תזכיר חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון מס׳ ) (סמכויות מפקחים), התשפ"א - 2021

תזכיר חוק

א.     שם החוק המוצע

הצעת חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון מס׳_____ ) (סמכויות מפקחים), התשפ"א - 2021

ב.      עיקרי החוק המוצע והצורך צו

חוק זה נועד להסדיר סמכויות פיקוח ואכיפה שיוענקו למפקחי היחידה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל.

חוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, נועד למנוע הונאת צרכנים בכל הנוגע לכשרות המזון. תכליתו של החוק היא להביא לכך שבית עסק לא יוצג ככשר אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מן הרבנות המקומית או גורם אחר שהוסמך לפי החוק, ובכך למנוע את הונאת הציבור שומרי הכשרות הנובעת מהצגת בית העסק או מוצר ככשרים כאשר אינם כשרים בפועל. החוק קובע נורמות פליליות הנוגעות לתחום ההונאה בכשרות, עם זאת, החוק אינו מסדיר סמכויות פיקוח ואכיפה הנוגעות לעבירות אלו.

ג.      השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתווספו סעיפים 16א-16ו לחוק.

ד.      השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקנים במשרד וההיבט המנהלי

אין השפעה על תקציב המדינה ותקנים במשרד.

ה.     עמדת משרדי הממשלה השונים לתזכיר החוק

התזכיר הופץ ביום 29.12.2013 לאחר שתואם עם משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל. לאחר הפצת התזכיר, התקבלה הערה ממשרד ראש הממשלה, שבעקבותיה תוקן התזכיר בהתאם.

ו.      עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי) נתן הסכמתו לתזכיר החוק.

ז.      להלן נוסח החוק המוצע:


תזכיר חוק מטעם הממשלה :

תזכיר חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון מסי ( (תיקון - סמכויות מפקחים(, התשפ"א-2021

הוספת 1. בחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983/ אחרי סעיף 16 יבוא: סעיף 16א

מינוי 16א השר רשאי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים, שיהיו נתונות להם מפקחים                         הסמכויות לפי חוק זה, לשם ביצוע הוראותיו.

הוספת 2. תנאי סף 16ב לא ימונה מפקח לפי הוראות סעיף 1, אלא אם כן מתקיימים בו כל סעיף 16ב                                      למינוי                             אלה:

מפקחים

(1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת למינויו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי.

(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו, כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים;

(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים.

הוספת 3. סמכויות 16ג לשם פיקוח על ביצוע הוראות חוק זה רשאי מפקח - סעיף 16ג                                      פיקוח

(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו;

(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוע הוראות חוק זה או להקל על ביצועו; בפסקה זו, "מסמך"- לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה- [1]1995; וכן מדבקות או אריזות של מוצרי מזון ומשקאות.

(3) ליטול דגימות של מוצרים וחומרים, וכן למסור את הדגימות לבדיקה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;


(5)

הוספת 4. סמכויות 16ד סעיף 16ד     אכיפה

(1) (2) (3)

התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה רשאי מפקח שהוסמך לפקח על ביצוע החוק -

להיכנס לבית עסק, או מפעל, לרבות מקומות אחסון וקירור שבמתחם המבוקר ואגפיו או בשליטתו לרבות כניסה לכלי תחבורה כשהוא נייח, ובלבד שלא יכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו של בית משפט. ליטול תעודת הכשר אשר איננה בתוקף, בין אם משום שפג תוקפה או משום שהוסר ההכשר לאותו בית עסק.

לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)[2] בשינויים המחויבים. לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-[3]1969 (בסעיף זה- פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים; לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים.


 


 


הוספת 5. זיהוי 16ה מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא סעיף 16ה                                      מפקח                             בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה:

(1)  הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ולובש מדי מפקח, בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה;

(2)  יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של המפקח, שאותה יציג על פי דרישה.

הוספת 6. העדר 16ו הוראות חוק זה לא יחולו על מתקנים של מערכת הביטחון. סעיף 16ו                                      תחולה על


לעניין סעיף זה "מערכת הביטחון" - כהגדרתה בסעיף 2 לחוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א-2011;

דברי הסבר

כללי חוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, נועד למנוע הונאת צרכנים בכל הנוגע לכשרות המזון. תכליתו של החוק היא להביא לכך שבית עסק לא יוצג ככשר אלא אם ניתנה לו תעודת הכשר מן הרבנות המקומית או גורם אחר שהוסמך לפי החוק, ובכך למנוע את הונאת הציבור שומרי הכשרות הנובעת מהצגת בית העסק או מוצר ככשרים כאשר אינם כשרים בפועל. החוק קובע נורמות פליליות הנוגעות לתחום ההונאה בכשרות, עם זאת, החוק אינו מסדיר סמכויות פיקוח ואכיפה הנוגעות לעבירות אלו.

ברבנות הראשית לישראל, המהווה יחידת סמך במשרד לשירותי דת, פועלת זה 14 שנים יחידה שנועדה לאכוף את החוק האמור, אולם סמכויותיהם של עובדי היחידה לא הוסדרו עד כה בחוק איסור הונאה בכשרות כלל, ועל כן פעילותם מתבצעת באמצעות סמכויות שונות שניתנו להם מכוח חוקים אחרים (למשל, פקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות) וחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו- 1985) וגם זאת באופן מוגבל ביותר, נתון המקשה על פיקוח ואכיפה יעילים על החוק האמור. חוק זה נועד להסדיר סמכויות פיקוח ואכיפה שיוענקו למפקחי היחידה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל.

בימים אלו מופץ תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, הכולל, בין היתר, תכנית לייעול מערך הכשרות, במסגרתה מבוצע תיקון נרחב לחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בהקניית סמכויות אכיפה במישור הפלילי, שיש בהן, מטבע הדברים, כדי לפגוע בזכויות הפרט, דרך המלך היא לעגן אותן במסגרת של הליך חקיקה נפרד.

סעיף 1                  סעיף 16א מסמיך את השר למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים, שיהיו נתונות

להם הסמכויות לפי חוק זה.

סעיף 2                  סעיף 16ב מסדיר את תנאי סף למינוי מפקחים ולפיהם לא ימונה מפקח אלא אם

משטרת ישראל הודיעה, תוך פרק זמן הקבוע בחוק המוצע, כי היא אינה מתנגדת למינוי מטעמים של ביטחון הציבור. תנאים נוספים מתייחסים להכשרת המפקח בתחום סמכויותיו ולעמידה בתנאי כשירות נוספים שייקבעו על ידי השר בהתייעצות עם השר לביטחון פנים.

סעיף 3                  סעיף 16ג המוצע מבקש להקנות למפקחים סמכויות פיקוח לעניין דרישת הזדהות,

מערכת הביטחון

דרישת ידיעות ומסמכים, נטילת דגימות של מוצרים וחומרים, סמכות כניסה לבית עסק, ונטילת תעודת הכשר שאינה בתוקף.

סעיף 4                  סעיף 16ד מסדיר את סמכויות אכיפה שיוקנו למפקחים שמונו לפי חוק זה, ככל

שהתעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה ולפיהן יהיה המפקח מוסמך לבצע חקירה, לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור, ולבקש מבית משפט צו חיפוש.

סעיף 5                  סעיף 16ה קובע כי מפקח יוכל לעשות שימוש בסמכויות הנתונות לו רק אם הוא

עונד באופן גלוי תג מזהה ואם יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של המפקח, שאותה יציג על פי דרישה.

סעיף 6                  סעיף 16ו קובע כי הוראות חוק זה לא יחולו על מתקנים של מערכת הביטחון.


1 ס"ח תשמ"ג, עמי 128



[1] ס"ח התשנ"ה, עמי 366.

[2] חוקי אי/ פרק ל"ד, כרך א', עמי (ע) 439) (א) 467

[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 12, עמי 284.