחזרת השטח לקדמותו, עבודות הקמה והתקנה, לרבות הנחה והתקנה של צנרת פיברגלאס, צנרת פוליוויניל כלוריד (pvc) וצנרת פוליאתילן
|
ניהול תקלות ותחזוקה |
|
נהלים לביצוע פעולות תחזוקה מפקח עבודות תשתית |
הקמת בריכות מים, התקנת צנרת פלדה עירונית ובין- עירונית, הנחת שוחות ותאי בקרה, עבודות ריתוך והתקנת אבזרים.
26. ספק יקבע ויפרסם באתר האינטרנט שלו הנחיות לצרכן המבקש לחבר נכס למערכת המים והביוב של הספק שיבטיחו את חיבור תקין של מערכות המים והביוב של הנכס למערכות המים והביוב של הספק וקיום גישה של הספק למדי-המים של הנכס.
פרק וי: תכנון, הקמה והחלפה של מערכות מים וביוב
27. (א) ספק יגיש לאישור המנהל תכנית אב לאספקת מים ולפיתוח מערכת
המים ותכנית אב לביוב ולפיתוח מערכת הביוב בתחומו, או עדכון לתכניות האמורות, לפי העניין, במוקדם מבין אלה:
(1) בתוך שבע שנים מהמועד שבו אישר המנהל לאחרונה תכנית אב לספק;
(2) בתוך שנה מהמועד שבו שונתה תכנית המיתאר של יישוב הנמצא בתחום הספק.
(ב) לבקשת ספק, המנהל רשאי לדחות את מועד הגשת תכנית האב, אם שוכנע שלא חלו שינויים המצריכים שינוי או עדכון של תכנית האב הקיימת.
(ג) תכנית האב תפרט את המטרות והיעדים לשנת יעד שעליה הורה המנהל לספק ואת הדרך להשגתם; התכנית תכלול את הפרטים האלה:
(1) מיקום גאוגרפי ומבנה טופוגרפי של היישובים שהתכנית נוגעת להם;
(2) ג ודל האוכלוסייה הצפויה בשנת היעד ומאפיינים של האוכלוסייה;
|
(3) (4) (5) |
פירוט השימושים המותרים במקרקעין שבתחום התכנית;
צריכת המים בשטח התכנית בחמש השנים שקדמו להכנת התכנית;
צ ריכת המים הצפויה בשטח התכנית בשנת היעד בשתי נקודות זמן בין מועד הגשת התכנית לשנת היעד, שעליהן הורה המנהל לספק;
|
הנחיות להגשת תכנית סניטרית |
|
מועדים להגשת תכנית אב למים ולביוב ותוכנה |
תיאור מערכת המים הקיימת ותיאור מערכת המים המוצעת תוך פירוט מיתקני האיגום, לרבות איגום הנדרש למצבי חירום, אמצעי הגיבוי למערכת החשמל וחלוקת מערכת המים לאזורי לחץ ולאזורי מדידה;
(ד)
תכנית פיתוח 28. (א)
(ב)
(ג)
(7) הערכה של צריכת המים לנפש לצריכה ביתית וכל צריכה אחרת, לרבות לצריכה חקלאית בתחום הפעילות, ופירוט אופן חישובה;
(8) ספיקת השיא בשטח התכנית וספיקת השיא המתוכננת;
(9) התאמה לצורכי כיבוי אש;
(0!) איכות המים המסופקים במערכת המים;
(!!) תיאור מערכת הביוב הקיימת ותיאור מערכת הביוב המוצעת תוך פירוט מכוני השאיבה לביוב, פירוט אגני הניקוז ופירוט אזורי איסוף השפכים במערכת גרביטציונית בשטח התכנית;
(2!) נתונים על שפיעת הביוב המחושבת לצורך התכנית והתאמתה לצריכת המים הצפויה;
(3!) ל וחות הזמנים ליישום תכנית האב המוצעת;
(4!) הערכת העלויות הצפויות ליישום תכנית האב;
(5!) פרטים נוספים, שהמנהל הורה להכליל בתכנית אב של ספק.
דירקטוריון הספק יאשר את תכנית האב קודם להגשתה.
ספק יכין, לא יאוחר מ-30 בנובמבר של כל שנה, תכנית פיתוח של פרויקטים לשלוש השנים הבאות; התכנית תיערך לפי הנחיות המנהל ותכלול תיאור תמציתי של הפרויקטים שבכוונת הספק לבצע לפי תכנית האב שהמנהל אישר לו, פרטים בדבר התקציב ולוח הזמנים המתוכנן לביצוע פרויקטים בשנה הקרובה, ונתונים בדבר ביצוע של תכנית הפיתוח לשנה החולפת.
ב יקש המנהל לאשר תכנית פיתוח, לרבות לפי סמכותו לפי סעיף 15ד לחוק הביוב יורה לספק להעביר תכנית כאמור בתוך מועד סביר, שינקוב בו, ורשאי הוא לתת הוראות בדבר ביצוע תכנית הפיתוח עד שיאשרה.
המנהל יעביר לספק בתוך 30 ימים את הערותיו לתכנית פיתוח שקיבל לפי סעיף קטן (ב) לרבות הנחיותיו להגשת תכנית מתוקנת, אם נדרשת תכנית כאמור.
ספק יגיש לאישור המנהל תכנית פיתוח מתוקנת,
לפי הערות המנהל, בתוך 14 ימים ממועד קבלתן.
תקציב שיקום 29. (א) ושדרוג בתכנית פיתוח
(ב)
(ג)
רכיבים שיש לכלול 30. (א) בתכנית הפיתוח
(ב)
(ג)
ספק יכין תכנית פיתוח שנתית לשיקום ולשדרוג מערכות המים והביוב, שהיקף ההשקעות בה לא יפחת מהמדדים המפורטים בסעיף קטן (ב) לפי המקורות הכספיים העומדים לרשותו.
המדדים להיקף ההשקעות הדרוש במערכת מים ובמערכת ביוב -
(1) אם יחס הנכסים קטן מ-35% - 3.44% מערך הכינון המלא;
(2) אם יחס הנכסים בין 35% לבין 45% - 3.15% מערך הכינון המלא;
(3) אם יחס הנכסים בין 45% לבין 55% - 2.86% מערך הכינון המלא;
(4) אם יחס הנכסים עולה על 55% - 2.57% מערך הכינון המלא.
המנהל רשאי להורות לספק להגדיל או להקטין את היקף ההשקעות בתכנית הפיתוח, אם מצא, כי בשל מצב מערכות המים או הביוב יש להורות כך ולעניין הגדלת היקף ההשקעות, המקורות הכספיים העומדים לרשות הספק מאפשרים זאת; החלטת המנהל תימסר לספק בכתב ותכלול את הנימוקים להחלטה.
בסעיף זה -
"מקטע ביוב" - צינור ביוב המונח לאורכו של רחוב אחד, ובמקרה שאורכו עולה על 300 מטרים, קטע של 300 מטרים לפחות ממנו;
"ליקוי" - כשל בצינור כתוצאה מבלאי וכן נזילה בנקודת חיבור או במחבר בין צינורות.
ספק יכלול בתכנית הפיתוח שלו החלפת צינורות שמשך הקיים השימושי שלהם עולה על הקיים שבתוספת וכן יכלול החלפת רכיבים של מערכות המים והביוב שהחלפתם דרושה כדי להבטיח את פעילותן התקינה של המערכות האמורות.
ע ל אף האמור בסעיף קטן (ב), ספק רשאי לא להכליל בתכנית הפיתוח צינור מים שמשך הקיים השימושי שלו עולה על הקיים שבתוספת, בהתקיים כל אלה:
(1) היחס שבין מספר הליקויים שהתגלו בצינור בשלוש השנים שקדמו למועד הכנת תכנית הפיתוח לבין אורך הקטע הנבדק במטרים, לרבות ליקויים שהתגלו במהלך הבדיקה שבפסקה (2), אינו עולה על -
(א) בצינורות שקוטרם עד 10 אינטש - 7 ליקויים בקטע של 1,000 מטרים;
(ב) בצינורות שקוטרם עולה על 10 אינטש - 5 ליקויים בקטע של 1,000 מטרים;
(ג) בדיקת התקיימותם של התנאים האמורים בסעיף זה תיעשה אחת לשנתיים;
(2) הספק ערך בדיקת תהודה אקוסטית לאיתור נזילות לאורך הצינור ותיקן את כל הליקויים שהתגלו בבדיקה.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ב), ספק רשאי לא להכליל בתכנית הפיתוח צינור ביוב שמשך הקיים השימושי שלו עולה על הקיים שבתוספת, בהתקיים כל אלה:
(!) מקטע הביוב צולם בידי מעבדה מוסמכת ולא התגלו בו שברים או תזוזות, שבעטיים לא קיימת כדאיות כלכלית לתקן אותו;
אורכם המצרפי של הקטעים שאינם תקינים והכוללים שברים ושחיקה במקטע הביוב אינו עולה על 20% מאורכו;
לא אירעו במקטע הביוב יותר משלושה מקרי שבר או שקיעת שוחות בשלוש השנים שקדמו למועד הכנת תכנית הפיתוח;
בדיקת התקיימותם של התנאים האמורים בסעיף זה תיעשה אחת לחמש שנים.
השבת מצב !3. (א) בסעיף זה -
לקדמותו
"דרך עורקית" - דרך המשמשת מסדרון תנועתי בין רשת דרכים בין- עירוניות לבין רחובות היישוב;
"ההיקף הכספי" - סכום ההשקעה באספלט, באבנים משתלבות ובכל תכסית אחרת, הנדרשת להשבת מצב הרחוב או הדרך לקדמותו, כשהוא מחולק בסכום הכולל של התקנת רכיב מערכת המים או הביוב, לפי העניין ולמעט עלויות להסדרי תנועה, לטיפול בעתיקות, לאבזרי בטיחות ולחומרי מליטה;
"ההיקף הכספי הנדרש" - השיעורים המפורטים בטור בי או גי שלהלן לצד סוג הרחוב הנקוב בטור אי;
סוג הרחוב או הדרך רכיבי מערכת המים רכיבי מערכת הביוב
רחוב מקומי 15% 15%
רחוב מאסף 20% 20%
דרך עורקית 20% 25%
"חורגות מן הנדרש" - חורגות מההיקף הכספי הנדרש;
"רחוב" - רחוב מקומי, רחוב מאסף או דרך עורקית;
"רחוב מאסף" - רחוב שהתנועה בו היא לצורך הפעילות המתקיימת ברחוב ולצורך מעבר בין חלקים אחרים של היישוב;
"רחוב מקומי" - רחוב שעיקר התנועה בו היא לצורך הפעילות המתקיימת ברחוב עצמו.
(ב) ספק המבצע עבודות ברחוב ישיב את מצבו בחלק שבו ביצע עבודות למצבו בטרם ביצע את העבודות; ספק לא יבצע פעולות החורגות מן הנדרש להשבת המצב לקדמותו.
התקשרות עם רשות 32. ביקש ספק לבצע עבודה במקרקעין שבהם מבצעת הרשות המקומית עבודה, מקומית לצורך לא יעלה שיעור ההשתתפות של הספק בביצוע העבודה על 20% מהעלות בפועל
ביצוע עבודות של השבת המקרקעין למצבם הקודם.
דין וחשבון 33. המנהל הכללי של הספק יציג לפני דירקטוריון הספק, אחת לשנה לפחות, דין
לדירקטוריון וחשבון על פעילות הספק, לרבות כל אלה:
(1) האמצעים שנקט הספק כדי להבטיח את אמינות אספקת המים לפי סעיף 3 ;
(2) האמצעים שנקט הספק למניעת בזבוז מים לפי סעיף 6, לרבות נהלים שקבע ושינויים שחלו בהם בשנה האחרונה;
(3) האמצעים שנקט הספק לצמצום הפסקות מים לפי סעיף 7 ;
(4) פחת המים שנמדד ב-12 חודשים שקדמו למועד הדין וחשבון בכל אזור מדידה, שיעורו ועלותו הכספית;
(5) האמצעים שנקט הספק להבטיח את אמינות קליטת השפכים לפי סעיף 15;
(6)
התקלות שהתרחשו במערכות המים
והביוב והטיפול בהן.
ספק יפעל לפי הנהלים שקבע לפי הוראות כללים אלה.
פ רסם המנהל באתר האינטרנט נהלים לדוגמה, רשאי ספק לאמצם עם או בלי שינויים.
|
בדיקה בארגונים 37 מוסמכים |
סבר המנהל כי נהלים שקבע ספק אינם מספיקים כדי את מטרתם, רשאי הוא להורות לספק לתקנם כפי שיורה, לאחר שנתן לספק הזדמנות להשמיע את טענותיו.
בדיקות שעל ספק לבצע לפי כללים אלה ושהרשות הלאומית להסמכת מעבדות, שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997,
הסמיכה ארגונים לבצען, יבוצעו בארגונים מוסמכים כאמור ובהעדר ארגון
כאמור, בידי מי שיש לו יכולת מקצועית מתאימה לבצען.
חריגה מהכללים 38. (א) המנהל רשאי להתיר לספק, לפי בקשתו, לחרוג מכללים אלה, באופן חד-
פעמי או לפרק זמן מסוים, אם שוכנע, כי יש לכך הצדקה בנסיבות העניין ובלבד שהתועלת למשק המים או הביוב מהחריגה עולה על הפגיעה הצפויה ממנה, ורשאי הוא להתנות את ההקלה בתנאים.
(ב) אישר המנהל לספק חריגה כאמור, יביא הספק את החלטת המנהל לידיעת הצרכנים הנוגעים בדבר, ואם מדובר בכלל צרכני הספק, תפרסם הרשות הממשלתית את ההחלטה באתר האינטרנט והספק יפרסם את ההחלטה באתר האינטרנט שלו.
תחילה 39. תחילתם של כללים אלה 30 ימים מיום פרסומם (להלן - יום התחילה).
תחולה 40. סעיף 25 יחול על פרויקטים שהספק החל בביצועם לאחר יום התחילה.
הוראות מעבר 41. על אף האמור בסעיף 39 -
(1) ספק יבטיח את קיומה של אמינות אספקה לפי סעיף 3 לא יאוחר מחמש שנים מיום התחילה;
(2) ספק יבטיח כי לחץ המים במערכת המים שלו יהיה בטווח הנקוב בסעיף 4 לכללים לא יאוחר מחמש שנים מיום התחילה;
(3) ספק יקבע נהלים לפי סעיפים 5, 6, 8 ו-24 לא יאוחר משלוש שנים מיום התחילה;
|
חובת קיום נהלים 34. פרסום נהלים 35. לדוגמה מתן הוראה לתיקון 36. נהלים |
(4) ספק יבטיח את קיומה של אמינות קליטת שפכים לפי סעיף 15 לא יאוחר מחמש שנים מיום התחילה;
(5) ספק ישלים הכנת תכנית לפי סעיף 17 לא יאוחר משלוש שנים מיום התחילה;
(6) ספק יכין ויבצע תכנית לשטיפה ולצילום לפי סעיף 18 לא יאוחר משנתיים מיום התחילה.
(7) ספק יבטיח את קיומו של מיתקן לריקון ביוביות לפי סעיף 19 לא יאוחר מחמש שנים מיום התחילה;
(8) ספק ישלים את התקנת מערכת ה-8!0, את הכנסת הנתונים הנדרשים לפי סעיף 20 ואת הפעלת המערכת לא יאוחר מארבע שנים מיום התחילה ורשאי הוא להשלים את הכנסת הנתונים לעניין שוחות ביוב לא יאוחר מחמש שנים מיום התחילה;
(9) ספק יקבע ויפרסם באתר האינטרנט שלו מפרט טכני לפי סעיף 21 לא יאוחר משנתיים מיום התחילה;
(0!) ספק יתקין ויפעיל מערכת ממוחשבת לפי סעיף 22 לא יאוחר משלוש שנים מיום התחילה;
(!!) ספק יתקין ויפעיל מערכת ממוחשבת לפי סעיף 23(ב) לא יאוחר משלוש שנים מיום התחילה.
(סעיף 30)
|
משך הקיים בשנים |
|
|
|
מערכת ביוב |
מערכת מים |
סיווג הנכס |
|
תחנות שאיבה וקידוחים |
||
|
15 |
15 |
(1) ציוד אלקטרו-מכני (לרבות משאבות) |
|
40 |
40 |
(2) מבנה טרומי |
|
40 |
40 |
(3) מ בנה מבטון מזוין |
|
מיתקנים לטיפול במים ולטיהור שפכים |
||
|
10 |
10 |
(4) ציוד במתקני טיפול במים |
|
10 |
- |
(5) ציוד במתקני טיהור שפכים |
|
בריכות ומגדלי מים |
||
|
- |
40 |
(6) מבנה פלדה |
|
- |
40 |
(7) מ בנה בטון מזוין או דרוך |
|
צינורות |
||
|
35 |
30 |
(8) צינור אסבסט |
|
30 |
- |
(9) צינור בטון |
|
15 |
40 |
(0!) צינור פלדה (מוגן חיצונית ופנימית) |
|
15 |
- |
צינור פלדה קווי לחץ לביוב - סניקה בחתך (!!) ^ מלא |
|
40 |
25 |
(2!) פוליוויניל כלוריד (^ק) |
|
45 |
40 |
(3!) פוליאטילן |
|
45 |
40 |
(4!) פוליאטילן מצולב |
|
45 |
- |
(5!) פוליאסטר משוריין |
|
שונות |
||
|
- |
20 |
(6!) מ כליות מים |
|
15 |
15 |
(7!) גנרטורים |
|
15 |
15 |
(8!) מ ערכות פיקוד ובקרה |
___ ב_________ התש________ (____ ב______________ 20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי]) (חמ -3)
גיורא שחם יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב
דברי הסבר
כללים אלה נועדו להסדיר את הפן ההנדסי בפעילות ספקי מים במרחב הכפרי. מכח הסמכויות המוקנות למועצת רשות המים לקבוע כללים להבטחת איכות השירות ואמינותו, לקביעת כללים בעניין תנאים ברישיונות של ספקי מים ולקבוע כללים בנוגע לתכניות אב ותכניות פיתוח, מוצעים הכללים לעיל. מבנה הכללים הורכב כך, שבתחומים לא מעטים ניתן חופש פעולה לספקים לקבוע נהלים, אשר יבטיחו התנהלות תקינה ואספקת השירותים בצורה תקינה ולאורך זמן. במקרים הללו הוקנתה למנהל הרשות הממשלתית האפשרות להתערב בפעילות הספק ובנהלים שנקבעו על ידו, אם מצא שהספק קבע נהלים או פועל באופן, שאינו מבטיח את אספקת השירותים בצורה תקינה ולאורך זמן. להלן דברי ההסבר לכללים המוצעים. יצוין, כי חלק מן התחומים המוסדרים בכללים מטופלים בהיבטים מסוימים גם בתקנות המים (מניעת
זיהום מים) (מערכת להולכת שפכים), התשע"ב-2011. ההוראות בכללים נועדו להסדיר את הפעילות של הספק תוך התאמה גם לאמור באותן תקנות ובמקרים המתאימים הוספה עליהם. בבחירת תחומי הטיפול בכללים אלה ובניסוח הכללים הובטח, כי לא קיימת סתירה בין הדרישות. לסעיף 1 - מוצע לקבוע את ההגדרות לביטויים שבהם נעשה שימוש בכללים. לסעיף 2 - מוצע לקבוע כי ההוראות מהוות גם חלק מתנאי הרישיון של החברות, בהתאם לקבוע בסעיף 77 לחוק ההתייעלות הכלכלית, על מנת לתת להן תוקף חוקי ברור ולהקל על אכיפתן.
לסעיף 3 - מוצע לקבוע את חובותיו של הספק לעניין אמינות האספקה של שירותי המים. הסעיף מחייב את הספק לאפשר את אספקת צרכי יום שיא גם ללא התבססות על מקורות הפקה פרטיים. זאת, כדי להבטיח את רציפות האספקה ואמינותה וכן בהתאמה להוראות לעניין היטלי ההפקה החלים על הפקת מים בתקופת החורף. שיקול הדעת באשר לאמצעים להבטחת אמינות האספקה נמסר לספק וניתנה למנהל אפשרות התערבות אם האמצעים שנבחרו אינם מספקים. יצוין, כי האמור בסעיף זה בא להוסיף על החובה לעניין מתן מענה לאירועי פגיעה במים, המוסדרת כיום בהנחיות מפורטות, ולא לגרוע ממנה.
לסעיף 4 - מוצע לקבוע את לחץ המים במערכת המים של הספק בטווח שבין 2.5 אטמוספרות לבין 5 אטמוספרות. כן מוצע לתת אפשרות ללחץ גבוה יותר אם מתקיימים התנאים האמורים בסעיף.
לסעיף 5 - מוצע לקבוע את חובתו של הספק לקבוע נהלים לנסיבות ולאזורים בהם יבצע וויסות של לחץ המים ולשיטה לביצועו, באופן שיבטיח את העמידה בלחצים הקבועים בסעיף 4.
לסעיף 6 - מוצע לקבוע את חובתו של הספק לנקוט באמצעים למניעת בזבוז מים. מוצע לקבוע, כי לספק שיקול דעת בבחירת האמצעים לכך אולם אם פחת המים של הספק גבוה מ - 10% חלה עליו חובה לנקוט באמצעים המפורטים בסעיף. גם בסעיף זה ניתנה למנהל אפשרות לדרוש אמצעים נוספים במקרים מסוימים.
לסעיף 7 - מוצע לקבוע את חובתו של הספק לנקוט באמצעים סבירים לצמצום הפסקות המים בתחומו.
לסעיף 8 - מוצע לקבוע את חובתו של הספק לקבוע נהלים להתקנת מדי מים בנכס חדש, אשר יבטיחו שיוך נכון של מד מים לצרכן. זאת, נוכח בעיות של טעויות והצלבות שאירעו בנושא זה. לסעיף 9 - מוצע לקבוע את ההגדרות המשמשות לפרק הדן באמידת פחת מים. לסעיף 10 - מוצע לקבוע את אופן חישוב פחת המים ואת אופן חישוב שיעור פחת המים באזור מדידה. פחת יחושב לפי ההפרש שבין הכמות שנכנסה לאזור מדידה לכמות שיצאה מאזור המדידה בתקופת המדידה, לרבות כמות שנמכרה לצרכנים.
לסעיף 11 - מוצע לקבוע את אופן חישוב כמות המים הנכנסת. זאת, כדי להבטיח את איחוד הקריאות של מדי-המים הרלוונטיים ועריכתן במועד אחד.
לסעיף 12 - מוצע לקבוע את אופן חישוב כמות המים היוצאת. הסעיף מתייחס הן לקושי של הצורך בהתייחסות לקריא מד המים של מדי-מים רבים בו-זמנית והן למצבים שבהם האספקה היא ללא מדידה אך הצרכן מחויב בגינה.
לסעיף 13 - מוצע לקבוע את האופן שבו יש להעריך את הכמות שסופקה לצרכנים במקרים שבהם אין מערכת ממוחשבת, המאפשרת את קריאת כל מדי-המים בו-זמנית.
לסעיף 14 - מוצע לקבוע את האופן שבו יש לחשב את כמות המים היוצאת בהתייחס למד מים שהוחלף
בתוך התקופה.
להלן תרשים להמחשת אופן אמידת פחת מים
|
יום שלאחר תום תקופת המדידה |
|
ע480- קריאה בפועל |
|
יום תחילת |
|
קריאה בפועל |
|
קריאה בפועל |
|
קריאה בפועל |
|
|
24/12/15 1/1/15 26/2/15
|
25/2/16 |
|
27/12/15 |
~~ תקופת המדידה
|
|
קך1אה בפ|על קריאה בפועל
לפני יום המדידה יום המדידה לראשונה לאחר יום המדידה
תקופת החישוב דוגמה: קריאה בפועל לפני יום המדידה 205 מ"ק
תקופת הקריאה יום קריאה בפועל לראשונה לאחר יום המדידה 260 מ"ק
תחילת תקופת החישוב 8 ימים תקופת .. תקופת הקריאה 64 ימים.
הערכת קריאת g המד'ד'ה
205 - 215) + 205 = מד המים ביום) x — = 210
64 ■ו
מק המדידה
|
תקופת החישוב תקופת הקראה |
|
קריאה בפועל לראשונה לאחר יום המדידה |
|
קריאה מועל לאחרונה לפני יום המדידה |
|
יום המדידה |
|
|
חגמא להערכת קריא מד מים ביום מדידה:
קריאה בפועל לאחרונה לפני יום המדידה: 535 מ"ק קריאה בפועל לראשונה לאחר יום המדידה: 610 מ"ק תקופת החישוב: 12 יום תקופת הקריאה: 60 יום
550 מי־ק =15+ 535 ^ 535+ (610 -535)Xl2/60 535+ 75X0.2 = הערכת קריא מים ביום המדידה
|
|
|
יום תחילת תקופת המדדה |
|
יום שלאחר תום תקופת המדדה |
|
קראה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
קריאה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
קראה בפועל |
|
26/2/15 245 מ"זן |
|
24/12/14 205 מ"זן |
|
25/2/16 528מ"ק |
|
27/12/15 480 מ"ק |
|
1/1/16 |
|
1/1/15 |
|
תקופת המרדה |
|
|
210 מ"ק - 8/64^205- 245) +205 - הערכת קריא מד המים ביום תחילת תקופת המדידה 484 מ"ק = 5/60^480- 528) +480 = הערכת קריא מד המים ביום עילאחד תום תקופת המדידה 274 מ"ק =210- 484 - כמות המים היוצאת בכל תקופת המדדה
לסעיף 15 - מוצע לקבוע את חובתו של ספק להבטיח את אמינות קליטת השפכים בתחומו. הסעיף נוקב במספר אמצעים שהוא רשאי לנקוט בהם וכן את האפשרות של המנהל להורות על אמצעים נוספים. המטרה שעל הספק להשיג בבחירת האמצעים היא, שיכולת קליטת השפכים גם במקרה של תקלה אחת לא תפחת משפיעת הביוב בישוב.
לסעיף 16 - מוצע לקבוע כי חיבור צרכן למערכת ביוב יהיה באופן שלא יחייב את הצרכן להתקין מערכת שאיבה אל קו סניקה ציבורי.
לסעיף 17 - מוצע לקבוע כי על הספק להכין תכנית לאיתור חיבורים של מערכת ניקוז מי גשם למערכת הביוב שלו ואת סדרי העדיפויות בהכנת תכנית כאמור. עוד מוצע, כי אם אותר חיבור שכזה רשאי הספק לדרוש מבעל הנכס להקים מערכת לניקוז מי הגשם, שאינה מחוברת למערכת הביוב. עוד מוצע לקבוע, שאם לא ביצע הצרכן את הניתוק, יהיה הספק רשאי לחייב את הצרכן בעד תוספת המים שמטופלת במערכת הביוב.
לסעיף 18 - מוצע לקבוע את החובה לשטוף ולצלם קווי ביוב במועדים הנקובים בסעיף. פעולות אלו נועדו להבטיח מעקב אחר תקינות הקווים והחלפתם במועד.
לסעיף 19 - מוצע לקבוע את החובה להבטיח קיומו של מתקן לריקון ביוביות בשטח הספק. הספק הוא האחראי לאספקת כלל שירותי הביוב בתחום הפעילות. במצבים מסוימים נדרש סילוק ביוב באמצעות ביובית ויש להבטיח מענה גם למצבים הללו. כמו כן, לספק יש עניין בקיומו של מתקן שכזה, כדי לצמצם מקרים של התחברות ביוביות למערכת הביוב בצורה לא מוסדרת. נוסח הסעיף מאפשר לספק את השירות גם בהתקשרות עם גורם אחר, הפועל במרחק סביר מחוץ לתחום פעילות הספק.
לסעיף 20 - מוצע לקבוע את החובה למפות ולתעד את מערכות המים והביוב במערכת מידע גאוגרפית (gis) על פי הפירוט המופיע בסעיף. מהלך זה נדרש כדי להבטיח את התיעוד של המערכת, ההיכרות עמה והיכולת לעקוב אחר מצבה. דרישות אלה הן תנאי בסיסי לצורך ניהול מקצועי של מערכות אלו.
לסעיף 21 - מוצע לקבוע את חובת הספק להכין מפרט טכני להתקנת רכיבי מערכת המים והביוב שלו. מפרט כאמור מצוי כבר בידי חלק מהספקים והוא נועד ליצור אחידות בתכנון ההנדסי ובביצועו, דבר שיש בו כדי לייעל את עבודת הספק.
לסעיף 22 - מוצע לקבוע את החובה להפעיל מערכת ממוחשבת לניטור ולבקרה של מערכות המים והביוב ושל אספקת המים. גם כאן נועדה החובה לקדם יעילות בעבודת הספק ולהבטיח את אמינות אספקת השירותים.
לסעיף 23 - מוצע לקבוע את החובה לבצע את ניהול התקלות ואת התחזוקה באופן ממוחשב. גם כאן נועדה החובה לקדם יעילות בעבודת הספק ולהבטיח את אמינות אספקת השירותים.
לסעיף 24 - מוצע לקבוע את החובה לקבוע נהלים לתחזוקה ולתיעוד פעולות תחזוקה. על הנהלים להתאים להמלצות היצרן של הרכיבים ולהוראות הדין.
לסעיף 25 - מוצע לקבוע את החובה למנות מפקח לביצוע פרויקטים בתחום המים והביוב ולקבוע את ההכשרה הנדרשת מאדם זה. חובת מינוי המפקח קיימת הן לפרויקטים שהספק מבצע והן לפרויקטים שמבוצעים להנחת תשתית ציבורית על ידי אחרים, שכן בשל היותם חלק ממערכת המים והביוב הם צפויים לעבור אח"כ לידי הספק. השימוש במונח "פרויקט" נועד לאבחן בין עבודות תחזוקה שאינן דורשות
מינוי כאמור לבין עבודות בהיקפים גדולים, המחייבות פיקוח שכזה.
לסעיף 26 - על מנת לתת את המידע הדרוש לצרכנים המתחברים לרשת של הספק, מוצע לקבוע את החובה להכין ולפרסם הנחיות לצרכנים בנושא זה.
לסעיף 27 - מוצע לקבוע את המועדים שבהם על הספק להכין ולהגיש למנהל תכנית אב וכן את החובה להכנתה לפי הנהלים שפרסם המנהל, לרבות ההפניות בהן לסוגיה של מתן מענה לאירועי פגיעה במים. נוכח החשיבות של תכנית זו, היא תובא למנהל לאחר אישור הדירקטוריון. עוד מוצע לקבוע את האפשרות לדחות מועדים להגשת תכנית אב וכן להבהיר כי אין בהוראות כדי לגרוע מהסמכות של הממהמנהלונה לבקשת הגשת תכנית כאמור גם במועדים אחרים, לפי הוראות סעיף 15ד לחוק הביוב.
לסעיף 28 - מוצע לקבוע את החובה של הספק להכין תכנית פיתוח עד ל - 30.11 בכל שנה. זאת, כדי להבטיח תכנון נכון ומושכל של עבודות הפיתוח והתקציבים הנדרשים להן. מוצע להסדיר את אופן מימוש הסמכות של המנהל לעניין אישור תכניות שכאלה לפי סמכותו בסעיף 15ד לחוק הביוב.
לסעיף 29 - מוצע להסדיר את היקף ההשקעה שעל הספק להקצות בתכניות הפיתוח בהתאם ליחס הנכסים של הספק. עוד מוצע לקבוע את סמכותו של המנהל לדרוש השקעה בהיקף אחר. החלטתו תהיה החלטה מנומקת ואם מבקש הוא להגדיל את היקף ההשקעות, החלטתו צריכה להתחשב בכלל המקורות הכספיים העומדים לרשות הספק, לרבות כמובן כלי גיוס הון.
לסעיף 30 - מוצע לקבוע את הרכיבים שיש לכלול בתכנית הפיתוח מדי שנה. ההוראות תלויות במצבה של התשתית ובצורך בחידושה.
לסעיף 31 - מוצע לקבוע את הגבולות למחויבותו של הספק לשיקום תשתיות ציבוריות אחרות, בעת שהוא מבצע עבודות בתוואי דרך ציבורית. זאת, נוכח מקרים שבהם נדרשו ספקים לפעולות החורגות מעבר להשבת מצב תוואי הדרך לקדמותו. מחויבות הספק הוא להשבת המצב לקדמותו באותו תוואי שנפגע כתוצאה מעבודותיו.
לסעיף 32 - בהמשך לאמור בסעיף 31 מוצע לקבוע את חובת הספק לשאת בשיעור של עד 20% מעלות השבת המקרקעין לקדמותם במקרים שבהם הספק והרשות המקומית (ככל שאין מדובר באותה ישות) מבצעים עבודות באותו מקום.
לסעיף 33 - מוצע לקבוע את החובה של הספק לדווח לדירקטוריון על פעילותו לפי אמות המידה המוצעות. זאת, נוכח החשיבות של ההוראות לפעילות תקינה של הספק וכדי לקדם את הציות להוראות. בהתאם להגדרות בתחילת הכללים, ככל שאין מדובר בחברה, ההצגה היא בפני הגורם המנהל של הספק. לסעיף 34 - מוצע להבהיר את החובה של הספק לפעול על פי נהלים שנקבעו על ידו לפי הוראות כללים אלה.
לסעיף 35 - מוצע לעגן את האפשרות של המנהל לקבוע נהלים לדוגמה ואת האפשרות של הספק לאמצם או לאמצם בשינויים. ככל שהספק בוחר לפעול לפי נהלים אחרים, הרי שקיימת למנהל אפשרות לדרוש גם תיקון נהלים, ככל שנדרש.
לסעיף 36 - מוצע לקבוע את האפשרות של המנהל לדרוש תיקון נהלים אם מצא, כי הם אינם מספקים לצורך השגת מטרתם.
לסעיף 37 - הרשות להסמכת מעבדות עוסקת בהסמכת ארגונים לסוגי בדיקות שונים. מוצע לקבוע שאם הוסמכו ארגונים לביצוע בדיקות שנדרשות לפי הכללים, יש לבצען רק בארגון מוסמך. יובהר, כי אין
בכך שלא קיימים ארגונים מוסמכים כדי לפטור מן החובה לבצע בדיקה.
לסעיף 38 - מוצע לקבוע את האפשרות של המנהל, לתת הקלה מהוראות הכללים, בהתאם למפורט בסעיף ואת הדרכים לפרסום החלטה כזו.
לסעיף 39 - מוצע לקבוע את מועד התחילה של הכללים ל - 30 ימים מפרסומם, כדי לאפשר קליטת ההוראות ויישומן, גם במקרים שלא נדרשת תקופת מעבר משמעותית.
לסעיף 40 - מוצע לקבוע, כי תחולת הוראת סעיף 25 לעניין מינוי מפקח תהיה על פרויקטים, שתחילתם לאחר מועד התחילה.
לסעיף 41 - מוצע לקבוע את הוראות המעבר, שיאפשרו הטמעה הדרגתית וסבירה של ההוראות השונות של הכללים. תקופות הזמן נקבעו בשים לב למורכבות ולהיקף הפעולה או השינוי הנדרש מהספק.