תוכן עניינים

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, ועיקרי הוראותיו 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 3

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: הטבות לניצולי שואה. 4

פרק __': הטבות לניצולי שואה. 4

1.  תיקון חוק הטבות לניצולי שואה – מס' 11. 4

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: הטבות לניצולי שואה

 

תזכיר זה צפוי לעלות על סדר יומה של ישיבת הממשלה ביום 22 באוגוסט 2021, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור, וזאת לצורך הכללתו במסגרת הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021.

 

א. שם החוק המוצע

חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: הטבות לניצולי שואה.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, ועיקרי הוראותיו

מדינת ישראל משלמת לפי סעיף 4 לחוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007 (להלן – חוק ההטבות) מענק שנתי בסך של 3,991 ₪ לשנה לכ-65 אלף ניצולי שואה, שאינם זכאים לתגמול חודשי לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, וזאת, בין היתר, מהטעם שעלו לישראל לאחר 1 באוקטובר 1953 ולא שהו במחנה ריכוז או בגטו. בנוסף, מדינת ישראל משלמת מענק בסכום צמוד וזהה לכ-51 אלף נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה, לפי החלטות של שר האוצר מימים 3 בדצמבר 2015  ו-23 בנובמבר 2016.

 

התיקון לחוק ההטבות נועד לתת סיוע נוסף למי שאינם זכאים לתגמולים החודשיים וההטבות הנלוות המשולמות לניצולים מקבלי התגמול החודשי.

 

להצעה השפעה ישירה על קבוצה רחבה של כ-65 אלף ניצולי שואה זכאי מענק מכוח חוק ההטבות, החיים בישראל. בנוסף, להצעה השפעה ישירה על קבוצה של כ- 51 אלף נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות אשר סכום המענק המשתלם להם צמוד וזהה לסכום המענק המשתלם לניצולי השואה לפי סעיף 4 לחוק ההטבות, מכוח החלטה מנהלית של שר האוצר.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

העלות הכוללת של ההצעה מוערכת בכ-300 מיליון שקלים חדשים לשנה.

 

 

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע

 


ז.  

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: הטבות לניצולי שואה

 

 

 

 

 

פרק __': הטבות לניצולי שואה

תיקון חוק הטבות לניצולי שואה – מס' 11

1. ב

בחוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007,[1] בסעיף 4(ג), במקום "3,960 שקלים חדשים" יבוא "6,500 שקלים חדשים".

 

דברי הסבר

 

מדינת ישראל משלמת לפי סעיף 4 לחוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007 (להלן – חוק ההטבות) מענק שנתי בסך של 3,991 ₪ לשנה לכ-65 אלף ניצולי שואה, שאינם זכאים לתגמול חודשי מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, וזאת בין היתר מהטעם שעלו לישראל לאחר 1 באוקטובר 1953 ולא שהו במחנה ריכוז או בגטו.

 

בנוסף, מדינת ישראל משלמת מענק בסכום צמוד וזהה לכ-51 אלף נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה, לפי החלטות של שר האוצר מימים 3 בדצמבר 2015  ו-23 בנובמבר 2016.

במסגרת דיוני התקציב לשנת 2022 הוחלט להעלות את המענק לשתי האוכלוסיות האמורות בסכום כולל של כ-  300 מיליון שקלים חדשים לשנה.

 

 

התיקון נועד לתת סיוע נוסף למי שאינם זכאים לתגמולים החודשיים וההטבות הנלוות המשולמות לניצולים מקבלי התגמול החודשי.

 

סעיף 4(ג) לחוק ההטבות בנוסחו הנוכחי קובע כי "מענק ההטבות השנתי שלו זכאי מי שמתקיים בו האמור בסעיף קטן (א) יהיה בסכום של 3,960 שקלים חדשים, והוא ישולם מאוצר המדינה עד 10 בפברואר של כל שנה."

 

מוצע לקבוע כי סכום המענק השנתי יוגדל לסכום של 6,500 שקלים חדשים על מנת לתת סיוע מוגבר למקבלי המענק השנתי שאינם זכאים לתגמול חודשי.

 

העלות הכוללת של ההצעה מוערכת בכ-300 מיליון שקלים חדשים לשנה הכוללת את הזכאים לפי סעיף 4 לחוק ההטבות ואת נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות אשר סכום המענק המשתלם להם צמוד וזהה לסכום המענק המשתלם לפי סעיף 4 לחוק ההטבות.

 

 

 



[1] ס"ח התשס"ז, עמ' 47; התשע"ח, עמ' 538.