המשרד לשירותי דת

מבחנים למתן תמיכות של המשרד לשירותי דת למוסדות ציבור העוסקים ביעוץ והדרכה

בתחום דיני טהרת המשפחה

לפי חוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985

בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-[1]1985 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של המשרד לשירותי דת (להלן - המשרד) למוסדות ציבור העוסקים ביעוץ והדרכה בתחום דיני טהרת המשפחה, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 22010201

1. כללי

(א)       ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן - הנוהל).

(ב)       התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)        בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)       כל שיקוליה של הוועדה יהיה ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.

2.  הגדרות

במבחנים אלה -

"מנחה" - בעל תואר אקדמי או הסמכה לרבנות מאת הרבנות הראשית לישראל, ובנוסף עבר תכנית ייעודית המכשירה אותו לתת מענה בתחום דיני טהרת המשפחה; לענין זה תוכר רק תכנית הכשרה שהמשרד קבע כי היא מספקת לעניין מבחנים אלה, בת 100 שעות אקדמיות (45 דקות) לפחות, הכוללת התייחסות לנושא טהרת המשפחה הן בהיבטים הרפואיים, הן בהיבטים ההלכתיים, והן בהיבטים הפסיכולוגיים שהועברה על ידי רופאים, רבנים ובעלי הכשרה אחרת הרלוונטית לתחום.

"משק כספי סגור" - הפרדה מוחלטת של הפעילות הנתמכת, חשבונאית או תקציבית, מכל פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת חשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; בחישוב האמור יובא בחשבון החלק היחסי של השכר, הוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין היקף הפעילות הנתמכת לעומת כלל פעילות המוסד.


 

המשרד לשירותי דת

3. מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה, היא חיזוק ההדרכה בתחום טהרת המשפחה, על ידי סיוע למוסדות ציבור העוסקים בפעילות יעוץ והדרכה הלכתיים לציבור הרחב בתחום דיני טהרת המשפחה, כמתן מענה לצורך הקיים, מתוך תפיסה הרואה בכך מרכיב בחיזוק התא המשפחתי.

4. תנאי סף כלליים לתמיכה

מוסד ציבור (להלן - המוסד) יהיה זכאי לתמיכה אם הוא עומד בתנאים המפורטים להלן:

(1)  אחת ממטרותיו המאושרות של המוסד, המפורטות בתעודת הרישום או במסמכי היסוד שלו

היא עיסוק בפעילות בתחומים הנכללים במטרות התמיכה;

(2)  בידי המוסד אישור ניהול תקין מרשם התאגידים או אישור מקביל מהרשם הנוגע לעניין;

(3) המוסד פועל במדינת ישראל ופעילותו כחוק;

(4)  למוסד שנתיים ניסיון לפחות בפעילות הנתמכת; במסגרת זו יידרש המוסד להוכיח כי קיים

פעילות משמעותית ורציפה בתחום התמיכה בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה;

(5)  לגבי גופים הנתמכים לראשונה, לא תינתן תמיכה בעד פעילות העולה על פעילות שעלותה

כפולה מעלות הפעילות שקיים הגוף בשנה שקדמה לשנה בעדה מבוקשת התמיכה לפי מבחנים אלה.

(6)  הפעילות שבעבורה מבוקשת התמיכה אינה חלק מתכנית לימודים פורמאלית שהוא או מוסד

אחר מקיימים;

(7)  המוסד מעסיק רב מוסד בשכר, המלווה את המוסד בפעילויותיו ומכריע בנושאים הלכתיים;

לעניין רב המוסד, מתקיימים כל התנאים האלה:

(א)   בעל תעודת כושר לרבנות מהרבנות הראשית לישראל;

(ב)    עבר את המבחנים הרלוונטיים לתחום - נידה וחופה וקידושין;

(ג)    בעל ניסיון משמעותי במענה על שאלות הלכתיות בתחום דיני טהרת המשפחה; לעניין זה, "ניסיון משמעותי" - מתן מענה על שאלות בתחום דיני טהרת המשפחה, בהיקף של 100 שאלות לפחות בכל אחת משתי השנים שקדמו לשנת התמיכה, כפי שהוכח להנחת דעת ועדת התמיכות.

(8)  במוסד ישנם 5 מנחים או מנחות לפחות, המספקים שירותי יעוץ והדרכה לציבור בתחום דיני

טהרת המשפחה;

(9)  המוסד מפעיל מערך ייעוץ, הכולל מוקד טלפוני ייעודי בעבור מענה לשאלות בגינן תינתן

תמיכה לפי מבחנים אלו או מענה ייעודי באמצעות המרשתת (להלן - אינטרנט) בתחום דיני טהרת המשפחה, המאפשר קבלת ייעוץ והדרכה הלכתיים לפונים דרך האתר; ככל שהמוסד מפעיל מוקד טלפוני, המוקד יופעל 4 שעות ביום במשך 6 ימים בשבוע לפחות, ויכלול מענה טלפוני אנושי.


 

המשרד לשירותי דת

(10) המוסד מפעיל אתר אינטרנט הכולל 20 עמודי תוכן לפחות בתחומי הפעילות המפורטים

במבחנים אלה; האתר כולל מאגר של 100 שאלות ותשובות בתחומי התמיכה לפחות, המפורסמות באתר בכפוף לכל דין;

(11) לא הוגשה מטעמו או מטעם מוסד אחר בקשה לתמיכה או לתקציב בשנת התקציב הנוכחית

בגין פעילותו לפי מבחנים אלה ולא הוקצה לו או למוסד אחר סכום כלשהו מתקציב המדינה במישרין או בעקיפין, במסגרת תמיכות או במסגרת של התקשרות, בגין פעילותו לפי מבחנים אלה; בפרט לא ייתמכו מוסדות ציבור הזכאים לתמיכה מטעם המשרד במסגרת המבחנים לחלוקת תמיכות של המשרד לשירותי דת למוסדות ציבור הנותנים שירותי השגחה, ייעוץ והכוונה הלכתיים בתחום הפוריות[3], או במסגרת המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של המשרד לשירותי דת (הדרכה רוחנית ותורנית לקהילות ורבניהן בתפוצות).[4]

(12) במקרה שמוסד הנתמך לפי מבחנים אלה, מפעיל גם כולל, הנתמך לפי מבחני התמיכה

במוסדות תורניים[5], המוסד לא יוכל לקבל תמיכה מהמשרד בעבור מנחים שהוא נתמך בעדם לפי מבחני התמיכה במוסדות תורניים, או בעד מנחים שבגינם המוסד נתמך בידי גוף ממשלתי באותה שנה או בחלקה.

(13) המוסד מתחייב לנהל את פעילותו בתחום התמיכה נשוא המבחנים כמשק כספי סגור;

5. עקרונות לקביעת גובה התמיכה וחישובה

התקציב יחולק כמפורט להלן:

(1) הפעלת מערך יעוץ והדרכה (80%)

המוסד מפעיל מערך ייעוץ והדרכה לציבור הרחב, באחת או יותר משתי הדרכים האלה:

(א)    מוקד ייעוץ טלפוני ייעודי בתחום דיני טהרת המשפחה;

(ב)   מענה באמצעות אתר אינטרנט בתחום דיני טהרת המשפחה, המאפשר קבלת ייעוץ והדרכה בתחום טהרת המשפחה לפונים דרך האתר;

המענה בשתי הדרכים ניתן על ידי מנחים כהגדרתם במבחנים אלה; פרטי הפניה והשירות שניתן, נרשמים ומתועדים במוסד, בכפוף לכל דין ותוך שמירה על פרטיות הפונים; המוסד לא ישמור פרט כלשהו של הפונים אליו, ובכלל זה פרטים המאפשרים זיהויו; המוסד יוכל לקבל תמיכה הן עבור מענה שניתן באמצעות מוקד טלפוני והן עבור מענה שניתן באמצעות אתר אינטרנט;


 

המשרד לשירותי דת

(2) פגישות יעוץ והדרכה אישיות (20%)

המוסד עורך פגישות יעוץ בתחום דיני טהרת המשפחה, אשר יינתנו לזוגות או לבודדים; פגישת יעוץ תיערך על ידי המנחים כהגדרתם במבחנים אלה ותימשך 20 דקות לפחות;

6. אופן חלוקת התמיכה

שווי הנקודה בכל סוג פעילות כמפורט בסעיף זה יחושב לפי הסכום הכולל המיועד לסוג הפעילות מחולק בסך כל הנקודות שצברו כלל המוסדות שנמצאו זכאים לתמיכה עבור פעילות זו. התמיכה במוסד תהיה לפי מספר הנקודות שהמוסד צבר, במכפלת שווי הנקודה שנקבע לפעילות זו.

(1)  הפעלת מערך יעוץ והדרכה (80%)

בעד כל מענה לפניה טלפונית לקבלת יעוץ - תינתן נקודה אחת;

בעד כל מענה לפניה באמצעות אתר האינטרנט לקבלת ייעוץ - יינתנו 3 נקודות; במידה והמוסד מפעיל מערך יעוץ באמצעות מוקד טלפוני, פניה תוכר רק במידה שהשיחה מתועדת ותימשך 5 דקות לפחות;

סכום התמיכה לא יעלה על 100 שקלים חדשים בעבור כל פנייה טלפונית ועל 180 שקלים חדשים בעד פניה שנענתה באמצעות האתר;

(2)  פגישות יעוץ והדרכה אישיות (20%)

(א)   בעד כל פגישת ייעוץ - תינתן נקודה אחת;

(ב)    עצם קיום הפגישה יהיה מתועד במוסד, ללא ציון פרטי הנועצים;

(ג)     הפגישה תיערך בצורה פרונטלית במשרדי העמותה אלא אם יש בכך קושי לפונים, ותימשך 20 דקות לפחות;

(ד)    הפגישה תתקיים תוך שמירה על צנעת הפרט, כולל בשלב ההמתנה לפגישה; סכום התמיכה לא יעלה על 600 שקלים חדשים בעד כל פגישת ייעוץ.

7. אופן הגשת בקשות לתמיכה

(א)   כל מוסד יידרש להגיש את הבקשות על גבי טפסים, שהמשרד יפרסם לצורך כך ;

(ב)   הוועדה תקבע את גובה הסכום לו זכאי המוסד, מתוך סכום התמיכה הכולל.

(ג)    הוועדה רשאית לקזז או לשלול את כספי התמיכה של מוסד שלא יעמוד בהתחייבויותיו בהתאם למסמכים שהגיש.

8. נהלים

(א)      תמיכה במוסד ציבור לא תעלה על 50% מהתקציב המיועד לתמיכה לפי מבחנים אלה.

(ב)      בכל מקרה לא יעלה שיעור תמיכת המשרד על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.


המשרד לשירותי דת

9. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום י"ז בטבת תשפ"א (1 בינואר 2021).

. התשפ"א


(2021__________ )

-35-2021-000101)

מתן כהנא השר לשירותי דת

ו*


 


 


 


 

\



[1] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.

[2]  י"פ התשע"ג, עמי 3172 ועמי 5152 ; התשע"ד, עמי 472 ; התשע"ה, עמי 658 ועמי 8220 ; התשע"ו, עמי 10192 ; התשע"ח, עמי 4406.

[3]  י"פ התשע"ח, עמי 648.

[4]  י"פ התשס"ו, עמי 4590 ; התשס"ז, עמי 927 ; התשס"ח, עמי 3850 ; התשס"ט, עמי 1109.

[5]  י"פ התשס"ד, עמי 3498 ; התשס"ה, עמי 897, עמי 2518, עמי 2905, עמי 3278 ועמי 3915 ; התשס"ו, עמי 615 ; התשס"ז, עמי 3 ועמי 3643 ; התשס"ח, עמי 362 ועמי 1047 ; התשס"ט, עמי 442, עמי 1458 ועמי 2557 ; התש"ע, עמי 1043 ועמי 4059 ; התשע"א, עמי 1825 ועמי 6038 ; התשע"ב, עמי 850 ועמי 3186 ; התשע"ג עמי 94 ועמי 3449 ; התשע"ד, עמי 604, עמי 1196 ועמי 3390 ; התשע"ה, עמי 126, עמי 2630, עמי 4458 ועמי 8740 ; התשע"ו, עמי 2250 ועמי 3478.